open demper, meer verbruik?

Marrcel

Die hard MF'er
22 apr 2003
382
36
023
Keb laatst voor circuit sessies de standaard demper er weer eens tijdje op gehad (98gsxr750i). Het volgende viel me op:

De standaard uitlaat was bijna helemaal schoon gebrand. De open yosh was duidelijk roetig. (OK kan ook door circuitgebruik.)
Ik zie ook met straat gebruik verschillen in de kleur. De yosh is duidelijk iets zwart roetig. De standaard is grijzig droog.

Het lijkt erop dat het benzine verbruik iets is toegenomen met open yosh.

Mijn grote vraag is, ik dacht dat de montage van een open demper leidt tot een armer mengsel, leidt tot minder zwarte uitlaat, leidt tot minder benzine verbruik. Ik krijg de indruk van niet. Hoe kan dit nu? Wat is waar?
 
Ik begrijp dat je niet zelf je carb afstel op de uitlaat met of zonder demper ?

in dat geval


Ik denk

Het geeft een armer mengsel in de kamer omdat de rest onverbrand je uitlaat in verdwijnd omdat er minder tegendruk is..dus meer troep in je uitlaat..logish toch ?

Armer mengsel is minder kracht is meer gas geven is meer verbruik.

[me]Mulder71 hoopt nu maar dat het klopt O-) [/me]
 
Laatst bewerkt:
Het geeft een armer mengsel in de kamer omdat de rest onverbrand je uitlaat in verdwijnd omdat er minder tegendruk is..dus meer troep in je uitlaat..logish toch ?

Armer mengsel is minder kracht is meer gas geven is meer verbruik.

[me]Mulder71 hoopt nu maar dat het klopt O-) [/me]

Ja zou ook kunnen (klinkt logisch), maar ik denk armer mengsel geeft minder roet en hogere uitlaatgas temperaturen. En hoe komt het dan dat er met open pijp, meer vermogen is? Waarschijnlijk om dat het mengsel standaard al te vet staat????
Ik zit in een kip ei redenering die nog niet gekraakt is :?
 
Meer vermogen omdat je minder tegendruk heb dus minder weerstand op je zuigers bij de uitlaatslag..denk ik
Helaas,


Meer compressie = tegendruk = meer vermogen.
Daarom doen ze in de racerij hoge compressie zuigers in een blok.

Verbruik met open pijp is zeker meer, er stroomt meer lucht door = meer vermogen ( over het algemeen )
Maar er gaat ook meer onverbrand doorheen door de snellere doorstroom dan voorheen.

Maar maar vermogen is altijd meer verbranden.

Als ik op NOS rij dan werkt er een 2e brandstofpomp die extra bezine naar binnen pompt om meer vermogen te krijgen.
 
Helaas,


Meer compressie = tegendruk = meer vermogen.
Daarom doen ze in de racerij hoge compressie zuigers in een blok.

Verbruik met open pijp is zeker meer, er stroomt meer lucht door = meer vermogen ( over het algemeen )
Maar er gaat ook meer onverbrand doorheen door de snellere doorstroom dan voorheen.

Maar maar vermogen is altijd meer verbranden.

Als ik op NOS rij dan werkt er een 2e brandstofpomp die extra bezine naar binnen pompt om meer vermogen te krijgen.

Niels, toch ben ik een andere mening toegediend.

Een hogere compressie(verhouding) wil zeggen dat er méér verbrandingskamer volumes in de slag gedeeld kunnen worden, waardoor het rendement op (kan) lopen.
De formule luidt ook VS+VC gedeeld door VC.

Verbruik met een open pijp "kán" hoger liggen, afhankelijk van de afstelling.
Dat er meer lucht (lees mengsel) doorheen stroomt levert alléén maar meer vermogen op als alles ook netjes verbrand, en daar zit 'm nou net de kneep bij onze mede-forummer, want er wordt nu schoon mengsel weggegooid wat dus resulteert in lager vermogen en een uitlaat die iets meer roet bevat.

De laatste 2 punten kloppen als een bus!

Paul.
 
Terug
Bovenaan Onderaan