Opknappen Suzuki GS 850 G (M)

fastbull

Die hard MF'er
1 jun 2007
512
0
Van Ewijcksluis
Hoi MF'ers.

Na lang overwegen toch een topic begonnen over het opknappen van een GS 850.
Waarom een Suzuki GS 850 G hoor ik jullie vragen?
Gewoon omdat het een goed verkrijgbare fiets is en goedkoop.
Ik ben een behoorlijke leek als 't gaat om motorfietsen opknappen :$
Heb wel een jaar of 25 m'n rijbewijs maar een motorfiets
opknappen heb ik nog nooit gedaan.
Met deze fiets wil ik wat ervaring op gaan doen met een dergelijke klus.

De bedoeling is om een GS 850 op te knappen tot weer een redelijk toonbare fiets.
Natuurlijk moet er goed op de uitgaven worden gelet want aan zo'n fiets wil
je ook geen fortuin uitgeven. Dus ga ik proberen om zoveel mogelijk zelf te doen.
Tuurlijk kun je alles uitbesteden maar dat is budget-technisch niet echt verantwoord.
En de fiets is het waarschijnlijk ook niet eens waard.
Ik verwacht zeker niet dat ik er aan verdien na de restauratie.
Puur omdat ik het leuk vind.......

Hoe het begon:
GS 850 G uit 1985 gevonden op Speurders en gekocht voor 300 euries.


full




Na ongeveer 2 dagen sleutelen was dit het resultaat:


full




Het is moeilijk te zien op de foto maar in mijn ogen was de fiets toch een behoorlijke roestbak:


full




In de volgende posts zal ik laten zien wat ik inmiddels al gedaan heb.
Mijn tijd is helaas ook spaarzaam (werk, gezinnetje, etc.....) dus ik zal niet iedere dag aan de fiets kunnen werken. Maar ik probeer zoveel mogelijk te posten.

Tuurlijk zijn er 'mooiere' topics maar misschien helpt dit anderen die ook geen ervaring hebben met het opknappen van een motorfiets :)

Veel plezier met lezen en kritiek (positief of negatief) is altijd welkom. :W :W :W
 
Eerste actie was het opknappen van het blok.
Blok helemaal uit elkaar gehaald om de beide carterhelften te kunnen spuiten.



full



Ontvetten, schuren, schuren, schuren, ontvetten, etc...........


full




en spuiten met hittebestendige verf:


full


 
Na alles zoveel mogelijk nagemeten te hebben volgens het handboek (gekregen van een mede mf'er, waarvoor dank) , monteren van de versnellingsbak en uitgaande as:


full




Helaas, helaas, helaas.... De oplettende kenner/lezer/kijker is het waarschijnlijk al opgevallen.
De onderdelen zijn gemonteerd in het ondercarter. Fout.
Ze moeten in het ondercarter worden gemonteerd waarna het bovencarter er op gemonteerd moet worden.
 
Moet eerlijk zeggen dat het monteren van de versnellingsbak me meeviel.
Ik heb de assen met hun tandwielen niet verder uit elkaar gehaald.....
Het was wel lastig om de uitgaande schakelas (waar je pookje op zit) te monteren.
Zitten wat veertjes, blokjes, etc in.

Daarna krukas geplaatst. Vloeibare pakking er op. Zal wel een te dikke laag zijn......
Dun is een relatief begrip.......

Ondercarter er op:


full


 
Volgende fase was het schuren en spuiten van het frame.

Was:


full




Was:


full




Was:


full




Is:


full




Hoop werk........
Volgende keer toch maar stralen en laten poedercoaten....
 
Blok weer in het frame gehangen en het geheel op een paar pallets gezet.


full




Achterbrug gespoten. Cardanklok gepolijst. Alles weer netjes in het vet.
Gemonteerd:


full




Ik vond t lastig om de achterbrug te monteren. Met name de cardan-as weer terug op de uitgaande as was een 'probleem'....
Blok weer losgehaald, althans de bouten wat gelost, en toen lukte het wel.

Zoals je kunt zien op de foto heb ik het koppelingdeksel, het dynamodeksel ook gepolijst.

Helaas de verkeerde pakking voor het koppelingdeksel in de pakkingset.
Achteraf bleek de pakkingset voor de kickstart-versie te zijn (waarover later meer). Veel komt overeen maar sommige pakkingen dus niet. Nieuwe pakking besteld en die is wel goed.
 
Laatst bewerkt:
Altijd leuk dit soort topics, heb nu ik jouw blok zie spijt dat ik de mijne van de R-F glimmend zwart heb gemaakt, dit is stoerder.

Ga em volgen!

:W
 
Altijd leuk dit soort topics, heb nu ik jouw blok zie spijt dat ik de mijne van de R-F glimmend zwart heb gemaakt, dit is stoerder.

Ga em volgen!

:W

Vond t wel wat hebben dat mat donkergrijs. Waarschijnlijk ligt t er binnen no-time weer vanaf. Maar al doende leert men......

Zoals ik jouw topics ook volg!!!
 
Volgende onderdeel dat aan de beurt kwam waren de voorpoten.
Vol goede moed de rechterpoot gedemonteerd. Met behulp van alle verlengstukken uit de doppendoos en een omgekeerde bougie-dop kon de poot uit elkaar gedraaid worden.


full




Na het schuren en spuiten van de onderpoot en na het plaatsen van een nieuwe keerring kon de zaak weer worden gemonteerd.


full




En toen uiteraard de linkerpoot.
Probleem. Kon de dop aan de bovenkant niet loskrijgen. Op aanraden van Robinjo en na veel :( de dop los kunnen krijgen met een griptang.
Dop:


full



Kompleet waardeloos dus. Gelukkig had Robinjo er nog 1 liggen compleet met rubberdoppen :} :} :} Waarvoor zeer grote dank nog :Y :Y :Y

Linkerpoot, kroonplaat ook geschuurd en gespoten.
Hele zaakje weer gemonteerd op de fiets:


full




Excuus voor de slechte foto's :?

Morgen meer.......... Truste :Z
 
Laatst bewerkt:
Nou, je begon je verhaal met te schrijven dat je een leek was op het gebied van opknappen. Is niet veel van te merken na al die foto's en teksten. Geweldig, zo'n avontuur.
 
Lachen.
Wil ook wel eens zo een brik kopen en aan sleutelen.
voor 300 euro is mooi meegenomen.
Ik wil het puur doen om te kijken hoe je zo een ding uit elkaar haalt.
 
Nou, je begon je verhaal met te schrijven dat je een leek was op het gebied van opknappen. Is niet veel van te merken na al die foto's en teksten. Geweldig, zo'n avontuur.

Dank :}
Vergeet niet dat ik hier al een maandje of drie mee bezig ben.
Ik ben nu pas met het topic begonnen. Dus er zit veel tijd in vragen en uitzoeken hoe je sommige dingen moet doen. Maar das leuk :Y
Dat soort dingen zie je niet terug in foto's en een kort verhaaltje :N
 
Lachen.
Wil ook wel eens zo een brik kopen en aan sleutelen.
voor 300 euro is mooi meegenomen.
Ik wil het puur doen om te kijken hoe je zo een ding uit elkaar haalt.

Dat was/is ook mijn idee. Maar niet alleen uit elkaar halen maar ook weer in elkaar bouwen. En hier en daar wat modificaties uitvoeren (maar dat komt later nog wel....)

Eigenlijk wilde ik een nog iets zwaardere fiets. Een 1000 of 1100 of zo.
Maar daar is wat moeilijker aan te komen voor een dergelijke prijs. Of je moet misschien de juiste mensen kennen......
 
Na het bekijken van de achterschokkers was m'n eerste reactie: dumpen die hap.
Dus zoeken naar een vervangingssetje. Zijn wel te vinden maar zelfde toestand of veel te veel geld..... Dus toch maar een poging wagen om ze schoon te maken.
Heel veel werk maar uiteindelijk toch redelijk gelukt.

Op naar de velgen.
De banden laten verwijderen bij de lokale bandenboer.
Schuren, schuren, schuren, ontvetten en spuiten.
Banden weer laten monteren en balanceren bij de lokale bandenboer.
Ziehier het resultaat:


full




Schokkers en wielen weer monteren.


full





full




Hij (opa-bull) staat weer op z'n pootjes.

Verhaal over de cilinders en kop komt later........
 
Laatst bewerkt:
Cilinderkop los halen.
Kop kwam vrij eenvoudig los. Bleek wel dat er twee bouten van de bruggen over de nokkenassen af waren gebroken. Waarschijnlijk door de vorige eigenaar. Nergens meer te vinden. Moeten dus ooit worden uitgeboord of zoiets.


Cilinders verhaaltje......

Er was eens een leek die dacht dat ie de cilinders van een motorfiets wel kon loshalen....
Bleek toch wat tegen te vallen. Na alle bouten en moeren te hebben losgehaald....
Geen beweging in te krijgen. Dan maar het toverstafje van de goede fee gebruiken.
Oftewel de hamer. Met de kunstofhamer voorzichtig blijven tikken (niet op de ribben) kwam er langzaam beweging in. Zonder gevloek en getier O-) O-) O-) kwam het cilinderblok een paar centimeter omhoog. Weer muurvast.
Stukkie terug en weer proberen. Zo kwam het cilinderblok uiteindelijk los. Bleek wel dat zowel de zuigers als de cilinderwand beschadigd waren. Toch iets teveel gebruik gemaakt van t toverstokje...... :(
Onbruikbaar op advies van een maat van me (automonteur).
Dan maar op zoek naar een ander cilinderblok met zuigers. Gevonden en overgenomen van een mede-mf'er. Waarvoor dank.
Cilinder-blok nog verder schoongemaakt (met name ontvet).
Monteren van het vervangingsblok ging een stuk makkelijker.


full




Ook nog een stuk of vier van de tapeinden vervangen. Schroefdraad was errug slecht.
Gelukkig had Robinjo nog een setje liggen.
*O* *O* *O*
 
knap staaltje vakmanschap, mede buller. als over tig jaar de bull aan revisie toe is dan weet ik je te vinden.

kortom petje af.

ps 5 sept wel de goede motor pakken, he
 
knap staaltje vakmanschap, mede buller. als over tig jaar de bull aan revisie toe is dan weet ik je te vinden.

kortom petje af.

ps 5 sept wel de goede motor pakken, he

Hey graafie. Heeft niet zo veel met vakmanschap te maken hoor.
Veel van andere mf'ers lezen en leren. Staan wat dat betreft hele goede topics tussen.
En het gaat regelmatig fout hoor....... |(
Maar je leert er wel een hoop van.
 
Terug
Bovenaan Onderaan