Opkomst webwinkel &klusser, verdwijnt de motor speciaalzaak?

Ik gun mijn vakman ook wat!

  • Ik ga alleen naar een vakman als het niet anders kan.

    Stemmen: 134 50,0%
  • Ik ga voor alles naar mijn vakman want ben te lui.

    Stemmen: 25 9,3%
  • Ik ga voor alles naar mijjn vakman want ik ben A-technisch.

    Stemmen: 19 7,1%
  • Dit hangt af van de klus en houding van de zaak.

    Stemmen: 90 33,6%

  • Totaal aantal stemmers
    268
Als je tevreden bent met spul dat het ook doet dan moet je vooral van het internet kopen
Wil je echt goede spullen en een goede service en informatie dan ga je naar de vakhandel (maar dan moet daar wel een vakman werken en niet een pannekoek)
 
Nee auto, sorry.. maar het gaat even om het voorbeeld tussen wel of niet betalen voor de "expertise".
Waarom naar de dealer? Voor de klussen die je dus zelf niet kan. Maar als ze vervolgens iets aan je auto uitvoeren waar je achteraf achterkomt dat het dood eenvoudig is dan zie ik de kosten niet meer in verhouding staan tot de werkzaamheden.
Daarmee wil ik alleen zeggen dat het niet alleen aan webwinkels ligt waardoor bedrijven kapot gaan.
 
Meestal heeft een goede webshop track en trace Track & Trace zodat je op een uur nauwkeurig weet wanneer je pakket bezorgd wordt.

En ik dus al zeker weet dat ik niet thuis ben omdat ik moet werken..

Er zijn al zat webshops die een keuze van bezorgtijden geven of een mogelijk tijdstip afspreken.

Sommige zijn beter dan andere, maar er zijn maar weinig avondmogelijkheden. Probleem is dat je niet weet welke je toegewezen krijgt, en dus volledig afhankelijk bent van hoe zij de zaakjes graag regelen. Bij iedere andere service heb je dan steeds weer andere opties en voorwaarden, en zelden avondbezorging.

UPS priority service is wel goed, die kun je gewoon bellen en een tijdstip afspreken en dan zijn ze er gewoon. Maar ik vind het irritant als ze zeggen: je moet er tussen 9 en 3 zijn. Alsof ik niets beters te doen heb dan op hun pakketje wachten. Lever het dan maar af bij het postkantoor, ga ik het wel halen.

Overweeg om een soort hele grote brievenbus te fabriceren, waar ze de pakketjes in kunnen doen. Los slot ernaast leggen met een briefje 'bij pakket, graag in deze bus met slot er op.'

Maar misschien moet ik de pakketjes gewoon op mijn werk laten bezorgen. Alleen vraag ik me af of ze dat daar zullen waarderen..
 
Als je tevreden bent met spul dat het ook doet dan moet je vooral van het internet kopen
Wil je echt goede spullen en een goede service en informatie dan ga je naar de vakhandel (maar dan moet daar wel een vakman werken en niet een pannekoek)


En dat is het hem nou juist. Je komt tegenwoordig geen vakkundig personeel meer tegen.
Logisch dat mensen zelf wijzer worden, gedegen onderzoek naar het product verrichten voordat ze het aanschaffen en uiteraard zit daar ook een stukje prijsbewustwording bij.

Ik irriteer me mateloos dat als ik in een winkel ben en je zogenaamd advies van een topverkoper krijgt. Vaak weten de klanten het beter dan een verkoper. En meestal staat een verkoper ook maar een beetje dom te lullen.
 
Nee auto, sorry.. maar het gaat even om het voorbeeld tussen wel of niet betalen voor de "expertise".
Waarom naar de dealer? Voor de klussen die je dus zelf niet kan. Maar als ze vervolgens iets aan je auto uitvoeren waar je achteraf achterkomt dat het dood eenvoudig is dan zie ik de kosten niet meer in verhouding staan tot de werkzaamheden.
Daarmee wil ik alleen zeggen dat het niet alleen aan webwinkels ligt waardoor bedrijven kapot gaan.
Maar als je BMW gaat rijden (zeker op vier wielen), dan weet je toch gewoon dat je teveel betaalt? Net zoals bij de andere luxe-merken.

Overigens heb ik het liefst zo'n simpel mogelijke auto. Wat er niet op zit kan ook niet kapot, en hoeft ook niet onderhouden te worden.
Ik irriteer me mateloos dat als ik in een winkel ben en je zogenaamd advies van een topverkoper krijgt. Vaak weten de klanten het beter dan een verkoper. En meestal staat een verkoper ook maar een beetje dom te lullen.
Dan loop je toch weg? Lijkt me niet zo moeilijk.
 
Laatst bewerkt:
En ik dus al zeker weet dat ik niet thuis ben omdat ik moet werken..Sommige zijn beter dan andere, maar er zijn maar weinig avondmogelijkheden. Probleem is dat je niet weet welke je toegewezen krijgt, en dus volledig afhankelijk bent van hoe zij de zaakjes graag regelen. Bij iedere andere service heb je dan steeds weer andere opties en voorwaarden, en zelden avondbezorging.
Zijn er wel bezorgers die uitsluitend avondaanbieding doen? Ik wil daar wel in meegaan hoor.
Maar misschien moet ik de pakketjes gewoon op mijn werk laten bezorgen. Alleen vraag ik me af of ze dat daar zullen waarderen..
Dat gebeurt echt heel vaak. Waarom zou je wg daar moeite mee hebben?
 
Ik ga in ieder geval voor alles naar een vakman :Y

De echte juiste reden staat helaas niet in he tpolletje, maar een deel van de reden wel, dus die heb ik maar gebrukt :)

Ik ga naar de vakman omdat ik:

1. Geen tijd heb iets zelf te doen
2. Niet het gereedschap heb om het zelf te doen
3. Geen ruimte heb om het zelf te doen (motor in de eetkamer parkeren voor de winter prima, maar helemaal in onderdelen gaat hem dan toch niet worden)
4. A-technisch ben.

Dus aan mij zal de motorzaak in ieder geval blijven verdienen :Y

Wat ik wel doe is kijken wat goedkoper is....Zelf banden bestellen op internet en het dan door een zaak erop laten leggen, of alles via de zaak....

:^ minus punt 3 dan :)
 
Er is nu een goed voorbeeld van goedkoper dan de motorzaak in de afdeling techniek

De man heeft zelf een nokkenasketting vervangen en daarbij het schroefdraad van een lagerschaal kapot gedraaid
Moets een heli coil in en na de reparatie lekte de motor olie want er lag een pakking niet goed on zn plek
Nu heeft hij een pakking vervangen die lekte na de reparatie en draait nu van 4 lagerschalen het schroefdraad kapot en moet nu of een zetje heli coils kopen of 4 lagerschalen verwisselen (wat niet de goede manier is)en dat alleen omdat hij de bouten bij montage te vast heeft gezet en dan gaat het schroefdraad vreemd genoeg stuk bij het losdraaien
3 zaterdagen bezig met de klus en materiaal kosten 100 euro (gok ik)

Een vakman had voor de klus zo'n 250 euro gerekend (kan ik het makkelijk voor doen)
Dan was de klus in 1 zaterdag geklaard,waren er geen schroefdraden kapot gegaan,motortje had geen olie gelekt en het was goed gebeurt en de kleppen waren gesteld
De man is nu dus drie zaterdagen aan het werk voor 150 euro (ik ga niet voor 50 euro een zaterdag werken)
Ik denk dat de motorzaak/vakman een stuk goedkoper is/was

Ik denk dat de man nog steeds denkt dat onderhoud zelf uitvoeren een stuk goedkoper is

Als hij die drie zaterdagen aan het werk was geweest had hij 450 euro verdient dus had hij nu 200 euro meer in zn zak gehad.........voor 200 euro kan ik hele leuke dingen doen
 
Laatst bewerkt:
Beste Leertent klanten,

Op 1 januari 1935 werd De Leertent Motorkleding opgericht door Joop Veenendaal. Zelf was hij fervent motorrijder maar kon lang niet altijd geschikte kleding kopen. Als chauffeur bij de HEMA kwam hij in het hele land, dus ook regelmatig in de Langstraat in Brabant. Leer, voeringstoffen en fournituren inkopen was geen probleem in die tijd. Zelf maken heeft hij zichzelf aangeleerd, maar hij ging ook ´in de leer´ bij Kobus in Utrecht.De naam is ontstaan door de combinatie van kampeertenten, lederen kleding en tent als synoniem voor winkel. Joop stierf in 1981. In de afgelopen 77 jaren is de koers steeds bijgesteld en aangepast door vraag en aanbod. Dat is nooit veranderd. Juist daarom zal nu de stekker eruit worden getrokken.

Ik nam de zaak over in 1975. Easy Rider veranderde in directe zin de acceptatie en vooral de stijl van het motorrijden. Nu ben ik 60 en sta al 44 jaar in de winkel. In 1981 ging ik in zee met Hein Gericke GmbH uit Duitsland. Toen een uniek concept. In 1990 was die ‘relatie’ voorbij. Een onafhankelijke objectieve winkel met een breed assortiment (b)leek toch de voorkeur te hebben van onze klanten, welke uit het hele land, naar ons toekwamen. Vele winkels en merken heb ik zien komen en ook weer zien gaan. Altijd deden wij de winkel op eigen manier. Nooit schreeuwerig, nooit veel ophef, maar met het eigen kritische inkoopbeleid, altijd wel in het belang van de klant. Vaak trendsettend, soms trendvolgend.

Er zijn geen natuurlijke opvolgers, maar ik zou ze ook niet adviseren de zaak over te nemen. Er is in de nabije toekomst helaas geen ruimte meer voor detailhandel zoals dat ooit bedoeld was. Jammer? We zullen het spoedig weten. Wij zijn tegen online-verkoop. Individuele benadering en advies vallen vrijwel weg. Uitzoeken bij een andere winkel en later, uit binnen of buitenland, kopen via Internet. Altijd voordeliger, zo lijkt het. After Sales? Geen idee. Voorlopig dus de Bricks & Clicks, daarna een gevecht met een te lage marge voor de winkeliers. Internet heeft geweldige voordelen, maar in The End: It kills us all!

In 1995 zijn wij onder de naam Cowhide Company Distribution begonnen met groothandel. De ROOF helmen uit Frankrijk zijn het hoofdbestanddeel. Wij zullen de groothandel vanaf een andere, nu nog onbekende, locatie voortzetten.

Zoals bekend waren wij geen discounter maar in de paar weken die ons nog resten zullen wij, afhankelijk van het artikel en naar mate de tijd vordert, de korting steeds verhogen. Laatste (winkel)dag open is vooralsnog zaterdag 20 april 2013.

Wij danken al onze trouwe klanten voor het vertrouwen dat wij genoten!
 
de meeste motor speciaal zaken hebben een website .. kleine moeite om er een webshop bij te doen ..zoals de meeste al hebben ..

als ik het zelf kan, doe ik het zelf ... scheelt mij soms gewoon enorm veel geld ...
 
de meeste motor speciaal zaken hebben een website .. kleine moeite om er een webshop bij te doen ..zoals de meeste al hebben ..

als ik het zelf kan, doe ik het zelf ... scheelt mij soms gewoon enorm veel geld ...

Een webshop een kleine moeite?

Dan mag jij vanaf morgen die van mij komen draaien :Y
 
Ik mis de opties:

1: Ben zelf een vakman
2: De mijne gaat nooit stuk
3: Doe het zelf want ik vertrouw de motorzaak niet.




flame-on
 
Laatst bewerkt:
Ik mis de optie: Doe het zelf want ik vertrouw de motorzaak niet.




flame-on

Goede optie :Y

Als je geen enkele motorzaak vertrouwd, moet je er vooral niet naar toe gaan :Y
En dat geldt natuurlijk met alle winkels en bedrijven :)
 
Het punt dat hier door TS aangehaald wordt is uiteindelijk een algeheel probleem. Ik ben ook van mening dat er hierdoor steeds minder speciaalzaken zullen overblijven. Echter die speciaalzaken die hun waar ook online zetten, zullen uiteindelijk overleven.

Misschien offtopic maar wel een leuk voorbeeld: Ruim een jaar geleden liep ik (tegen beter weten in) een Expert winkel binnen voor bananenstekkers: De goede man keek me aan of ik getikt was :Y _O-

Hij heeft nog wel de moeite genomen om achter te kijken. Maar de conclusie was dat men bij Expert alleen nog speakertjes verkoopt met gesealde luidsprekerkabels. En dus geen bananenstekkers meer verkoopt. Daarop maar een paar van deze stekkers "online" besteld bij een specialist.
 
Laatst bewerkt:
Nog een voorbeeld:

Waarom vraagt de BMW dealer 279 euro ex btw om de automaat bak te resetten??

Terwijl in het instructieboekje staat dat je de auto 2x op contact moet zetten en het gaspedaal voor 25 seconden onderin moet houden??

Waar gaat het dan nog over?



Over mensen die te lui zijn om hun instructieboekje te lezen en daar als boete 279 euro voor betalen. :P


Persoonlijk vind ik dat de dealer zich dan de ogen uit de kop moet schamen, dit is klanten afzetten. Juist door een goede service te geven en niet alleen aan de factuur te denken, hou je klanten vast. Het moet in het redelijke blijven, zodra de redelijkheid weg is en de klant dit door krijgt, blijft hij weg.
 
Ben zelf ondertussen tot de conclusie gekomen dat een fatsoenlijke garantie afhandeling me ook wat waard is, gecombineerd met het gemak van 1 aanspreekpunt, dus waar ik aanvankelijk nog zelf mijn dynamo verving e.d. Ga ik ovoor mijn motoren ondertussen voor alles naar mijn monteur.
Nou heb ik ook niet echt een fatsoenlijike sleutelplek dus dat draagt ook bij aan de beslissing.
 
De meeste sleutelen zelf omdat ze denken dat ze het goedkoper kunnen doen dan de motorzaak


Dat kan ik ook, maar een technische opleiding helpt wel mee. Als mensen niet gehinderd worden door enige kennis, kan ik me indenken, dat de rekening soms hoger uitvalt. :X
 
Een webshop een kleine moeite?

Dan mag jij vanaf morgen die van mij komen draaien :Y
:^

Ik ben a-technisch en heb ook geen zin of tijd om aan mijn motor te sleutelen. Ik laat dan ook alles bij mijn dealer doen. Ik vergelijk nauwelijks prijzen omdat het voor mij voornamelijk een gevoelskwestie is. Ze verlenen mij goede service en ze staan altijd klaar voor een praatje met een bakkie koffie. Dat vind ik meer waard dan die paar euro's die ik bespaar wanneer ik ga shoppen.

Ook heb ik meerdere keren ongevraagd "korting" gekregen. Ik ben zeer tevreden over mijn dealer dus mijn geld krijgen ze gewoon. :Y
 
Ben zelf ondertussen tot de conclusie gekomen dat een fatsoenlijke garantie afhandeling me ook wat waard is, gecombineerd met het gemak van 1 aanspreekpunt, dus waar ik aanvankelijk nog zelf mijn dynamo verving e.d. Ga ik ovoor mijn motoren ondertussen voor alles naar mijn monteur.
Nou heb ik ook niet echt een fatsoenlijike sleutelplek dus dat draagt ook bij aan de beslissing.


Dan zal ik maar zwijgen over de garage waar mijn huidige bestelblik vandaan komt. Garantie alleen met het mes op tafel. :X :( Kopen bij een merkdealer is geen garantie, die zit tegenwoordig in de wurggreep van de importeur en wentelt dat weer af op zijn klanten.
 
Het punt dat hier door TS aangehaald wordt is uiteindelijk een algeheel probleem. Ik ben ook van mening dat er hierdoor steeds minder speciaalzaken zullen overblijven. Echter die speciaalzaken die hun waar ook online zetten, zullen uiteindelijk overleven.

Misschien offtopic maar wel een leuk voorbeeld: Ruim een jaar geleden liep ik (tegen beter weten in) een Expert winkel binnen voor bananenstekkers: De goede man keek me aan of ik getikt was :Y _O-

Hij heeft nog wel de moeite genomen om achter te kijken. Maar de conclusie was dat men bij Expert alleen nog speakertjes verkoopt met gesealde luidsprekerkabels. En dus geen bananenstekkers meer verkoopt. Daarop maar een paar van deze stekkers "online" besteld bij een specialist.

De net-niet-speicialisten zullen het zwaar gaan krijgen.

Even een voorbeeld, de bandenmarkt (voor auto's en motoren).

Kwik-fit is ooit begonnen als prijsvechter, als antwoord op de enorme marges bij dealers.

Dat was mooi, goede service, goede banden, goede prijzen. Als consument was je echt beter uit, dealers moesten wel even achter de oren krabben. Sommigen hebben daarop ingespeeld, sommigen niet. Hun eigen overweging en keuze.

Nou is kwik-fit weer erg groot geworden, met veel contracten met leasemaatschappijen ed. En ze zijn er ook van alles en nog wat bij gaan doen (accu's, vering, uitlaten).

De bevlogenheid bij werknemers is weg, het zijn nu loondienstmensen.

Net als elk groot bedrijf, kijkt kwik-fit nu alleen nog maar naar cijfers, omzet en winst. Als consument ben je er allang niet meer goed uit, maar het bedrijf teert op de naam.

De volgende ontwikkeling werden de grote bandengroothandels die vanuit een webshop aan particulieren verkopen. Errug gunstig voor de consument, niks mis mee :Y

Daar moet je als bedrijf op inspelen, ipv tegen verzetten. Ik draai ong 20 banden per week op een velg, die mensen bij autobandenmarkt zelf hebben gekocht. Ik bied de extra service, zij hebben een goede deal (hoewel de banden bij een goede bandenzaak hooguit een paar euro duurder zijn).

Mee gaan met de tijd en de ontwikkelingen :Y

En we moeten ons niet vergissen; er zijn echt nog legio klanten, die graag weten met wie ze zaken doen. Persoonlijk contact. Iets voor elkaar over hebben. Even bandjes controle als service, zonder dat er meteen een prijskaartje aan vast hoeft te hangen.
Advies geven over auto laten uitlijnen (is te zien aan slijtagepatroon van de oude banden), ipv lukraak monteren en over 4 maanden weer versleten bandjes hebben.
 
Dan zal ik maar zwijgen over de garage waar mijn huidige bestelblik vandaan komt. Garantie alleen met het mes op tafel. :X :( Kopen bij een merkdealer is geen garantie, die zit tegenwoordig in de wurggreep van de importeur en wentelt dat weer af op zijn klanten.
De volvo garage waar mijn ouders hun auto in onderhoud hebben heeft ook afgedaan ondertussen. En mijn monteur is geen merkdealer maar een zelfstandige die niks anders doet dan aan motoren sleutelen en in het hoogseizoen er een parttimer bij heeft lopen. ;)
 
Het punt dat hier door TS aangehaald wordt is uiteindelijk een algeheel probleem. Ik ben ook van mening dat er hierdoor steeds minder speciaalzaken zullen overblijven. Echter die speciaalzaken die hun waar ook online zetten, zullen uiteindelijk overleven.

Misschien offtopic maar wel een leuk voorbeeld: Ruim een jaar geleden liep ik (tegen beter weten in) een Expert winkel binnen voor bananenstekkers: De goede man keek me aan of ik getikt was :Y _O-

Hij heeft nog wel de moeite genomen om achter te kijken. Maar de conclusie was dat men bij Expert alleen nog speakertjes verkoopt met gesealde luidsprekerkabels. En dus geen bananenstekkers meer verkoopt. Daarop maar een paar van deze stekkers "online" besteld bij een specialist.


"Maar ja, ik heb geen bananen" ?

Tja, herkenbaar, er zijn niet veel winkels meer die wat elektronica ed heeft liggen. Probleem is dan ook nog dat ze vaak absurde prijzen vragen en vaak de helft niet hebben. Kortom, dit ga je ook online bestellen.

Wat betreft de motorzaken, ik vind dat sommige bedrijven echt belachelijke prijzen durven te vragen. Had laatst een brandstofsensor voor mn Suzuki SV1000 nodig. Kosten van het ding bij de dealer: 184 euro! Daar moeten de sleutelkosten nog bij. Resultaat: voor 20 euro een complete 2e handse pomp gekocht, sensor omgewisseld en klaar.

Overigens doe ik alles zelf aan mn motor. Hoe moeilijk kan het zijn om olie, filter, remblokken, enz enz te vervangen? In de tijd die het kost om de motor te brengen en halen ben ik al halverwege.
 
Laatst bewerkt:
De net-niet-speicialisten zullen het zwaar gaan krijgen.

Even een voorbeeld, de bandenmarkt (voor auto's en motoren).

Kwik-fit is ooit begonnen als prijsvechter, als antwoord op de enorme marges bij dealers.

Dat was mooi, goede service, goede banden, goede prijzen. Als consument was je echt beter uit, dealers moesten wel even achter de oren krabben. Sommigen hebben daarop ingespeeld, sommigen niet. Hun eigen overweging en keuze.

Nou is kwik-fit weer erg groot geworden, met veel contracten met leasemaatschappijen ed. En ze zijn er ook van alles en nog wat bij gaan doen (accu's, vering, uitlaten).

De bevlogenheid bij werknemers is weg, het zijn nu loondienstmensen.

Net als elk groot bedrijf, kijkt kwik-fit nu alleen nog maar naar cijfers, omzet en winst. Als consument ben je er allang niet meer goed uit, maar het bedrijf teert op de naam.

De volgende ontwikkeling werden de grote bandengroothandels die vanuit een webshop aan particulieren verkopen. Errug gunstig voor de consument, niks mis mee :Y

Daar moet je als bedrijf op inspelen, ipv tegen verzetten. Ik draai ong 20 banden per week op een velg, die mensen bij autobandenmarkt zelf hebben gekocht. Ik bied de extra service, zij hebben een goede deal (hoewel de banden bij een goede bandenzaak hooguit een paar euro duurder zijn).

Mee gaan met de tijd en de ontwikkelingen :Y

En we moeten ons niet vergissen; er zijn echt nog legio klanten, die graag weten met wie ze zaken doen. Persoonlijk contact. Iets voor elkaar over hebben. Even bandjes controle als service, zonder dat er meteen een prijskaartje aan vast hoeft te hangen.
Advies geven over auto laten uitlijnen (is te zien aan slijtagepatroon van de oude banden), ipv lukraak monteren en over 4 maanden weer versleten bandjes hebben.

:Y Mooi voorbeeld van Kwikfit en niets aan toe te voegen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan