Open demper --> meer koppel?

Flippedewip Van Appekezam

Die hard MF'er
11 feb 2010
672
0
Linden - België
Heren en dames van MF,
Ik zit met een vreemd "probleem."
Mijn motor is nooit afgesteld geweest, geen powercommander of wat dan ook. Injectie, wordt mooi op tijd gesynchroniseerd en kleppen gesteld enzo.
Nu heb ik een tijd geleden een sportuitlaat gestoken (Lazer duotone denkik), als ik met de dB-killer rij, merk ik niet veel verschil (iets leuker geluid wel ;) ) maar als ik zonder rij, dan heb ik méér koppel in lage toeren dan vroeger.
Hoe komt dit? :?
Ik lees overal dat open dempers de lage toeren helemaal nutteloos maken zonder afstelling... Waarom is het dan bij mij omgekeerd?
Staat hij standaard dan te rijk ofzo?

Dank bij voorbaat ;) Ga nu nog wat genieten van het bijna-zomers weer! *O*
Of mss toch wat studeren voor m'n examen morgen -O-
 
hij trekt echt wel sneller op als ik in lage toeren zit. Klinken ook natuurlijk ;) Maar heb het ook met oorstoppen getest, dan merk ik niet veel meer van het geluid, en toch voelt het nog steeds sneller.
Brommertijd was dat inderdaad zo, maar met een "echte motor" dacht ik net dat een beetje tegendruk voor koppel zorgde in lage toeren... Vandaar mijn vraag... :)
 
denk even na....
een beetje afstellen op de bank levert 4-5 PK extra op....
laten we zeggen 4 Kw....dat zou je dus in het lage toerengebied ( waar je dus 1/8e van je arbeidsslagen hebt) maximaal 1 Kw extra opleven , laaten we gek doen en maak er 4 Kw van....

Dat ga je dus niet merken
 
denk even na....
een beetje afstellen op de bank levert 4-5 PK extra op....
laten we zeggen 4 Kw....dat zou je dus in het lage toerengebied ( waar je dus 1/8e van je arbeidsslagen hebt) maximaal 1 Kw extra opleven , laaten we gek doen en maak er 4 Kw van....

Dat ga je dus niet merken
4kW op een 750 bij 3000 toeren? En of je dat merkt, die zal daar een KW of 40 hebben. Dat is 10%.

Het probleem is dat het never nooit niet 4KW verschil gaat zijn :P Vermoed wel degelijk dat het tussen je oren zit, maar het kan wel íéts schelen. Op viertakkers mag de uitlaat zo open zijn als je wil, hoe meer vrijheid hoe beter (de flowdynamica van de bochtenset daargelaten), dus zonder dB-killer heeft de motor theoretisch meer kracht. Veel belangrijker is echter hoe de afstelling klopt met of zonder killer. Bank op en je weet het :)
 
Laatst bewerkt:
Gevoel zegt niks.

Het kan zelfs zijn dat wat jij als beter ervaart juist slechter is.
Een motor die een geweldig mooie lineaire vermogensafgifte heeft lijkt langzaam/weinig power te hebben omdat de versnelling constant is. Dat is vaak de kracht maar ook het nadeel van dee honda's. Terwijl een motor die een giga dip heeft juist snel aanvoelt omdat je na de dip een grotere versnelling krijgt dan tijdens de dip.

Dus alleen meten is weten.
 
Bank is duur! :+ Nee, ga dat sowieso eens doen, zien wat dat beestje nog heeft van pit na 70K km :)
Bankrun kan al vanaf 30 euro! Vroegah vond ik het ook best duur allemaal, maar het geeft eigenlijk best veel voldoening als je ziet dat je fiets een goede afstelling heeft en wat hij er nog uit gooit. Enige nadeel is dat het wat verslavend is en je wil dat de volgende run weer net iets meer oplevert :+
 
4kW op een 750 bij 3000 toeren? En of je dat merkt, die zal daar een KW of 40 hebben. Dat is 10%.

Het probleem is dat het never nooit niet 4KW verschil gaat zijn :P Vermoed wel degelijk dat het tussen je oren zit, maar het kan wel íéts schelen. Op viertakkers mag de uitlaat zo open zijn als je wil, hoe meer vrijheid hoe beter (de flowdynamica van de bochtenset daargelaten), dus zonder dB-killer heeft de motor theoretisch meer kracht. Veel belangrijker is echter hoe de afstelling klopt met of zonder killer. Bank op en je weet het :)

Dit zit echt tussen de oren....
Ik rijd naast mijn motor een T5, en heb wel eens mensen in de auto, die vinden dat niets bijzonders, trekt wel aardig, maar hun diesel is "sneller"

Nou zetten we ze toch naast elkaar...

zien ze alleen maar achterlichten.... Oh in zo'n luxe auto heb je helemaal niet het idee dat dat zo snel gaat.....verschil in beleving
 
Dit zit echt tussen de oren....
Ik rijd naast mijn motor een T5, en heb wel eens mensen in de auto, die vinden dat niets bijzonders, trekt wel aardig, maar hun diesel is "sneller"

Nou zetten we ze toch naast elkaar...

zien ze alleen maar achterlichten.... Oh in zo'n luxe auto heb je helemaal niet het idee dat dat zo snel gaat.....verschil in beleving

Maar op je eigen motor moet je dat wel kunnen merken.
Dat je motor bijvoorbeeld bij een bepaald toerental ineens wat beter/harder begint te trekken dan dat ie voorheen deed...
 
Ik heb bij mijn BMW R1100RS, toen ik het zijspan een beetje verbouwd had, noodgedwongen een andere demper moeten monteren. Op de sloop een demper van een 600 Honda van de stapel geplukt en er onder gehangen, met het idee dat het voorlopig zou zijn.

Hij hangt er nog steeds onder want hij loopt er veel beter mee dan met het originele ding.

Trekt beter door, trekt beter onderuit en is een stuk zuiniger. Beter doortrekken merk ik aan de toegenomen topsnelheid die toch wel beperkt is door het zijspan. Zuiniger is ook goed meetbaar en het trekken onderuit werd ook bevestigd door een collega die vrij vaak met mij mee reed en het verschil ook opmerkte.

Het is dus echt niet zo dat origineel zaligmakend is.
 
Dit zit echt tussen de oren....
Ik rijd naast mijn motor een T5, en heb wel eens mensen in de auto, die vinden dat niets bijzonders, trekt wel aardig, maar hun diesel is "sneller"

Nou zetten we ze toch naast elkaar...

zien ze alleen maar achterlichten.... Oh in zo'n luxe auto heb je helemaal niet het idee dat dat zo snel gaat.....verschil in beleving
Lekkere vergelijking... Twee totaal verschillende auto's of op 1 motor met slechts één afhankelijke variabele: wel of geen killer. De bank ziet het, dus er is een verschil (zat voorbeelden van). Ik ben niet degene die beweert dat je het verschil ook daadwerkelijk merkt...
 
Mijn motor trekt van onder juist beter MET killer erin en bovenin heeft hij wat meer 'eindschot' zonder killer. Dit alles met dezelfde aangepaste tune.

Sinds dit weekend de killer er weer ingedaan, geen zin om ooit 350,- te lappen als oom agent me aan de kant zet voor geluid.
 
Goed, bedankt voor dit alles :)
Ga binnenkort hoogstwaarschijnlijk toch een nieuwtje kopen, dus heeft het niet veel zin meer om nu nog op de bank te gaan :) Huidige gaat dan gestald worden, zal na stalling wel verderzoeken naar de oorzaak :) (en of het nu werkelijk tussen m'n oren zit of niet ;) )
Alleszins bedankt voor alle antwoorden! :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan