open uitlaat maken

chopperboy

Rookie
6 sep 2004
22
0
Beverwijk
Hallo mede chopperrijders,
Ik wil zelf een uitlaat maken voor mijn vt1100c, maar weet niet waar ik rekening mee moet houden, t schijnt dat je wel moet zorgen voor wat tegendruk bij japaners maar verder weet ikeigelijk niets.
Wie o wie kan me helpen
 

Hulzie

MF veteraan
10 nov 2002
9.321
2
57
Staphorst
Kijk hier maar eens, zo heb ik dat gedaan

http://members.lycos.nl/shy34/Bredeviper/

Is 100% open, met twee inzetdempers = tegendruk, die maak je van twee buisjes die er net in passen, gatje boren draadje tappen, en dan kun je kiezen, met of zonder. a.d.h.v. montage tussenringen in de buis, hiermee bepaal je de tegendruk
 

Freaky Maus

MF veteraan
2 sep 2003
1.831
0
Toevallig had ik laatst ook m'n demper eraf om wat vulmiddel(alutape) om de tuit te doen: deze zat wat losjes in de, door vorige eigenaar zelfgemaakte, 4-1 bochten.

Ik starten zonder demper: *D

Nu mag het iets minder, maar gewoon een buis pakken van dezelfde diameter. Bevestegingspunt erop en klaar?
Of maakt het dan nog 'teveel' herrie? En wat moet er dan in voor tegendruk?(hoe weet je of je genoeg hebt?)
 

Hulzie

MF veteraan
10 nov 2002
9.321
2
57
Staphorst
Ja, ik heb die hele fiets zelf gebouwd, incl. die uitlaten, die buig je met een hydr. buigijzer, en tegendruk regel je middels aantal platen in de demontabele demper, ik reedt meestal zonder (die fiets heb ik verruild, hij staat te koop in Oudega FRL) maar afhankelijk van het aantal platen in de demper zo bepaal je de tegendruk
 

Hulzie

MF veteraan
10 nov 2002
9.321
2
57
Staphorst
Ik kan er geen foto van vinden, en de dempers zijn hier niet meer, maar is wel eenvoudig uit te leggen.

Stel dat de (en dat was de mijne) de uitlaat zelf is gemaakt van 43 mm doorsnee buis, 4 mm dik dan trek je van die 43 mm 9 mm af = 34 mm, mijn dempers bestonden uit 20 cm lange buizen van 34 mm (2 x 4 mm = dikte buitenwant uitlaat + 1 mm speling) deze buis van van 20 cm in de lengte doormidden zagen (ik ben zelf lasser bij een groot bedrijf, de middelen heb ik daar gebruikt) dan heb je twee exacte helften, dat is duidelijk, voor + achterzijde ringen lassen die weer IN die buis passen, deze ringen hadden bij mij een gat in het miden van 18 mm, ik had er in de demper (buis) zelf ook 3 geplaatst, dat gaf voldoende tegendruk, en daarmee is ie als eigenbouw door de keuring heen gekomen. Die ringen, als je kunt lassen, pik je netjes vast aan de ene helft, dan de andere helft er bovenop, en in de lengte + voor en achterzijde dichlassen middels autogeen, neemt de minste lasnaad ruimte in beslag, en zo heb je voldoende ruimte aan een speling van 1 mm (elec. of CO2 lassen geeft een dikke lasnaad, wil niet, kies voor Autogeen of TIG. Matriaal dikte van de demper ik had 3 mm, maar hoe dikker hoe beter, hoe beter het getapte draad om het vast te zetten grip heeft

* doormiddenzagen met een automatische zaag met een blad van 1 mm, flex (slijptol_ met 230 blad wil ook, maar is gevaarlijker vindt ik, er zijn schijven te koop van < 1 mm dik, die gebruik ikzelf ook, en daar kun je heel precies mee slijpen
 

chopperboy

Rookie
6 sep 2004
22
0
Beverwijk
Beste Hulzie,

Ik sanp wel hoe je dat gedaan heb, maar werd je geluid niet minder als je die dempers erin had?
En wat voor motor had je en hoeveel cc was ie?
 

Hulzie

MF veteraan
10 nov 2002
9.321
2
57
Staphorst
Ja juist, voor de keuring moest de herrie ook minder worden, daar was het goed voor.
Het was een soez intruder VS 750 in een Viper frame, dus eigenbouw Viper op kenteken