Open uitlaat controle Rotterdam

Met wat voor uitlaat rijd jij?

  • Origineel

    Stemmen: 105 27,0%
  • Sportpijp met dB-killer

    Stemmen: 83 21,3%
  • Sportpijp zonder dB-killer

    Stemmen: 158 40,6%
  • Volledig open 'demper'

    Stemmen: 43 11,1%

  • Totaal aantal stemmers
    389

V-twin Kevin

MF veteraan
23 sep 2009
6.136
17
Easterwood
Ik had het al eerder hier gelezen, maar zojuist aan den lijve ondervonden.

Op verschillende plaatsen in Rotterdam controleert de politie zeer streng op open uitlaten op motorfietsen.
Ik reed net over de Oldegaarde (Rotterdam Zuid, Pendrecht) en mocht met een motormuis mee naar het tankstation.
Gelukkig had ik de dB-killers gemonteerd.

Hij checkte of ze er in zaten en of er een e-keur op zat. Check, check. Mooi. Hij vertelde dat ze iedereen zonder dB-killer en/of e-keur een bekeuring van €370.

Een gewaarschuwd mens telt voor twee!
 
Laatst bewerkt:
370 euro..... met 100 euro boete komt de boodschap ook wel over hoor. Allemachtig.

De boetes zijn om de veiligheid te verhogen. Heeft niks te maken met extra inkomsten voor de staat binnen te harken.

Echt waar niet!!
 
Maar een niet goedgekeurde uitlaat die herrie produceert ondanks een db-killer, dat is geen probleem?
 
Ik had het al eerder hier gelezen, maar zojuist aan den lijve ondervonden.

Op verschillende plaatsen in Rotterdam controleert de politie zeer streng op open uitlaten op motorfietsen.
Ik reed net over de Oldegaarde (Rotterdam Zuid, Pendrecht) en mocht met een motormuis mee naar het tankstation.
Gelukkig had ik de dB-killers gemonteerd.

Hij checkte of ze er in zaten en of er een e-keur op zat. Check, check. Mooi. Hij vertelde dat ze iedereen zonder dB-killer en/of e-keur een bekeuring van €370.

Een gewaarschuwd mens telt voor twee!
Holy.. per uitlaat? _O-
 
Als een uitlaat standaard geen db killer heeft, lijkt dat me raar...

Hoe controleren zij dat nou weer.

Ik heb een nette jama demper die standaard alleen een e-keur heeft. En moet naar Rotterdam. 370 euro is best veel :+
 
Interessant, vraag van mijn kant:

ik rij met 2 BOS einddempers, E-keur erop maar geen DB killers erin (niet erbij gekregen maar kunnen wel gemonteerd worden). En ik weet dat de vorige eigenaar staande is gehouden zonder de killers bij grote controle in Belgie, bij nameten zat hij ruim onder de grens (86dB op typeplaatje uit mijn hoofd, hij kwam uit op 83dB).
Wordt er bij de politie dan ook gemeten in NL?

Je hoort de motor ook aankomen, maar veel lawaai ? nee
 
Holy.. per uitlaat? _O-
cbx-front-big.jpg

2220 euro :o

:+
 
er wordt niet gemeten. Ik weet niet op basis waarvan ze de bekeuring precies uitschrijven.

Ik denk dat als je een vervaningsuitlaat hebt die origineel klinkt, je dan geen problemen zal krijgen. Ik ga er dan maar vanuit dat agenten wel grofweg kunnen horen wanneer een uitlaat in de buurt van de grens komt. Of ze daar ook naar handelen, dat is een tweede..

mocht je nou een bekeuring krijgen vanwege het ontbreken van de dB-killers terwijl hij niet te veel herrie maakt dan zou je misschien bezwaar kunnen maken en een meetrapport opvragen of een meting afdwingen.
 
er wordt niet gemeten. Ik weet niet op basis waarvan ze de bekeuring precies uitschrijven.

Ik denk dat als je een vervaningsuitlaat hebt die origineel klinkt, je dan geen problemen zal krijgen. Ik ga er dan maar vanuit dat agenten wel grofweg kunnen horen wanneer een uitlaat in de buurt van de grens komt. Of ze daar ook naar handelen, dat is een tweede..

mocht je nou een bekeuring krijgen vanwege het ontbreken van de dB-killers terwijl hij niet te veel herrie maakt dan zou je misschien bezwaar kunnen maken en een meetrapport opvragen of een meting afdwingen.
Blijft toch erg bijzonder dat ze bekeuringen schrijven voor dingen die ze niet kunnen meten. En dat ze niet controleren op documentatie of die e-keur erbij hoort.
 
Je hoort de motor ook aankomen, maar veel lawaai ? nee
Zoals dingus terecht zegt, het gaat om de verkeersveiligheid. Zonder db-killers ben je een gevaar op de weg dus terecht dat er dan flink beboet wordt.

Luide pijp met e-keur en killer = goed
Stille pijp zonder e-keur en/of zonder killer = fout
 
Toch vraag ik mij af wat de feitcode op zo'n bon is en hoe waterdicht zo'n bon is zonder geijkte meting :?
 
Zoals dingus terecht zegt, het gaat om de verkeersveiligheid. Zonder db-killers ben je een gevaar op de weg dus terecht dat er dan flink beboet wordt.

Luide pijp met e-keur en killer = goed
Stille pijp zonder e-keur en/of zonder killer = fout
Niet elke bekeuring is voor de verkeersveiligheid, maar dat weet je zelf stiekem ook wel natuurlijk.
In dit geval zal er gecontroleerd worden op het reglement voertuigen denk ik. Artikel 5.4.11 lid 3 heb ik het idee van.
 
Hoezo veiligheid,

Met een beetje kabaal hoort men je ten minst aankomen.

Ik heb een mooie set Giannelli's op de Guzzi, zonder dB killers en geen E-keur, maar het geluid is niet overdreven. Mocht men mij aanhouden vraag ik wel even of ze kunnen meten, en hoe ze het gaan meten, en hoeveel geluid ik dan mag maken volgens de typegoedkeuring, en, en.....

Of ze ook hetzelfde gaan doen bij het volgende Harley treffen waar de Angels en Bandito's gezellig samen gaan feestvieren. :+
 
Niet elke bekeuring is voor de verkeersveiligheid, maar dat weet je zelf stiekem ook wel natuurlijk.
Ik had goede hoop dat dit ook zonder :+ wel begrepen zou worden ;)


En een beetje begrijpen doe ik het ook wel, van die hele open pijpen die je drie dorpen verderop al aan hoort komen wordt niemand blij. De rijder probeert zichzelf nog wijs te maken dat ie er blij van wordt en snapt maar niet waarom ie steeds achteraan moet rijden.

Fluisterstille uitlaat heeft niemand last van, alleen neemt dat voor de rijder toch ook een deel van het leuke van motorrijden weg. De gulden middenweg, een leuk geluid zonder dat de decibellen door het lint gaan, is lastig te vinden, vooral ook omdat "leuk" voor iedereen weer anders is. Blijft over de Duitse methode: e-keur en killer. Maar omg, 370 euro, dat had ook wel een duppie minder kunnen zijn :X
 
Ik rijd dagelijks langs het politiebureau bij het Zuidplein en meestal heb ik muziek aan staan, maar vandaag stond die even zacht. Ik schrok toch wel van de herrie die mijn uitlaat produceert in de stad( niet dat het niet mooi is :P ) Maar dan ga ik vanmiddag even de DB-killer erin zetten :( Bedankt voor de heads up Kevin!
 
Als een uitlaat standaard geen db killer heeft, lijkt dat me raar...

Hoe controleren zij dat nou weer.

Ik heb een nette jama demper die standaard alleen een e-keur heeft. En moet naar Rotterdam. 370 euro is best veel :+


E keur is voldoende, mijn uitlaat heeft E keur, omdat hij standaard zonder db killer stil is.

Nou ja stil. :? Hij voldoet aan de geluidseisen geldig voor mijn motor. :P
 
Laatst bewerkt:
de uitlaat moet én een dB-killer én een e-keur hebben
nee hoor.... dit klopt niet!
alleen open uitlaten moeten een killer hebben!
veel fabrieksdempers ( net als die van mijn Z1000 ) hebben geen killer
wel een e-keur en dat moet voldoende zijn!
gebruik van dbkiller is niet wettelijk verplicht als je motor niet boven de (volgens mij) 90 db

ze mogen jou niet bekeuren voor de afwezigheid van killer zonder db meting dacht ik
 
Mijn buurman is een van de platte petten, bureau bij Zuidplein. Rijdt zelf naar zijn werk met een open uitlaat en heeft helemaal geen db killer. :? Zal hem vragen wat hij daar van weet. Zelf rij ik ook elke dag woon werk via zuid richting centrum met open uitlaat. DB killer wel bij me....zal hem toch maar insteken...is me € 370 niet waard.
 
Ik had goede hoop dat dit ook zonder :+ wel begrepen zou worden ;)

kennelijk niet :P


En een beetje begrijpen doe ik het ook wel, van die hele open pijpen die je drie dorpen verderop al aan hoort komen wordt niemand blij. De rijder probeert zichzelf nog wijs te maken dat ie er blij van wordt en snapt maar niet waarom ie steeds achteraan moet rijden.

Fluisterstille uitlaat heeft niemand last van, alleen neemt dat voor de rijder toch ook een deel van het leuke van motorrijden weg. De gulden middenweg, een leuk geluid zonder dat de decibellen door het lint gaan, is lastig te vinden, vooral ook omdat "leuk" voor iedereen weer anders is. Blijft over de Duitse methode: e-keur en killer. Maar omg, 370 euro, dat had ook wel een duppie minder kunnen zijn :X
Normaal gaat het ook om de excessen en hoor je niet zo heul vaak dat men er een prent voor krijgt. Nu is het een controle specifiek gericht op, kennelijk open dempers. Dan is het niet zo vreemd dat daar voor geschreven wordt.

Dat het bedrag abnormaal hoog is ben ik met je eens.


edit; ik denk bij nader inzien dat er geschreven wordt voor onnodig geluid veroorzaken.
feitcode R522 (artikel 57 RVV '90)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan