Open uitlaat?

Bunehaze

MF veteraan
8 okt 2010
1.170
1
Barendrecht
Ik heb een vraag waarvan ik het antwoord niet zo snel kon vinden op MF/Google.

Wat is nu precies een open uitlaat?

Eerst dacht ik een demper, zonder DB-killer. Later dacht ik een uitlaatsysteem zonder katalysator. Of heeft het te maken met het dempingsmateriaal in de demper? Wat is het nu precies? :?
 
Ik woon in de buurt van een volkscafé, waar een drietal klanten met choppers met open dempers rijden, ik wens het mijn ergste vijand niet toe, geloof me, als er nog maar één vertrekt, kan je jezelf al niet meer horen nadenken, verpest echt de volledige buurt!
Persoonlijk vind ik zo 'n mensen zeer a-sociaal en zeer egocentrisch, zo van 'kijk naar mij', zo 'n posers negeer ik dan ook lekker straal
En begrijp me niet verkeerd, ik vind een dikke sound ook machtig, ik ga ook voor K&N's / open luchtfilter en een Devil 4-in-1 (Akrapovic en Yoshimura zijn ook vette systemen), maar er zijn grenzen...er wonen nog andere mensen op deze planeet ook hé.
Om nog niet te spreken over gehoorschade (tinnitus-pijnlijk oorsuizen), en eens je dat hebt is het voor de rest van je leven...(zie muzikanten en DJ's).
'T is er gewoon volledig veel te ver over, open dempers

:^

Ben het volkomen met je eens :) Het is dat constante monotone gedreun en zo ook bij lage toerentallen.

Ieder diertje zijn pleziertje maar er zijn grenzen!!

Ben altijd benieuwd of zij wel door een DB controlle heenkomen en mensen met een afther-market racedemper niet.
 
Ik woon in de buurt van een volkscafé, waar een drietal klanten met choppers met open dempers rijden, ik wens het mijn ergste vijand niet toe, geloof me, als er nog maar één vertrekt, kan je jezelf al niet meer horen nadenken, verpest echt de volledige buurt!
Persoonlijk vind ik zo 'n mensen zeer a-sociaal en zeer egocentrisch, zo van 'kijk naar mij', zo 'n posers negeer ik dan ook lekker straal
En begrijp me niet verkeerd, ik vind een dikke sound ook machtig, ik ga ook voor K&N's / open luchtfilter en een Devil 4-in-1 (Akrapovic en Yoshimura zijn ook vette systemen), maar er zijn grenzen...er wonen nog andere mensen op deze planeet ook hé.
Om nog niet te spreken over gehoorschade (tinnitus-pijnlijk oorsuizen), en eens je dat hebt is het voor de rest van je leven...(zie muzikanten en DJ's).
'T is er gewoon volledig veel te ver over, open dempers

ik noem dat bewust asociaal.

Volgens Wikipedia: Asociaal gedrag is een vorm van publiekelijk gedrag waarbij men geen rekening houdt met andere mensen of de omgeving. Dergelijk gedrag wordt door andere mensen vaak gezien als hinderlijk.
 
:^

Ben het volkomen met je eens :) Het is dat constante monotone gedreun en zo ook bij lage toerentallen.

Ieder diertje zijn pleziertje maar er zijn grenzen!!

Ben altijd benieuwd of zij wel door een DB controlle heenkomen en mensen met een afther-market racedemper niet.

Wat denk je zelf? |(
 
Als mijn buurman met auto en lekke uitlaat om 1 uur 's nachts thuiskomt, is ook de helft van de straat wakker.

Lijkt wel alsof het ding naast je staat.

Ik zou met een luidruchtige motor ook wel opletten hoe laat ik waar rijd.
 
Als mijn buurman met auto en lekke uitlaat om 1 uur 's nachts thuiskomt, is ook de helft van de straat wakker.

Lijkt wel alsof het ding naast je staat.

Ik zou met een luidruchtige motor ook wel opletten hoe laat ik waar rijd.

Precies, gewoon overdag heb ik er geen problemen mee (mijn motor maakt ook genoeg kabaal), mijn vorige buurman vond het nodig om doordeweeks iedere dag om zes uur s'ochtends zijn ducati met sportdempers voor de deur warm te draaien, om vervolgens vol gas weg te scheuren,
allemaal leuk en wel, maar ik kon iedere ochtend mijn pasgeboren dochter van het plafond trekken.
 
Ik dacht altijd dat dit de term open uitlaat was? :?

t7j13c.jpg
 
Nee, dat is een demper,
Hieronder een tekening van een dwarsdoorsnede van een open uitlaat:

------------------------------------
------------------------------------

Zie je? Open....

lees het verhaal hieronder maar eens :

Dempers: de theorie

Standaard uitlaten van motoren bestaan uit:
- bochten
- einddemper(s)
Standaard uitlaten zijn nauwer dan sportuitlaten. Dat werkt geluiddempend maar geeft ook grote tegendruk. Een sportuitlaat is ruimer, geeft minder tegendruk waardoor je dus meer koppel en vermogen hebt. Een demper dempt het geluid dat uit de uitlaat komt. De demper zorgt echter ook voor het geleiden van alle uitlaatgassen.

Reflectiedempers:
De binnenkant van een reflectiedemper bestaat uit tussenschotten die de geluidsgolven tegen elkaar laten wegvallen. Bij deze dempers is het belangrijk dat de buitenkant goed geisoleerd is door meerdere lagen te gebruiken of door een extra isolatielaag in de wand. Het haalt vooral de diepe tonen weg.

Absorbtiedempers:
De binnenkant van een absorbtiedemper bestaat uit een geperforeerde pijp met daaromheen geluiddempend materiaal, zoals staalwol/steenwol(oid). Het absorbeert met name de hoge klanken wat resulteert in een diepe, 'sportieve' toon. Naarmate de demper ouder wordt verbrandt er steeds meer staalwol cq dempingsmateriaal waardoor de demping ook minder wordt. En dit type demper wordt dus (volgens mij) ook wel een `open ´pijp genoemd. O-)

Als er dempers op maat gemaakt worden wordt meestal het systeem van de absorbtiedempers gebruikt met RVS als materiaal. Ik heb hier gisteren ook een mooi voorbeeld van gezien. Echter, het maken van deze dempers kost veel manuren, dit verklaart waarom ze zo duur zijn. Het ligt niet alleen aan de staalprijs. Deze dempers worden dan ook iets 'luidruchtiger'. Op de foto hieronder zijn de geperforeerde binnenstukjes en de hulzen goed te zien:

stukje van deze site geplukt :
project: Dempers: de theorie
 
Laatst bewerkt:
Als jij dat open uitlaat wil noemen, mag dat van mij hoor!

Ik heb een harley met open uitlaten,
(ja ik weet het, ik ben een asociaal, egoist klootzak, etc)
Zitten wel powercones in (voor nog een beetje tegendruk
En schijnt ook goed te zijn voor je uitlaat kleppen) en deze dempen zelfs nog enigzins.
Maar verder gewoon holle pijp met aan het eind een dikker stuk waar anders een demper zou zitten.
 
die powercones / torque cones dempen het geluid wel degelijk hoor, heb hetzelfde, ronde pijpjes met alleen die cones er in, prima te doen, ook voor de buren.
 
die powercones / torque cones dempen het geluid wel degelijk hoor, heb hetzelfde, ronde pijpjes met alleen die cones er in, prima te doen, ook voor de buren.


Het enigste commentaar dat ik heb gehad is: mooi geluidje buurman!

Denk dat dat wel verandert als ik een keer om een uur of vijf s'ochtends op de motor naar het werk ga.....
 
Als jij dat open uitlaat wil noemen, mag dat van mij hoor!

Gelukkig maar *O*

Ik heb een harley met open uitlaten,
Mooi :)
(ja ik weet het, ik ben een asociaal, egoist klootzak, etc)
Zitten wel powercones in
Oh, dus toch niet open, maar meer half-open :?
(voor nog een beetje tegendruk
En schijnt ook goed te zijn voor je uitlaat kleppen)
Ja?

Oh.

Heb je een tweetakt dan?
en deze dempen zelfs nog enigzins.
Maar verder gewoon holle pijp met aan het eind een dikker stuk waar anders een demper zou zitten.

Precies: half-open pijpjes dus :Y

Open=open, de rest niet.
 
Heb je een tweetakt dan?

Ja een tweetakt met kleppen, geeft ook maar ieder vierde slag een ontsteking.......

O.k. Half open dus,
Maar zonder demper.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Is het dan nog wel een 2-takt ?


Nee, maar martel moest mij even terecht wijzen, prima maakt niet uit.
Alleen die twee takt opmerking kon ik niet echt begrijpen,
Ook een viertakt is zeker in de lage toeren gebieden gebaat bij een beetje tegendruk,
En er zijn in het verleden wel twee takt motoren met een of meerdere kleppen geweest,
Maar ga er in beginsel maar van uit dat een twee takt geen kleppen heeft in de cilinder.
 
Heb je een tweetakt dan?

Ja een tweetakt met kleppen, geeft ook maar ieder vierde slag een ontsteking.......

O.k. Half open dus,
Maar zonder demper.

Ok, helder :Y

Een viertakt heeft eigenlijk geen tegendruk nodig, van een uitlaat. Ik zeg het voorzichtig, anders wordt het weer een techneuten-oorlog hier :')

Belangrijker voor een moderne motor is de doorstroming van inlaat tm uitlaat. En die zgn flow is te berekenen, zodat je tot een optimale cilindervulling komt, met een optimale toevoer van lucht, en afvoer van restgassen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan