Opknappen Jawa 634 Californian

Status
Niet open voor verdere reacties.

engelen

Die hard MF'er
22 apr 2009
523
0
Sinds mijn tienerjaren heb ik een onverklaarbare fascinatie voor Jawa's en MZ-jes. In die tijd stonden de motorbladen vol met artikelen over de oostblokmerken, en met name MZ en Simson waren erg succesvol in de zesdaagsen.

In die tijd had een buurman van ons ook een Jawa, waarmee hij door weer en wind naar zijn werk reed. Zijn hond, die hem de Jawa hoorde starten vanaf zijn werk, 15 kilometer verderop, stond altijd trouw te wachten op de hoek van de straat totdat het baasje onze straat inreed. Het was altijd weer afwachten of hij de hond, die kwispelend op de motor afrende, ook deze keer weer wist te ontwijken.

Kort gezegd, eind december 2009, op de koudste dag van het jaar heb ik een Jawa 634 Californian opgehaald. Aanschaf 75 Euro, type opknapper. Motor is compleet, blauw kenteken, lid van de wegenwachtplaatje( nodig), en na lang wikken en wegen heb ik besloten hem op te knappen. Er is schat ik zo'n tien twaalf jaar niet op gereden, dus het zal wat tijd in beslag nemen. Ik ben niet bijster handig, heb niet volop ervaring, maar ik ga het gewoon proberen. De eerste foto's zal ik zsm plaatsen, en op een ontspannen manier het vervolg ingaan..
 
Het uploaden van de foto's is me nog nooit gelukt, zal ook wel het grootste probleem worden bij dit project :(
 
Het uploaden van de foto's is me nog nooit gelukt, zal ook wel het grootste probleem worden bij dit project :(

Blijven proberen met de foto's :Y Het is mij uiteindelijk ook gelukt O-)

En als dit is gelukt, is het sleutelen aan die Jawa een "fluitje van een cent" *O*
Hebben een eigen merkenclub en volgens mij ook een site met heel veel info *D

M.b.t. foto's...........heb een apart " MF-mapje" gemaakt en maak hiervoor alleen
640x480 plaatjes. Plaatsen van een foto via de "regel - bladeren" en zoek het mapje op
selecteer het plaatje en "klikker-de-klik" et voila plaatje wordt geplaatst :W
 
Laatst bewerkt:
Zijn leuke motoren die Californian´s. Wil er ooit nog een opknappen met m´n pa, hij heeft er vroeger een gehad.
Het is overigens geen 634 Californian, maar óf een 634 óf een californian (362 of 590) ;)
 
Voor informatie zitten er wat Jawabezitters op MF, verder een werkplaatshandboek en goed gereedschap en je komt een heel eind. Ik heb mijn Jawa blok wel zover mogelijk gedemonteerd, echter het splitsen door Verstegen in Schaijk laten doen.
Rijdt de Jawa nog?. Ik zou eerst een tijdje rijden om te bekijken wat er zoal gerepareerd moet worden.
Succes met de restauratie. Probeer wel fotos op het forum te krijgen. Een foto zegt meer als een heleboel woorden.
 
imageshack.us kan je foto's uploaden en met een kant en klare link kan je ze hier dan zo op het forum zetten :)
 
Of even boven helemaal recht even klikken op [overige akties] en dan de optie [documentatielijst]. Daar kan je foto's van je eigen harde schijf uploaden en zijn ze supersnel te laden in je reactie. Imageshack wil nog wel eens langzaam je foto laten verschijnen.
 
Geprobeerd om ze te uploaden, krijg steeds de melding bestand is te groot. Iemand tips hoe foto´s in linux te verkleinen? Anders probeer ik het morgen via imageshack......
 
Laatst bewerkt:
Geprobeerd om ze te uploaden, krijg steeds de melding bestand is te groot. Iemand tips hoe foto´s in linux te verkleinen? Anders probeer ik het morgen via imageshack......
Onder Linux zal best een fotobewerkingsprogramma zijn waar je foto's mee kan comprimeren, dus het aantal pixels verminderen. Een mooi formaat voor internet is 640 x 400 pixels, juist ja, het oude VGA-formaat.
 
nina2004's Images

Nu heb ik hier wat foto´s geplaatst, zijn deze weer uit te pakken? Dan kan ik later wat commentaar bij de foto´s geven..........
 
Laatst bewerkt:
















Als je naar je album gaat, via de link die je zelf plaatste. Dan klik je een foto aan. Dan krijg je op die pagina rechts een aantal linkjes. Als je onder "Embed this image" de code bij "Forum" kopieert en hier in het tekstvak plakt, krijg je automagisch een foto te zien. :Y

Gave brommert!
 
RobW bedankt.

Nou dit zijn dan de eerste plaatjes. Ik zag hem staan op internet en vond hem toch gelijk gaaf, eigenlijk. Ik heb er, zoals men kan zien, wat onderdelen vanaf gehaald. De rest is redelijk losgedraaid, gewrikt, geschroefd enz enz. Maar er was werkelijk geen bout die je normaal los kon draaien, hetzij verwijderen. Voor de rest kun je er eigenlijk al gewoon naar kijken, en dan heb je voor die €75 al plezier.

Ik ben losjes begonnen met het schuren van de tank. Deze kleur is natuurlijk niet de originele, maar een bedenksel van een of andere winterschilder, lang geleden. De tank is echt met een kwast geschilderd, aan de onderkant kwam ik wat haren tegen. En er zitten leuke features bij, het wegenwachtschildje, en het voor de liefhebbers beroemde ei-blokje. De motor is gewoon compleet, koplamp en zadel zitten er gewoon bij. De motor is los, en de banden zijn nog wonderbaarlijk goed.

Voorlopig lekker schuren, polijsten, poetsen en daarna spuiten. Gelukkig hangt het voorjaar in de lucht..................
 
En hoe staat het er ondertussen mee?


Tja, door allerlei dingen weinig tijd. Ik ben begonnen met de complete ontmanteling. En toen toch wat problemen tegenkomen. Blok is los, en compleet, maar zullen denk ik wel nieuwe zuigers en veren gaan worden. Kabelboom is hopeloos. Schokbrekers achter lek. En een paar meer van dat soort dingen. Een ding viel me op, hoe meer dingen je van een Jawa afhaalt, lichter wordt -ie niet. Maar goed, heb een hoop onderdelen gepolijst, geschuurd, gepoetst, zal daar nog even foto's van maken. Maar het zal iets van de lange adem worden. En volgens mij is een Jawa uit elkaar net zoveel waard als rijdend, dat soort demotiverende termen zitten in mijn hoofd. Helpt ook niet echt......Geduld dus maar.....
 
Weet iemand misschien het RAL nr. van dat geweldige oostblok-groene kleurtje?

Als je het voor-en achterspatbord wil overnemen, kun je het laten traceren. Die heb ik nog niet geschuurd............................
 
Geprobeerd om ze te uploaden, krijg steeds de melding bestand is te groot. Iemand tips hoe foto´s in linux te verkleinen? Anders probeer ik het morgen via imageshack......

ImageMagick - Convert an Image or Sequence of Images installeren

Erg makkelijk om dit te gebruiken vanuit een terminal.

Als je één foto wilt verkleinen:

convert -size 640x480 grote-foto.jpg kleine-foto.jpg

Als je meerdere wilt verkleinen:

for i in `ls -A1 *.jpg`; do convert -size 640x480 ${i} kl-${i}; done
 
Hey, ik ben de vriend in kwestie :)

Gaaf ding, ben inderdaad al een tijd opzoek naar een jawa opknapper. Met alle liefde neem ik dit project van je over om hem volgend seizoen weer rijdend (en rokend!) te hebben.

Laat maar weten waar ik hem op zou kunnen halen, via m'n werk kan ik misschien wel een auto of een busje regelen.

Reinder
 
@ Bowler....sorry zag het te laat....
@ TheGOoSTad, had Bowler gemaild, zie je reactie nu pas. Als het niet lukt mt nummer , is -ie voor jou...
@Deputy, bedankt voor link en mailtje.....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan