Opknappen van een Yamaha xs850 uit 1981

Yanky

Rookie
20 aug 2006
17
0
Hoi,

Nou, ik heb een motor(Yamaha xs850 uit 1981)vorige week gekregen van mijn zoon en ik ben benieuwd wat het gaat worden. De bedoeling is dat ik hem gaat reviseren en daar gaan we alles aan doen om dat voor elkaar te krijgen.
Ik denk dus dan ook dat ik die killswitch er tussenuithaal want het schijnt dat deze dus niet goed werkt, de informatie die ik van de vorige eigenaar hebt is dat deze killswitch vaak problemen heeft gegeven....of goed repareer zoals orgineel(wat dus volgens de fabriek zou moeten werken).
Wat ik wel gezien hebt is dat er veel vernieuwd moet worden...zowiezo alle rubbers...voorvork, Cardan, luchtfilters, handvatten..enz..enz.. Roest verwijderen en weer opnieuw spuiten.
Als ik klaar ben zal ik er wel een foto bij zetten en tussentijds informeren.
Dat zel wel veel klussen worden met mijn zoon.

groetjes van Yanky.
full
 
Een 'Midnight Special'..!
Die zijn aan deze kant van de grote plas schreeuwend zeldzaam...

Ik zou graag een paar gegevens willen weten, want hoogstwaarschijnlijk is dit geen origineel Hollandse motor (daar de MS nooit officieel is geleverd hier ten lande):

-wat is het blok- en framenummer? (als ik zo vrij mag zijn...) ;)
-Hoe ziet je ontsteking eruit: drie aparte spoelen of een zeshoekig zwart plastic dingesten?
Aan de hand hiervan kan ik je namelijk vertellen of je een '80-er hebt of een '81-er en dus een SG of SH (mijn gevoel zegt namelijk '80, want kickstart).
-Heb je een milen-teller of een milenteller met een kilometer-binnenring? (dus amerikaanse of canadese versie)?

Een aantal zaken om acht op te geven tijdens opknappen:

1) als je ook maar het minste vermoeden hebt dat je benzinekranen lekken (ruikt je motorolie sterk naar benzine?) meteen ombouwen naar manuele kranen of nieuwe kopen.
Reviseren heeft weinig zin helaas.
2) de triple kan vreselijk lekken op de aansluiting van de toerenteller op het motorblok.
Daar kun je nieuwe keerringetjes voor krijgen (voor de aandrijving dus) of compleet ombouwen naar elektronisch.
3) Die Hitachi carburateurs zijn ondingen om af te stellen of om onderdelen bij te krijgen.
Eenmaal goed zijn ze prima, maar probeer ze maar eens goed te krijgen...
Makkelijker is ombouwen naar Mikuni II carb's zoals geleverd op de laatste twee bouwjaren van de 750.
4) vervang je remleidingen voor nieuwe of RVSomvlochten exemplaren...wedden dat die op jouw fiets nog fabrieksorigineel zijn?
5) de middenbok is berucht om zijn rotgedrag; het achterwiel gooit er namelijk nogal wat troep op.
Kijk voor een exemplaar op Ebay
6) dit geldt zeker voor zowel de 'dodemansknop' als voor de originele zekeringenkast: vervangen!
7) let erop dat de overdracht van stroom op alle aansluitingen goed is -> stekkers & aardeverbindingen goed schoonkrabben en inspuiten met electrospray.
Dit geldt in het bijzonder voor de spanningsregelaar/ gelijkrichterunit die onder je accubak zit gemonteerd.
De triples kunnen ze vreten!!

Veel plezier bij het opknappen, voor meer informatie verwijs ik je naar www.yamaha-triples.org
 
Laatst bewerkt:
Oke, nou het frame en bloknummer zijn hetzelfde 4W3000167.
Van de ontsteking weet ik nog niet want ik moet hem even openmaken maar er zit een mijlen teller op..zonder km schaal.
 
Oke, nou het frame en bloknummer zijn hetzelfde 4W3000167.
Van de ontsteking weet ik nog niet want ik moet hem even openmaken maar er zit een mijlen teller op..zonder km schaal.

Je hebt een 1981 XS 850 LH uit de US of A, dat is zeker.
 
Hahaha... je zou het wel zeggen...maar deze naam gebruik ik al vanaf 1986...dus..... 8-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan