Opgedroogde accu.....

Froggie

Rookie
23 jun 2003
10
0
Hoofddorp
Hallo allemaal,

Een paar maanden geleden heb ik een FZR600 gekocht (wat een heerlijke motor maar dat terzijde) bij aankoop van de motor zat er een nieuwe accu in. Ik heb nu een paar maanden gereden op de motor maar afgelopen weekend gebeurde er iets raars... Ik zie een paarse flits, ik denk shit ik ben geflitst... Maar nee even later kom ik tot de ontdekking dat mijn lampje van mijn koplamp stuk is... Bijna thuis ik rijd stapvoets, knijp mijn koppeling in en rem.... motor af, lampen uit en nagenoeg geen spanning meer op het systeem. Gister heb ik de accu eruit gehaald en ontdekte dat hier helemaal geen zuur meer inzit (en een aantal lichtbruine plekken ten teken van verbranding?). Voor ik en er (weer) een nieuwe accu inzet wil ik eerst de reden van dit droogkoken van de accu weten, ik had de accu altijd onder een druppellader staan (optimate 3). Mijn vermoeden is dat de spanningsregelaar naar zijn grootje is.. Iemand die mij kan helpen?? Alvast bedankt. :}
Mark
 
Klinkt aannemelijk. Volgens mij moet er ook wel wat mis zijn met je elektrische systeem, anders kan een nieuwe accu niet na 3 maanden droog zijn. Of misschien zit er ergens kortsluiting ofzo. In ieder geval succes met het oplossen van dit probleem.
 
Druppel in ieder geval GEDISTILLEERD water in iedere cel tot het juiste niveau (merkstreep òf een krap centimetertje boven de koppen). Soms wordt een accu dan weer levend.

Het zuur zelf zit heus nog wel genoeg aan/in de platen.
 
Goed is het echter niet voor je accu.
Kheb het zelf ook met de GSX-F gehad.
Daar was het ook de spanningsregelaar.
(er stond 16 volt op bij 4.000 toeren)
Heb nog wel anderhalf jaar met die accu doorgereden
zonder problemen.

Idiote was dat 3 weken daarvoor een grote beurt was uitgevoerd, waarbij
dit gewoon over het hoofd was gezien. :(
 
FZR staat bekend om z'n zwakkere spanningregelaars
Vrij zeker dat dat de boosdoener is
Als je kan zorg dan voor wat meer koeling op de nieuwe regelaar
(zet hem bv in de rijwind)
Schijnt dattie het dan veel beter uithoud
 
Terug
Bovenaan Onderaan