Opladen van motor accu of auto accu

Xtine

MF veteraan
19 apr 2012
9.284
84
Amsterdam
Vanochtend was de accu van mijn auto leeg, ik rij altijd motor, de auto heeft 4 maanden stilgestaan. Dus moest ik toch op de motor weg. Nu dacht ik, ik hang de accu aan de oplader, maar dat ging niet. Een motoraccu oplader is blijkbaar niet hetzelfde als een autoaccu oplader, ik denk dat de autoaccu teveel stroom trekt en dat de oplader dan denkt "foute boel" en dan gaan de lampjes aan van "fertig" en "fehler". Of heb ik dat verkeerd?
 
Wet van Ohm hé V= I X R Ik heb nog U geleerd, daarna is ook nog E geweest en nu V?
Zal ik dan maar eens, als oud-docent elektrotechniek, de werkelijkheid vertellen.

Wet van Ohm: R = U / I

R = weerstand in Ohm (Ω)
U = spaning in volt (V)
I = stroom in ampere (A)

E = bronspanning oftewel de inwendig opgewekte spanning bij een element, accu of generator. Uitwendig meten we de klemspanning Uk.

E = Uk + Uv, waarbij Uv de verliespanning over de inwendige weerstand van de bron is.

In alle verdere gevallen rekenen we niet meer met Uk maar met U als de spanning over een circuit.
 
overweeg eens een zuurweger te kopen, die dingen kosten niet veel meer en is een hele goede indicatie om een accu te testen[na het laden]


Gewoon met een multimeter de accuspanning tijdens het starten meten, zakt deze onder de 10 volt dan is de accu rijp voor vervanging.
Een zuurweger geeft een goede indicatie maar je hebt hem niet nodig.
Eigenlijk weet je al genoeg als de acculader de accu niet meer op wil laden, een accu die een keer helemaal leeg is getrokken en zo een paar maanden heeft gestaan is meestal gewoon kapot, hoeveel berekeningen en termen je er ook op los laat ;)
 
Ik verkeer in de onnozele veronderstelling dat het t zelfde is. Maar eerlijk gezegd heb ik er geen gericht onderzoek naar gedaan.

Daarom vraag ik er even naar, want daar kan ik wijzer van worden.
Kijk, dat zouden er meer moeten doen. Het lijkt er op dat degene die het minst weten denken de meeste antwoorden te moeten geven.
Helaas kloppen die meestal niet en worden de goede antwoorden voor blunder uitgemaakt.
Ik vind het dan wel op zijn plaats als je het tegendeel hier neer zet dat ze daar even op terug komen maar het blijkt veel makkelijker om dan maar te zwijgen.
 
Zal ik dan maar eens, als oud-docent elektrotechniek, de werkelijkheid vertellen.

Wet van Ohm: R = U / I

R = weerstand in Ohm (Ω)
U = spaning in volt (V)
I = stroom in ampere (A)

E = bronspanning oftewel de inwendig opgewekte spanning bij een element, accu of generator. Uitwendig meten we de klemspanning Uk.

E = Uk + Uv, waarbij Uv de verliespanning over de inwendige weerstand van de bron is.

In alle verdere gevallen rekenen we niet meer met Uk maar met U als de spanning over een circuit.
Het ging hier niet om U=IxR het ging om impedantie Z.
V=IxR heb ik niet geschreven, dat is een stukje tekst uit de link die ik plaatste.
Ik denk dat dat een drukfout is.
 
dus Wikipedia is fout ?

en je kan evengoed frekwentie hebben bij gelijkspanning, een beetje hetzelfde als wisselstroom zonder dat de polariteit wisselt. Heftrucks die op wisselspanning werken, hebben inverters die de gelijkspanning van de batterij "omlzetten" in wisselspanning. echter doen ze dat niet echt, ze doen de motoren alleen geloven dat ze wisselspanng krijgen door pulserende gelijkspanning door te geven en "af en toe" de polariteit om te draaien.
als je de polariteit niet zou omdraaien, heb je een pulserende gelijkstroom en als je pulsen hebt heb je toch ook automatisch frekwentie ?
pulse width modulation is toch ook een gelijkstroom met een frekwentie ?
Lees nog eens goed wat er in je eigen link staat.
Er staat toch duidelijk dat het een frequentie afhankelijke weerstand is?
Als je een frequentie hebt bij gelijkspanning dan is het een wisselende spanning.
Dat is geen gelijkspanning maar een blokgolf.

Wat zit er aangesloten op je motor met het contact uit dat zorgt voor een blok of wisselspanning?
 
Wat zit er aangesloten op je motor met het contact uit dat zorgt voor een blok of wisselspanning?

niks :)
't ging mij er enkel om dat je ook een frekwentie kan hebben bij gelijkspanning.
en nu we toch aan het afwijken zijn : je kan toch ook een wisselspanning hebben in blokvorm, dus ben ik toch eerder geneigd om Jaap te volgen kwa benamingen.
en om nog verder af te wijken : heb je bij een gelijkspanning met frekwentie wel echte impedantie en dus een veranderende weerstand in/door een spoel, of moet er daarvoor een polariteitswissel zijn.
en nog een laatste om kompleet off-road te gaan : waarom heb je eigenlijk een + en een - bij luidsprekers aansluitingen ? dat is toch wisselstroom ?
 
niks :)
't ging mij er enkel om dat je ook een frekwentie kan hebben bij gelijkspanning.
en nu we toch aan het afwijken zijn : je kan toch ook een wisselspanning hebben in blokvorm, dus ben ik toch eerder geneigd om Jaap te volgen kwa benamingen.
en om nog verder af te wijken : heb je bij een gelijkspanning met frekwentie wel echte impedantie en dus een veranderende weerstand in/door een spoel, of moet er daarvoor een polariteitswissel zijn.
en nog een laatste om kompleet off-road te gaan : waarom heb je eigenlijk een + en een - bij luidsprekers aansluitingen ? dat is toch wisselstroom ?
Anders staan de luidsprekers (stereo) uit fase. Toch?
 
Kijk, dat zouden er meer moeten doen. Het lijkt er op dat degene die het minst weten denken de meeste antwoorden te moeten geven.
Helaas kloppen die meestal niet en worden de goede antwoorden voor blunder uitgemaakt.
Ik vind het dan wel op zijn plaats als je het tegendeel hier neer zet dat ze daar even op terug komen maar het blijkt veel makkelijker om dan maar te zwijgen.

Maar wat is dan het verschil?

Ik ken gel-accus en AGM-accus die allebei op hetzelfde principe zijn gebaseerd, het zuur is gebonden zodat het niet kan lekken.

En daarnaast heb je nog van die accus die in de volksmond "onderhoudsvrij" heten maar dat niet zijn. Herkenbaar aan het feit dat er geen losse doppen per cel op zitten, maar alle cellen gesloten middels één sluitstrip zodat je nog maar moeilijk kunt bijvullen, maar dat maakt ze niet onderhoudsvrij.
 
niks :)
't ging mij er enkel om dat je ook een frekwentie kan hebben bij gelijkspanning.
en nu we toch aan het afwijken zijn : je kan toch ook een wisselspanning hebben in blokvorm, dus ben ik toch eerder geneigd om Jaap te volgen kwa benamingen.
en om nog verder af te wijken : heb je bij een gelijkspanning met frekwentie wel echte impedantie en dus een veranderende weerstand in/door een spoel, of moet er daarvoor een polariteitswissel zijn.
en nog een laatste om kompleet off-road te gaan : waarom heb je eigenlijk een + en een - bij luidsprekers aansluitingen ? dat is toch wisselstroom ?
Volgens mij ging het om impedantie en kwam jij ermee dat impedantie dat dat geen wisselstroomweerstand was en het niet frequentieafhankelijk zou ziin.
De reden dat een luidspreker een + en - aansluiting heeft is dat je ze hetzelfde aansluit zodat ze bij meerder luidsprekers niet uit fase zet want dan hou je geen laag over.
En nu we het toch over luidsprekers hebben.
Als er op staat dat de impedantie 4 ohm is en je meet met een multimeter dan zal je ongeveer 3 ohm meten. naarmate dat de frequentie toe neemt neemt ook de impedantie toe.
Zo zal je bij ongeveer 50Hz zo'n 4 ohm meten en bij 1Khz zo'n 20 ohm.
Wat dei wisselspanning betreft heb je gelijk.
Een blokgolf die niet door nul gaat is een pulserende gelijkspanning.
Maar dit zal je op een motor niet aantreffen bij het probleem in dit topic.
 
Maar wat is dan het verschil?

Ik ken gel-accus en AGM-accus die allebei op hetzelfde principe zijn gebaseerd, het zuur is gebonden zodat het niet kan lekken.

En daarnaast heb je nog van die accus die in de volksmond "onderhoudsvrij" heten maar dat niet zijn. Herkenbaar aan het feit dat er geen losse doppen per cel op zitten, maar alle cellen gesloten middels één sluitstrip zodat je nog maar moeilijk kunt bijvullen, maar dat maakt ze niet onderhoudsvrij.
Even de zijstraat ingaan.

Gel en agm zijn beide soorten van een lood-zuur accu.
De 'klassieke' of 'gewone' is die met dopjes, die je de eerste vulling voorziet van accuzuur. Later, indien nodig, kan die bijgevuld worden met gedemineraliseerd water. Er zit een slangetje aan, wat nodig is omdat bij gebruik vd accu dampjes ontstaan, wat ook meteen de reden is van verlies van vocht.

Gel en agm hebben idd een materiaal tussen de platen, waar het zuur in gevangen zit. Gel spreekt voor zich. Agm heeft glaswolmatjes (verbeter indien nodig). Het staat iig voor absorbed glass matt.
Gel wordt bij mij gevuld en voorgeladen aangeleverd. Agm voorgeladen met een passend zuurpakket.
Beide accus zijn niet te controleren op vloeistofniveau, zijn beide dicht bij gebruiksklaar.

Dat wordt dan ook bedoeld met 'onderhoudsvrij'; er kan/hoeft/mag niet bijgevuld worden. Kwestie van semantiek. Onderhoud beperkt zich tot lading.

In mijn ogen zijn deze, en bijv ook lifepo / li ion accu's, daarom 'onderhoudsvrij'.


Indien er meer discussie komt over accu's; prima hoor. Lijkt me dan wel netjes om een ander topic uit te zoeken of te starten. :) ps; zie dit niet als afkapping, maar als uitnodiging svp
 
Terug
Bovenaan Onderaan