Opfris cursus

Ojoj81

Rookie
14 apr 2020
19
6
Hoi allemaal, jaren terug heb ik mijn A rijbewijs gehaald en inmiddels door verschillende omstandigheden sinds (ik denk) 2002 niet meer gereden.
Ik wil nu weer een motor kopen, maar wil eerst een opfris cursus doen in Zeeland voordat ik weer zelfstandig de weg op ga. Kennen jullie nog wat leuke adressen die in deze corona tijden mij zouden kunnen helpen?
 
Nee. Niet alleen omdat ik niet thuis ben in de Zeeuwse rijscholen, maar ook omdat het geven van rijles door de overheid tot "contactberoep" is verklaard, dat in het kader van de corona is stilgelegd.
 
In principe zou ik al geholpen zijn met een ex instructeur die het ziet zitten om een paar dagen met mij op te trekken en mijn van het nodige commentaar te voorzien O-) of met eenmotor veteraan die goede uitleg skills heeft ;)

Dat van het contactberoep ben ik niet mee bekend, bedankt voor de info. Heeft niemand ze verteld dat je op de motor meer dan 1.5m afstand dient te houden? Kan mij voorstellen dat er nog verschil is tussen motor en autorijles.
 
Ga alvast van instructiefilms op YouTube bekijken....nee niet van die wheelie/snelheidsfilms.
 
Hoi allemaal, jaren terug heb ik mijn A rijbewijs gehaald en inmiddels door verschillende omstandigheden sinds (ik denk) 2002 niet meer gereden.
Ik wil nu weer een motor kopen, maar wil eerst een opfris cursus doen in Zeeland voordat ik weer zelfstandig de weg op ga. Kennen jullie nog wat leuke adressen die in deze corona tijden mij zouden kunnen helpen?

Als je op S.D. woont is een rijschool in ZeeVla niet zo voor de hand liggend neem ik aan.
Omgeving?

 
Ga alvast van instructiefilms op YouTube bekijken....nee niet van die wheelie/snelheidsfilms.
Youtube draait overuren hier, ik ben op zich niet bang voor de verkeersinzicht en wegpositionering, maar meer over hoe je een zwaardere motor dient te bedienen. Zoals ik al zei heb ik op een 125cc gereden en de machines waar ik nu naar kijk zijn iets andere koek. Zijn er bijvoorbeeld zaken die specifiek voor een twee cilinder gelden. Zoals bijvoorbeeld veel harder remmen op de motor dan op een 4 cilinder? Hoe reageren ze op het gas enzo. Die nuance haal ik moeilijk uit een filmpje.
 
Tja, dan echt op een zware gaan zitten en proberen bij een instructeur...met valbeugels als je zo twijfelt.
 
Ik woon in de omgeving van Goes. Ik heb een aantal rijscholen in de omgeving bekeken, maar vond er helaas geen een die een pakket aanbiedt dat op herintreders gericht is.

Dek ook niet? Die heeft tegenwoordig nogal wat opleidingen in huis hoor.
'K zou als ik jou was gewoon een paar lessen nemen om weer te wennen, en rijden met de meuk.


Heeft zelf nog les gehad van de legendarische Martin van Blitterswijk en Sjanie Oostdijck.
 
Ik woon in de omgeving van Goes. Ik heb een aantal rijscholen in de omgeving bekeken, maar vond er helaas geen een die een pakket aanbiedt dat op herintreders gericht is.
Wat ik toen met mijn vader heb gedaan is een rijschool bellen. Voor de instructeur die het al 15= jaar deed was het de eerste keer dat hij dit ging doen.
De vraag van mensen die een opfris cursus willen zal ook niet groot zijn en voor iedereen is zo'n opfriscursus anders.
Bij mijn vader heeft hij gewoon een een normale introductie les gehad met iemand die net zijn avb had.
Aan het eind heeft hij zijn eerlijke mening gegeven of hij het veilig vond als hij op een motor zou stappen. En tijdens het motorrijden heeft hij alles tips en trucs gekregen die nodig waren om 15 jaar niet rijden weer terug te krijgen.
 
'K zou als ik jou was gewoon een paar lessen nemen om weer te wennen, en rijden met de meuk.
Zoiets zat ik ook aan te denken. Paar lesjes om het gevoel een beetje terug te krijgen en daarna de weg weer op.
Heb net de website van DEK nog na lopen struinen, kom daar idd het volgende tegen:Losse AVB rijles / opfrisles 30,- jammer dat ze momenteel dicht zijn.
 
Ik woon in de omgeving van Goes. Ik heb een aantal rijscholen in de omgeving bekeken, maar vond er helaas geen een die een pakket aanbiedt dat op herintreders gericht is.

En gewoon even bellen en vragen?
Er is niet veel vraag naar dit soort pakketten, dus zal niet standaard aangeboden worden.
Maar dat wil niet zeggen dat ze het niet kunnen
 
Als je jaren niet gereden hebt en van een 125 cc afkomt,en dan bijv,een ktm 2 cylinder neemt,zou ik maar een beetje oppassen
Een nieuwe zware motor heeft erg veel vermogen onderin ,daar kan je je wel eens op verkijken
 
Ik heb vorig jaar met m'n schoonvader nog een opfriscursus gedaan. Gewoon een zelfstandige instructeur in de buurt opgezocht en wat emails uitgewisseld. Ondanks dat ik ruim 15k per jaar rij en regelmatig wat circuitdagen was het een nuttige ervaring. Eerst wat bijzondere verrichtingen en daarna een stukje toeren met oortjes in, net als met rijlessen vroeger.
 
Wat ik toen met mijn vader heb gedaan is een rijschool bellen. Voor de instructeur die het al 15= jaar deed was het de eerste keer dat hij dit ging doen.
De vraag van mensen die een opfris cursus willen zal ook niet groot zijn en voor iedereen is zo'n opfriscursus anders.
Bij mijn vader heeft hij gewoon een een normale introductie les gehad met iemand die net zijn avb had.
Aan het eind heeft hij zijn eerlijke mening gegeven of hij het veilig vond als hij op een motor zou stappen. En tijdens het motorrijden heeft hij alles tips en trucs gekregen die nodig waren om 15 jaar niet rijden weer terug te krijgen.
Ik denk dat ik ga proberen een zelfstandige in de buurt te vinden en die inderdaad eens bellen om te kijken of die ondanks de huidige maatregelen toch wat bij wil klussen. Mocht dat niets worden, dan bel ik DEK zodra dit corona gedoe voorbij is. Heb daar destijds ook mijn rijbewijs gehaald voor zowel de motor als auto en dat is prima bevallen. Mochten hier nog zelfstandigen meelezen of ken je een zelfstandige, benader mij gerust per pb! Verplaatsen naar een regio buiten Zeeland is geen probleem, heb er een beetje haast mee :]

Bedankt voor alle reacties zover. Ik kan niet iedereen gaan quoten, maar er zat veel nuttige bijdragen bij. Thanks!
 
Elke rijschool wil dit wel doen denk, zolang je maar betaald. Die 1,5 meter hou je makkelijk aan met lessen. Het is alleen dat iedereen die net begint in de helm loopt te kelen.Vindt het zeker goed hoe je het aanpakt. 👍💪
 
Elke rijschool wil dit wel doen denk, zolang je maar betaald. Die 1,5 meter hou je makkelijk aan met lessen. Het is alleen dat iedereen die net begint in de helm loopt te kelen.Vindt het zeker goed hoe je het aanpakt. 👍💪
Thanks, ik heb mijn helm en overige kleding allemaal nog en pas en gek genoeg nog steeds in 😁, eventueel breng ik ook m'n eigen motor mee, die ben ik nu nog aan het uitzoeken 😋

Edit
Hmmm, lees net dat m'n helm de prullenbak in kan
Dit is afhankelijk van het materiaal waarvan de helm is gemaakt en de manier waarop hiermee wordt omgegaan. De drie materialen waarvan helmen het meest worden gemaakt, zijn polycarbonaat, polyamide en thermo hardend materiaal. De gemiddelde levensduur van de helmen met deze materialen zijn als volgt:


  • Helmen gemaakt van polycarbonaat kunnen gebruikt worden tot ongeveer 3 jaar na productiedatum;
  • Helmen gemaakt van polyamide kunnen gebruikt worden tot ongeveer 5 jaar na productiedatum;
  • Helmen gemaakt van thermo hardend materiaal kunnen gebruikt worden tot ongeveer 10 jaar na productiedatum.
 
Thanks, ik heb mijn helm en overige kleding allemaal nog en pas en gek genoeg nog steeds in 😁, eventueel breng ik ook m'n eigen motor mee, die ben ik nu nog aan het uitzoeken 😋

Edit
Hmmm, lees net dat m'n helm de prullenbak in kan
Bij "ik heb mijn helm nog" gingen m'n alarmbellen meteen rinkelen, een seconde later zie ik dat je je huiswerk goed gedaan hebt. Lekker bezig! *O*
 
In principe zou ik al geholpen zijn met een ex instructeur die het ziet zitten om een paar dagen met mij op te trekken en mijn van het nodige commentaar te voorzien O-) of met eenmotor veteraan die goede uitleg skills heeft ;)

Dat van het contactberoep ben ik niet mee bekend, bedankt voor de info. Heeft niemand ze verteld dat je op de motor meer dan 1.5m afstand dient te houden? Kan mij voorstellen dat er nog verschil is tussen motor en autorijles.

De motoropleidingen bij de politie liggen behoorlijk achter op schema, maar ook die zijn helemaal stilgelegd.
Een ondernemer die nu in gaat tegen de genomen maatregelen die riskeert een boete van vier duizend euro..... ik denk dus niet dat je bij een officiële rijschool op de officiële manier iets kunt bereiken.

Je eerder bericht gelezen.... die 125cc, je eerste motor.... die zou ik niet weg doen. Levert niet veel op en je gaat er spijt van krijgen over een paar jaar.
Anders zou ik wellicht misschien eventueel interesse hebben... zijn leuke dingen !!

Je optie's voor twee cilinders.... RSV of R1100RS.... beiden fantastisch leuke motoren, waarbij de RSV gewoon bruut is en ook uitlokt om er zo mee om te gaan. De R is wat makkelijker te berijden, ik vind het wolven in schaapskleren, rijden erg makkelijk en ontspannen, maar als de rijder het zelf wil, dan kun je er alsnog flink de beest mee uithangen. Met jouw lengte en gewicht kun je op beide prima een plekje vinden.
 
Thanks, ik heb mijn helm en overige kleding allemaal nog en pas en gek genoeg nog steeds in 😁, eventueel breng ik ook m'n eigen motor mee, die ben ik nu nog aan het uitzoeken 😋

Edit
Hmmm, lees net dat m'n helm de prullenbak in kan

Dit is afhankelijk van het materiaal waarvan de helm is gemaakt en de manier waarop hiermee wordt omgegaan. De drie materialen waarvan helmen het meest worden gemaakt, zijn polycarbonaat, polyamide en thermo hardend materiaal. De gemiddelde levensduur van de helmen met deze materialen zijn als volgt:


  • Helmen gemaakt van polycarbonaat kunnen gebruikt worden tot ongeveer 3 jaar na productiedatum;
  • Helmen gemaakt van polyamide kunnen gebruikt worden tot ongeveer 5 jaar na productiedatum;
  • Helmen gemaakt van thermo hardend materiaal kunnen gebruikt worden tot ongeveer 10 jaar na productiedatum.
Volgens de helmenfabrikanten... en gij geleuf da?
 
De motoropleidingen bij de politie liggen behoorlijk achter op schema, maar ook die zijn helemaal stilgelegd.
Een ondernemer die nu in gaat tegen de genomen maatregelen die riskeert een boete van vier duizend euro..... ik denk dus niet dat je bij een officiële rijschool op de officiële manier iets kunt bereiken.

Je eerder bericht gelezen.... die 125cc, je eerste motor.... die zou ik niet weg doen. Levert niet veel op en je gaat er spijt van krijgen over een paar jaar.
Anders zou ik wellicht misschien eventueel interesse hebben... zijn leuke dingen !!

Je optie's voor twee cilinders.... RSV of R1100RS.... beiden fantastisch leuke motoren, waarbij de RSV gewoon bruut is en ook uitlokt om er zo mee om te gaan. De R is wat makkelijker te berijden, ik vind het wolven in schaapskleren, rijden erg makkelijk en ontspannen, maar als de rijder het zelf wil, dan kun je er alsnog flink de beest mee uithangen. Met jouw lengte en gewicht kun je op beide prima een plekje vinden.
Dit is hem, staat al die tijd in de schuur stof te verzamelen. Heeft wel een defecte versnellelingsbak (staat vast in z'n 5de of 6de), vermoedelijke een defecte krukaskering waardoor versnellingsbakolie vervangen is door mengsmering. Lijkt mij een leuk project om eens aan te pakken, al roep ik dat al de afgelopen 18 jaar ofzo denk ik.

1586934518722.png


Bedankt voor je input over de RSV en de R1100S. Heb je zelf op beide fietsen gereden?
 
Laatst bewerkt:
Volgens de helmenfabrikanten... en gij geleuf da?
Ik denk dat er een bepaalde nuance in zit, ik geloof bijvoorbeeld niet dat een helm dat 10 jaar onder goede condities op de plank heeft gestaan per definitief afgeschreven is, maar dat de mate van gebruik, temperatuur en UV zeker een rol spelen. In mijn geval, zeker 5 jaar goed gebruikt, eerst op de brommer en later op de motor ( het was wel een echte motorhelm), daarna 18 jaar op de plank. De techniek heeft ook niet stil gezeten en mijn hoofd is mij veel waard. Daarom alleen al een reden om toch even naar een nieuwe te kijken.
 
Laatst bewerkt:
Wat ik toen met mijn vader heb gedaan is een rijschool bellen. Voor de instructeur die het al 15= jaar deed was het de eerste keer dat hij dit ging doen.
De vraag van mensen die een opfris cursus willen zal ook niet groot zijn en voor iedereen is zo'n opfriscursus anders.
Bij mijn vader heeft hij gewoon een een normale introductie les gehad met iemand die net zijn avb had.
Aan het eind heeft hij zijn eerlijke mening gegeven of hij het veilig vond als hij op een motor zou stappen. En tijdens het motorrijden heeft hij alles tips en trucs gekregen die nodig waren om 15 jaar niet rijden weer terug te krijgen.
Bij ons geeft de rijschool ook een opfriscursus. Ga je naar het AVB terrein een beetje alle oefeningen doen en rij je aansluitend een examenrondje van het AVD.
Ben je volgens mij een ochtendje aan het spelen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan