Opgelicht door motordealer

Het zou trouwens

Hans van Wijk
Dannys Motorservice (Mijn eigen onderhoudswinkel)
Goedthart motoren

zijn
 
Je hebt uiteraard recht op herstel van de motor.



Maar als je een motor koopt heb je als koper ook een bepaalde onderzoeksplicht.

Bovenstaand stukje maakt je zaak bepaald niet sterker, mocht je er ooit een zaak van moeten/willen maken.

Je hebt de motor zelf kunnen en mogen beoordelen, hebt besloten op grond van jouw kennis dat de motor goed is en je hebt de koop gesloten.

Ik snap dat je niet al te veel technische kennis van zaken het op motorgebied, maar je hebt wel de kans gehad voor de koop alles te (laten) onderzoeken, dat je er geen kaas van hebt gegeten is jouw probleem en dat je op grond van bijna geen proefrit toch hebt besloten de koop rond te maken is jouw beslissing geweest.

Juridisch is bovenstaande tekst van jezelf erg 'onhandig'.
Je miskent met het bovenstaande dat de dealer een professionele partij is ten opzichte van een particulier, en dat er zoiets is als ‘non-conformiteit’...;)
 
Tja op Baatsen komt die er toch niet zo goed uit.
Vreemd, ik kan echt geen missers van hem noemen.
Ja tuurlijk... Voorbandje RD wat niet te balanceren was, lossen we samen op... En dat is nou wat je met ouwe longens krentebrood voor elkaar krijgt...zonder getetter en geschreeuw en gemekker. Als ik gemekker wil horen koop ik wel een geit
 
Vreemd, ik kan echt geen missers van hem noemen.
Ja tuurlijk... Voorbandje RD wat niet te balanceren was, lossen we samen op... En dat is nou wat je met ouwe longens krentebrood voor elkaar krijgt...zonder getetter en geschreeuw en gemekker. Als ik gemekker wil horen koop ik wel een geit
Tja maar het gaat om de verkoop van motoren,niet over de werkplaats.
En als werkplaats ben je afhankelijk wat de verkoper wil,bij mijn oud werkgever was in het begin alles prima in orde,
toen kwam er een nieuwe eigenaar die ineens heel andere ideeën had over afleveringen,dat was zo erg dat ik het daar
voor gezien hield,ik dacht zo ga ik geen motoren meegeven aan klanten,dus dat was toedels zoek het maar uit.
 
Ros motoren uit Etten-Leur,
Motoport Rockanje
Weet er nog wel meer maar dat zijn merk specifieke zaken.
Leuk, alweer twee motorzaken waar ik nog nooit van gehoord had en die de goedkeuring van een real life motorrijder kunnen wegdragen. Is het echt geen idee voor een leuk positief topic?
 
Het punt is dat alles wat ze aan een inruiler doen direkt van de winstmarge afgaat.
Een ei kan dan bedenken dat wat ze doen minimaal is en zich over het algemeen beperkt tot wat ketting smeren en spannen en hooguit de olie en het filtertje.
Als je dan bovengenoemd ei bent op technisch vlak is het zaak iemand mee te nemen die wel weet waar ie naar kijkt.
Helaas gebeurt dit niet alleen bij vage handelaartjes maar ook gewoon bij merk dealers ....
Die breien er een mooi verhaal aan maar de strekking is hetzelfde....
Denken dat je een perfekt afgeleverde occassion koopt die volgens het boekje is onderhouden is een eutopie en mijns inziens leef je dan in een andere wereld.
het is ook wel te begrijpen want stel een dealer ruilt een hok in voor 4 rug en wil een rug verdienen...
Dan zetten ze hem neer voor 5250 want de potentiele koper wil er wat af hebben.....
Dan nog een paar meier voor het afleveren......nee dus want die marge is er niet meer.
als die 5250 ansich marktconform is en ik zie het zitten bied ik gewoon 4250....zo mee zonder gelul alle ellende is voor mij.
Veel dealers pakken die 250 meier en zijn er blij mee, en ik ook want ik heb hem voor peanuts...
250 meier is wel heel veel op een motor van 4000 euro ;)
 
Nou eh.......................Slonzebons nog nooit van Hans van Wijk gehoord???
Heb jij dan jaren in Siberië gezeten?

RG Gamma weet wel enkele bedrijven te noemen die netjes handelen. Natuurlijk zijn die er wel.
Maar aan alle service en betrouwbaarheid en klantvriendelijkheid hangt dan wel een prijskaartje. Maar wie wil dat betalen?

Daar zit dan het grote probleem. Iemand is op zoek naar een bepaalde motorfiets en dan hangt er een prijs aan.
Linke Loetje biedt heel goedkoop aan maar garantie tot aan de stoeprand.
Helaas gaat Hans van Wijk €1000 meer vragen maar biedt daarvoor wel service en garantie.
(ik heb zelf ook wel eens de exorbitante prijzen van occasion gezien van Hans)

Veel kopers willen de prijs van Loetje en de service van Hans. DAT GAAT NIET!! Alle waar heeft zijn prijs.
Op MF lees je dan dat ze toch bij Loetje hebben gekocht en dat er dan van alles mis blijkt.
 
Nou eh.......................Slonzebons nog nooit van Hans van Wijk gehoord???
Heb jij dan jaren in Siberië gezeten?

RG Gamma weet wel enkele bedrijven te noemen die netjes handelen. Natuurlijk zijn die er wel.
Maar aan alle service en betrouwbaarheid en klantvriendelijkheid hangt dan wel een prijskaartje. Maar wie wil dat betalen?

Daar zit dan het grote probleem. Iemand is op zoek naar een bepaalde motorfiets en dan hangt er een prijs aan.
Linke Loetje biedt heel goedkoop aan maar garantie tot aan de stoeprand.
Helaas gaat Hans van Wijk €1000 meer vragen maar biedt daarvoor wel service en garantie.
(ik heb zelf ook wel eens de exorbitante prijzen van occasion gezien van Hans)

Veel kopers willen de prijs van Loetje en de service van Hans. DAT GAAT NIET!! Alle waar heeft zijn prijs.
Op MF lees je dan dat ze toch bij Loetje hebben gekocht en dat er dan van alles mis blijkt.
Nou zoveel verschil zit er niet in de prijzen gemiddeld genomen liggen die allemaal in de zelfde regio.
Kan ook niet anders want er word net zoals in de autowereld met standaard inruilprijzen gewerkt.
Als je echt goedkoper uit wil zijn moet je particulier kopen.
 
Laatst bewerkt:
recht op geld terug heb je niet (normaal gesproken) je hebt wel recht op reparatie en daar moet je de verkopende partij ook gelegenheid voor geven. bedenk wel dat er in de garantievoorwaarden vaak ook beperkingen staan die bepaalde dingen uitsluiten van garantie (dingen zoals lampen) dus daar zal je normaal ook geen gratis vervanging van krijgen. dus lees de garantievoorwaarden even voordat je terug gaat.
wat een dealer gezegd heeft staat niet op papier meestal en valt dus ook niet te bewijzen dus hecht daar niet te veel aan.
als je een onafhankelijke blik wilt op wat de problemen veroorzaken zou ik eens contact opnemen met Erik van Lent motorkeuringen dat is iemand die daar een hoop ervaring mee heeft en aan de kant staat van de koper. hij kan je ook bijstaan bij de dealer als je er samen probeert uit te komen. zijn hulp is niet gratis maar wel vakkundig en wat ik van hem heb meegemaakt wel eerlijk.

Koper kan zich beroepen op non-conformiteit en de koop ontbinden. Zal niet zonder slag of stoot gaan, want daar wil de dealer vast niet aan meewerken, maar de koop ontbinden en geld terug behoort wel tot de mogelijkheden. Dealer zal eerst aansturen op reparatie waarschijnlijk.


Gezien de klachten, zou ik idd een keuring laten doen via Erik van Lent. Kost wat, maar heb je na afloop gelijk een lijstje dat de dealer mag afwerken en weet je gelijk de technische staat.
 
@ RG Gamma
Veel goedkoper is ook de reden dat ik onlangs particulier heb gekocht.
Garantie is nada, maar dat zit dan ook in de prijs. Nu 5000km verder wel een enkel klein dingetje maar niets ernstigs.

Als je niks van motoren weet, kan je dat ook beter niet doen.
Ook als je een tegenvaller niet financieel zelf kan opvangen: Dan ook niet doen.
Je ziet nog wel eens dat kopers echt tot hun max reikwijdte gaan, en dan zero-buffer hebben om een mogelijk probleem op te lossen.

Particulier kopen is: What you see is what you get!
 
Laatst bewerkt:
Koper kan zich beroepen op non-conformiteit en de koop ontbinden. Zal niet zonder slag of stoot gaan, want daar wil de dealer vast niet aan meewerken, maar de koop ontbinden en geld terug behoort wel tot de mogelijkheden. Dealer zal eerst aansturen op reparatie waarschijnlijk.

Gezien de klachten, zou ik idd een keuring laten doen via Erik van Lent. Kost wat, maar heb je na afloop gelijk een lijstje dat de dealer mag afwerken en weet je gelijk de technische staat.
We zijn nog veel te vroeg voor keuring van v.Lent. Geef eerst dealer kans om het 'gewoon' op te lossen.

Daarna kan de dealer het verhaal heel lang rekken.
De dealer heeft de centjes en jij hebt 't probleem. Dealer heeft alle tijd en JIJ wil zsm rijden.

Koop ontbinden?
Voordat het zo ver is om een rechtszaak te gaan voeren, haken de meeste ontevreden klanten al af.
Wat dan wel voor de rechter komt is dan maar de vraag wie gelijk heeft.
Heel simpel: De dealer heeft vrijwel alle troeven in handen............................... :W
 
Tja men kan het duizenden keren zeggen,heb je zelf geen verstand van motoren neem dan iemand mee die dat
wel heeft,of nog beter laat een aankoop keuring doen,maar dan nog blijven er genoeg die zich blindstaren op die mooie blinkende
motor in de showroom en de mooie woorden van de gladjanussen die zich verkoper noemen geloven,en ja dan gaat
de ik wil zo snel mogelijk rijden factor een rol spelen en gaat men tot de aankoop over,gelukkig zijn de huidige motoren zo goed
dat het meestal wel goed gaat,maar als je er 1 treft die niks dan ellende oplevert dan krijg je heel gauw spijt dat je niet voor
de aankoop een keuring heb laten doen,ook al is dat geen 100% garantie dat er alsnog niets mis gaat het geeft wel meer zekerheid
dat wat je wil kopen op de hoofdpunten in orde is,en zijn er dingen die vervangen moeten worden dan kan je dat meenemen in de onderhandeling.
 
We zijn nog veel te vroeg voor keuring van v.Lent. Geef eerst dealer kans om het 'gewoon' op te lossen.
Ook een optie. Eerst laten repareren en daarna laten controleren door Van Lent.
Voor een keuring is het nooit te vroeg. Sterker nog, ik denk dat de meeste die keuring nog vroeger hadden laten doen. Voor ze overgingen tot koop.

Ik kan me heel goed voorstellen dat TS nu die keuring laat doen, en dan teruggaat met het lijstje op te lossen gebreken.

Daarna kan de dealer het verhaal heel lang rekken.
De dealer heeft de centjes en jij hebt 't probleem. Dealer heeft alle tijd en JIJ wil zsm rijden.

Koop ontbinden?
Voordat het zo ver is om een rechtszaak te gaan voeren, haken de meeste ontevreden klanten al af.
Wat dan wel voor de rechter komt is dan maar de vraag wie gelijk heeft.
Heel simpel: De dealer heeft vrijwel alle troeven in handen............................... :W

Ik gaf aan dat de koop ontbinden weldeggelijk mogelijk is. User Too gaf namelijk aan dat geld terug geen optie was. Die optie is er echter weldegelijk. Al dan niet na tussenkomst van de rechte., dat dan weer wel. in het ergste geval.
 
Koper kan zich beroepen op non-conformiteit en de koop ontbinden. Zal niet zonder slag of stoot gaan, want daar wil de dealer vast niet aan meewerken, maar de koop ontbinden en geld terug behoort wel tot de mogelijkheden. Dealer zal eerst aansturen op reparatie waarschijnlijk.


Gezien de klachten, zou ik idd een keuring laten doen via Erik van Lent. Kost wat, maar heb je na afloop gelijk een lijstje dat de dealer mag afwerken en weet je gelijk de technische staat.
Dat kan sowieso pas nadat hij de dealer in de gelegenheid heeft gesteld het gebrek te herstellen.
 
We zijn nog veel te vroeg voor keuring van v.Lent. Geef eerst dealer kans om het 'gewoon' op te lossen.

Daarna kan de dealer het verhaal heel lang rekken.
De dealer heeft de centjes en jij hebt 't probleem. Dealer heeft alle tijd en JIJ wil zsm rijden.

Koop ontbinden?
Voordat het zo ver is om een rechtszaak te gaan voeren, haken de meeste ontevreden klanten al af.
Wat dan wel voor de rechter komt is dan maar de vraag wie gelijk heeft.
Heel simpel: De dealer heeft vrijwel alle troeven in handen............................... :W
Je kunt de koop buitengerechtelijk ontbinden. De enige vraag is of je daarmee ook je geld terug krijgt.
 
Mijn Top 2 in de omgeving:

Rokemp motoren (Mijn eigen monteur+handel)
Gebben (Waar ik de Vstrom gekocht heb)

8-)

Trouwens, Ter Braake en Ten Kate zijn ook prima zaken, maar daar heb ik nog nooit zaken mee gedaan op motor gebied. Barbier is dan weer een zaak die vierkant afgeladen staat en je bijna een nummertje moet trekken om op zaterdag naar binnen te kunnen, niet mijn piece of cake.
 
250 meier is wel heel veel op een motor van 4000 euro ;)
250 verdienen met een investering van 4 mille is helemaal niks in mijn ogen.
aan de andere kant is het wel zo dat ze er ook helemaal geen werk van hebben...
het is letterlijk overschrijven,geld aanpakken en weg voor zo n dealer.
geen gedoe of garantie geven nada....
voor sommige dealers is dat soms best aantrekkelijk blijkbaar....kwestie van op het juiste moment een bod doen.
motorzaken staan vol gebruikte zooi en daarnaast wordt er veel particulier aangeboden....
veel fietsen zijn niet echt hardlopers qua handel en zeker niet in het naseizoen.
dat schept dus mogelijkheden als je in de markt bent voor zo n ding.
 
Mijn Top 2 in de omgeving:

Rokemp motoren (Mijn eigen monteur+handel)
Gebben (Waar ik de Vstrom gekocht heb)

8-)

Trouwens, Ter Braake en Ten Kate zijn ook prima zaken, maar daar heb ik nog nooit zaken mee gedaan op motor gebied. Barbier is dan weer een zaak die vierkant afgeladen staat en je bijna een nummertje moet trekken om op zaterdag naar binnen te kunnen, niet mijn piece of cake.

met gebben kan ik niks....hoofdprijzen voor hun fietsen en spotprijzen voor je inruiler bieden...
dat mag, maar ik doe niet mee...
bij ten kate heb ik 1x een nieuwe gekocht en die aflevering staat met stip onderaan van al mijn ervaringen.
het is later wel netjes uitgesproken maar toch niet voor herhaling vatbaar....
 
Ik had inderdaad mazzel denk ik. Vstrom uit 2011 met 28.000km voor €5250 en €500 gekregen voor mijn '00 Diversion600 met 78.000km. Gezien de prijzen voor een Vstrom niet te gek en 9 maanden garantie gekregen. Heb ik nog maar een keer gebruikt en dat werd prima opgelost.
 
Tja vaak zijn er toch heel verschillende ervaringen met motorzaken,waar de 1 moord en brand schreeuwt zijn
er andere klanten die dan weer heel lovend zijn over de zelfde zaak,het blijft moeilijk om daar zelf een conclusie
uit te trekken,ik weet uit ervaring dat sommige klanten het bloed onder je nagels vandaan halen en nooit tevreden
zijn wat je ze ook aanbied.Maar bijvoorbeeld ook mensen die lang op een reparatie of op bestelde onderdelen hebben moeten wachten,
tja daar een zaak ook afhankelijk is van de onderdelen verkrijgbaarheid hoeft dat niet aan de motorzaak te liggen.
En hoe groter de motorzaak des te groter is de kans op ontevreden klanten,ook iets om rekening mee te houden.
Maar goed de echt te mijden motorzaken en handelaren zijn al ruim besproken hier op het forum,dus dan heb
je geen excuus als je daar toch heen gaat.
 
Barbier is dan weer een zaak die vierkant afgeladen staat en je bijna een nummertje moet trekken om op zaterdag naar binnen te kunnen, niet mijn piece of cake.

En is ook duidelijk een ander model qua winkel dan de anderen die je noemt, Barbier moet het echt hebben van de handel, zit qua prijzen erg scherp, heeft veelal meerdere modellen van dezelfde gangbare motorfietsen staan, en heeft veel import etc staan. Ik ben er al een paar keer geweest met vrienden maar uiteindelijk nooit geslaagd.
 
En is ook duidelijk een ander model qua winkel dan de anderen die je noemt, Barbier moet het echt hebben van de handel, zit qua prijzen erg scherp, heeft veelal meerdere modellen van dezelfde gangbare motorfietsen staan, en heeft veel import etc staan. Ik ben er al een paar keer geweest met vrienden maar uiteindelijk nooit geslaagd.
Barbier is een zaak waar je alleen moet kopen als je zelf de nodige technische kennis heb om een motor te kunnen beoordelen,
of laten keuren voordat je daar iets koopt.Wel goed dat de eigenaar de moeite neemt om commentaar te geven op Baatsen,
dat is beter dan HP motoren die niet wil dat er reviews geschreven word over zijn zaak.
 
Barbier is een zaak waar je alleen moet kopen als je zelf de nodige technische kennis heb om een motor te kunnen beoordelen,
of laten keuren voordat je daar iets koopt.

Als je zo'n kritische zeurder bent als ik dan staat er maar weinig van je gading. Maar het verkoop model werkt erg goed gezien de bakken met mensen die er elke zaterdag lopen. Mensen willen toch altijd voor een dubbeltje op de eerste rang zitten ( Dikke/nieuwe motor voor weinig geld) en daar speelt barbier goed op in.


Maargoed back op topic, geheel in MF style al 4 pagina's volgeschreven, maar de TS is eigenlijk nog niet eens begonnen met de dealer de kans te geven het op te lossen, laat staat de theoretische rechtzaak discussies waar we al aanbeland zijn... loopt weer heerlijk uit de klauwen dit.
 
man-eating-popcorn-beer-couch.jpg


8-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan