Open dempers, de waarheid

Emilio_NTV

MF'er
19 mei 2005
84
0
Steenwijk
Beste Lezers,

Zovaak lees ik broodje aap verhalen over E-keurmerken etc... blablabla..

Nu heb ik recentelijk gesproken met de goede persoon van de RDW en die kwam met het volgende.

Een E-keurmerk is niks anders dan het volgende:
Dit keurmerk garandeert dat jouw motor, mits jouw motor in de lijst, behorende bij de demper staat, voorzien van deze demper, het maximale aantal decibelletjes wat voor de betreffende motor is vastgelegd, neit zal overschrijden.

Kortom, als jij met een open demper niet teveel dB-tjes maakt bij het vastgesteled RPM aantal, is er niets aan de hand. Over het algemeen kom je er snel overheen.

Ik heb een Honda NTV uit '90. Ik vond een nieuwe demper van honda iets te prijzig, dus een open BOS demper erop gezet. Verschil was dik 400 euri. Daar kan ik nog wel eens een boete voor krijgen. Ben laatst aangehouden voor een lichte snelheidsovertreding (33 km) O-) , maar over de uitlaat werd niet gesproken. Sterker nog, ze vonden de motor in prima staat verkeren.

Ik weet alleen niet of de Wetsdienders van onze oosterburen enig boodschap hebben aan bovenstaande. (zal es kijken op duitse fora)

Groetjes

Emilio

Bijlage: demper.JPG
 
Volgens mij doen ze hier in nederland er ook niet zo moeilijk over in het algemeen. Met evenementen zoals TT assen ofzo willen ze nog wel eens een dbmetertje neergooien.

Ik denk dat de oosterburen wat strenger zijn wat dat betreft. Ik heb weleens gehoord dat ze daar je uitlaat gewoon in beslag nemen en dan moet je maar zien hoe je aan een nieuwe komt...
 
bij onze oosterburen wordt je uitlaat zonder E-keurmerk gewoon in beslag genomen, het E-keurmerk is hier heiliger dan het aantal decibels.

Ik zelf had omgebouwde (open) originele dempers, geen bekeuring gehad aangezien het E-keurmerk erin stond
 
Dit keurmerk garandeert dat jouw motor, mits jouw motor in de lijst, behorende bij de demper staat, voorzien van deze demper, het maximale aantal decibelletjes wat voor de betreffende motor is vastgelegd, niet zal overschrijden.
Dus, wat is er anders aan de verhalen die je hier leest :?
 
..........Een E-keurmerk is niks anders dan het volgende:
Dit keurmerk garandeert dat jouw motor, mits jouw motor in de lijst, behorende bij de demper staat, voorzien van deze demper, het maximale aantal decibelletjes wat voor de betreffende motor is vastgelegd, niet zal overschrijden....
E-keurmerk is een Europees keurmerk. Dus ook geldig in de andere EEG-landen.
 
vandaar dat er ook imitatieuitlaten zijn die weinig db produceren... anders zouden er alleen originele en herriepijpen bestaan toch...
 
In duitsland is alles veel strenger als hier.

Je mag daar bv ook niet zomaar een merk/type band op je fiets zetten, als voor jou merk/type een bepaalde band niet is "goed gekeurd" dan mag je die dus niet monteren, al passen ze wel.
Voorbeeld:
Ik wilde Michelin Pilot Power banden op mijn '92 er VFR, ik belde een banden zaak in Duitsland op (woon redelijk dicht bij de grens) voor de prijs. Na doorgeven van merk/type fiets kreeg ik al snel te horen dat deze banden dus niet toegestaan zijn op mijn fiets. Niet TUV goed gekeurd was het antwoord, zei monteerde ze niet. Toen ik aangaf dat ik het toch wilde en dat ik alleen met de velgen zou komen en dat het hier wel is toegestaan wilde ze ze wel verkopen.

Omdat ze in het buitenland niet direct terplaatse de db's kunnen meten kijken ze of er een E-keurmerk op je demper zit als zei vinden dat ie teveel lawaai maakt.
Zit deze er niet op dan moet jij gaan aantonen dat deze minder db's maakt als toegestaan, kun je dat niet dan moet je hem eraf halen (je mag niet verder)

Ze houden je ook niet "zomaar" aan om te kijken of je een E-keurmerk hebt, ze houden je aan omdat je pijp(en) veel lawaai maken, dan gaan ze pas kijken.
Dus als jij met je een pijp (met geen E-keur merk) langskomt en je maakt een stozuiger/electro geluid (stil dus) houden ze je echt niet aan om te kijken of er op je pijp een keurmerk zit.

Met herrie pijpen vraag je aandacht en die krijg je dan ook, logisch toch....
 
Ik hoop dat dat zo is hier, heb pas een compleet arata systeem gekocht van titanium en daar zit ook geen e keur op maar er zit wel een db killer bij. Heb em er alleen nog niet onder gehangen.
 
OK, je wordt aangehouden in Duitsland.

Zullen ze toch met bewijs moeten komen dat je te veel lawaai maakt.

Dus met dB meter.

Zoniet, onschuldig. Al denk ik niet dat het zo in de praktijk gaat.
 
OK, je wordt aangehouden in Duitsland.

Zullen ze toch met bewijs moeten komen dat je te veel lawaai maakt.

Dus met dB meter.

Zoniet, onschuldig. Al denk ik niet dat het zo in de praktijk gaat.


Dat gaat dus wel zo, ook duitsland heeft zich aan de europeesche regels te houden, dus ook voor wat betreft uitlaten. Hoe zou je anders daar kunnen rijden met een motor of ander voertuig waar geen E-keur op zit.
Een DB -meter hebben ze in en rond de populaire motorstreken echt wel in de auto liggen, dus daar is vrij snel duidelijkheid over.
dus zij moeten aantonen dat je motor bij de voorgeschreven toeren meer herrie maakt dan mag.

Voor wat betreft de TUV-eisen, in elke fahrzeugbrief staat al wat de maten van de eventueel toegelaten banden zijn, dus daar kun je al een keus uit maken, verder kun je ook in duitsland elke maat bandeneronder gooien, maar dan moet je bij de keuring een speciale keuring aanvragen om jouw keuze goedgekeurd te krijgen, en dan krijg je de zgn eintragung im fahrzeugbrief. Dat geldt ook voor niet E-gekeurde delen
 
In Engeland waar motoren ouder dan 3 jaar jaarlijks naar de keuring moeten (MOT) hebben ze juist pas geleden de eis op een keurmerk laten vallen. Dit is nu gelijk getrokken met autos, die vaak met vervangingspijpen van b.v. Kwikfit rondkarren die keurig stil zijn maar ook geen keur-merken hebben. Db meters worden niet gebruikt bij deze keuringen, het wordt nu overgelaten aan de individuele indruk van de keurmeester. Daarmee ben je nog niet gevrijwaard van evt agenten die wellicht "andere oren" hebben dan keurmeesters maar mij scheelt het iig de jaarlijkse (doelloze) uitlaat omwissel-truc op mijn Buell.

Echt luide uitlaten worden natuurlijk niet getolereerd, en ik moet zeggen dat sinds we zelf in een prachtige omgeving wonen waar nogal wat motorrijders op af komen dat echte herrie-pijpen bijzonder slecht voor de bloeddruk kunnen zijn. In Yorkshire heeft pas een dolgedraaide boer zijn dubbelloops geweer leeggeschoten op een groep powerrangers. Nog een geluk voor die boer dat alleen de jacht op vossen is verboden :+
 
Voor wat betreft de TUV-eisen, in elke fahrzeugbrief staat al wat de maten van de eventueel toegelaten banden zijn, dus daar kun je al een keus uit maken, verder kun je ook in duitsland elke maat bandeneronder gooien

Dit is dus niet geheel correct!

Ik heb het zelf gehad, heb gevraagd voor mijn fiets (een VFR750) michelin pilot power banden in Duitsland, op 3 verschillende plaatsen en bij alle 3 kreeg ik te horen dat deze NIET zijn goed gekeurd voor mijn fiets en dat ze er niet op mochten. De maten van de pilot power waren gewoon wat er op moet volgens de specificaties van Honda, alleen omdat de combinatie volgens de TUV niet mag worden ze NIET gemonteerd. De Pilot Power is niet geschikt/getest voor de VFR750 aldus de Duitse TUV.

Je mag dus alleen maar banden erop hebben die vooraf door de TUV zijn goed gekeurd voor die specifieke motor.
Je kan dus niet (als duitser zijnde) zomaar de juiste maat banden erop gooien en dan mee rijden omdat het de juiste maat is, de fiets wordt bij de TUV dus afgekeurd dan.

Ook zal je geen enkel Duits bedrijf vinden die ze erop legt(monteren direct op je fiets in Duitsland), want als er iets gebeurd dan is het bedrijf wat ze er op gelegd heeft verantwoordelijk als er iets gebeurd, deze heeft dan niet goed gekeurde banden geleverd aan jou, je kan voorstellen wat voor schade claim/probleem dat bedrijf kan krijgen dan bij een ongeval als de oorzaak de band is.
 
Ik lees alleen maar een boel aanname's die als waarheid geroepen worden.


Als je een topictitel als "Open dempers, de waarheid" neerzet, doe dan fatsoenlijk achtergrond onderzoek. Zelfs binnen M-F zijn er talloze topic's waar meer en betere info in staat.


In Nederland doet men niet zo moeilijk over E-keur.

Net als in England heeft men in de gaten dat er wel eens iets verslijt en vervangen moet worden en dat men dan "goedkope" vervangingsuitlaten erop zet, zonder E-keur.
Het gaat erom of de motorfiets op zich niet teveel uitlaatlawaai produceerd.
Het aantal dB dat je motor mag maken staat op het type plaatje en op je kenteken, voor oudere motoren zijn er vastgestelde normeringen naar aantal cc's.
Hier is een uitgebreide meetmethode die omslachtig is en de meetapparatuur is kostbaar en groot en er zijn er niet zo heel veel van binnen de nederlandse politie.

Zomaar langs de kant staan controleren gebeurd dus weinig, veelal zal een motor "tijdelijk uit het verkeer genomen worden" ( ja, dat mag "zomaar") en geplaatst worden op het politieburo waar dan de verkeerstechnische dienst met de apparatuur langskomt om te meten.
Boete is 150 euro voor een "klein" beetje overschreiding t/m 10 dB en daarboven gaat het PV naar justitie.
Ook zal dan al snel overgegaan worden tot inname van het kentekenbewijs die je pas terug krijgt als je bij het RDW laat zien dat alles weer klopt!!
 
OK, je wordt aangehouden in Duitsland.

Zullen ze toch met bewijs moeten komen dat je te veel lawaai maakt.

Dus met dB meter.

Zoniet, onschuldig. Al denk ik niet dat het zo in de praktijk gaat.

In duitsland is het tot nu toe zo dat geen E-keur = bon, klaar.
Komt geen dB meter aan te pas.

Niet teveel denken, blijkt maar weer.
 
Beste Lezers,

Zovaak lees ik broodje aap verhalen over E-keurmerken etc... blablabla..

Nu heb ik recentelijk gesproken met de goede persoon van de RDW en die kwam met het volgende.

Een E-keurmerk is niks anders dan het volgende:
Dit keurmerk garandeert dat jouw motor, mits jouw motor in de lijst, behorende bij de demper staat, voorzien van deze demper, het maximale aantal decibelletjes wat voor de betreffende motor is vastgelegd, neit zal overschrijden.

Het kan dus ook heel goed dat een uitlaat met E-keur toch over die DB grens heen gaat, als het inwendige vergaan is of als je daar wat demping hebt uitgehaald omdat het dan beter klinkt. Dat E-keur garandeerd dan dus niet zo heel veel....

Helemaal niets eigenlijk zelfs, vandaar dat het ook veel eerlijker is om niet naar die E-keur te kijken, maar gewoon een geluidsmeting te doen.

Klik en dan onder [service en links] kijken, dan staat daar eea over geluidsmetingen en linkjes naar welke waardes voor welke motoren gelden.
 
maar over de uitlaat werd niet gesproken.
Nee, dat gebeurd inderdaad nagenoeg nooit. Dus het nut van dit topic ontgaat me een beetje? Tenzij je tijden de TT naar Assen gaat of naar Duitsland wil... maar daar gaan ook al genoeg topics over. Namelijk gewoon even je originele uitlaat derin rammen.

:z
 
Terug
Bovenaan Onderaan