Opheldering van mijn eerste post over gehoorbescherming

Status
Niet open voor verdere reacties.

L S B

Rookie
23 jan 2022
4
6
Beste leden van het Motor-forum,

Gisteravond heb ik een post gemaakt over 'een gouden tip voor gehoorbescherming'. Deze is vanochtend gelocked, waarschijnlijk omdat men denk dat ik op één of andere manier geld zou verdienen door de post. Waarschijnlijk, omdat ik geen bericht heb gekregen met daarin de reden - dat vind ik wel wat een rare manier van doen eerlijk gezegd.

Deze post wil ik dan ook graag gebruiken om toch even te reageren op de reacties.
- Allereerst wil ik Clank bedanken voor zijn welkomstbericht!
- Dan wil ik het belang van gehoorprotectie onderstrepen - omdat je inderdaad tinnitus/gehoorbeschadiging kunt krijgen, zoals vermeld in de reacties. Ik heb dit jaar mijn trommelvlies gescheurd en daardoor heb ik nu af en toe tinnitus. Dit is gelukkig tijdelijke tinnitus (dus ik weet niet of je het officieel echt tinnitus mag noemen, of dat het alleen oorsuizen/piep is). Deze ervaring is de reden geweest om naar betere gehoorbescherming te zoeken. Toen kwam ik uit bij foam-oordopjes. Ik dacht 35>26 db, dus dat moet beter zijn. Maar die foam oordopjes werken natuurlijk alleen als je ze goed in doet. Deze awareness ontbreekt bij veel mensen (including myself tot voor kort). Vandaar dat ik het filmpje deelde. Erge tinnitus wens je je ergste vijand niet toe. Dus ieder persoon die ik hiermee help is winst.
- Dan de reactie over het communicatiesysteem: bij de cardo packtalk (geen reclame!) heb ik daar geen last van. Deze kan zodanig luid aan dat je gewoon muziek kunt luisteren/en kunt communiceren. Het fijne is dat je daarmee ook direct het meeste windgeluid hebt overstemt met je communicatieset.
- Op maat gemaakt oordopjes is ook een goede tip! Het is wel zo dat deze minder dempen en wel duurder zijn. Het gebruiksgemak is natuurlijk wel beter. Maar ik zou iedereen willen aanbevelen: ga gewoon een kwartiertje zitten met foam-oordopjes en filmpjes op het internet. Oefening baart echt kunst - je weet dat je het goed doet als je oren als het ware 'gepenetreerd' worden. Uiteindelijk kun je ze in 30 seconden in hebben. Je zou evt. ook nog voor lange snelwegstukken foam oordopjes kunnen gebruiken en de binnenwegen met op maat gemaakte (wat is uiteindelijk 100-200 euro?), dan heb je misschien wel de best of both worlds.
- Dan over het moeten laten uitspuiten van je oren door het gebruik van gehoorbescherming: het draagt inderdaad wel bij aan een ophoping van oorsmeer. Ik laat om de zoveel jaar ook even mijn oren uitspuiten. Wel een paar tips: houd je oorschelp etc. schoon waar je met je vinger makkelijk kunt komen en laat wat water in je oor stromen tijdens het douchen (dat doe ik nu natuurlijk niet i.v.m. gescheurd trommelvlies ;)).
- Ten slotte over het willen promoten van bepaalde oordopjes. Daar ging het mij oprecht niet om. Ik vind de tips in de reacties juist geweldig en ga de 3m's binnenkort ook proberen, misschien zijn die nog wel beter. Dat vage verhaal over één of ander 'referral systeem' bij amazon vind ik een beetje bijzonder, dat werkt toch alleen met een code die ik je dan moet geven die jij dan moet invoeren?! Ik hoop ook met dit verhaal vooral te benadrukken dat mijn post wel degelijk een altruistische aard heeft. Die paar centen kan mij een worst wezen. Als je tinnituslijers de mogelijkheid geeft om hun tinnitus af te kopen voor, laten we zeggen, 5000 euro, dan kan ik me voorstellen dat heel veel mensen direct gaan sparen/dat direct willen betalen.

Dat brengt mij tenslotte op de meerwaarde van mijn post: (relatief jonge) mensen (zoals ik) willen lekker motorrijden, maar een stukje awareness hoe ze een oordopje goed inbrengen ontbreekt vaak. Sommige mensen rijden zelfs nog steeds zonder gehoorbescherming. Daar kan ik gewoon echt niet bij. Mijn post had dus als doel: awareness verspreiden over het belang van gehoorbescherming, een hele goede optie aanreiken om dat te doen en ook uitleggen waarom het een goede optie is. Er zullen tig andere posts zijn waarin gehoorbescherming ter sprake komt, maar ik weet pas sinds een paar maanden hoe die foam oordopjes werken, en ik lurk al een hele tijd op dit forum (zowel met account als zonder account), dus wat mij betreft is daarmee de meerwaarde al gegeven. Ik vind het ook eigenlijk van de zotte dat dit niet wordt bijgebracht bij de rijscholen/examens.

Ik hoop dat men hier wat aan heeft! Reacties zijn welkom, maar ik wil het wel positief houden.

Veel groeten,

L S B

TLDR: protect yourself before you wreck yourself - Ice Cube.
 
Wellicht toch een idee om de twee topics samen te voegen en open te laten, @RoyalClub . Ik ben zelf ernstig op zoek naar dingen die niet in je oor gaan maar toch beschrrmen. Ik ga zo wat over electronische geluiddemping schrijven, meer vraag dan bijdrage...
 
Poging 2 dan:

Modbreak:


Er bestaan al heel veel topics over gehoorbescherming, en jouw eerste OP deed het lijken op een reclame/spam praatje. Zodoende heb ik dat topic gesloten, dat je misschien niet als doel had om reclame/spam te maken laat ik in het midden, maar het is dan niet de bedoeling om vrolijk nog een topic te openen om het verhaal te vervolgen :+

dus, wederom een slotje. :W

 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan