Opgelost: Afgebroken klepje van de tankdop

Annatar

Rookie
8 mei 2021
5
23
Utrecht
Als verse motorrijder heb ik vorig jaar mijn eerste motor gekocht: een Honda Hornet uit 2009. Mooi ding maar niet perfect. Een klein dingetje dat me dwarszat was het afgebroken klepje van de sleutelgatbescherming van de tankdop. Maar dat fixen we wel, dacht ik. Helaas kon ik er niks over vinden op internet en ook niet op dit forum. Waar koop je zo'n lipje? Hoe vervang je het? Uiteindelijk ben ik erachter gekomen. En daarom dacht ik: laat ik het hier delen.

IMG_20210507_132752.jpg
Een beetje een eerstewereldprobleem maar het doet afbreuk aan de hele motor

1- Op Ali heb ik een vervangende dop gekocht voor €13. Kwaliteit viel me overigens niet tegen maar uiteraard had ik alleen het lipje nodig.

2- Aan de onderkant van de dop zit een dikke rubberen afdichtingsring. Daaronder zit een dunne metalen ring. Je moet de rubberen ring met een schroevendraaier opzij duwen zodat je de dunne metalen ring eruit kan wurmen

3- De dunne ring verbergt een drietal schroeven die nu zichtbaar zijn. Door alweer de dikke rubberen ring opzij te duwen kun je de drie schroeven losdraaien.

IMG_20210611_100715.jpg
Links het origineel, je ziet de dikke rubberen afdichting. Rechts de vervangende dop met de losgemaakte dunne metalen ring


4- Nu haal de de dop uit elkaar en kun je bij het lipje. Het asje zit met twee schroefjes vast dus dat haal je zo los.

5- Nu haal je met een inbussleutel de originele tankdop van je motor. Ik heb het gat dichtgemaakt met een plastic zak. En herhaal stappen 2 t/4 voor deze dop.

6- Nu werk je in omgekeerde volgorde om de dop weer in elkaar te zetten. Hou er wel rekening mee dat dit wat meer tijd kost. Vooral het terugzetten van de dunne metalen ring onder de dikke rubberen afdichting vergt wat geduld, vaardigheid en een schroevendraaier. Maar uiteindelijk is het me gelukt.
Ik heb het gebroken lipje overigens op de vervangende dop gezet. Heb ik een tankdop achter de hand voor noodgevallen.

7- De tankdop zet je makkelijk weer terug met een inbussleutel

IMG_20210611_111628.jpg
Het resultaat: een Honda Hornet tankdop in volle glorie.


8- Neem nu een moment om weer helemaal verliefd te staren naar je trots op twee wielen

Ik kan niet wachten tot ik weer kan tanken en achteloos het lipje open flip en de sleutel erin steek.
 
Terug
Bovenaan Onderaan