Opgelet! Honden op de weg, (Noordzijde, Oud-Alblas)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Paul_K

MF veteraan
22 jul 2009
13.581
2
Westzaan
In de categorie "better safe than sorry" doe ik hier dan toch maar mijn verhaal. Vandaag ben ik met m'n ouders samen rustig gaan touren door midden Nederland. Alles prima, alles lekker, leuke weggetjes en dorpjes. Schiet er omstreeks vier uur een hond (Beige/licht getinte Labrador of Golden Retriever achtig) uit de bossages/uitrit, zo de weg op, voor m'n neus. @#$%@#%#$ Moet je je VRO-1 met uitwijken nog doen, maar de eerste praktijktest krijg je al. Gelukkig was het net niet raak en ben ik nog overeind gebleven. De hond vloog daarna meteen blaffend door naar m'n vader, maar die stond inmiddels ook al stil. Het betrof een 60km zone, waar ik met een snelheid van 40-50 kilometer per uur doorheen tufte. Geen woonwijk, geen 30-zone en nog buiten de bebouwde kom ook. Het was aan de weg genaamd Noordzijde, te Oud-Alblas.

Omgekeerd, motor op een erf aan dat weggetje neergezet, naar een woning met open deur gelopen. Dat was niet de eigenaar, honden waren van de overbuurman. Honden, dat is meervoud? Ja, nummer twee kwam daarna ook nog blaffend de weg op stuiven, maar toen stond ik toch al stil. Dat was eveneens een Labrador of Golden Retriever achtige hond, maar dan in zwarte uitvoering. Beste man kon me wel vertellen dat ze meestal los lopen en vaker de weg op lopen. Ik naar de overkant, hele familie op het tuinterras, gezellig wat aan het drinken. Na rustig het voorval te hebben uitgelegd kon ik antwoorden als "Risico van het motorrijden", "We nemen het risico wel dat die hond eens wordt doodgereden", "Ach, het is toch goed gegaan" en "We zullen het in de gaten houden hoor" "Ze lopen altijd los hoor, incidentje, sorry" ontvangen. Niet voor rede vatbaar als je het mij vraagt. Dat het gevaar oplevert voor weggebruikers, daar leken ze geen boodschap aan te hebben.

0900-8844 (geen spoed, wel politie) is dan toch best handig, niet geschoten is altijd mis. Telefoontje gepleegd, ze vonden het urgent genoeg om er meteen een agent op af te sturen, top alvast bedankt. Terwijl we staat te wachten, komt er nog eentje van de familie aanlopen, die reed zelf ook motor (ZX9R) en was bij het gesprek eerder al opvallend stil. Hij vond het zelf ook maar niks en distantieerde zich ook van de reacties van z'n familie. Het was immers al vaker gebeurd dat de honden de weg op liepen (aha!). Hele aardige man ook, altijd fijn om wat begrip te krijgen.

Minuutje of tien later kwam de motoragent aan, alles rustig uitgelegd, die kon zich goed inleven in wat voor gevaar het zou veroorzaken. Aangekaart bij de eigenaar van de hond, met de waarschuwing erbij. Eigenaar noemde het een 'incidentje', ze zouden er beter op letten. Juist ja, twee bronnen konden mij al anders vertellen...... Om er geen welles nietes spel van te maken (kom je toch niet verder mee en een agent kan er ook niks mee) vond ik het zo wel best. Mochten er nog meer meldingen binnen komen dat de hond(en) los op de weg lopen, dan kan het door naar de gemeente en daarmee de ambtelijke molen in. Wat er dan mee gebeurd weet ik niet.

Om eerlijk te zijn, heb ik zomaar het vage vermoeden dat die honden morgen met het zelfde gemak weer los rondlopen morgen. Zelfs al zou het bij de gemeente kenbaar gemaakt worden, dan nog........ Het enige wat deze melding bij de politie mogelijk kan uitrichten is dat een volgende, die mogelijk wel een aanrijding krijgt of onderuit gaat, iets makkelijker zijn (letsel-)schadeclaim kan onderbouwen in een zaak tegen de eigenaar van de hond(en). Voor de rest hoop ik dat die ellende eenieder bespaard blijft.
 
16a5tuo.jpg.gif
 
Waarom neem je dan huisdieren in eerste instantie als je er niet eens normaal mee kan om gaan?
Zou nog een klacht in kunnen dienen van het niet goed verzorgen van die beesten, als jij ze op de weg laat rennen en een opmerking maakt als "we nemen het risico wel dat die hond eens wordt doodgereden" dan ben je zeker niet in staat een huisdier te mogen hebben.

Walgelijk om dit soort verhalen te moeten horen.
Wel aardig van de andere man om nog een praatje te maken, helaas zie je ook hier dat je beter vrede kunt houden met je familie dan er iets over zeggen tijdens de discussie.
 
D'r zal maar een kind gieter hond oversteken :X


Je wordt bedankt, die lijst wordt steeds langer _O- Serieus, kan gebeuren hoor. Uitwijken doorrijden. Dat je 40-50 rijdt in een 60km zone zegt mij meer dan ik hoef te weten eigenlijk :+
 
Laatst bewerkt:
Het is toch ook goed gegaan? :+

Maar ff zonder gekheid. Die mensen vinden het natuurlijk leuk om zo'n lieve knuffelhond te hebben. Maar om ervoor te zorgen dat die honden zich kunnen gedragen en geen gevaar opleveren voor anderen/weggebruikers is teveel moeite :r .
 
Boei ff tank van defensie lenen kopen en dat hele land goed omver ploegen, kennen die honden daar ook weer spelen blijven ze van de weg af. Hond(a) blij, wij bij, eigenaars lesje geleerd.

:+
 
Man, dat is nog niks... was laatst tijdens het fietsen toe aan een ander nummertje dus zet mezelf aan de kant, mp3 speler uit de broekzak en bladeren naar wat opzwepende muziek. Was nog niet eens goed en wel door de map ACDC heen hoor ik ineens water kletteren? Ik kijk om me heen, niets.. wilde al verder bladeren toen het begon te dagen, dus kijk rustig omlaag en... jahoor, staat er zo'n beest tegen m'n broekspijp/schoen aan te zeiken. Bah, en de eigenaar ook in geen velden of wegen te bekennen heh... :(
Tjah, even goed om me heen gekeken of niemand dit ongelukkige voorval had gade geslagen en ben toen maar naar huis gefietst... ;(
 
Laatst bewerkt:
Man, dat is nog niks... was laatst tijdens het fietsen toe aan een ander nummertje dus zet mezelf aan de kant, mp3 speler uit de broekzak en bladeren naar wat opzwepende muziek. Was nog niet eens goed en wel door de map ACDC heen hoor ik ineens water kletteren? Ik kijk om me heen, niets.. wilde al verder bladeren toen het begon te dagen, dus kijk rustig omlaag en... jahoor, staat er zo'n beest tegen m'n broekspijp/schoen aan te zeiken. Bah, en de eigenaar ook in geen velden of wegen te bekennen heh... :(
Tjah, even goed om me heen gekeken of niemand dit ongelukkige voorval had gade geslagen en ben toen maar naar huis gefietst... ;(

Geen halsband? Anders even naam noteren en aangifte doen


:')


Volgende keer gewoon opknopen, leert ie het meteen af.
 
_O-

En verder: het is al decennia zo dat in sommige gebieden honden loslopen om het boerenerf te bewaken, en tja, dan ze dan eventjes de weg op lopen om een voorbij rijdende motorrijder te begroeten... ach, dat is toch beleefd.

Toen DucBMW nog DucBM-kleuter was zat-ie bij papa achterop de motor, en als we dan door de Achterhoek toerden (Honda CBX 1000 Z :9 ) kwamen er ook met enige regelmaat honden de weg oprennen. Dat is inmmidels 35 jaar geleden, dus niets nieuws onder de zon.

Je hoeft niet bang te zijn dat je ze aanrijdt, want die beestjes zijn echt niet achterlijk: reageren 10 keer zo snel als enig mens. Dergelijke hondjes huppelen circa 10 tot 50 meter achter je aan, want je rijdt nomaliter immers van ze weg, en dat vinden ze prachtig, geweldige ego-boost: je "vlucht" immers voor ze!

Als je van die hondjes schrikt, heb je niet goed opgelet. Als je denkt dat je ze gaat aanrijden: gasgeven en rechtuit kijken, dan is er niets aan de hand. De eigenaar zal er in dergelijke gevallen ook niet wakker van liggen: die honden zijn in dergelijk geval namelijk geen huisdieren, maar puur functioneel. Verder geloof ik niet dat die motoragent, of enige gemeente, jouw klacht m.b.t. loslopende honden in dit geval erg serieus gaat nemen.

:W

[Om misverstanden te voorkomen: DucBMW houdt erg van (sommige) hondjes, laat eigen hond niet op een dergelijke manier loslopen, maar DucBMW is dan ook geen exploitant van een boerderij, heeft geen boerenerf, hondje is gewoon huisdier, en als Paul_K hier met 50-60 voorbij het erf rijdt is-ie een laakbare hooligan i.v.m. loslopende kinderen...]
 
Laatst bewerkt:
Tja... is dat ook niet een beetje wat je gewend bent?

Ik kom hier in de polders wel meer loslopende honden tegen, zeker in de buurt van boerenerven.
Moet je een beetje op bedacht zijn.
Ze horen natuurlijk niet op de weg rond te lopen, maar meestal zijn die honden dat zelf ook wel gewend en zullen je normaal gezien niet in de weg lopen.


Binnenkort ga ik naar Oostenrijk, uit eerdere ervaringen kan ik je vertellen dat je om de bocht ineens schapen,geiten , paarden of koeien kunt tegen komen. :P
 
Tja... is dat ook niet een beetje wat je gewend bent?

Ik kom hier in de polders wel meer loslopende honden tegen, zeker in de buurt van boerenerven.
Moet je een beetje op bedacht zijn.
Ze horen natuurlijk niet op de weg rond te lopen, maar meestal zijn die honden dat zelf ook wel gewend en zullen je normaal gezien niet in de weg lopen.


Binnenkort ga ik naar Oostenrijk, uit eerdere ervaringen kan ik je vertellen dat je om de bocht ineens schapen,geiten , paarden of koeien kunt tegen komen. :P
En die apparaten gaan toch wat minder snel aan de kant :')
 
Moet je eens in Noorwegen gaan rijden, kom je midden in kilometerslange onverlichte tunnels opeens schapen tegen.

Even in Google Streetview gekeken, en ja, dat is op zich wel het soort weg waar je loslopende honden kunt verwachten. Echt problematisch mag het daar niet zijn want het is goed overzichtelijk. Misschien inderdaad een goed plan voor TS om snel die VRO1 te gaan doen want als je van een hond al in de problemen komt is er nog een hoop bij te leren.
 
Laatst bewerkt:
ach is weer eens wat anders dan een auto met 4 mensen erin, invoegend vanuit de busbaan

hmm paul :j


verder, remmen voor overstekend wilddieren doen ik al niet meer
gas los, en proberen te ontwijken is enkel wat overblijft, raak ik het beestje wel, too bad
zoniet, beide geluk gehad

en een vro... ja, die moet ik ook nog eens gaan doen
maar paul... 50 in een 60 zone.... tsss
had je toch bijna een ivo'tje
 
Denk dat het vooral gewoon de frustratie is die hier in doorkomt.

Meeste mensen die een hond op hun erf hebben lopen leren dat beest wel dat de grens van het erf echt niet overschreden mag worden. Die dingen blijven dan keihard blaffen langs die rand en komen daar echt niet overheen.

Kan me voorstellen dat je boos kan worden van zo een laid back reactie. Je zal dat beest toch maar wél aanrijden. Dan zit de kans er dik in dat je onderuit gaat. Of het beest komt ineens achter een bosje vandaan waar jij op dat moment net voorbij rijd, schrikreactie; je remt jezelf onderuit.

Niet iedereen is er even bedacht op dat er zo een beest ineens de weg op kan schieten.

Maar je weet wat ze zeggen; beste stuurlui...

Jullie hadden het natuurlijk allemaal vele malen beter gedaan.
 
Laatst bewerkt:
Zo stak er bij mij laatst plotseling een jonge vlieg over. Ik bijna onderuit natuurlijk (thank God for ABS), gestopt en meteen op zoek naar zijn moeder. Maar daar kwam geen zinnig woord uit, afgezien van een slaperig "zzzzzz".
Meteen 112 gebeld natuurlijk, maar daar vond men het geen levensbedreigende situatie |(
 
In de buitengebieden/contreien waar ik regionaal rondtuf zijn loslopende (vaker : losliggende) honden eerder regel dan uitzondering.
Bij vrijwel elk boerenerf een of twee wel.
Voordeel is wel dat je ze al van redelijke afstand kunt zien (vlak land en niet vanuit struiken of bossages)...ben ik net even iets alerter.
Een enkel beestje blaft stoer , maar meestal blijft het beperkt tot het nieuwsgierig even optillen van de kop en dan weer verder slapen.

Ik kan me echter héél goed voorstellen dat je de p*estp*kke schrikt wanneer je het totaal niet verwacht en dus ook niet ziet aankomen.
Dat zou bij mij ook het adrenaline niveau opjagen.
En de reactie van die gasten die dan eigenlijk uitstralen "stel je niet zo aan" , helpt niet echt om de hartslag snel naar beneden te krijgen.

Gelukkig mankeerde er niks aan je reactiesnelheid en waren er geen (honden)brokken.

Ik denk dat je/we in het algemeen als motorrijders ervan bewust moeten blijven dát een hond, kat of kind 'zomaar' de weg op kan vliegen met alle (juist ook voor ons) risico's van dien.
Het zou in een perfecte wereld niet mogen of kunnen voorkomen, maar zo zit de wereld helaas niet in elkaar en zo zal het zolang wij rond mogen rijden ook niet worden.

Die mensen gaan echt niet meer of anders/beter op die honden letten. Echt niet, gaat niet gebeuren.
Ik weet wel 200% zeker dat wanneer jij daar een volgende keer langsrijdt....je toch niet in die VRO-actie terecht zult komen, omdat je erop rekent dat die honden aan komen rennen.

Blij dat het met een sisser is afgelopen voor je, en kan me je eerste bozigheid uitstekend voorstellen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan