Opknappen xt250 1983

Ja, Maar ik weet eerlijk gezegd niet beter dat de electronica heel vaak in de koplamp zit gepropt. Niet alleen bij Japanse motoren. Bij een kuip motor zit het wel anders maar bij zo'n motor kun je nergens anders je lelijke stekkers kwijt dan in de koplamp.
 
Nog even zoet geweest met de uitlaat van het brommertje:

2m3i93q.jpg


De uitlaat is toen gespoten met vht verf nadat hij een week in de azijn heeft gelegen om te ontroesten. Daarna heel goed schoongemaakt en volgens het boekje geverft.

Met de hitteschildjes erop:

ran9g3.jpg


Aangezien mijn ervaringen met hittebestendige lak niet geel goed zijn heb ik de uitlaat heeel voorzichtig op de xt geplaatst

2nhi4yd.jpg


fb9vrq.jpg


2q1bekw.jpg


Mijn ervaring is dat je de hittebestendige lak er zo weer afveegt. Dit gebeurde iig bij mijn vorige ervaringen met motip dus hoop echt dat ik met vht en de juiste behandeling een strakke uitlaat hou. Het plan is in ieder geval om hem uit de regen en vochtigheid te houden maar dat hou je natuurlijk nooit helemaal tegen.

Ook maar een eerste blik geworpen op de tank:

27yqq79.jpg


Hier zie je links boven de X een stukje plamuur. Zo had ik de motor gekocht, met een klein deukje opgevuld met plamuur. Had ooit een keer een poging gedaan om het weg te werken maar dat resulteerde alleen in een stukje met een andere kleur wit dus daar werd het ook niet mooier van. Het deukje is ook nog voelbaar dus die moet sowieso nog opgevuld worden.

spbxpk.jpg


Van het tweede deukje weet ik niet of ik die er zelf in heb gekregen of dat die er al in zat. Die zit net boven de rode lijn. Dat is ook een redelijk flauw deukje maar denk niet dat ik die er zelf uit kan krijgen. Die zal ik ook wel met plamuur opvullen tenzij hier iemand een andere oplossing heeft.

Wat me ook nog tegen de borst stuit is de sticker op de tank. Het rood is aangetast door de uv en is niet mooi egaal meer. Van een meter afstand zie je het niet maar ben bang dat als je hem zo gaat lakken dat ik er dan spijt van ga krijgen.

2qnpncj.jpg


Zelfde geldt voor het rode lijntje, die is ook aangetast. Nu is het geen probleem om een rood lijntje te vinden om deze te plakken maar de XT sticker is een ander verhaal. Kan op ebay of op internet sowieso geen zelfde sticker vinden. Wel de sticker met 250 eronder:

25phg8p.jpg


Maar deze zit er niet origineel op dus dat zie ik niet zo zitten. Denk dat ik de sticker na ga laten maken als een transfer. Die zijn ook niet zo dik en dan kan de blanke lak eroverheen. Iemand hier ervaring mee?
 
Oh, en nog een foto opgeduikelt uit de diepe krochten van mijn pc die ik ook wel wil laten zien.

kd028l.jpg


Misschien zagen jullie hem ook al voorbij komen in het topic van rozenberg

Deze motor had ik 5 jaar geleden gekocht. De motor deed het toen niet, liep slecht of liep niet maar zag er wel heel mooi uit. Aangezien ik in 1 klap helemaal verliefd was geworden ben ik er de volgende dag voor naar Eindhoven gereden en heb hem gekocht.

Probleem was snel verholpen aangezien de twee stekkers die naar de bobines gingen verkeerd om zaten. Daarna liep hij top. Uiteindelijk heb ik er een zomer op gereden en heb hem weer weg gedaan. Ik hecht me nooit zo aan goederen en meestal vind ik zo iets de eerste tijd leuk om me daarna weer ergens anderes op te focussen.

Uiteindelijk verkocht voor het twee dubbele wat ik ervoor betaald had. Een bedrag wat nu echt een koopje zou zijn voor deze motor maar toen waren caferacers nog niet zo populair. Zie nu nog maar eens een xs400 te vinden in deze staat.


Een half jaar later heb ik nog een keer een xs400 gevonden voor 150 euro dacht ik:

2du038n.jpg


Deze had een lange tijd stil gestaan en liep na een klein beurtje ook weer goed. Deze had ik ook in een opwelling gekocht dus had eigelijk geen idee wat ik ermee wilde gaan doen. Aangezien ik altijd projecten heb en een chagrijnige vader die zijn tuin ziet vol groeien met motoren, boten, buitenboordmotoren en fietsen had ik maar de keuze gemaakt om hem weer te verkopen. Ik denk dat ik hem uiteindelijk een maand heb gehad en hem voor 320 weer verkocht had. Als ik die nu nog had dan had ik hem no way weg gedaan maar zo loopt het nu eenmaal. Hij is ook verkocht aan iemand van het forum uit den haag geloof ik. Later heb ik hem ook weer te koop zien staan. Kenteken is niet meer terug te vinden dus ik denk dat het een keer een donor is geworden.
 
Is altijd een optie maar zou dat wel zonde vinden. Is de complete motor opgeknapt om dan vervolgens de tank te laten voor wat het is.

De beste optie in mijn ogen is dat ik opzoek ga naar wat bedrijven die stickers kunnen namaken en dan bij deze tank het witte deel plamuur en compleet overspuit dat ik een mooie egale witte kleur heb. Plak dan de stickers en spuit over het geheel 2k blanke lak. Het zwarte deel van de tank is nog helemaal netjes.
 
Fotootje maken van de bestaande tanksticker en de maten erbij. Een beletteringsbedrijf op Google zoeken en de foto opsturen. Dat kost niet zoveel maar pas op, er is veel prijsverschil!
Ik heb net weer een tank gedaan voor mijn matchless (zie foto).
Een rolletje fijnlijntape kopen 2mm breed denk ik bij (spuiterijbenodigdhedenbedrijf) en eerst rood spuiten op de plaats van de bies of rood plakbiesje maar die zijn lastig te vinden in juiste kleur of breedte. Dan met fijnlijntape de bies erop plakken en de witte kleur spuiten (goedkope spuitbusjes van de action). Weer alles afplakken en dan zwart spuiten. Stickers plakken en de tank in twee komponenten blanke lak spuiten (3 lagen). Heel veel werk dus.
full
 
Goed bezig :t
Lees altijd met plezier mee, doe je allemaal heel netjes.

Komen er nog handkappen op? of "hoort dat niet"
 
Die kedo tip was een goeie, daar had ik niet aan gedacht. Helaas hebben ze niet dit model sticker in het assortiment.

De tank moet ik sowieso gaan spuiten dus dat vele werk maakt me niet zo heel veel uit.

Heb, gewoon om even te proberen, het rode deel van de sticker rood gespoten en dat zag er eigelijk best wel goed uit. Zal morgen de fotos ervan uploaden.

Een rode tape vinden die precies de goede kleur is wordt echt onmogelijk dus dat ga ik niet proberen. Het wordt sowieso wel even een projectje op zich zelf deze tank maar dan is is straks ook echt netjes.
 
Hier de foto's van wat ik bedoelde:

sqlhnb.jpg


Het rode deel helemaal afgeplakt met tape om het rood te kunnen spuiten,

oqddll.jpg


Bij het verwijderen van de tape:

34o2fbd.jpg


Naar mijn inziens niet slecht, Het rood is niet super strak maar dat komt omdat de ruimte waarin ik spuit stoffig is.

r26zo9.jpg


Maar ik vind het niet slecht. Nu in dubio of ik de tank zo ga aanpakken. Dan ga ik het rode lijntje ook zo doen namelijk. Wel een hoop werk.
 
Goed bezig :t
Lees altijd met plezier mee, doe je allemaal heel netjes.

Komen er nog handkappen op? of "hoort dat niet"

Handkappen komen er niet op. Heb ze nog nooit ergens gezien dus de motor blijft origineel zonder handkappen. Bovendien rij ik toch niet op deze motor in de winter. Hooguit een klein stukje.

En bedankt voor de complimenten. Ik weet hoe leuk ik het vind om projecten te volgen dus doe het bijhouden ook voor de andere forum gebruikers.
 
Laatst bewerkt:
Heb mezelf vandaag 'geamuseerd'met het vervangen van de achterband. Zoals jullie weten had ik een verkeerde maat besteld. Die is gelukkig alweer verkocht en de nieuwe, juiste maat is binnen.

Hier de oude band, hij was nog prima maar als hij toch straks de deur uitgaat is het wel handig om er toch een modernere band op te leggen:

wvphuh.jpg


De boeren manier om de band van de velg te krijgen. Ik heb geen mooi banden apparaat en het lukt eigelijk altijd wel op deze manier.

rmiq2a.jpg


De nieuwe band heb ik ingezeept om hem makkelijk er op te krijgen:

qn7oqt.jpg


Moest het een keer opnieuw doen omdat ik hem er verkeerd om op had gelegd. Lekker dom maar oke.

De velg met het nieuwe bandje. Ik heb een Mitas E08 gekocht. De ervaringen die ik gelezen had is dat hij op de weg prima is. Het is geen km vreter aangezien hij redelijk snel verslijt maar de grip in alle condities is goed.

250qrn8.jpg


Op de motor:

2qx46qs.jpg


Ik heb expres een band gekocht die meer bedoeld is voor de weg dan voor offroad. Ik had ook de e07 kunnen kopen of de heidenau k60 maar ik verwacht dat er weinig offroad mee gereden gaat worden. Met zo'n andere noppenband rijdt het op de weg toch wat minder comfortabel. Met deze kun je alsnog wel van de weg af maar dan meer de grind paden oid.

Ook maar gelijk de ketting geïnstalleerd.

9hl99j.jpg


Heb mezelf wel in moeten houden om hem niet te gaan starten. Alles zit er nu op maar als ik nu een tijdelijk tankje maak, dan werd het weer van dat knoeiwerk en dat zou zonde zijn van de lak dus wacht tot de tank ook klaar is en ga hem daarna weer starten. Ik verwacht dat hij gewoon goed start aangezien hij goed lopend uit elkaar is gegaan.
 
Weer even wat kleine dingen gedaan aan de motor. Onder andere de ontstekingskap en het schakelpedaal weer op de motor gezet:

1zyhlpx.jpg


De twee deukjes opgevuld met plamuur:

10qccc7.jpg


Een luchtfilter geplaatst en daar het kapje weer overheen geplaatst. Niet heel duidelijk op de gevoelige plaat vast gelegd:

2n4vhw.jpg


Dan toch maar eens gekeken hoe het geheel eruit ziet:

2ihtjxc.jpg


212ilau.jpg


Ziet er niet slecht uit dacht ik zo :D

Achterkantje van het zadel:

qo8vnm.jpg


Aangezien ik me de vorige keer al slecht kon inhouden en nu ook 'n maat er weer bij was hebben we een eerste poging gedaan om de motor te starten. Eerst weer de olie bijgevuld van de motor en toen was het zover.

Eigenlijk was het een paar keer kicken en hij deed het. Bleef op de choke ook netjes lopen dus hebben hem even een minuut of twee laten draaien en weer uitgezet. Dus dat was ook een leuk momentje dat hij gewoon nog mooi draaide en geen gekke geluiden gaf en nergens lekte.

Ik ben momenteel bezig met de stickers aan de zijkanten van de kappen. Dit zijn simpele stickers met 250 dus ben op zoek naar stickeraars die een lettertype hebben die er op lijkt maar dat komt wel goed. Verder wordt het de tank wat verder schuren en plamuren en op het einde gaan de tank en de twee zijkappen in de 2k blanke lak.
 
Een vraag over het broertje of zusje.
Ik weet niet of de carbs en setting verschillen.
Maar weet iemand hier hoe hoog de naald moet van een standaard SR250?
Het gaat om het model van begin jaren 80.

Hij staat nu op standje 3 en hij trekt niet zo goed door. Afgaand op het bougiebeeld (wat donker maar niet helemaal zwart) denk ik dat hij iets teveel krijgt en zat ik te denken om stand 2 te proberen, maar alle tips zijn welkom.
 
Laatst bewerkt:
Hij staat nu op standje 3 en hij trekt niet zo goed door. Afgaand op het bougiebeeld (wat donker maar niet helemaal zwart) denk ik dat hij iets teveel krijgt en zat ik te denken om stand 2 te proberen, maar alle tips zijn welkom.


Geen idee, maar..wat houdt je tegen? :?
 
Laatst bewerkt:


cmk, echt top man want deze heb ik zelf niet kunnen vinden. Geweldig dat je hem wel bent tegen gekomen. En qua prijs is het ook goed te doen. Dit maakt de tank spuiten ook wel een stuk makkelijker. Dan hoef ik niet de hele sticker af te plakken.

En Mojave, ik zou in eerste instantie je membraam controleren en je vlotterhoogte lager zetten. Zo'n membraam kan problemen geven als er een scheurtje in zit. In het membraam van mijn sr zat ook een scheurtje toen der tijd.

De carb van de xt is anders, die werkt niet met een membraam en naaldhoogte kan voor elke motor anders zijn dus aan mijn afstelling zul je ook niet veel hebben.
 
Laatst bewerkt:
cmk, echt top man want deze heb ik zelf niet kunnen vinden. Geweldig dat je hem wel bent tegen gekomen. En qua prijs is het ook goed te doen. Dit maakt de tank spuiten ook wel een stuk makkelijker. Dan hoef ik niet de hele sticker af te plakken.

En Mojave, ik zou in eerste instantie en je vlotterhoogte lager zetten. Zo'n membraam kan ook problemen geven als er een scheurtje in zit. In het membraam van mijn sr zat ook een scheurtje toen der tijd.
Membraam zit er nieuw in. Je tip van de vlotterhoogte hou ik in gedachte als ik verder ga met afstellen.

Voorlopig moet ik eerst maar eens een ander probleempje oplossen na de eerste proefrit. De hele motor is uit elkaar geweest. Daarbij hebben we er ook nieuwe koppelingsplaten in gezet. Nu is 1 van de platen gebroken in iets van 20 stukjes.

Als ik foto's van mijn projectje op MF weet te krijgen past dat dan in dit topic of ga ik dan het topic vervuilen?
 
Ik zou, als je meerdere problemen hebt die aangepakt moeten worden, zelf een pagina aanmaken. Anders wordt dit topic teveel vervuild. Ook zul je dan veel meer antwoorden krijgen op je vragen.
 
Heb de sticker ondertussen binnen maar heb wel lekker dom gedaan. Je kon een kleur selecteren. Nu stond de kleur op rood. Ik ging ervanuit dat dat op de cijfers sloeg en heb hem in het zwart besteld. Resultaat: een mooie XT sticker in het matzwart. Maar de kwaliteit van de sticker is goed dus ga er nog 1 bestellen en nu in de goede kleur. De huidige sticker ga ik eraf halen en alvast het witte deel spuiten. Dan tegen de tijd dat de juiste sticker binnen is kan ik de blanke lak doen.
 
Ondertussen gaan we al bijna naar het 100e bericht in dit topic.

Afgelopen dag bezig geweest met de tank. Ik heb de twee XT stickers verwijderd. Die gingen er echt met pijn en moeite af.

8vpuhc.jpg


Hier het stuk sticker wat eraf kwam:

a9tyci.jpg


Ik heb gelijk alles met korrel 400 weer glad geschuurd en het zwarte deel helemaal afgeplakt.

2igf59l.jpg


Vervolgens heb ik de stukken kaal metaal en de stukken plamuur voorzien van een laag primah.

zk699x.jpg


De oplettende kijker had al gezien dat ik over het rode lijntje heen ga verven. Dat heb je helemaal juist. Ik ga gewoon een rode striping halen want dat is toch wel het makkelijkste.

De twee zijkapjes zijn ook voorzien van de laag primer en de laag wit en straks krijgt alles stickers en een goede laag 2 componenten lak en dan wordt het zomogelijk tijd voor de eerste testrit.

Het volgende project staat zoals ik eerder al zei ook al klaar:

29wtnxl.jpg


Mijn kever die ik al een jaar of 6 hebt heeft mag ondertussen ook wel goed aangepakt worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan