[opgelost] GS500 ('90) startproblemen

MacStinger

Die hard MF'er
20 aug 2009
762
65
Heren en dames van MF,

(ja, ik heb eerste de zoekfunctie gebruikt, maar kon niet vinden wat ik zocht ;))
akdi4j.jpg


Sinds vorige week mijn Suzuki GS500e (1990) weer uit de stalling en helaas het seizoen begonnen met startproblemen. Ik zal hieronder kort uitleggen wat wel en wat niet werkt:

- Normaal (koud) starten zorgt voor een harde klik (startrelais?) en 1 of 2 (of geen) langzame omwentelingen van de startmotor, daarna is het stil; Alle lampjes (spanning en versnelling neutraal) branden overigens goed, ook na meerdere startpogingen.
- Aanduwen van de motor werkt prima, maar is niet echt een oplossing (zeker niet als het wat warmer wordt deze week)
- Als de motor warm is, kan ik tot 1 à 2 uur na de rit de motor wel gewoon elektrisch starten (het is dan echt starten en lopen). Het probleem doet zich dus alleen voor als de motor helemaal koud is (na een nachtje staan dus).
- De accu is opgeladen, maar ik moet er eerlijkheidshalve bij zeggen dat ik vorig jaar geprobeerd heb de motor te starten via startkabels op mijn auto (STOM!). Misschien heb ik hiermee de accu dusdanig een klap gegeven dat hij 's nachts leegloopt of te weinig piekspanning levert om de koude motor te starten?

Herkent iemand het probleem, zo ja, waar moet ik de oplossing zoeken?
- Een andere accu proberen?
- Het startrelais vervangen?
- De startmotor vervangen?
- Iets anders?

Ik dank jullie hartelijk! :]
 
Laatst bewerkt:
Klinkt alsof de accu aan z'n einde is. Hij houdt de lading dan niet meer goed vast. Opladen lukt wél, zodat je na een tijd rijden weer kan starten. Na een nacht wachten en met een koude motor lukt het niet.

De klik is van je startrelais, die doet het dus. Er is nog voldoende stroom voor de lampjes e.d. maar niet meer voor de startmotor.

Nieuwe accu kopen imo.
 
Je kan ook controleren of er geen lekstroom is als de motor uit staat.
Ik heb dat eens gehad met een relais wat bleef hangen en dat was net genoeg om er voor te zorgen dat er niet genoeg startcapaciteit was.
Het simpelste is de - pool loshalen en kijken of er een vonkje overspringt bij het weer raken van de accupool met de kabelschoen.
Maar voor de zekerheid is het beter om het met een multimeter te doen tussen de accupool en de kabelschoen.
 
Hoelang is die rit?

Ga morgen de motor aanduwen en dan lekker van het weer genieten door twee uur snelweg te pakken. Dan zal je accu pas vol zijn.

Dat hij warm wil starten komt doordat de accu dan ook warmer is en daardoor iets meer capaciteit heeft. Afgekoeld is de spanning ook naar de normaalwaarde van 12,8 V gezakt.
 
Ik vertrouw het niet; meet éérst eens bij draaiende motor en variërend toerental wat de laadspanning op de accu-polen doet. Stijgt die noemenswaardig boven 14V dan is een kapotte spanningsregelaar bezig je accu dood te koken .... maar die accu kan reeds (daardoor) zo beschadigd zijn dat-ie op zijn beurt ook een nieuwe spanningsregelaar kan mollen, vicieuze cirkel.
 
Gisterenmiddag een nieuwe accu geplaatst en vanochtend was het starten en lopen *O*

Ik zal het nog wel even in de gaten houden, om te kijken of de oude accu gewoon versleten was, of dat er inderdaad sprake is van lekspanning of te hoge laadspanning o.i.d.

Over een paar dagen zal ik nog eens reageren en dan kan er wat mij betreft [opgelost] naast de titel van dit topic.

Iedereen bedankt voor de input! :]
 
Laadspanning is prima (13V<14V) en de accu blijft zijn spanning goed vasthouden. Wat mij betreft kan er [opgelost] voor de titel van dit topic!

Iedereen bedankt voor het meedenken!
Ik ga lekker rijden :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan