opeens meer vermogen?

C0bra

MF veteraan
18 jul 2004
1.435
0
Enschede
Hoi onlangs me motorrijbewijs gehaald en ben nu bezig om me motor te verkennen, vooral in het doortrekken in toeren. Nu begin ik maar gelijk met me main question:

Als een motor opeens meer dan 30% meer trekkracht heeft, is dit dan een goed teken in de zin van alle troep is eruit getrokken / verbrand zoals kool aanslag etc. Of is er dan iets goed mis ?

Ik trek geregeld me motor waar het kan achteraf soms ff door tot dik 10 a 13 duizend toeren. Echter als ik dat nu de laatste 2 dagen doe merk ik dat ik er nu bijna af vlieg. Het wiel komt van de grond en ik kan me amper nog vasthouden. Het lijkt echt alsof ik meer dan 30% meer vermogen erbij heb. Motor loopt netjes al maakt ie wat meer geluid als ik de koppeling loslaat (hogedruklager ofzo denk ik nix ernstigs dus).... Verder loopt zover ik kan horen de motor als een zonnetje. Vraag me dan alleen wel af wat het kan zijn dat me motor opeens zo snel is geworden.

History van de motor is dat de vorige eigenaar 1, niet op snelwegen durfde te rijden, 2 langzaam reed op de motor. Eigenlijk geen motortypje als je hem zou zien.
 
bij twijfel kan je altijd ff je bougietjes bekijken, zijn die goed dan lekker door :]

Ik ga woensdag hem een beurt laten geven met olie en oliefilter etc. Dat is nog niet gebeurd maar de olie ziet er nieuw uit dus vandaar dat ik dat niet gelijk heb laten doen. Ik zal hem dan eens nalaten kijken door die monteur.
 
Het schijnt inderdaad zo te zijn dat een motor of auto, hoe dan ook, zich aanpast aan jouw rijstijl.. hoe dit precies zit weet ik ook niet, maar schijnt iets met inslijten te maken te hebben.. als jij dus flink het gas erop zet en dit regelmatig doet.. dan zal jouw motor zich dus aan die stijl aanpassen.. het blok (cilinders) slijt dan in op die rijstijl en zal in jouw geval 'sneller' aanvoelen..
 
Inderdaad is eindelijk het "vuil" eruit geblazen ...
Maare de vraag is in feite of het met een vers gehaald motorrijbewijs (ergo ervaring met krachtige machine = nihil) uberhaupt wel zo verstandig is om je voorwiel van de grond te laten komen bij 10 a 13K rpm. Dit lijkt me een prima recept om de voorpagina van de krant te halen B|
 
Inderdaad is eindelijk het "vuil" eruit geblazen ...
Maare de vraag is in feite of het met een vers gehaald motorrijbewijs (ergo ervaring met krachtige machine = nihil) uberhaupt wel zo verstandig is om je voorwiel van de grond te laten komen bij 10 a 13K rpm. Dit lijkt me een prima recept om de voorpagina van de krant te halen B|

Ja ik neem nu ook wel het gas terug hoor, zodat dit juist niet gebeurd. Maar ik schrok erzelf van omdat hij dat dus nooit deed (heb me papiertje nu net een 10 dagen ofzo. En elke dag al wel gereden en het viel me gewoon op dat de kracht op eens toegenomen is.
 
Lekkere motorrijder dan, waar je 'm van hebt gekocht. Ik neem aan dat ie nu een chopper heeft gekocht :P

Lekker schoonbranden die handel en boven de 7000 tpm houden, anders is er niets aan bij een 600cc 4 cilinder (R6 misschien daargelaten).
 
Het schijnt inderdaad zo te zijn dat een motor of auto, hoe dan ook, zich aanpast aan jouw rijstijl.. hoe dit precies zit weet ik ook niet, maar schijnt iets met inslijten te maken te hebben.. als jij dus flink het gas erop zet en dit regelmatig doet.. dan zal jouw motor zich dus aan die stijl aanpassen.. het blok (cilinders) slijt dan in op die rijstijl en zal in jouw geval 'sneller' aanvoelen..
Zoiets als een luie motor waarbij de zuiger zich niet in het volledige bereik van de cilinderwand heeft ingesleten? Dat is denk niet zomaar veranderd door een paar keer lekker doorgassen
 
Vergeet ook niet dat het langzaam winter begint te worden, en dat het 's ochtends vroeg of 's avonds lekker koel is. Dan loopt de motor ook een stuk lekkerder.

Er is niets zo lekker als je motor eens flink uitlaten op een koude winter morgen, tov de een wamr zomer middag lijkt hij dan meer veel meer vermogen te hebben.

[edit]
Je hebt de motor pas 10 dagen.... laten we het dan maar op een "luie" motor houden.
 
Vergeet ook niet dat het langzaam winter begint te worden, en dat het 's ochtends vroeg of 's avonds lekker koel is. Dan loopt de motor ook een stuk lekkerder.

Er is niets zo lekker als je motor eens flink uitlaten op een koude winter morgen, tov de een wamr zomer middag lijkt hij dan meer veel meer vermogen te hebben.
Klopt, pas van Ruud Fredriks gehoord. De koele, vochtige lucht geeft echt meer vermogen. Er zit meer zuurstof in per cc3.
 
Dit gebeurt alleen in je eerste versnelling... In zijn tweede versnelling komt ie misschien iets uit zijn vering, dus niets om je zorgen over te maken... ;)

Maaruh piccie van je motor :)

zie: http://www.l0calh0st.nl/foto/motor/

Op de foto's lijkt ie wat klein vind ik :) .


Maar het zal wel vuil zijn dan. Ik hoop dat dit het dan echt is want vond het wel raar dat hij opeens meer trok dan normaal.
 
Zoiets als een luie motor waarbij de zuiger zich niet in het volledige bereik van de cilinderwand heeft ingesleten? Dat is denk niet zomaar veranderd door een paar keer lekker doorgassen

Ja, vast wel; dan gaat het net als bij "inrijden" er om, geleidelijk de nieuwe "top" te ontdekken door LANGE ritten en "spelen met het gas", dus niet te lang in 1 toerental maar als het kan ook niet terug beneden de "oude snelheid".

Iets sneller olie verversen en dat soort dingen.

Meer dan ooit: NIET koud wegjanken en ook niet noemenswaardig stationair warmdraaien maar meteen na start KALM wegrijden en pas naar hoge versnellingen gaan als de belachelijke koud-traag-trekkracht afneemt zodat je voelt dat de motor meer gas nodig krijgt.
Blok-delen en OLIE beginnen dan hun ideale bedrijfstemperatuur te benaderen.
Dan omhoogspelen naar "blazen" en vooral geen te korte rit.
 
...lijkt mij waanzinnig, dat je ieens een berg peeKaas zou hebben, Ik zou 't koesteren.

..maar als je niet weet waar 't vandaan komt, zou ik als ik ju was toch eens een afspraak maken met imand die een testbank heeft. In ierder geval weet ja dan oeveel hij nu heeft, het verleden even terzijde.

Volgende keer weet je wel waar het over gaat, dus tel uit je winst.
 
Het kan heeel simpel zijn, dat je onbewust eerst het gas toch niet echt helemaal goed opentrok. Maar omdat je nu een tijdje rijdt, ben je toe aan wat sneller enzo en dan trek je dus heel bewust wel het gas hard open..
 
zou het een vuiltje in de benzineslang kunnen zijn die door het 'geblaas' en de bijbehorden kolk in de benzinetank nu uit de leiding is geschoten ? (en in de vlotterkamer :? )
 
Het kan heeel simpel zijn, dat je onbewust eerst het gas toch niet echt helemaal goed opentrok. Maar omdat je nu een tijdje rijdt, ben je toe aan wat sneller enzo en dan trek je dus heel bewust wel het gas hard open..

ja door de kou was me gashendel gekrompen waardoor je niet volgas kon geven eigenlijk. Nu die een tijd gereden heeft is hij weer op normale temperatuur en kan ik meer gas geven. |( oftwel dom lullen kan ik ook wel :) .. Nee volgas is volgas hoor dus dat is het niet.

@ the rest,


Ik zal zo'n test gaan doen maar weet iemand toevallig in de omgeving enschede waar zo'n testbank is? woensdag wordt overigens een onderhoudsbeurt gedaan oliefilter, olie en alles ff nalopen bougie's etc..
 
Terug
Bovenaan Onderaan