Opklap systeem of niet?

GONE EVIL

MF'er
6 sep 2004
75
0
Hoorn
Ik zit te denken om morgen een nieuwe helm te kopen, maar omdat ik nog niet weet wat voor motor ik straks ga kopen wil ik een beetje neutrale helm kopen.
Hierbij zit ik ook aan een opklap-systeem te denken, maar wat zijn de nadelen daarvan ten opzichte van een gewone integraal helm?

Waar moet ik op letten?
 
Persoonlijk:
Zorg dat er tussen je kin en de helm genoeg ruimte zit. Een helm moet strak zitten, maar niet onconfortabel.

Met opklap systeem bedoel je waarschijnlijk systeemhelm (zoals die van de politie bijvoorbeeld). Fijne helmen, maar ze zijn in mijn beleving iets luidruchtiger dan een intergraaltje.
 
Duurder (hoewel een Arai is ook duur), zwaarder. Schuberth maakt erg stille opklappers. Ik vraag me af hoe de opklapper een ongeval overleefd: scharniert ie dan nog wel?

tlh
 
Heb op de Intermot de nieuwe EVO V van BMW gepast. Die gaat het worden !
Wordt rond 02/03 2005 verwacht. Gaat in Duitsland ca 450 euro kosten.
 
"Ik vraag me af hoe de opklapper een ongeval overleefd: scharniert ie dan nog wel?"

Eh??? Als je een klapper hebt gemaakt vervang je de helm toch?????
 
"Ik vraag me af hoe de opklapper een ongeval overleefd: scharniert ie dan nog wel?"

Eh??? Als je een klapper hebt gemaakt vervang je de helm toch?????

Volgens mij vraagt ie zich mee af hoe z'n hoofd eruit komt als de helm niet meer scharniert :+
 
Nee, ik vraag me af hoe sterk het klapgedeelte is, als het nl. eraf gerukt wordt bij een val, dan heeft het weinig te bieden. Als het goed op zijn plaats blijft zitten, is de helm dan nog te open? En een e keur zegt mij niets, jethelmen hebben ook een e keur.

tlh
 
Ik vraag me af hoe de opklapper een ongeval overleefd: scharniert ie dan nog wel?

hangt helemaal van de klapper af, maar ga er maar niet van uit. sowieso zijn integraal helmen steviger (immers uit één geheel) en in de basis stiller. maar heb nu zelf de schuberth c2 en voor mij is dat een hele stille helm (stiller dan menig integraal).
 
Oh, dan begrijp ik het. Ik neem aan dat het scharniergedeelte onderdeel van de (goed)keuring zal zijn???? Bij sommige helmen (Shoei dacht ik) viel het me op dat de verbinding tussen helm en klapgedeelte van staal was, een soort pennen die de delen aan elkaar verbinden als het kinstuk dichtgeklapt is. Of dat bij elke systeemhelm zo is?

Ik heb wel zo iets van: als je geen échte reden hebt om een systeemhelm te kopen, dan is een integraalhelm wat mij betreft de veiligste keus.
Bovendien zijn systeemhelmen altijd lawaaiger en zwaarder dan integraalhelmen.
 
Heb het beide gehad en heeft allebei voor en nadelen:

Systeemhelm: erg makkelijk, klepje omhoog bij de pomp.
Nadeel: meer windruis, mijns insziens minder veilig

Integraal: veiligheid
 
Ik zou eerlijk gezegd niet graag met zo'n opklaphelm willen rijden (komt zo fragiel over vind ik) helemaal niet als ie opengeklapt is, als je een schuivert maak kun je je gezicht wel gedag zeggen bleh :r
Wordt voor mij dus gewoon weer een intergraal helm :)
 
Heb zelf een opklappertje van caberg, maar ik vind het eigenlijk niks.
Veel ruis en komt mij toch een beetje fragiel over.
Afentoe klikt hij niet in 1 keer dicht terwijl ik wel denk dat hij goed dicht zit.
Dit is/was wel 1 van de redlijk goedkope systeempjes, maar ik kom er zelf wel op terug, ik ga weer voor een integraal.
 
Voordeel van goedkope helm: als je m een keer niet af krijgt, gewoon ff met je hoofd tegen een boom rammen en hij valt in twee helften op de grond :)

Maar serieus, heb zelf destijds wel gekeken naar systeemhelmen, maar heb integraalhelm van X-lite, hartstikke licht en mooi stil.

Systeemhelm lijkt me alleen handig als je brildragend bent of zo, of politieagent.
 
Ik heb ook een bril,heb geen problemen met een intergraal helm schuif me brillenpootjes gewoon naar binnen.
 
Ideaal. Ik heb een Schuberth Concept. Voelt goed stevig aan als ie dicht zit. Verbinding gaat met metalen gedeelten (dus geen plastic wat af kan breken). Het was indertijd de stilste helm in zijn soort (ondertussen zijn er nog stillere).

Met de klep open gaan rijden is zowiezo dom.
 
...
Bovendien zijn systeemhelmen altijd lawaaiger en zwaarder dan integraalhelmen.

i respecfully disagree. d'r zijn best een paar systeemhelmen schuberth, shoei die minder lawaaierig produceren dan menig integraalhelm.
 
Er zijn in systeemhelmen uiteraard ook veel verschillen, zoals met alle helmen. Waar ik wel op gelet heb ivm met de veiligheid is dat ze ijzeren sluitingen hebben en niet gewoon plastic pinnetjes (die komen idd heel fragiel over) en dat hij niet kan geopend worden met 1 centrale knop op de kin. Dat is volgens mij veel te link bij een val. Mijn keuze is dan ook gevallen op de Nolan N101 classic plus.
Ik moet wel zeggen, mocht ik geen bril dragen zou ik wrschlk toch ook voor een integraal helm gaan. Echter zijn er naast het feit dat het makkelijker is voor brildragers toch nog wat bijkomende voordelen: makkelijker om te tanken, ff een vlug babbeltje te doen (het is maar simpelweg een kleinigheid vragen of zo), ff snel de neus snuiten, sigaretje... én in de zomer bij stadsverkeer of fileverkeer kan je toch met de klep omhoog rijden voor wat afkoeling.
 
Zelf zit ik ook te denken om een systeem-helm te gaan aanschaffen maar ik wil dat vooral omdat ik brildragend ben en een systeem-helm dan makkelijker is...
 
Terug
Bovenaan Onderaan