Open uitlaten --> Minder vermogen

Rebel74

Rookie
14 sep 2003
3
0
Eindhoven
Ik ben in het bezit van een Yamaha Dragstar 650 met een stel open uitlaten eronder. Mijn vriendin heeft eenzelfde motor maar dan geheel origineel. We merken tijdens het optrekken dat mijn motor achterblijft bij die van haar. Mijn motor heeft laatst nog een grote beurt gehad, compleet met kleppen stellen, nieuwe filters, en alle andere mogelijke afstellingen. Kan iemand voor mij de volgende vragen beantwoorden.

Lever je vermogen in als je open uitlaten monteerd onder je fiets?

zo, ja. Wat kan je hieraan doen ?(behalve originele uitlaten terugzetten). misschien iets met naalden/sproeiers/dynojet/luchtfilter?

Nog even een vraagje dat niets met het bovenstaande te maken heeft. Hoe hoog moet de bandenspanning zijn van de voor- en achterband?

Thanx,
André
 
Met open uitlaten zou je meer vermogen moeten hebben. Redelijke kans dat de carburatie opnieuw afgesteld moet worden. Dit moet wel op een dyno gebeuren.

Bandenspanning: ligt aan de banden en je rijstijl.
Voor een chopper zou het volgende wel kunnen denk ik:
voor - 2,5 bar
achter - 2,9 bar

Maar goed, ik heb niet zo machine, dus de spanning kan wel anders moeten.
 
ligt niet aan je uitlaten
hoe zwaar weeg jij en hoe zwaar weegt je vriendin ?

vriend van me rijdt op dezelfde R6 als mij
en weegt 15 kg meer.
ik rij hem helemaal zoek , van 0-100
en in hernemingen

bandenspanning , zie gebruiksaanwijzing moto
bij R6 van mij volgens dealer voor 2.6 achter 2.9
ik zelf rij met voor 2.3 achter 2.6
 
Met openuitlaten kun je wel koppel verliezen.
Dus met een sprint ben je wel trager weg.

Hoger in de toeren zou je evensnel of iets sneller kunnen zijn.
En een sprint verliezen omdat jij 20kg zwaarder bent, dat is te verwaarlosen.

Het belangrijkste is gewoon hoe je wegrijdt.
Of je moet om tijden gaan sprinten, dan maken die 20kg wel weer wat uit, maar voor een stoplicht sprint niet echt...

Probeer eens om in zijn 2 naast elkaar te rijden op ongeveer 5000 toeren.
Geef dan volgas, kijk hoe het verschil dan is.

Arjan.

[me]ArjanR1 denk dat jou vriendin gewoon beter kan rijden*[/me] :+
 
Denk dat de afstelling orgineel is niet is aangepast aan de pijpen.
Maar ruil gewoon eens met je vriend(in) van motor.
Best kans dat ze met andere motor ook sneller weg is dan jou. Redenen staan hier al boven. :P
 
Dat kan wel degelijk vermogen én koppel kosten! (en dat willen we natuurlijk niet :+ )
Ik heb eea eerder eens uitgebreid uitgelegd, het topic heette toen zoiets als "ploffen in uitlaat" of zoiets, probeer de zoekfunctie maar eens.

Suuk-6, Paul.
 
Thanx voor de snelle reacties,

Eerst even het volgende...Jajah, ik weet ook wel dat mijn vriendin beter rijdt..En daarom hebben wij natuurlijk al eens geprobeerd om van motor te ruilen. Wat blijkt: Het ligt niet aan de bestuurder, maar inderdaad aan de fiets (ook topsnelheid is iets minder).
Het gaat er ons ook niet om, om snel weg te zijn bij de stoplichten (wat overigens toch wel leuk is), maar het is toch wel knap balen als je weet dat je door de open pijpen wat vermogen hebt moeten inleveren. Dit blijkt ook ieder keer weer als je gaat inhalen, dan gaat het allemaal toch net iets langer duren dan dat eigenlijk zou kunnen, en dat vind ik wel erg.
Je merkt ook dat de fiets bij het optrekken een klein beetje inhoudt, en een seconde later de draad weer netjes oppakt. Alsof hij misschien een beetje brandstof te kort komt om het optrekken vloeiend te laten verlopen.


Reactie op Hplaverda: de instellingen zullen niet aangepast zijn aan de nieuwe uitlaten.
Jawel.... Dit is wél gebeurd(in ieder geval zoveel als mogelijk was)! Bij de motorgarage, ik heb dus niet op goed geluk zelf het één en ander ingesteld.

De zon schijnt al heftig buiten, dus ik denk dat ik mijn fiets zonder trappers maar eens uit de garage ga halen.

See Yah

André
 
je zegt zelf dat ie is afgesteld met de open uitlaat.

Heeft de motor niet veel meer geleden bij misschien wel de vorige eigenaar ? Bedoel misschien slechtere compressie/ontsteking, etc. etc.
 
Reactie op Hplaverda: de instellingen zullen niet aangepast zijn aan de nieuwe uitlaten.
Jawel.... Dit is wél gebeurd(in ieder geval zoveel als mogelijk was)! Bij de motorgarage, ik heb dus niet op goed geluk zelf het één en ander ingesteld.
Dan zul je toch de zaak iets moeten afdichten om tegendruk te creeren zie reactie Paul Ritzen.
 
Reactie op Hplaverda: de instellingen zullen niet aangepast zijn aan de nieuwe uitlaten.
Jawel.... Dit is wél gebeurd(in ieder geval zoveel als mogelijk was)! Bij de motorgarage, ik heb dus niet op goed geluk zelf het één en ander ingesteld.

Waarschijnlij is alleen het stationair mengsel aangepast. Alleen met een testbank kan een motorbedrijf de carburatie "snel" aanpassen aan andere uitlaten.
 
Met openuitlaten kun je wel koppel verliezen.
Dus met een sprint ben je wel trager weg.

Hoger in de toeren zou je evensnel of iets sneller kunnen zijn.
En een sprint verliezen omdat jij 20kg zwaarder bent, dat is te verwaarlosen.

Het belangrijkste is gewoon hoe je wegrijdt.
Of je moet om tijden gaan sprinten, dan maken die 20kg wel weer wat uit, maar voor een stoplicht sprint niet echt...

Probeer eens om in zijn 2 naast elkaar te rijden op ongeveer 5000 toeren.
Geef dan volgas, kijk hoe het verschil dan is.

Arjan.

[me]ArjanR1 denk dat jou vriendin gewoon beter kan rijden*[/me]
:+
een sprint verliezen door een verschil van 20kg is weldegelijk mogelijk
mijn vriend en ik hebben dezelfde motor hij weegt 20kg minder dan ik. als we eeen sprintje trekken dan rijdt hij 100 en ik nog maar 90. ruilen we van motor dan veranderd daar niks aan.
ditzelfde met mijn broer toen we allebei een fireblade hadden. toen scheelde het gewicht slechts 10kg en hij dacht dat zijn motor sneller was. toen mijn tank bijna leeg was en die van hem volgetankt, was ik sneller
 
Wat voor merk uitlaat gaat het hier over? Een slecht merk uitlaat kan je zowiezo vermogen kosten. Ik weet dat ze bijvoorbeeld bij BSM een uitlaat als 'goed' bestempelen als hij minder dan 15% vermogensverlies heeft. Nou is BSM dan ook een low budget merk maar van andere fabrikanten is ook bekend dat het niet altijd even goed is of even goed is geweest. Laser en FP bijvoorbeeld
 
Laatst stond ik me nog verbazen bij Dynojet. Ze hadden een stuk uitlaat eruit geflext waarin de cat zat (soort rol ribbel metaal erin gepropt) en dat scheelde dus 0,0 in het vermogen! En andere/open uitlaten zijn zeker niet per definitie beter. Volume demper en tegendruk van het systeem is blijkbaar toch ergens goed voor..
 
Wat doe je nou moeilijk.

Schroef die pijpen eraf, monteer ze aan die andere motor, en de uitlaat van die andere motor weer terug op de eerste. Nog een keer proberen, en voila, je weet of het puur aan die open pijpen ligt...
 
Terug
Bovenaan Onderaan