Opknappen CR250 1982

MaikelF12

Rookie
2 sep 2008
23
0
Vorige week een Honda CR250 model 82 opgehaald, ding is meer dood dan levend.
afb0077.jpg

Direct blok eronder vandaan getrokken dus.
afb0078.jpg

Inmiddels is ze al wat verder gestript.
Het blok mist de cilinder kop en zuiger, en er moet een nieuwe koppelingsdeksel met hele waterpomp gedeelte op.

Nou loop ik tegen het eerste probleem op.. de onderdelen zijn zeer zeldzaam, omdat dit een van de weinige blokken is die die start links en tandwielen rechts heeft zitten. Past een cilinder van een nieuwe type hier ook op?

Als iemand nog werkplaats boeken of tekeningen e.d. heeft, of weet adresjes hiervoor, dan houd ik me ook graag aanbevolen!
 
83'er cilinder past.Die heb ik er ooit bij ook op moeten zetten omdat de 82'ers toen (1985) al niet tot zeer moeilijk aan te komen waren. Maar dan ben je er nog lange niet.
Informeer eerst goed naar onderdelen anders wordt dit de bekende bodemloze put.

Edit even vergeten: De clinderkop moest dan ook van 83 er zijn.
 
Laatst bewerkt:
Heb nou een ebay bod lopen op een 82er cilinder, koppelingsdeksel is ook nog redelijk aan te komen, wel prijzig! Ben ongeveer een 200 euro lichter voor het lopend is, verdrievoudig het voor een net resultaat, of zie ik nog dingen over het hoofd?
 
Staat van de lagers van de krukas en versnellingsbak?
Bigend?
Zuiger?
Versnellingsbak tandwielen?
Zit er een vonk op de bougie?Of te wel is de ontsteking in orde?
Koppelingshuis nog in orde?
Liggen de lagers niet los in de carterdelen?
Pakkingset, keerringen.
Ik wil je eigenlijk niet wel ongerust maken, zoals dat blok er uit ziet is er ,tenminste het laatste half jaar , niets aan gedaan ,behalve wat vast lassen en een bout in de kickstarter as om maar een beetje te kunnen rijden.
En dan hebben we het alleen nog maar over de overzichtelijke blokdelen.

Frame:
Keeringen en bussen van de voorvork nog in orde?
Lagers van de achterbrug , linksysteem en wielen nog in orde?
Remtrommels niet te ver uitgesleten ?

Dan komt er ipv het kawaplastic nog honda spullen op á minstens 50euro per plastic onderdeel (voorspatbord, achterspadbord en 2 zijpanelen?
enz enz.

(bodemloos)
Mocht je hem helemaal voor elkaar krijgen :}
Want het was toch wel een fijne motor
Even wat nostalgie er aan toe voegen.
full
 
Laatst bewerkt:
Staat van de lagers van de krukas en versnellingsbak?
Bigend?
Zuiger?
Versnellingsbak tandwielen?
Zit er een vonk op de bougie?
Koppelingshuis nog in orde? Of te wel is de ontsteking in orde?
Liggen de lagers niet los in de carterdelen?
Pakkingset, keerringen.
Ik wil je eigenlijk niet wel ongerust maken, zoals dat blok er uit ziet is er ,tenminste het laatste half jaar , niets aan gedaan Behalve wat vast lassen en een bout in de kickstarter as om maar een beetje te kunnen rijden.
En dan hebben we het alleen nog maar over de overzichtelijke blokdelen.

Frame:
Keeringen en bussen van de voorvork nog in orde?
Lagers van de achterbrug , linksysteem en wielen nog in orde?
Remtrommels niet te ver uitgesleten ?

Dan komt er ipv het kawaplastic nog honda spullen op á minstens 50euro per plastic onderdeel (voorspatbord, aachterspadbord en 2 zijpanelen?
enz enz.

(bodemloos)
Mocht je hem helemaal voor elkaar krijgen :}
Want het was toch wel een fijne motor
Even wat nostalgie er aan toe voegen.
[afbeelding]


Blok heeft nog gelopen, maar cilindert is los verkocht. Drie jaar lang uitgeleefd op zondag middagjes industrie terrein enzo. Verder geen aandacht aan besteed:(
Speling op de assen is dat voelbaar? Zo ja dan heb ik er geen kunnen ontdekken. Voorvork lekt, nieuwe keerringen gevonden volgende week even bestellen, achter is alles in orde.
Heb vanmiddag nog wel wat gruis en metaal delen uit de koppelingsdeksel gehaald, maar dit zal afkomstig zijn van het afgebroken waterpomphuis. Ook is de draad van de olie-aftap beschadigd, zou dit met kneedbaar aluminium op te lappen zijn?
afb0083.jpg

Plastic is zeer slecht zwart gespoten, daaronderuit komt (gelukkig) nog een knap orgineel honda-rood tankje en radiateur kappen!
Cilinder+zuiger is besteld uit de USA, zal nog wel even duren, iemand hier nog een passende kop en pakkingset toevallig?

ps Dit moet ze weer worden ongeveer
82cr250r3.jpg
 
Gruis is niet goed.

De draad van de aftapplug repareren met een helicoil. Dan is het weer zo goed als nieuw.

*edit*


Al met al is dit een héél gebeuren, en vergeet niet, al het geld wat je er in stopt, krijg je nooit meer terug.

En met 1000 euro kom je er denk ik niet...
 
Laatst bewerkt:
Gruis is niet goed.

De draad van de aftapplug repareren met een helicoil. Dan is het weer zo goed als nieuw.

*edit*


Al met al is dit een héél gebeuren, en vergeet niet, al het geld wat je er in stopt, krijg je nooit meer terug.

En met 1000 euro kom je er denk ik niet...
Het gruis is van het afbreken van de waterpomp uit het koppelingshuis.. hoop ik.
En de draad is niet beschadigd, maar ongeveer een kwart van de wand van het gat is weg. :?
Dus ik zat er aan te denken om dat deel te vullen met koud aluminium en dan de tap er doorheen te halen, is dat sterk zat, eventueel helicoil erin??
 
Kneedbaar aluminium gaat niet lukken, misschien dat het te lassen is maar ik heb er een zwaar hoofd in (magnesium legering). Ik ben geen aluminium lasser.
Of een grote bus met buiten en binnendraad erin zodat er een andere (kleinere) dop in past.

Gruis in het blok betekend dat je je lagers ook wel mag gaan vervangen en als je mazzel hebt zitten de lagers nog vast in de carterdelen. Koppelingsplaten zijn ook niet blij met gruis.

En je koppelingshuis is ook behoorlijk ver ingeslagen, met name goed zichtbaar bij je onderste twee platen. Die platen horen eigenlijk alleen te kunnen schuiven en minimaal te kunnen verdraaien.
En je mist een plaat, horen er nl. 7 in te zitten.

En je uitlaat is niet de originele.Hoort ook links te zitten.

Oja, ploatje:
H00630010.gif
 
Laatst bewerkt:
Als je er toch een project van wil maken, nu weet ik natuurlijk niet of het een project is om er een beetje mee op het land te rijden of om hem echt op te knappen (restaureren). Als het het laatste is zou ik gewoon het blok splitsen en de carterhelften etc weer mooi zwart spuiten en alle lagers en dingen die vervangen moeten worden vervangen. En het zelfde met het frame om hem weer netjes te krijgen.
 
Bedankt voor alle info, hier kan ik zeker wat mee, had zelf ook het idee dat er te weinig platen inzitten maar kon niks erover terugvinden, ook het inslaan van het huis was me opgevallen, maar eerst eens het spul aan de praat krijgen voordat we zulke extra uitgaven gaan doen.

Kort vraagje; welke jaren cilinderkop past op mijn blok met 82ér cilinder?
 
Kop van 81 en 82 (81er had een rood blok), de 82er zwart.
 
Nu wil ik niet de de negatieveling zijn maar ik zal er zo min mogelijk geld in steken. Als je echt een crosser op wil knappen doe er dan ééntje die het geld na restauratie waard is.

Ik schat dat als je hem in een redelijke staat wil hebben met een gereviceerd blok dat je dan toch wel 1500 euro lichter bent.

Evengoed succes met je project! :W
 
Het frame oogt hetzelfde als nieuwere modellen, kan ik ook nieuwer model achterkappen en spatbord erop kwijt?
 
waar heb je die vandaan ?
ik heb respekt dat jij hem wilt op bouwen ,ik vind het kicke dingen ,
mijn 82 cr250 was een beest ,4e overmaat zuiger erin .
foto,s voor inspiratie

full


full
 
Het frame oogt hetzelfde als nieuwere modellen, kan ik ook nieuwer model achterkappen en spatbord erop kwijt?

Ligt eraan waar de uitlaatdemper komt en of je handig bent met een lasapparaat.
Alles is in principe pas te maken.
 
plastic is nog wel te koop. alleen heb je dan replica spul ipv orgineel maar heb je hem straks wel weer strak in orde(of in het plestic dan he;) )
 
waar heb je die vandaan ?
ik heb respekt dat jij hem wilt op bouwen ,ik vind het kicke dingen ,
mijn 82 cr250 was een beest ,4e overmaat zuiger erin .
foto,s voor inspiratie

[afbeelding]

[afbeelding]
Komt bij scooter handelaar/beunhaas vandaan hier uit de buurt. Zuiger bij me bestelde cilinder staat 060 op, wat houd dat in?

Het frame oogt hetzelfde als nieuwere modellen, kan ik ook nieuwer model achterkappen en spatbord erop kwijt?

Ligt eraan waar de uitlaatdemper komt en of je handig bent met een lasapparaat.
Alles is in principe pas te maken.
Ja ik bedoel eigenlijk als het direct past of er inderdaad aanpassingen nodig zijn aan het frame, daar wil ik liever niet aan beginnen.
 
zo een heb ik er ook gehad 1 complete en 1 in onderdelen. altijd een hoop lol mee gehad met dat ding. was me 1e echte crosser.
deze is toen de deur uit gegaan voor een cr500
onderdelen was 7 jaar geleden al erg slecht aan te komen.
flink op ebay blijven kijken.
 
zo een heb ik er ook gehad 1 complete en 1 in onderdelen. altijd een hoop lol mee gehad met dat ding. was me 1e echte crosser.
deze is toen de deur uit gegaan voor een cr500
onderdelen was 7 jaar geleden al erg slecht aan te komen.
flink op ebay blijven kijken.
Heb je nog delen liggen toevallig?
 
ik heb eventueel nog wel onderdelen
zal morgen nog eens kijken volgens mij heb ik nog een goede cylinder
en een blok liggen maar daar was de waterpomp ook van weggerot
voor de rest wel net blok voor onderdelen koppelingshuis enz
zal eerst eens kijken wat ik heb liggen
groeten rolf
p.s:zelfde blok als mijn restauratie objeckt zie restauratie cr250 uit 1983
 
als je de waterpompkap van een 81 kan vinden moet je die zker kopen!bij mijn weten zijn deze nog van aluminium ,en vanaf 82 magnesium...dat laatste is bijna altijd rot na verloop van jaren! voor blokken en delen kan je hofstede motoren in staphorst eens bellen,die heeft wel wat van zulk spul in de sloop liggen
 
http://cgi.benl.ebay.be/82-HONDA-CR250-SHOP-MANUAL_W0QQitemZ330357080447QQcmdZViewItemQQptZMotorrad_Kraftradteile?hash=item4cead1017f&_trksid=p3286.c0.m14
 
als je de waterpompkap van een 81 kan vinden moet je die zker kopen!bij mijn weten zijn deze nog van aluminium ,en vanaf 82 magnesium...dat laatste is bijna altijd rot na verloop van jaren! voor blokken en delen kan je hofstede motoren in staphorst eens bellen,die heeft wel wat van zulk spul in de sloop liggen

Nadeel van zaken/handelaren is dat die weten dat deze delen schaars zijn. Voor 1 2ehands middencarterdeel van een cr500 beginnen ze ook met 150 euro. -O-

Maar evengoed, stel dat je die cilinder en dat blok kunt scoren hier via mf dan heeft je project een goede kans van slagen. :)
 
kijk eens op deze site voor onderdelen www.cmsnl.com
ik heb daar onderdelen kunnen bestellen voor een yamaha yz van 84
denk dat je bij een honda dealer ook wel wat kunt bestellen .
gr lds
 
Terug
Bovenaan Onderaan