Opknapproject XL 500 s

magnamannetje

MF veteraan
14 feb 2005
2.333
1
Al eerder heb ik een XL 250 s opgeknapt deze moest ik toen helaas vanwege ruimte gebrek verkopen,nu wat meer ruimte dus tijd voor een nieuw project.
Zoals je ziet had ik ook wat ruimtegebrek in de aanhangert :+
Zoals te zien is zit er heel veel werk aan,ik ga er de tijd voor nemen en de vorderingen hier posten.
Het voordeel is dat de motor is niet versleuteld is,verbazend orgineel achterspatbordje en gereedschapsetje zijn nog aanwezig.
En 18000 Km met werkende teller,maar goed daar hou ik een slag mee om de arm natuurlijk.
Het blok gaat er uit ik wil in ieder geval de cilinder en kleppen etc bekijken en wat nodig vervangen,verder wil ik em zo orgineel mogenlijk houden.
Om te beginnen zoek ik goede achterveren en orgineel achterlichtkapje,nuttige tips etc zijn uiteraard van harte welkom !
Ik hoop em begin volgend jaar aan het rijden te hebben,dit was het voor even.

Groeten Magnamannetje

full
 
Laatst bewerkt:
En in de schuur het strippen is begonnen,verder alles wat nog los moet in de olie zodat het hopelijk allemaal netjes loskomt.

full
 
Laatst bewerkt:
Nog wat kleine dingen gedemonteerd,boutjes zijn erg verroest dus het is niet even losdraaien.....saperdeloot wat n roest dat wordt schuren tot de vellen r bij hangen :+

full
 
Verder begonnen met het blok losmaken,een bout nog niet los kunnen krijgen maar die doe ik wel als het blok op de werkbank ligt.
Verder nogmaals de bouten van de uitlaat ingespoten,dat doe ik van de week nog n paar keer wil deze er graag heel uit hebben.

full
 
Kijk aan is ook leuk,die worden ook behoorlijk zeldzaam heb je hier ook een Topic over op MF ?

Groeten Magnamannetje.


Nee geen topic omdat ik al een jaar of 7 bezig ben, ben begonnen toen ik 12 was, nu ben ik 19 :+

Maar hij begint wel mooi te worden.

Alleen was het een echt wrak waardoor ik enorme bedragen aan onderdelen heb.
 
Zo was ie voor ik begon:

bikepics-779758-800.jpg



Zo was ie een tijdje geleden nu zit de juiste tank en Koplamp en tellers er al op.

De tank die er hier op zit is van mijn andere xl (heb er 2, 1 voor onderdelen waarmee ik nu nog wat speel).

bikepics-779754-800.jpg
 
Leuk :Y Ik heb iets met oude off roadjes, ik ga het volgen *O*
 
Laatst bewerkt:
Zo was ie voor ik begon:

[http://w2.bikepics.com/pics/2007/01/23/bikepics-779758-800.jpg (afbeelding)]


Zo was ie een tijdje geleden nu zit de juiste tank en Koplamp en tellers er al op.

De tank die er hier op zit is van mijn andere xl (heb er 2, 1 voor onderdelen waarmee ik nu nog wat speel).

[http://w2.bikepics.com/pics/2007/01/23/bikepics-779754-800.jpg (afbeelding)]

Kijk aan foto 1 en 2 zijn wel een wereld van verschil,dat ziet er al heel goed uit :9~

Ik ga rustig verder met onderdelen demonteren en bouten afslijpen etc,want veel kleine boutjes zijn compleet weggeroest.
Ik wil em ook nog even n x horen lopen voor ik het motorblok demonteer,dat was nog niet gelukt want de contactsleutel was bij de vorige eigenaar blijven liggen |( ,maar die heb ik morgen.
Van t weekend post ik wel weer n paar fotootjes van de vorderingen.

Groeten Magnamannetje.
 
Met de contactsleutel is het niet gelukt,vorige eigenaar heeft em opgestuurd envelop aangekomen met scheurtje en zonder sleutel :( :( -O- tussen n kartonnetje doen is wel handig O-) )
Maar niet getreurd met n schoevedraaier gaat het ook,nog maar n contactslot op de kop tikken dus.
Ik heb deze motor gekocht met de vermelding het blok is overleden,heeft geen compressie meer....
Toen ik thuis was en de bougie r uit haalde bleek hij minimaal twee slagen los te zitten,gelukkig was het draad nog prima waarsch gewoon losgetrild.
Hierna kreeg ik de hoop dat het wel eens meevallen kan met het blok,met de bougie erin had ik wel degelijk compressie :}
Contact gemaakt en joepie ik heb n mooie vonk :} ,gister al n druppie olie door het bougiegat en de beide klepdekseltjes gekiept want ik had geen idee hoelang ie stilgestaan heeft.
Na n paar keer rond gegaan bougie r in,tank r weer ff boven en jawel na 3 trappen een heerlijke takkeherrie *O* *O*
Hij loopt buitengewoon mooi kon geen bijgeluiden of rare tikken ontdekken en bleef stationair lopen en reageerde goed op iets gas.
Het licht brande btw ook nog helder,dus de lichtspoel is ook goed das mooi meegenomen.
Van t weekend hoop ik de ontsteking en het blok uit te bouwen,en de standaard was afgebroken dus deze opnieuw bevestigen/lassen.

Ik neem r ff n lekkere pretpaal(pils) op })

Groeten Magnamannetje.
 
Vandaag de kabelboom van het frame gehaald en het blok uitgebouwd,helaas brak 1 boutje van de uitlaat maar het had erger gekunt.
De boutjes waren zo verweerd dat ik ze met sleutel 9 moest demonteren.........,gelukkig steekt er nog n stukje uit van het afgebroken boutje dus heb ik nog kans })
Verder liet het blok zich zonder problemen demonteren,komende tijd eerst de staandaardbevestiging weer aanlassen deze maak ik gelijk iets steviger.
Dan de achterbrug demonteren,en dan gaat het ontroesten beginnen 8-)

Groeten Magnamannetje


full
 
Leuk werk, gister nog een blokkie van z'n 500R broertje gedemonteerd voor een nieuw pakkingsetje :)

Succes!

Is inderdaad leuk sleutelen aan die dingen,de blokken zijn van goede kwaliteit de pakkingen willen het idd nogal eens begeven de blokken worden nog wel eens erg heet..

Vandaag de standaard opnieuw bevestigd,is goed gelukt heb em dubbel sterk gemaakt nu dus zal niet gauw meer afbreken.

full
 
Laatst bewerkt:
Hier nog n fotootje van de andere kant,gelijk toen het ijzer nog heet was wat verf erop,dat brand dan lekker in en roest krijgt weinig kans meer })

full
 
mooi project :)
Ik heb het ook geprobeerd, maar nadat ik erachter was gekomen dat er op het kenteken bewijs stond dat hij het een zware motorfiets was ben ik ermee gestopt.
 
mooi project :)
Ik heb het ook geprobeerd, maar nadat ik erachter was gekomen dat er op het kenteken bewijs stond dat hij het een zware motorfiets was ben ik ermee gestopt.

Dat was balen dan had met pk gewicht verhouding te maken dan zeker ?
Op zich zit ie onder de 25 Kw,maar goed dat is iets voor de specialisten,ik heb het oude kenteken er nog bij en daar staat niks op vermeld.
Dit zijn de spec voor het type wat ik heb,ik heb je topics wel eens gelezen de Nx heb je ook te koop gehad toch ?

Groeten Magnamannetje
full
 
als je je kenteken in typt op de rdw site dan staat het vermogen er wel op.
en volgens mij is dat idd meer dan 0,16 pk/kg en dus een zware motor.
 
als je je kenteken in typt op de rdw site dan staat het vermogen er wel op.
en volgens mij is dat idd meer dan 0,16 pk/kg en dus een zware motor.

Idd heb is ff zitten rekenen op RDW site geven ze 24 Kw vermogen op terwijl in de specificaties van Honda 19,7 word opgegeven.
Hij is volgens de Rdw specificaties dus met z,n 142 kg +/- 10 kg te licht voor lichte motorfiets,het lullige is als je de Honda specificaties aanhoud het wel een lichte is !!!
Maar genoeg hierover,ik heb het zware rbw :P
 
He, kijk nou, een oude trouwe fan! :P

Toch ook maar weer aan de pruts geslagen, zie ik! :Y
Maar wel heel wat anders. Isse ook leuk. Ga eens kijken, wat je er van maakt.

Groet

Gijs :W
 
He, kijk nou, een oude trouwe fan! :P

Toch ook maar weer aan de pruts geslagen, zie ik! :Y
Maar wel heel wat anders. Isse ook leuk. Ga eens kijken, wat je er van maakt.

Groet

Gijs :W

Gijs dat vindt ik nou echt leuk dat je hier ook n kijkje komt nemen !
Ik ga m,n best doen,maar beter als jou gaat niet lukken heb veel bewondering voor je perfectie })
Uiteraard volg ik ook nog steeds jou topics.

Groeten Magnamannetje :W
 
Vandaag redelijk op tijd thuis,dus ff n uurtje de schuur ingedoken })

Heb het achterwiel eruitgehaald,binnenwerk zag er goed uit zaten vrij nieuwe lagers in en zgan remvoeringen.
Ook zat de as nog in het vet,was makkelijk te demonteren dus,fietsie heeft dan wel geen verf maar wel onderhoud gehad :z
Heb ook de achterbrug gedemonteerd,ook deze weer keurig in het vet en geen speling te bespeuren.
Mooi meegenomen allemaal,heb de boel nog een beetje ontvet volgende keer weer verder :W

Groeten Magnamannetje

full
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan