Ophanging voorvork aanpassen

FireFoz

Die hard MF'er
30 aug 2003
475
0
Arnhem
Mijn Aprilia Shiver (2012) was verlaagd toen ik deze kocht door de vorige eigenaar. Dit was gedaan door middel van een ring in de achtervering, deze is er tussenuit gehaald door de dealer.

De voorkant is volgens mij echter nog steeds wat "verlaagd" door de ophanging lager in de voorvork te zetten:



Dit heeft tot gevolg dat de motor erg scherp instuurt, een beetje te naar mijn idee. Ik wil proberen of ie fijner rijdt als ik de ophanging wat hoger zet. Ik heb gekeken en volgens mij is dit gewoon een kwestie van wat inbussen los draaien. Volgens mijn theorie zal de motor echter door de voorvork heen vallen als je dit los draait, klopt dat?

Ik zit daarom te denken om het stuur met een spanband vast te maken aan mijn carport zodat deze omhoog gehouden wordt. Vervolgens de inbussen voorzichtig losdraaien en zodra er wat beweging in komt de spanbanden wat strakker draaien zodat het stuur opgetild wordt en het geheel omhoog komt waarna ik ze weer vast kan zetten.

Doe dat ik dat zo goed? Ik ben er een beetje huiverig voor dat alles opeens op de grond ligt :+
 
Ik zit daarom te denken om het stuur met een spanband vast te maken aan mijn carport zodat deze omhoog gehouden wordt. Vervolgens de inbussen voorzichtig losdraaien en zodra er wat beweging in komt de spanbanden wat strakker draaien zodat het stuur opgetild wordt en het geheel omhoog komt waarna ik ze weer vast kan zetten.

Als de spanband en de carport stevig genoeg zijn kan dit prima (misschien kun je de spanband beter door het frame halen ipv onder je stuur door...


Of je zet een krik onder het blok (of een blok hout waar je hem met de buurman bovenop zet).
 
In principe als je ze niet te los draait moet het wel kunnen, maar als je dat wel doet en de voorkant zakt verder terwijl de motor niet aan hijsbanden hangt of op een bok staat dan heb je een probleem. Dat lijkt mij niet het risico waard.
Spanbanden zijn trouwens geen hijsbanden.

Heb je geen bok voor de voorkant die je onder het T stuk zet? Dat is denk ik het makkelijkste.

Je moet sowieso een beetje wrikken en trekken enzo. Het is niet zo dat wanneer je de kroonplaat en het T-stuk los draait de boel meteen naar beneden pleurt. Het zit nog vastgeklemd, maar er komt uiteindelijk beweging in.

Als het eenmaal naar beneden beweegt zie dan maar die motor omhoog te krijgen wanneer deze niet hangt. Ik zou in mijn eentje het risico niet nemen.

Paddockstand voor motor - voor & achter combinatie

Zo iets er onder en je het is zo gepiept. Overigens werkt deze bok wel het beste wanneer de achterkant ook op een bok staat. Anders is die nogal onstabiel. Het kan wel, maar voor de goede orde als je een bok hebt voor de achterkant zou ik die vooral ook gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Als je hem voor op wilt tillen, zet hem dan achter op een paddockstand en liefst nog vast. Onder het stuur kan prima (ook al zit deze een beetje apart vast zo te zien)

Ik haal voor het gemak altijd mijn voorwiel er uit, spatbord los en klauwen er af. Voorwiel weer vast zetten volgens de goede manier.

Je kan een 1/2 centimeter omhoog. Zal niet een wereld van verschil maken mijn inziens.
 
Mijn Aprilia Shiver (2012) was verlaagd toen ik deze kocht door de vorige eigenaar. Dit was gedaan door middel van een ring in de achtervering, deze is er tussenuit gehaald door de dealer.

De voorkant is volgens mij echter nog steeds wat "verlaagd" door de ophanging lager in de voorvork te zetten:

[~[url="http://i.imgur.com/ZFNFYH4.jpg"]afbeelding~][/url]

Dit heeft tot gevolg dat de motor erg scherp instuurt, een beetje te naar mijn idee. Ik wil proberen of ie fijner rijdt als ik de ophanging wat hoger zet. Ik heb gekeken en volgens mij is dit gewoon een kwestie van wat inbussen los draaien. Volgens mijn theorie zal de motor echter door de voorvork heen vallen als je dit los draait, klopt dat?

Ik zit daarom te denken om het stuur met een spanband vast te maken aan mijn carport zodat deze omhoog gehouden wordt. Vervolgens de inbussen voorzichtig losdraaien en zodra er wat beweging in komt de spanbanden wat strakker draaien zodat het stuur opgetild wordt en het geheel omhoog komt waarna ik ze weer vast kan zetten.

Doe dat ik dat zo goed? Ik ben er een beetje huiverig voor dat alles opeens op de grond ligt :+
Bij mijn Aprilia Tuono, steekt de voorvork verder door de kroonplaat, bij jou zie ik 1 groefje op de voorvork (die zwarte pijp zitten) en steekt deze bij jou 1 groefje door, bij mijn motor zijn dat 2 groefjes.
Zou gewoon even in je instructieboekje opzoeken hoe dat bij jou moet zijn.

Dat hij doorsteekt betekent zeker niet dat dat niet zo hoort in ieder geval.
 
Laatst bewerkt:
Mijn ervaring is dat doorsteken zeker wel een verschil maakt.

Als ik er echter een plaatje van een Shiver bij pak dan lijkt de voorkant van de TS gewoon standaard.

maxresdefault.jpg


Raar stuurgedrag kan ook aan iets simpels zoals de banden liggen. Er zullen vast wel 100 andere oorzaken mogelijk zijn.
 
Laatst bewerkt:
Bij mij had het een enorm effect. Ik moet er wel bij zeggen dat ik een hele front swap gedaan van een ander model.

Zonder door te steken reed het voor geen meter zodra ik een bocht snel pakte. Pas na deze door te steken (ik denk 2 of 3 cm dus wel iets meer dan de ts) reed de motor weer als vanouds.

Nu kan ik mij voorstellen dat elke fiets anders zal reageren.


In het geval van de TS lijkt zijn foto de standaard afstelling. Ik zou daar in dat geval niet aan gaan verstellen.
 
Laatst bewerkt:
Bij mij had het een enorm effect. Ik moet er wel bij zeggen dat ik een hele front swap gedaan van een ander model.

Zonder door te steken reed het voor geen meter zodra ik een bocht snel pakte. Pas na deze door te steken (ik denk 2 of 3 cm dus wel iets meer dan de ts) reed de motor weer als vanouds.

Nu kan ik mij voorstellen dat elke fiets anders zal reageren.


In het geval van de TS lijkt zijn foto de standaard afstelling. Ik zou daar in dat geval niet aan gaan verstellen.
En dat was met een Virago?
 
Wow wat een hoop nuttige antwoorden, thanks :}

Deze verbaasde me echter nogal

Mijn ervaring is dat doorsteken zeker wel een verschil maakt.

Als ik er echter een plaatje van een Shiver bij pak dan lijkt de voorkant van de TS gewoon standaard.

[afbeelding]

Raar stuurgedrag kan ook aan iets simpels zoals de banden liggen. Er zullen vast wel 100 andere oorzaken mogelijk zijn.

:o verrek zeg, dat lijkt inderdaad wel gewoon standaard. Ik ging er standaard van uit dat het verlaagd was omdat ie achter verlaagd was. Blijkbaar is dat het dus niet. Hij stuurt niet zo zeer echt raar maar nogal... strak, scherp, hard? ik kan het niet zo goed uitleggen, maar hij valt makkelijk om, om het zo maar even te zeggen. Zeker bij lagere snelheden zoals bijvoorbeeld met ~25km/h een weg afslaan heb ik vaak het idee dat ik omval ofzo. Die kan ik naar mijn idee niet echt lekker nemen, ik moet dan echt heel langzaam rijden of de bocht heel ruim nemen.
 
Ik heb de ervaring met mijn motoren dat als de bandenspanning laag is de motor ook te makkelijk valt in de bocht, met 1,5 bar (voorband) moeite doen om te zorgen dat ik niet om donder in een langzame bocht.

Tip controleer de koude bandenspanning aan de hand van het advies van de bandenfabrikant.

db
 
Uiteraard op eigen risico, maar ik heb mijn motor ook altijd aan een spanband hangen met daaronder een krik en houten blok tegen het omkukelen. Maar het gewicht hangt aan de spanband.

Bij gebrek aan een brug moet je toch iets.
 
Wow wat een hoop nuttige antwoorden, thanks :}

Deze verbaasde me echter nogal:o verrek zeg, dat lijkt inderdaad wel gewoon standaard. Ik ging er standaard van uit dat het verlaagd was omdat ie achter verlaagd was. Blijkbaar is dat het dus niet. Hij stuurt niet zo zeer echt raar maar nogal... strak, scherp, hard? ik kan het niet zo goed uitleggen, maar hij valt makkelijk om, om het zo maar even te zeggen. Zeker bij lagere snelheden zoals bijvoorbeeld met ~25km/h een weg afslaan heb ik vaak het idee dat ik omval ofzo. Die kan ik naar mijn idee niet echt lekker nemen, ik moet dan echt heel langzaam rijden of de bocht heel ruim nemen.

Kan verschillende redenen hebben, ik zou het eerst naar je voorband kijken. Staat ie op de juiste spanning? Welke band zit erop? Hoe oud is die? In welke mate versleten (vierkant, cupping, etc.)?
 
Bij mij had het een enorm effect. Ik moet er wel bij zeggen dat ik een hele front swap gedaan van een ander model.

Zonder door te steken reed het voor geen meter zodra ik een bocht snel pakte. Pas na deze door te steken (ik denk 2 of 3 cm dus wel iets meer dan de ts) reed de motor weer als vanouds.

Nu kan ik mij voorstellen dat elke fiets anders zal reageren.


In het geval van de TS lijkt zijn foto de standaard afstelling.
Ik zou daar in dat geval niet aan gaan verstellen.


Ik zie ook duidelijk een soort ingefreesde groef zitten, bij mijn SP is dat idd de standaardplaats van de vorkpoten in de kroonplaat.

Dat de fiets nog wat scherp instuurt kan komen door de hoogte van de achterband, 55 ipv 50 of 60 ipv 55. Of gewoon omdat ie achter nog te hoog is, maar ik neem aan dat de motorzaak dat wel uitgevogeld heeft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan