Opknappen Laverda 650 Kevlar Sport

t_jongsma

Rookie
20 jul 2019
3
2
Hallo allemaal,

Aangezien ik nieuw ben op dit forum zal ik heel kort even zeggen wie ik ben. Mijn naam is Thomas en ik werk als mech. engineer op de R&D afdeling voor een verpakkings bedrijf. Een aantal weken geleden zijn mijn moeder en stiefvader verhuisd van een groot boeren voorhuis met een loods naar een wat kleiner huis in een dorpje. Dit betekende veel minder ruimte en een hele hoop spullen die weg moesten.

In de loods stond al 10 jaar lang een Laverda 650 kevlar sport serie, ook hier was geen ruimte meer voor. Omdat ik toch van plan was te gaan motor rijden heeft mijn stiefvader mij deze motor (in een ietwat beschonken bui) toegekend met als voorwaarde dat ik hem op zou knappen en er op zou rijden.

Ik heb eigenlijk nauwelijks ervaring met het sleutelen aan auto's en motoren op het vervangen van een achteras en een distributie-riem na dan. En in een verleden wat omgeklooid met brommers. Daarnaast heb ik een diploma WTB dus misschien weet ik zo nu en dan wel wat ik doe, maar waarschijnlijk niet.

Mijn vraag is eigenlijk dit: De motor staat an zo'n 12 jaar stil en is weggezet zonder mankementen. Wat zou er allemaal moeten gebeuren zodat deze weer veilig kan starten en mee gereden kunnen worden?

DIt zijn een aantal dingen die ik zelf bedacht heb maar ik mis vast van alles:
Olie verversen
Tank legen en schoonmaken
Bougie's vervangen
Nieuwe accu
Remblokken + vloeistof (misschien nieuwe leidingen)
Nieuwe banden

Voor het starten eerst cilinders een beetje in de olie zetten. Ik was niet van plan om nieuwe pakkingen te plaatsen, eerst maar kijken of de oude nog goed zijn.
Moet de motor hierna ook weer ingereden worden, en zoja hoelang?

Alle info, tips of tricks zijn welkom,

Alvast hartelijk bedankt en een goed weekend!

Groet, Thomas.
 
En geef de carburateurs een grondige reinigings beurt, liefst in een ultrasoon badje. Remvloeistof vervangen, en kijk ook naar je remleidingen, die zullen ook vervangen dienen te worden. Ben wel benieuwd naar een foto van de Laverda!
 
En geef de carburateurs een grondige reinigings beurt, liefst in een ultrasoon badje. Remvloeistof vervangen, en kijk ook naar je remleidingen, die zullen ook vervangen dienen te worden. Ben wel benieuwd naar een foto van de Laverda!
Is een injectie motor dus geen carburateurs, tank reinigen filter vervangen verse peut erin accu opladen en dan loopt wel weer denk ik.
 
De motor hoeft niet ingereden te worden, maar ik zou toch na het starten de motor even rustig laten lopen, kijken of er geen lekkages zijn en luisteren naar onheilspellende geluiden. Als de remleidingen niet van rubber zijn kun je ze gewoon laten zitten.
En natuurlijk moet je een werkplaatshandboek hebben, dan weet je wel wat je doet.
Ik heb zelf in mijn brommertijd een leerboek voor motorfietsmonteurs gelezen.
Wat was de reden dat de motor stil stond, was hij al kapot?
 
Net ff op gezocht , leuk stukje , en toch zou ik blij zijn als ik zo’n laverda had
1C3E5731-77ED-4327-8750-23348222CE3D.png
 
 

Eehm, ja... Dit dus..
Hij rijdt fantastisch, frame, vering en remmen zijn top of the line (toentertijd) en kunnen zelfs nu nog goed meedoen.
Bloktechnisch en electrisch zijn ze goed voor een verhoogde bloeddruk en lege portemonnee.
Maar als 'ie rijdt, boy o boy, je zal er verliefd op worden, pas dus op 8-)
Mocht je er mee aan de gang dan kan ik je Gijs van Dijk aanbevelen, heeft veel kennis en onderdelen nog van deze fietsen.

IMG_20180620_092042.jpg

IMG_20180622_091128.jpg

Ik cross er nu half Europa mee door...
Als ik het nu zou moeten doen zou ik het blok van de Versys 650 pakken, net wat moderner en iets meer vermogen..
Succes.. :t
 
Eehm, ja... Dit dus..
Hij rijdt fantastisch, frame, vering en remmen zijn top of the line (toentertijd) en kunnen zelfs nu nog goed meedoen.
Bloktechnisch en electrisch zijn ze goed voor een verhoogde bloeddruk en lege portemonnee.
Maar als 'ie rijdt, boy o boy, je zal er verliefd op worden, pas dus op 8-)
Mocht je er mee aan de gang dan kan ik je Gijs van Dijk aanbevelen, heeft veel kennis en onderdelen nog van deze fietsen.

Bekijk bijlage 1411143
Bekijk bijlage 1411144
Ik cross er nu half Europa mee door...
Als ik het nu zou moeten doen zou ik het blok van de Versys 650 pakken, net wat moderner en iets meer vermogen..
Succes.. :t
Vind het mooi dat je zoveel moeite hebt gedaan om dat ding rijdend te houden , zo’n ding is geen wegwerp product
En nu heb je iets speciaals
 
Vind het mooi dat je zoveel moeite hebt gedaan om dat ding rijdend te houden , zo’n ding is geen wegwerp product
En nu heb je iets speciaals

Juist omdat ie zo fantastisch rijdt heb ik het gedaan, als ik TS was zou ik het oude blok gelijk wegflikkeren en een betrouwbaarder blok in lepelen, suzuki, kawa, maakt niet uit.. Met een grote hamer past alles :Y

TS, als je vragen hebt hoor ik het wel..
 
Iedereen heel erg bedankt voor alle reacties en info. Zaterdag heb ik een heleboel losgehaald om eerst maar eens te kijken wat ik aantrof. Op zich geen hele gekke dingen gezien, luchtfilter losgehaald en de throttle body eraf, deze zag er naar mijn menig best goed uit, ik heb alleen geen idee wat de staat is van de injectoren. Als deze schoongemaakt moeten worden dan zou ik wel graag willen weten hoe je ze eruit moet halen. Dus als iemand daar wat van weet dan hoor ik het graag.

Helaas ben ik vergeten om een 'before' foto te schieten. Er volgen sowieso nog foto's, zeker als hij klaar is. @RR. opmerking over het werkplaatshandboek is een hele goede inderdaad, daar wordt het toch een stuk duidelijker van. De motor is gewoon weggezet en is daarna niet meer op gereden, hij was niet kapot.

Ik hoor wel veel onheilspellende verhalen wat betreft het blok hier dus misschien is het ombouwen naar een ander blok wel een mooi vervolg project, maar eest maar eens proberen aan de praat te krijgen.

@Rucarodi bedankt voor de tip, ik zal dit zeker in m'n achterhoofd houden. Is Gijs ook een forumlid? En mooie foto's trouwens, Kawerda? Kawasaki blok? Vragen krijg ik ontgetwijfeld, dus zal zeker beroep doen op je aanbod.

Volgend weekend pruts ik weer verder, deze week maar even kijken waar ik een accu vandaan kan toveren. Tot dan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan