Opknapproject: Yamaha YL-1

Je wilt niet weten hoeveel mensen hem aanzien voor een FS1. En het RD blokje lijkt inderdaad zo op het zicht wel een beetje op die van de YL-1.
Het lijkt het meest op een FS100. Op googls vind ik die niet maar ik heb zon ding een blauwe maandag gehad, echt met 2 fs1 cilinders
 
Even een kleine update. Hij loopt inmiddels prachtig stationair en de eerste km zit er op. Helaas loopt hij maar op 1 cilinder tijdens het rijden. Je hoort de 2e cilinder af en toe aanslaan. Ontsteking is goed afgesteld, de carbs zijn mooi afgesteld, bougies zijn nieuw, benzine is nieuw.

Denk dat het probleem aan de bougie kabels en doppen ligt. Deze vastpakken is een spannende gebeurtenis, zowel letterlijk als figuurlijk. Wie weet dat deze te veel stroom lekken bij hogere toeren. De kabels zelf zitten vol met droogte scheurtjes en de bougie kabels hangen tegen elkaar aan.

Helaas zijn ook de achterremmen op, deze is nu helemaal opgedraaid maar nog steeds remt die niks af.



De magie van een oude motor was wel weer direct duidelijk, alle wat oudere mannen in de wijk stonden buiten om te kwijlen en na het 1e test rondje was de motor weer compleet afgekoeld toen ik eindelijk naar huis kon. :t
 
Het kan zijn dat je vonkoverslag heb door die oude kabels,dan loopt de cilinder inderdaad niet lekker mee.
 
Bij je foto's gekeken maar het lijkt erop dat deze kabels vervangbaar zijn .
Dat is de goedkoopste oplossing om doorslaan uit te sluiten
Wel een leuk ding uit het verleden waar ik toen ik begon met motor rijden vaat mee opreed met mijn Honda cb200
 
Deze kabels zijn inderdaad zo los te vervangen. Ze zitten vastgedraaid in de bobines. Nu nog de juiste kabels vinden en mooie bougie doppen. Moet niet van die moderne hebben.
 
Ik heb bij mijn GT750 toen de bougiekabels vervangen door deze,
 
Ik heb bij mijn GT750 toen de bougiekabels vervangen door deze,
Erg mooi maar precies het voorbeeld van wat ik niet wil hebben xD

Maar bedankt voor de site, ik ga daar eens rondkijken :) formaat is mooi het moet alleen zwart zijn.
 
Erg mooi maar precies het voorbeeld van wat ik niet wil hebben xD

Maar bedankt voor de site, ik ga daar eens rondkijken :) formaat is mooi het moet alleen zwart zijn.
Weet niet of die ook in zwart te krijgen is,anders gewoon losse bougiekabel en kappen.
Originele kappen zijn nog te krijgen,maar wel erg prijzig,
Bougiekabel,
 
Laatst bewerkt:
Voor de remvoeringen op mijn 1953 Gilera ben ik goed geholpen door Vulka in Veenendaal.
 
Geweldig leuk project! Doet mij denken aan de 125cc AS-1 waar ik mee reed voordat ik mijn rijbewijs had.
Goed dat de YL-1 al weer geknetterd heeft. Nu die ene cilinder nog bij de les zien te krijgen. Ik weet niet of de naven gelijk zijn aan die van een FS1 (of RD50)?
Anders zou je bij deze webshops terecht kunnen voor remvoeringen en misschien ook andere onderdelen:

Heb je nog wat foto’s? Zijn we dol op.
Mijn nog kleinere Yamaha:
 

Bijlagen

  • 06147AD5-1A39-4C30-93F2-162B308A2224.jpeg
    06147AD5-1A39-4C30-93F2-162B308A2224.jpeg
    163,6 KB · Weergaven: 22
Op een van de foto’s in de openingspost is de ontsteking te zien. Het lijkt alsof de condensatoren al een keer zijn vervangen, ze ogen wat minder verweerd en vervuild dan de rest van de ontstekingsdelen. Wil natuurlijk niet zeggen dat ze goed werken.....
 
Condensatoren zijn zo goed als nieuw. Zijn inderdaad niet de originele die er nog onder zitten.
 
IMG-20210828-WA0005.jpeg
IMG-20210828-WA0003.jpeg


Ja op zich kan dit wel nadelig werken vermoed ik zo.
 
Leuk, mijn eerste motor was een YL1. Nog mee naar Zwitserland geweest. Heb je het instructieboekje?
 
Terug
Bovenaan Onderaan