Opgelicht door motordealer

Laat hem nu toch eerst is gewoon terug gaan en t probleem voorleggen ,
nog ff dan zitten we hier al in de rechtbank ,en rijd t.s inmiddels weer vrolijk rond :t t kan!
 
Ik ben zelf heel lang ondernemer geweest en kwaad worden op een boze klant levert niets op. Als je daar niet mee kunt omgaan heb je als ondernemer een probleem.

Deze gozer heeft 5250 euro van zijn zuur verdiende geld besteed en je moet kunnen begrijpen dat hij bepaald niet blij is geworden van deze dealer en het zou mooi zijn als die dealer dat begrijpt en in goede banen kan leiden, dan komen ze ergens.
 
Heeft hij de dealer al de kans gegeven om t op te lossen ?
 
Tenzij je de motor bij HP Motoren hebt gekocht ben je vast niet opgelicht.
En anders veel sterkte gewenst!

Wat Nicolaas zegt.

Waarschijnlijk ingekocht, of ingeruild. Beetje oppoetsen wat ze doen. Oliepijl controleren (niet eens verversen) en de showroom in.
Zo gaat dat.

Nu mogen ze gaan uitzoeken en nakijken :Y


**Edit:
En wat Meanblueman zegt.

tja pijlen heeft hij al voldoende afgeschoten.
 
Dat van die onderzoeksplicht geloof ik best Meanblue.

In hoe verre mag een verkoper een apparaat in 'perfecte conditie' te koop zetten als dit achteraf niet zo blijkt? Moet je als consument de dealer tijdens je eigen onzerzoek daarop 'betrappen', omdat je anders nat gaat bij eventuele onwil van een dealer?

Geen sarcasme, serieus nieuwsgierig.

edit: misschien duidelijker verwoorden. Hoeveel kennis moet ik hebben of meenemen bij aanschaf van een technisch apparaat als ik bij een 'expert' (dealer, verkoper van motorvoertuigen) op dat gebied een voertuig aan wil schaffen?
 
Dat geen enkele dealer zo'n ding eerst helemaal uit elkaar gaat schroeven om van alles goed de conditie te kunnen beoordelen
Mooi gesteld maar een motor hoort altijd gecontroleerd te worden voor die word meegegeven,doe je dat niet
ben je zeer onverantwoord bezig als dealer,sterker je ben dan de naam dealer niet waard.
 
Je hebt uiteraard recht op herstel van de motor.



Maar als je een motor koopt heb je als koper ook een bepaalde onderzoeksplicht.

Bovenstaand stukje maakt je zaak bepaald niet sterker, mocht je er ooit een zaak van moeten/willen maken.

Je hebt de motor zelf kunnen en mogen beoordelen, hebt besloten op grond van jouw kennis dat de motor goed is en je hebt de koop gesloten.

Ik snap dat je niet al te veel technische kennis van zaken het op motorgebied, maar je hebt wel de kans gehad voor de koop alles te (laten) onderzoeken, dat je er geen kaas van hebt gegeten is jouw probleem en dat je op grond van bijna geen proefrit toch hebt besloten de koop rond te maken is jouw beslissing geweest.

Juridisch is bovenstaande tekst van jezelf erg 'onhandig'.
Beetje onzinnige stelling dit. Je gaat juist naar een dealer omdat je er weinig verstand van hebt. Je betaalt daar dat beetje extra omdat je daar service en zekerheid voor mag verwachten.
Daarbij moet je niet onderschatten hoe sterk het consumentenrecht tegenwoordig is. Zouden ze er niet uit komen en de koper zou hier een zaak van maken dan weet ik met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat de professionele verkoper aan het kortste eind trekt.
Maar ik denk dat dit gewoon een verhaaltje met een mooi einde gaat worden!
 
Mooi gesteld maar een motor hoort altijd gecontroleerd te worden voor die word meegegeven,doe je dat niet
ben je zeer onverantwoord bezig als dealer,sterker je ben dan de naam dealer niet waard.
in een perfekte wereld wel ja maar helaas is de praktijk anders.....
de gemiddelde dealer/handelaar ruilt een gebruikt ding in zonder al teveel te kijken.
Hooguit even een rondje erom heen en mischien ff starte en dat was het dan wel.
de meeste die ik heb ingeruild werden getaxeerd vanaf een foto en met een mooi verhaal van mijn kant.
Een afleverbeurt moet je je ook niet teveel van voorstellen.
Hooguit nieuwe olie en filter en de bandjes oppompen/ketting smeren en klaar.

Het beste kun je dus goed kijken als je een gebruikt hok koopt en uitgebreid proefrijden...
Als het je dan wat lijkt de dealer uitknijpen voor de laagste prijs...zo meenemen zonder garantie....
Enige kennis is dan wel gewenst natuurlijk maar ik doe het al jaren zo en het rendeert voor mij goed...
Het zal je verbazen hoeveel er soms af kan op deze manier en als je de poot stijf houdt kun je voor spotprijzen leuke fietsen kopen.
Het is bij mij ook wel eens misgegaan (in de zin dat ik tegen een defekt aanliep) maar dat fix je dan en vaak zit je dan nog steeds goed qua dagwaarde versus wat je betaald hebt.
Er zijn fietsen die ik 2 jaar heb afgejakkerd en toen ingeruild voor meer dan ik betaald had _O-
De dealer verkoopt zo n ding dan wel weer aan een of andere stumper die niet weet waar ie naar staat te kijken...*O*
 
Ik heb jarenlang de afleverbeurten gedaan en er ging geen motor de deur uit voordat ik een hele controlelijst had afgewerkt.
Buiten dat werd er altijd op proefgereden voordat de motor aan een klant werd meegegeven.
Juist ja, zo zou het overal zo moeten gebeuren.

Maar er zitten altijd slechterikken tussen die vooral tussen 'het spul' doorlopen en wachten op een sukkel die er toch in trapt.
Zo ook in het voorjaar stond in Apeldoorn een 'zeer mooie' Honda BB te koop. (bij een auto-showroom)
Op 5m afstand zag ik al dat motor 'niet mooi van ver' maar vooral 'ver van mooi' was. Heel snel wegwezen dus!
Toen ik aangaf dat ik de prijs wel heel stevig vond volgde totale des-interesse!
Al was de motor wel mooi geweest; Op zo'n plek ga je toch niets kopen!

Net effe naar de site gezocht........................Maar ze bestaan inmiddels niet meer. Niet zo heel raar!

Dat is van de pop-up autoverkoop. Je neemt een aftandse hal en duwt die vol met oude auto's.
Een verkoper die van niks weet loopt rondom de auto's en probeert sukkels te strikken.
Enige maanden later bestaat de club niet meer en moet de klant maar zien hoe die 't oplost. Vast patroon deze werkwijze!
 
Juist ja, zo zou het overal zo moeten gebeuren.

Maar er zitten altijd slechterikken tussen die vooral tussen 'het spul' doorlopen en wachten op een sukkel die er toch in trapt.
Zo ook in het voorjaar stond in Apeldoorn een 'zeer mooie' Honda BB te koop. (bij een auto-showroom)
Op 5m afstand zag ik al dat motor 'niet mooi van ver' maar vooral 'ver van mooi' was. Heel snel wegwezen dus!
Toen ik aangaf dat ik de prijs wel heel stevig vond volgde totale des-interesse!
Al was de motor wel mooi geweest; Op zo'n plek ga je toch niets kopen!

Net effe naar de site gezocht........................Maar ze bestaan inmiddels niet meer. Niet zo heel raar!

Dat is van de pop-up autoverkoop. Je neemt een aftandse hal en duwt die vol met oude auto's.
Een verkoper die van niks weet loopt rondom de auto's en probeert sukkels te strikken.
Enige maanden later bestaat de club niet meer en moet de klant maar zien hoe die 't oplost. Vast patroon deze werkwijze!
een motor in een autoshowroom staat altijd te wachten op een sukkel,is er ook door een sukkel neer gezet :Y:+
 
Het punt is dat alles wat ze aan een inruiler doen direkt van de winstmarge afgaat.
Een ei kan dan bedenken dat wat ze doen minimaal is en zich over het algemeen beperkt tot wat ketting smeren en spannen en hooguit de olie en het filtertje.
Als je dan bovengenoemd ei bent op technisch vlak is het zaak iemand mee te nemen die wel weet waar ie naar kijkt.
Helaas gebeurt dit niet alleen bij vage handelaartjes maar ook gewoon bij merk dealers ....
Die breien er een mooi verhaal aan maar de strekking is hetzelfde....
Denken dat je een perfekt afgeleverde occassion koopt die volgens het boekje is onderhouden is een eutopie en mijns inziens leef je dan in een andere wereld.
het is ook wel te begrijpen want stel een dealer ruilt een hok in voor 4 rug en wil een rug verdienen...
Dan zetten ze hem neer voor 5250 want de potentiele koper wil er wat af hebben.....
Dan nog een paar meier voor het afleveren......nee dus want die marge is er niet meer.
als die 5250 ansich marktconform is en ik zie het zitten bied ik gewoon 4250....zo mee zonder gelul alle ellende is voor mij.
Veel dealers pakken die 250 meier en zijn er blij mee, en ik ook want ik heb hem voor peanuts...
 
Ik heb jarenlang de afleverbeurten gedaan en er ging geen motor de deur uit voordat ik een hele controlelijst had afgewerkt.
Buiten dat werd er altijd op proefgereden voordat de motor aan een klant werd meegegeven.
Ze zijn er nog wel, de toko's waar dat gebeurt, gelukkig maar ... en er zijn er natuurlijk ook gewoon heul veul waar dat niet gebeurt.
 
Dat van die onderzoeksplicht geloof ik best Meanblueman.

In hoe verre mag een verkoper een apparaat in 'perfecte conditie' te koop zetten als dit achteraf niet zo blijkt? Moet je als consument de dealer tijdens je eigen onzerzoek daarop 'betrappen', omdat je anders nat gaat bij eventuele onwil van een dealer?

Geen sarcasme, serieus nieuwsgierig.

edit: misschien duidelijker verwoorden. Hoeveel kennis moet ik hebben of meenemen bij aanschaf van een technisch apparaat als ik bij een 'expert' (dealer, verkoper van motorvoertuigen) op dat gebied een voertuig aan wil schaffen?

Teveel variabelen om dat exact aan te geven.
Ook afhankelijk van hoe oud de motor is, hoeveel km gereden enz.
Maar als je bent wezen kijken en na de koop pas begint over de banden die tot op de draad zijn versleten.... dat had je zelf kunnen zien, dan heb je gewoon pech. Dat soort dingen.
ALs ik dan naar TS kijk en hoe hij omschrijft dat hij een erg summier proefritje heeft gemaakt waarbij hij de motor nauwelijks als een motor heeft bereden.... dat is niet in je voordeel.



Beetje onzinnige stelling dit. Je gaat juist naar een dealer omdat je er weinig verstand van hebt. Je betaalt daar dat beetje extra omdat je daar service en zekerheid voor mag verwachten.
Daarbij moet je niet onderschatten hoe sterk het consumentenrecht tegenwoordig is. Zouden ze er niet uit komen en de koper zou hier een zaak van maken dan weet ik met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat de professionele verkoper aan het kortste eind trekt.
Maar ik denk dat dit gewoon een verhaaltje met een mooi einde gaat worden!

Ik hoop ook dat het tot een mooi einde gaat komen.

In deze casus zal het bij een rechter wellicht ook goed uitpakken voor TS. Maar het consumentenrecht eindigt op recht.
Je recht hebben en je recht halen zijn twee heel verschillende dingen.
Het is gebruikelijk bij een proefrit alle versnellingen en alle toerentallen even te rijden. En daar liggen nu net de problemen van TS, dat spreekt niet in zijn voordeel.

Maar als dit prbleem echt alleen veroorzaakt word door de andere uitlaat zonder de klep aan te passen... dan zal er hopelijk geen rechter aan te pas hoeven komen.
Een rechtszaak kost je tijd, stress, energie. Veel. Heel veel. Ik zou echt proberen om eruit te komen, desnoods met wat verlies, voor 3/400 euro zou ik mijn gelijk niet via de rechter willen halen, dan liggen de kosten/baten voor mij toch echt verkeerd.

Ik heb jarenlang de afleverbeurten gedaan en er ging geen motor de deur uit voordat ik een hele controlelijst had afgewerkt.
Buiten dat werd er altijd op proefgereden voordat de motor aan een klant werd meegegeven.


Top !
Denk je dat dit representatief is voor de hele motorbranche ?

Overal zitten toppers en losers, onder kappers, politieagenten, aardappels, timmerlieden en zelfs motorzaken.
 
Was het maar waar dat het representatief was voor de hele motorbranche,de site van Baatsen laat daar geen twijfel
over bestaan,maar ze zijn er wel.Ik ken er 1 die zijn motoren geheel nakijkt voordat ze de showroom ingaan,je vind
dan ook geen enkele klacht over dat bedrijf.
 
Was het maar waar dat het representatief was voor de hele motorbranche,de site van Baatsen laat daar geen twijfel
over bestaan,maar ze zijn er wel.
Noem jouw top drie motorzaken eens. Ben ik gewoon benieuwd naar. Is leuk om te weten. Zou dat een topic kunnen worden, bedenk ik me ineens... Anyway, ik ben benieuwd.
 
Noem jouw top drie motorzaken eens. Ben ik gewoon benieuwd naar. Is leuk om te weten. Zou dat een topic kunnen worden, bedenk ik me ineens... Anyway, ik ben benieuwd.
Hans van Wijk
Hans van Wijk
Hans van Wijk

Topic is gedoemd
 
Dat weet ik nou juist net nie ... ik heb dus nog NOOIT van Hans van Wijk gehoord. Ik ga hem effe google ... :t
Tja op Baatsen komt die er toch niet zo goed uit.
Ik ken de zaak overigens wel,ben er vaak genoeg geweest,vrij groot en de meeste zijn er wel tevreden over.
 
Terug
Bovenaan Onderaan