Opknappen Suzuki T500J

Het gaat allemaal niet zo snel,

-Marcel is hard voor ons aan ons aan het werk aan het blok en een onderdelenlijst,
-De spulletjes liggen, sinds vorige week, bij de verchromer en zien we begin volgend jaar pas terug.
-Wel de zwart gespoten spullen terug gekregen, snel ingepakt om beschadigingen te voorkomen.

Het zal denk ik nog een maandje (misschien 2) wat rustiger blijven, helaas.
Maar natuurlijk houd ik jullie op de hoogte wanneer het weer begint te draaien!
 
hallo allemaal!

Sorry voor het lange wachten. erg druk gehad en het motor-project lag even stil. Toch hebben we weer wat af kunnen vinken.
Als eerst de wielen. de velgen opnieuw gepoetst en de nieuwe spaken erin, wat stiekem nog een lastige klus was.
TIP VAN DE DAG: zit de eerste spaak niet goed.. gaat de rest ook niet lukken :)
Daarna nog even spannen en naar de bandenboer voor nieuwe banden.

Als 2e bezig geweest met de uitlaten. Zoals vele uitlaten was de kraag (waar de binnendemper in schuift) ingedeukt.
Dus dit hebben we allemaal eruit geslepen en een nieuwe kraag ingelast.
Tot slot een tijdrovende klus om beide uitlaten te polijsten met het handje maar een prima resultaat.

Nog een poging gedaan om de originele benzinekraan op te knappen maar helaas zonder succes.
Ik ben te koppig om een replica te kopen omdat daar geen vacuümstand opzit en die wil ik wel natuurlijk.
Nu eentje via marktplaats kunnen kopen dus later maar eens testen of die werkt.

Er vervlogen wat weken met veel sorteren en uitzoeken, nog extra spulletjes kopen en weer sorteren,
en weer extra spulletjes kopen... je blijft er druk mee..

Bij al dat sorteren zijn we ook een ring tegen gekomen (zie foto) waarvan wij denken dat die over de stuurpen komt, maar hoe of waar?

En toen kwamen de verlossende belletjes, eerst van Marcel dat ons motorblok klaar was. Erg mooi geworden en super blij mee.
En afgelopen maandag mochten we dan toch ook ons chroomwerk ophalen, enigszins vertraagd maar schitterend werk.

Deze week zijn we begonnen met het zadel, een hoes die niet goed past en niet de kwaliteit als het origineel.
Wat resulteert dat 2 gaten iets zijn uitgetrokken door de spanning, helaas maar weinig aan te doen.
Er zitten nu 2 lapjes leer achter (deze zaten er nog niet toen we de foto's namen) om het minder opvallend te maken.
voor de rest zit er strak en recht op dus wel tevreden.

Morgen beginnen met de elektra, waarvan we nu al weten dat we de hand-remlichtschakelaar missen.
Dit is een plaatje met 2 draadjes die je op de remhendel schroeft, iemand een idee waar je die kan halen?

en owjaa, iemand die een draaibank heeft staan of een draaierij in de buurt van Utrecht kent die werkt voor een mooi prijsje?
We zijn het afstandsbusje kwijt die over de achteras gaat, en in een kering valt.

Deze week nog veel vrije tijd dus hopelijk kan ik jullie snel weer vermaken met wat vorderingen.
Groeten!
 

Bijlagen

  • benzinekraan.jpeg
    benzinekraan.jpeg
    114,1 KB · Weergaven: 28
  • gepolijste uitlaat.jpeg
    gepolijste uitlaat.jpeg
    151,4 KB · Weergaven: 29
  • laskraag uitlaat.jpeg
    laskraag uitlaat.jpeg
    93,6 KB · Weergaven: 26
  • ring geen idee waar.jpeg
    ring geen idee waar.jpeg
    104,8 KB · Weergaven: 26
  • sorteren van bouten.jpeg
    sorteren van bouten.jpeg
    243,3 KB · Weergaven: 31
  • uitlaat lassen.jpeg
    uitlaat lassen.jpeg
    132 KB · Weergaven: 32
  • wielen in spaakframe.jpeg
    wielen in spaakframe.jpeg
    164,3 KB · Weergaven: 32
  • zadel.jpeg
    zadel.jpeg
    143,5 KB · Weergaven: 27
  • wielen.jpeg
    wielen.jpeg
    284,8 KB · Weergaven: 30
  • zadelhoes 2.jpeg
    zadelhoes 2.jpeg
    157,6 KB · Weergaven: 26
  • zadelhoes.jpeg
    zadelhoes.jpeg
    94,3 KB · Weergaven: 30
en weer een stapje verder!

Gister en vandaag bezig geweest met de kabelboom uit te pluizen.
langzaam maar zeker gingen er steeds meer lampjes branden, zowel aan de kabelboom als in ons geheugen.
Veel contactpuntjes schoonborstelen, veel stekkertjes doormeten en wat hulp van de boeken is het weer helemaal in orde!
Alleen nog steeds opzoek naar de remlichtschakelaar op de voorrem, iemand een idee waar ik deze kan halen?

Morgen gaan we starten met de voorvork in elkaar te draaien en als het opschiet deze in het balhoofd te monteren
Tot snel!
 

Bijlagen

  • draadboom.jpeg
    draadboom.jpeg
    149,6 KB · Weergaven: 17
  • kabels.jpeg
    kabels.jpeg
    191,4 KB · Weergaven: 15
Op mijn T500 ontbrak die ook, tot Marcel Vlaandere die er voor mij opgezet heeft. Als je zo een ding zoekt, zou ik het eens aan hem vragen.
 
Weet niet of het standaard is, op mijn 1974 K-model zat hij niet. In ieder geval is er wel een complete set leverbaar, hendel met schakelaar, partsnumber 57300-30501. Zag dat CMS deze compleet heeft voor 50 euro. Helaas niet meer op voorraad.
 
Weet niet of het standaard is, op mijn 1974 K-model zat hij niet. In ieder geval is er wel een complete set leverbaar, hendel met schakelaar, partsnumber 57300-30501. Zag dat CMS deze compleet heeft voor 50 euro. Helaas niet meer op voorraad.
Heb hem zojuist gevonden voor 15 euro, gaat goedkomen. En geen idee of het standaard is. Paps kan zich er niks van herinneren in ieder geval
Weet niet of het standaard is, op mijn 1974 K-model zat hij niet. In ieder geval is er wel een complete set leverbaar, hendel met schakelaar, partsnumber 57300-30501. Zag dat CMS deze compleet heeft voor 50 euro. Helaas niet meer op voorraad.
Ik heb hem gevonden voor 15 euro. En geen idee of het orgineel is. Paps kan zich er niks van herinneren of het erop zat
 
De beste stuurlui staan in de garage!

Vanmorgen begonnen met verf wegschuren in de schaal van het stuurframe.
Deze hadden we perongeluk niet afgeplakt voordat het naar de spuiter ging, oeps😅😅

Toen konden we beginnen met de leuke dingen, startend met de voorvorkpoten in elkaar draaien. Met flink wat vet de kogeltjes in de schalen en de stuurkolom erin geprikt. Tot slot de voorvorken erin geschoven en vastgebout. Nu het skalet vorm begint te krijgen willen we eigenlijk niet stoppen met spelen!!😊

Toch morgen maar eens weekend houden! Tot snel!!
 

Bijlagen

  • 20210227_101456.jpg
    20210227_101456.jpg
    189,5 KB · Weergaven: 18
  • IMG-20210227-WA0005.jpg
    IMG-20210227-WA0005.jpg
    96,5 KB · Weergaven: 18
  • 20210227_180614.jpg
    20210227_180614.jpg
    183,8 KB · Weergaven: 18
Weet niet of het standaard is, op mijn 1974 K-model zat hij niet. In ieder geval is er wel een complete set leverbaar, hendel met schakelaar, partsnumber 57300-30501. Zag dat CMS deze compleet heeft voor 50 euro. Helaas niet meer op voorraad.
Dat schakelaartje is vele jaren door Suzuki gebruikt,tot in eind jaren 80,zat oa bijvoorbeeld ook op de intruder modellen.
 
Als het goed is zit er 2 gaatjes onder aan de handel voor de schroefjes van de schakelaar,
alle Suzuki wegmotoren uit de jaren 70 hadden zeker een remlicht wat voor te bedienen was.
Twin pull brake lever, Suzuki
Op foto3 zie je hoe de schakelaar zit.
https://picclick.co.uk/1-Suzuki-Gt-750-L-Water-Buffalo-Vacuum-143957792988.html
Inderdaad een aansluiting ervoor en de kabelboom heeft hier ook draden voor. Deze draden zijn ook niet netjes afgedopt of dergelijke. Dus denk dat het er wel op heeft gezeten. Toch denkt paps dat hij dit nooit gehad heeft. Blijft een raadsel
 
Terug
Bovenaan Onderaan