Opkomst webwinkel &klusser, verdwijnt de motor speciaalzaak?

Ik gun mijn vakman ook wat!

  • Ik ga alleen naar een vakman als het niet anders kan.

    Stemmen: 134 50,0%
  • Ik ga voor alles naar mijn vakman want ben te lui.

    Stemmen: 25 9,3%
  • Ik ga voor alles naar mijjn vakman want ik ben A-technisch.

    Stemmen: 19 7,1%
  • Dit hangt af van de klus en houding van de zaak.

    Stemmen: 90 33,6%

  • Totaal aantal stemmers
    268

Sergio

MF veteraan
11 jul 2008
2.267
449
Alkmaar
ik zie en lees op MF steeds vaker dat mensen bij een webshop bestellen, dit nadat er in een echte winkel natuurlijk wel uitvoerig advies is gevraagd en gepast. Ergens snap ik het maar ik vind het toch dubbbel. Hierdoor gaan volgens mij zaken naar de filistijnen vanwege een klein persoonlijk voordeel. Totdat er geen zaak meer overeind staat en we allemaal ons motorpak bij de Otto mogen bestellen.

Hetzelfde geldt voor de motor zelf: Kleppen vervangen van een motorblok? vervangen zuigerveren? Daar is in de nabije toekomst geen gekwalificeert personeel meer voor, koop maar een nieuwe motor. Want als we in het verleden zelf de olie wisselden scheelde dat ca E 28,- dus we gingen alleen naar een garage als we iets echt niet zelf konden. Resultaat is dat er minder vaklui en zaken overblijven. Is dit de toekomst?

Ikzelf ga voor de ingewikkelde dingen naar de vakman en vind daarom dat ik hem een eenvoudig klusje ook moet gunnen. Ook al kan ik zelf de olie en filter vervangen. Ben ik de enigste die zo denkt en een dief van mijn eigen portemonnee?
 
Laatst bewerkt:
Velen lopen wel te zeuren dat er tegenwoordig veel via het internet wordt gekocht, en dat daar door normale winkels failliet gaan.
Maar het meeste wat ik van het internet koop kan ik niet in winkels vinden...
Als ik het in een winkel kan vinden koop ik het liever daar.
 
@reinhoud.


Klopt, ik moest remblokken hebben, dus ik naar een motorzaak.
Die meneer kijkt achter zich op de remblokkenplaat.
Ik zeg: "Als ze daar niet tussen hangen heb je ze niet"?
"Nee, maar ik kan ze wel bestellen".
Ja, dat kan ik zelf ook; dacht ik.

Mede een reden dat er steeds minder bij motorzaken aangeklopt wordt.
Toch geloof ik dat voor kleding etc. beter naar een motorzaak gegaan wordt.
 
@reinhoud.


Klopt, ik moest remblokken hebben, dus ik naar een motorzaak.
Die meneer kijkt achter zich op de remblokkenplaat.
Ik zeg: "Als ze daar niet tussen hangen heb je ze niet"?
"Nee, maar ik kan ze wel bestellen".
Ja, dat kan ik zelf ook; dacht ik.

Mede een reden dat er steeds minder bij motorzaken aangeklopt wordt.
Toch geloof ik dat voor kleding etc. beter naar een motorzaak gegaan wordt.

En die remblokken had je op stel en sprong nodig? :) Toch niet zo moeilijk om te bellen dat je ze volgende week wilt komen halen? Is bovendien ook goedkoper voor de klant. De zaak heeft dan immers geen dood geld op de plank liggen. Dit wordt namelijk ook gewoon in rekening gebracht ook al staat dit niet op je bon.
 
ik zie en lees op MF steeds vaker dat mensen bij een webshop bestellen, dit nadat er in een echte winkel natuurlijk wel uitvoerig advies is gevraagd en gepast. Ergens snap ik het maar ik vind het toch dubbbel. Hierdoor gaan volgens mij zaken naar de filistijnen vanwege een klein persoonlijk voordeel.
Als het echt een klein voordeel was, zou een zaak niet naar de knoppen gaan, ook niet van een heleboel kleine voordeeltjes. Maar het voordeel is juist niet klein. Het is soms behoorlijk.
Totdat er geen zaak meer overeind staat en we allemaal ons motorpak bij de Otto mogen bestellen.
Dat soort zaken blijft bestaan, al zullen er nog wel heel wat omvallen.
Hetzelfde geldt voor de motor zelf: Kleppen vervangen van een motorblok? vervangen zuigerveren? Daar is in de nabije toekomst geen gekwalificeert personeel meer voor, koop maar een nieuwe motor. Want als we in het verleden zelf de olie wisselden scheelde dat ca E 28,- dus we gingen alleen naar een garage als we iets echt niet zelf konden. Resultaat is dat er minder vaklui en zaken overblijven. Is dit de toekomst?
Ook hier zal er een schifting plaatsvinden, die is nu al bezig. Maar er zal altijd werk voor vaklui blijven.
Ikzelf ga voor de ingewikkelde dingen naar de vakman en vind daarom dat ik hem een eenvoudig klusje ook moet gunnen. Ook al kan ik zelf de olie en filter vervangen. Ben ik de enigste die zo denkt en een dief van mijn eigen portemonnee?
Er is er maar 1 verantwoordelijk voor jouw portemonnee en dat ben je zelf. De motorzaak is verantwoordelijk voor hun portemonnee. Dat zijn vaak tegengestelde belangen.

Overigens:
Veel webshops zijn deel van een gewone motorzaak hoor.
 
En die remblokken had je op stel en sprong nodig? :) Toch niet zo moeilijk om te bellen dat je ze volgende week wilt komen halen? Is bovendien ook goedkoper voor de klant. De zaak heeft dan immers geen dood geld op de plank liggen. Dit wordt namelijk ook gewoon in rekening gebracht ook al staat dit niet op je bon.
:^
Let maar op, in april wil iedereen op stel en sprong weer onderdelen en uitlaten hebben. Terwijl de fabrikanten het nu overal rustig hebben.
 
Als het echt een klein voordeel was, zou een zaak niet naar de knoppen gaan, ook niet van een heleboel kleine voordeeltjes. Maar het voordeel is juist niet klein. Het is soms behoorlijk..

Dit ben ik niet helemaal met je eens. Het is een klein voordeel voor de klant, maar veel kleine voordeeltjes van een klant is een groot nadeel voor de winkel. Bovendien vraagt men wel vaak aandacht van de winkelier voor advies en passen van de kleding. En tijd is geld toch? Zonder dit zouden mensen ook bij een webshop niet durven te bestellen. Dus de winkel geeft wel het materiaal, advies en de zekerheid dat iets goed zit en past.
 
Ik ga altijd naar een vakman/garage/motorwinkel, puur om het feit dat ik het goed wil laten doen, en ik het zelf niet kan qua ruimte en technish inzicht wat dat betreft ...

Dus naar een motorzaak zal ik altijd wel blijven gaan, ook al is het maar om even een bakkie leut te leuten en te ouwehoeren over brommers :9
 
En die remblokken had je op stel en sprong nodig? :) Toch niet zo moeilijk om te bellen dat je ze volgende week wilt komen halen? Is bovendien ook goedkoper voor de klant. De zaak heeft dan immers geen dood geld op de plank liggen. Dit wordt namelijk ook gewoon in rekening gebracht ook al staat dit niet op je bon.



Gaat het niet over.
En dat goedkoper voor de klant weet jij ook dat dat maar een sprookje is.
Niet dat ik hem de winst niet gun, die paar setjes remblokken zullen ook geen merkbare winst zijn, maar ik weet zeker dat hij de remblokken niet goedkoper of sneller had kunnen leveren dan waar ik ze toen besteld heb.
 
voor het meeste onderhoud en/of problemen ga ik naar een motorzaak, maar voor onderdelen zoek ik op internet.

Ik hoef mijn deur niet uit en het is vaak goedkoper dan een motorzaak.
 
Gaat het niet over.En dat goedkoper voor de klant weet jij ook dat dat maar een sprookje is.
Niet dat ik hem de winst niet gun, die paar setjes remblokken zullen ook geen merkbare winst zijn, maar ik weet zeker dat hij de remblokken niet goedkoper of sneller had kunnen leveren dan waar ik ze toen besteld heb.

Dat remblokken einde levensduur bereiken zie je maanden van te voren aankomen. Snap het acute bestelmoment niet. Daar gaat het wel over want dat is jouw argument om ze bij een webshop te bestellen. Had je ze daar wel acuut per spoedkoerier of duurde het alsnog 3 dagen?
 
Naar een motorzaak ga ik meestal voor kleding, vloeistoffen en kleine onderdelen voor motor als ik iets meteen wil ophalen en niet op de postbezorger wil wachten. Voor de rest doe ik onderhoud dat ik zelf kan doen zelf en de wat duurdere onderdelen bestel ik dan, omdat ik als vaste klant kortingen krijg. Wat boven mijn kunnen gaat, laat ik bij de motorzaak doen, maar dan ga ik ook niet zeuren als het ietsje meer kost.
Vaak kijk ik ook wat goedkoper uitkomt en wat is in de winkel en/of online te krijgen. Heeft de ene het niet, koop ik het logisch bij de andere.
 
Wat ik hierboven las: veel webshops zijn onderdeel van een motorzaak. Het is een aloud dilemma: advies heb je toch vaak ter plekke nodig, je wilt iets in de handen houden/passen/proefrijden voordat je het koopt, maar het is voor winkels niet meer rendabel om grote voorraden te beheren omdat ze zichzelf door die kosten uit de markt prijzen.

Ik las onlangs een interessante vooruitblik: integratie van webshop en winkel. Winkels worden meer en meer voorzien van terminals, waar je samen met een verkoper en voorzien van goed advies spullen zult bestellen. Dat betekent minder winkeloppervlak (minder voorraad) dus lagere kosten, levering vaak dezelfde of volgende dag vanuit een centraal magazijn dus nog minder kosten en je hebt nog steeds een vakman/winkel waar je voor goed advies terecht kunt.
Of dit realiteit wordt? Geen idee. Het is wel de vraag van de consument: goed advies en toch lage prijzen.
Wel weet ik dat een computerwinkel lekker de mist in ging toen ik een nieuwe laptop wilde, model/specificaties hadden ze niet in de winkel/bij de hand 'maar wel op internet in de webwinkel'. Vervolgens bleek het door mij gewenste model helemaal niet in de webwinkel voor te komen.
#fail en elders (online) besteld.

Wil je een beetje op de toekomst zijn voorbereid dan lijk je er niet meer omheen te kunnen een goede webshop naast je winkel/zaak te runnen. Ook voor een goede vakman.
 
Dit ben ik niet helemaal met je eens. Het is een klein voordeel voor de klant, maar veel kleine voordeeltjes van een klant is een groot nadeel voor de winkel. Bovendien vraagt men wel vaak aandacht van de winkelier voor advies en passen van de kleding. En tijd is geld toch? Zonder dit zouden mensen ook bij een webshop niet durven te bestellen. Dus de winkel geeft wel het materiaal, advies en de zekerheid dat iets goed zit en past.

Je wilt een online onderzoekje doen, maar eigenlijk heb je je mening al klaar he? De verschillen zijn soms enorm. En iedereen moet op zijn centjes letten.

Als het passen en vervolgens niet kopen écht zo'n probleem zou worden, dan ga je de situatie krijgen dat je moet betalen voor passen en advies, maar dat dat bedrag in mindering wordt gebracht als je daadwerkelijk koopt.

Bij de reisbranche speelde ook zoiets. Jezelf uitgebreid laten voorlichten op het reisburo, veel dure brochures meenemen, en vervolgens op internet de goedkoopste reis uitzoeken. Daar wilden ze dezelfde constructie met betaald advies toepassen, maar ze durfden het niet aan. Bang dat de concurrent tóch gratis advies blijft geven.

Ik verwacht dat kledingzaken om deze reden dus nooit betaald advies zullen gaan geven en dat ze eieren voor hun geld kiezen. En je moet het probleem niet groter maken dan het is. Ik heb goede contacten met een bekende zaak op kledinggebied, en ze zien het niet echt als een groot probleem.
 
Een goede webshop, vooral als ze ook aan de vakhandel leveren, heeft een 24 uursdienst, vandaag besteld, morgen in huis. Vorig jaar had ik een stapel auto onderdelen binnen 12 uur thuis liggen. De auto onderdelen heb ik via de webshop besteld, omdat op een bedrag van bijna 1000 euro dik 680 euro uitsparen me toch een te groot prijsverschil was.

De ervaring heeft me overigens geleerd, dat de meeste vervangingsonderdelen bij mijn plaatselijke motorboer amper duurder zijn dan de gemiddelde webshop en dan haal ik ze dus daar. Krijg ik er indien nodig meteen advies bij. Zou het prijs verschil net zo groot zijn als bij de auto onderdelen, dan heeft de motorboer het nakijken, dankzij de crisis moet ik ook beter op mijn schaarser wordende centen letten. :X

Kleding en helmen koop ik bij de zaak waar ik ze pas en om advies vraag, ik vind het asociaal om tijd in beslag te nemen en dan bij een goedkope webshop bestellen. Dat is nl een vorm van concurrentie die je als gewone zaak met kosten voor de winkel niet kan winnen.

In mijn eigen vakgebied is een deel van de markt kapot gemaakt door webwinkels, die leveren bepaalde produkten zo goedkoop, dat de vakman er mee is gestopt. Alleen is die vakman wel nodig voor technisch advies en installatie en dan is het wat lastig als je er geen 1 kan vinden.
 
Ik heb vrijdag een nieuwe motorjas gekocht.
Ik heb meer dan tien jassen gepast, dat lijkt me wat lastig bij een webwinkel.
(tenzij je "slim" bent en na het passen in een gewone winkel de jas elders online koopt)
 
@Sergio.

Geen 3 dagen.
Ik heb die remblokken op maandag besteld en op woensdag stond de bezorgmeneer op de stoep.
Maar ik hoef me toch niet te verantwoorden voor het feit dat ik dat soort zaken bij een webshop koop?
Ik betaal er toch voor?
Maar nogmaals: Voor kleding ga ik liever naar een motorzaak, meestal net zo duur/goedkoop als in een webshop en uiteraard pasmogelijkheden, goede voorlichting en als het niet bevalt of past geen geouwehoer met terugsturen oid.
 

ik heb mijn mening niet eigenlijk al klaar hoor. Volgens mij gewoon gezond argumenten voeren en aanhoren van anderen.

Overigens: Ik verguis de webshops niet, mocht dit beeld ontstaan zijn.

Ik heb zelf ook wel eens een Leovince online besteld. O-)
 
Was een paar maanden terug een schoenenwinkel op tv die had op de deur een plakkaat hangen, met de strekking van juist dit verhaal, niet hier passen en op internet kopen, dan bent u niet welkom!!!
 
Ik ga in ieder geval voor alles naar een vakman :Y

De echte juiste reden staat helaas niet in he tpolletje, maar een deel van de reden wel, dus die heb ik maar gebrukt :)

Ik ga naar de vakman omdat ik:

1. Geen tijd heb iets zelf te doen
2. Niet het gereedschap heb om het zelf te doen
3. Geen ruimte heb om het zelf te doen (motor in de eetkamer parkeren voor de winter prima, maar helemaal in onderdelen gaat hem dan toch niet worden)
4. A-technisch ben.

Dus aan mij zal de motorzaak in ieder geval blijven verdienen :Y

Wat ik wel doe is kijken wat goedkoper is....Zelf banden bestellen op internet en het dan door een zaak erop laten leggen, of alles via de zaak....
 
Ik bedoelde meer een produkt als dit wat je niet gauw in een winkel zult vinden.
Er zit zelfs bij de webshops gigantische verschillen, bekijk dit en dit maar eens..

Ik heb het mechanisme om het raam van mn auto open en dicht te doen kapot, ik naar de sloop, de beste man vroeg $110 voor een gebruikte, nieuw op E-bay heb ik er een voor $62.
Spiegel hetzelfde, gebruikt $50 en nieuw op E-bay $40.
Dan vraag je om failliet te gaan...
 
Toch vind ik altijd wel vreemd dat spullen in een winkel opslaan wel geld kost, en in een magazijn schijnbaar niet...


Maar misschien zie ik dit helemaal verkeerd.
 
Laatst bewerkt:
Ja het kaf wordt nu van het koren gescheiden en ik denk dat het een goede zaak is
Als ik zie wat voor bedrijven zich vakzaak durven te noemen dan is het hoog tijd dat deze zaken hun deuren sluiten

Een bedrijf dat het beste voor zn klanten probeert te leveren en waar vakmensen werken die zullen altijd een goede boterham verdienen
 
Terug
Bovenaan Onderaan