Open luchtfilter + uitlaat, wat nu?

Dragonkiss

Honda VTR SP2
19 sep 2008
2.755
0
Eindhoven
Hey allemaal,

Ik heb net een paar maanden een Honda VTR SP2 en was bezig met een grote beurt.
Nu blijken er (volgens mij) K&N luchtfilters, afbeelding1 , in te zitten met een rode vulling.
Die rode vulling zit er naar mijn weten in om de filters schoonmaken makkelijker te maken?
Zorgt de vulling ervoor dat de doorstroom hetzelfde blijft als standaard filters, zodat de motor niet arm loopt?

Ik heb ook 2 open uitlaten op de motor zitten, is het nu verstandig om een power-commander op te zetten ter voorkoming van arm lopen?


De motor heeft natuurlijk injectie, maar volgens mij zitten er geen lamda-sensoren in de uitlaat.

Kortom, wat is wijsheid met betrekking tot voorkoming van motorschade!

MvG,
Bart
full
 
Motorschade zal je niet zo snel krijgen (ondanks alle doemdenkers die na mij gaan reageren), maar als je hem netjes af laat stellen scheelt het je een hoop middengebied en een paar pk's. Rot wel die rode dingen eruit als je dit gaat doen.
 
Heb je de originele luchtfilterkast nog want zo losse open filters is echt rommel.

Luchfilterkast met k&n vervang filter is beter.

Of zitten deze in de luchtfilterkast, lijken mij niet origineel voor deze motor?

En over die open uitlaten, zijn dit dempers of een compleet systeem?
 
Laatst bewerkt:
Motorschade zal je niet zo snel krijgen (ondanks alle doemdenkers die na mij gaan reageren), maar als je hem netjes af laat stellen scheelt het je een hoop middengebied en een paar pk's. Rot wel die rode dingen eruit als je dit gaat doen.

Ik heb nog geen powercommander dus die moet er dan eerst in neem ik aan?
Waarom die rode dingen eruit?
En ik rij er vooral straatkm's mee, dus is het dan wel verstandig?


Heb je de originele luchtfilterkast nog want zo losse open filters is echt rommel.

Luchfilterkast met k&n vervang filter is beter.

Of zitten deze in de luchtfilterkast, lijken mij niet origineel voor deze motor?

En over die open uitlaten, zijn dit dempers of een compleet systeem?

Deze zitten in de originele luchtfilterkast :)

Alleen de dempers!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nog geen powercommander dus die moet er dan eerst in neem ik aan?
Waarom die rode dingen eruit?
En ik rij er vooral straatkm's mee, dus is het dan wel verstandig?

Als ej die eruit haalt heb je meer airflow. K&N's filteren prima, slecht een fractie minder van origineel vaak. Meer lucht + meer uitlaatflow houdt een armer mengsel in. Het meeste vermogen win je door die rode inzetstukken eruit te halen, maar dan wel icm afstellen.
 
Hey allemaal,

Ik heb net een paar maanden een Honda VTR SP2 en was bezig met een grote beurt.
Nu blijken er (volgens mij) K&N luchtfilters, afbeelding1 , in te zitten met een rode vulling.
Die rode vulling zit er naar mijn weten in om de filters schoonmaken makkelijker te maken?
Zorgt de vulling ervoor dat de doorstroom hetzelfde blijft als standaard filters, zodat de motor niet arm loopt?

Ik heb ook 2 open uitlaten op de motor zitten, is het nu verstandig om een power-commander op te zetten ter voorkoming van arm lopen?


De motor heeft natuurlijk injectie, maar volgens mij zitten er geen lamda-sensoren in de uitlaat.

Kortom, wat is wijsheid met betrekking tot voorkoming van motorschade!

MvG,
Bart[afbeelding]

Wil je motorschade voorkomen?

- verschoon je filters regelmatig (na he schoonmaken ook weer in de olie zetten)
- gebruik niet het gehele potentieel van de motor op dit moment! Omdat je een openfilter hebt en mogelijk een open uitlaatsysteem (erger) of alleen de dempers (minder erg) kan je inderdaad met een arm mengsel rijden als je flink aan het gassen gaat. Dit resulteert in een warmere verbranding, wat negatief invloed kan hebben op je temp van het blok, maar ook van de kleppen ed. Als deze te heet lopen, dan loop je kans op grote motor schade.

Waarom niet even naar een vermogensbank en een testrun maken? Voor een paar tientjes weet je of je verbranding goed verloopt en of je nog actie moet ondernemen. Wellicht wel handig voordat je honderden euro's gaat investeren in een PowerCommander :Y
 
Wil je motorschade voorkomen?

- verschoon je filters regelmatig (na he schoonmaken ook weer in de olie zetten)
- gebruik niet het gehele potentieel van de motor op dit moment! Omdat je een openfilter hebt en mogelijk een open uitlaatsysteem (erger) of alleen de dempers (minder erg) kan je inderdaad met een arm mengsel rijden als je flink aan het gassen gaat. Dit resulteert in een warmere verbranding, wat negatief invloed kan hebben op je temp van het blok, maar ook van de kleppen ed. Als deze te heet lopen, dan loop je kans op grote motor schade.

Waarom niet even naar een vermogensbank en een testrun maken? Voor een paar tientjes weet je of je verbranding goed verloopt en of je nog actie moet ondernemen. Wellicht wel handig voordat je honderden euro's gaat investeren in een PowerCommander :Y

Dat is inderdaad een goed idee. Het is niet dat ik dat niet zou willen hoor, ik ben er gewoon net achter gekomen dat die filters erin zitten dus ik had een testbank nog niet eerder hoeven overwegen :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan