Opgelicht door motordealer

Ardenaz

Rookie
30 jul 2019
5
12
Hallo allemaal,

Twee weken geleden heb ik een Kawasaki Z750 uit 2008 met 28.000 km tweedehands gekocht bij een motordealer, de naam zal ik voor het verhaal maar even niet noemen.

De motor zag er erg netjes uit en volgens de dealer was hij nog in perfecte conditie. Ik heb toen een proefrit gemaakt en de motor reed goed, schakelde soepel en ik hoorde geen rare geluiden uit het blok etc. komen. Aangezien ik van een 125cc motor kwam, reed ik tijdens de proefrit wel voorzichtig puur omdat ik de motor en het vermogen niet gewend ben, ik heb de motor dus niet hoog in de toeren gejaagd.

De volgende dag besloot ik de motor te kopen en onderweg naar huis begonnen de problemen.. toen ik de straat uit reed bij de dealer begon het FI lampje op het dashboard te knipperen. Ik ben toen meteen omgekeerd en verhaal gedaan bij de dealer, hij nam mijn motor mee naar de werkplaats en sloot m'n motor aan op een computer om de storing te 'resetten' volgens hem. Ik kreeg niet echt duidelijkheid over wat nou precies het probleem was, maar volgens hem werd het veroorzaakt door de uitlaat. :?

Ik heb mijn weg weer vervolgd naar huis zonder problemen, maar eenmaal thuis begon het lampje weer te knipperen, weer terug bij af dus. Flink balen aangezien ik 5250,- euro heb betaald en mij werd verteld dat de motor in perfecte conditie zou zijn. Ik heb nog een aantal ritten gereden met de motor, maar als ik bijvoorbeeld in de 3de versnelling rijd, het gas los laat om de motor uit te laten rollen en dan weer gas wil oppakken, houdt de motor een seconde in waarna hij pas weer het vermogen oppakt. Ik merk ook als ik hoger in de toeren rij en bij ~8.000 RPM wil schakelen, het vermogen in de volgende versnelling een soort van weg valt. Het maakt dan geen mooi opbouwend geluid en lijkt net alsof ik niet meer snelheid pak..
Ook valt de motor soms uit als ik een klein beetje gas geef in neutraal en werkt doet de kentekenplaatverlichting het niet..

Van de dealer heb ik 3 maanden garantie gekregen, maar ik heb zodanig geen vertrouwen meer in zijn verhalen dat ik het liefst mijn geld terug krijg en bij een andere dealer een motor aanschaf.. maar heb ik hier recht op?

Is het misschien een goed idee om mijn motor door een andere motorzaak uit te laten lezen, zodat ik van een andere partij kan horen wat de problemen met de motor zijn en dan verhaal kan halen bij de zaak waar ik mijn motor heb gehaald?

Ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven!
 
Normaliter met garantie is het zo dat de dealer de motor jouw klacht oplost; lambdasonde defect,.... :?

Terug met dat ding en je klacht bij hun neerleggen, dus aanspraak maken op je garantie.

Succes.

Ps. En je titel ‘opgelicht’ vind ik vooralsnog te zwaar, geef hem een kans om je probleem nu echt op te lossen.
 
Laatst bewerkt:
welkom op MF :t.............helaas is de aanleiding wat minder.

Lijkt inderdaad een elektrisch probleem; wat al door swetty aangegeven, zo snel mogelijk terug en laat je vooral niet afschepen 👊
 
Ik denk dat het vrij normaal is dat hij eerst even de foutmelding verwijderd heeft, af en toe kan er nou eenmaal ergens een foutje inkruipen. Aangezien het lampje terugkomt blijft zal er ws. toch een probleem zijn met een sensor o.i.d. Ik zou zeggen geef die man de kans om het te repareren alvorens na te denken over het ontbinden van de koopovk.
 
Je zal toch eerst de dealer de kans moeten geven het probleem op te lossen, pas daarna kun je stappen ondernemen
 
Opgelicht........................?
Wellicht een inruiler en dat dealer zelf niet eens wist van dit probleem.
Eerst de kans geven om alles netjes op te lossen!
 
Mee eens, met de vorige posters. Als hij beweert dat de motor perfect in orde is, moet hij ook perfect rijden. Maar er kan altijd iets stuk gaan, ook als je de straat uitrijdt en de man moet wel de kans krijgen om het op te lossen. Blijft hij in gebreke, dan moet je verdere stappen ondernemen, het gaat over een aanzienlijk bedrag.
 
recht op geld terug heb je niet (normaal gesproken) je hebt wel recht op reparatie en daar moet je de verkopende partij ook gelegenheid voor geven. bedenk wel dat er in de garantievoorwaarden vaak ook beperkingen staan die bepaalde dingen uitsluiten van garantie (dingen zoals lampen) dus daar zal je normaal ook geen gratis vervanging van krijgen. dus lees de garantievoorwaarden even voordat je terug gaat.
wat een dealer gezegd heeft staat niet op papier meestal en valt dus ook niet te bewijzen dus hecht daar niet te veel aan.
als je een onafhankelijke blik wilt op wat de problemen veroorzaken zou ik eens contact opnemen met Erik van Lent motorkeuringen dat is iemand die daar een hoop ervaring mee heeft en aan de kant staat van de koper. hij kan je ook bijstaan bij de dealer als je er samen probeert uit te komen. zijn hulp is niet gratis maar wel vakkundig en wat ik van hem heb meegemaakt wel eerlijk.
 
Ik zou gewoon terug gaan, er is nog niets spannends aan de hand. De motor is door de dealer ingekocht en opgepoetst en misschien even nagekeken op de belangrijkste punten. Je hebt gewoon een beetje pech. 9 van de 10 keer is er niets aan de hand en jij hebt die ene die wel iets heeft.
Een dealer gaat echt niet op alles proefrijden (in de autohandel iig niet)

Ik sluit me dus aan in het rijtje, je bent nog echt niet opgelicht en geef de dealer gewoon de kans dit op te lossen.
En ga zeker niet voor je de dealer de gelegenheid hebt gegeven er naar te kijken met keuringsrapporten van van Lent lopen zwaaien of garantie roepen. Dat kost je een keuring en een relatie met de dealer. Gewoon binnenstappen en relaxed overleggen wat er mis kan zijn en hoe het opgelost kan worden. Dat zou je zelf ook het plezierigste vinden als het over jouw werk gaat toch?
 
"Dealer" schijnt nogal een rekbaar begrip te zijn. Vaak gaat het om een zaak die alleen gebruikte motoren verhandelt.
 
Zoals eerder gezegd, laat de dealer het euvel oplossen en blijf normaal in je taalgebruik. Ga je schreeuwend de zaak binnen dat je opgelicht bent, dan wordt de kans aanzienlijk kleiner dat de dealer jou wil helpen.
 
Gaat het hier weer op MF als gewoonlijk?
Een ontevreden rookie gooit zijn 1e bericht op de site, waarna het hele circus op gang komt.
Iedereen weet wel iets toe te voegen terwijl TS helemaal NIETS meer van zich laat horen......................................:X

"Dealer" schijnt nogal een rekbaar begrip te zijn. Vaak gaat het om een zaak die alleen gebruikte motoren verhandelt.
Zelfs dat soort handelaren hebben meestal een werkplaats(je) voor kleine storingen en een poetsbeurt.
'Grote' mankementen stoten ze af aan een merk-dealer...............................?
 
Gaat het hier weer op MF als gewoonlijk?
Een ontevreden rookie gooit zijn 1e bericht op de site, waarna het hele circus op gang komt.
Iedereen weet wel iets toe te voegen terwijl TS helemaal NIETS meer van zich laat horen......................................:X

Welnee, dat gebeurt hier toch niet???

Mocht de TS ooit nog een keer zijn neus laten zien, laat dan effe weten waar je hem gekocht hebt.

Veel "dealers" met een wat minder hoge achting zijn hier wel bekend en als deze daar niet onder valt vergroot dat je kansen...
 
Gaat het hier weer op MF als gewoonlijk?
Een ontevreden rookie gooit zijn 1e bericht op de site, waarna het hele circus op gang komt.
Iedereen weet wel iets toe te voegen terwijl TS helemaal NIETS meer van zich laat horen......................................:X
Niet iedereen zit constant te F5en....
 
Precies, gewoon de drie maanden garantie gebruiken. Zoals eerder al werd aangegeven; als je rustig je verhaal doet en het uitlegt wordt het vaak opgelost (eigen ervaring na soortgelijk probleem) dus eventjes een ritje naar de dealer en het wordt hoogstwaarschijnlijk opgelost. Hij heeft hem al een keer gereset dus hij weet dat er een probleem was.
Succes!!
 
Zijn post is van Gisteren om 19:41
Laten we eerst nog maar even afwachten...
Ja, dat wel natuurlijk, ik heb dit fenomeen ook een keer aangeslingerd. Op een vrij assertieve manier omdat ik er denk ik ook niet goed tegenkan.. Daar hebben mijn reacties ook mee te maken hoor... Laten we het beste er van hopen :t
 
Zit er een andere uitlaat op de motor? In de originele uitlaat zit een klep, maar veel vervangingsuitlaten hebben deze niet. Dit kan de FI foutmelding veroorzaken, hierover is genoeg terug te vinden op het forum.
 
LET OP Motor in Eemnes gekocht? :+
LET OP Sowieso even teruggaan zodat ze t op kunnen lossen onder garantie
 
Terug
Bovenaan Onderaan