Oplichting ?

Ellan Vannin

MF veteraan
10 apr 2011
2.303
73
Lake Balaton Csopak Hungary
Ik heb al een hele tijd een motor te koop staan in zowel NL, B alsook Dld (mobile.de) op de diverse verkoopsites. Nu kreeg ik van de week een sms met daarin in het Duits de vraag of de motor nog te koop was en tevens de vraag indien dit zo was via een bepaald privemailadres contact op te nemen. Het sms je kwam via ik dacht 810. Aangezien ik dit vreemd/verdacht vond want mijn e-mailadres + telefoonnr. staat duidelijk in de advertentie heb ik hier niet op gereageerd. Prompt de dag erna gaat mijn telefoon een keer over, en dus een gemist gesprek. Nummer gecontroleerd en begon met 370 (landnummer). Waarschijnlijk landnummer van Litouwen. Natuurlijk niet teruggebeld, is dit weer een nieuwe vorm van oplichting ?
 
ɔᴉdoʇ ʇᴉp uᴉ uǝpɹoʍ ɐƃ ʇɥɔᴉlǝƃdo ʞᴉ ʇɐp ƃuɐq uǝq ʞᴉ snp ℲW do ǝdʎʇɹǝʇʇǝl ʇᴉp ʇǝɯ pʍnoɹʇɹǝʌ ʇǝᴉu uǝq ʞᴉ ɹɐɐɯ ǝǝpᴉ uǝǝƃ qǝɥ ʞI
 
Hoe moeten wij dat weten? Zolang jij jouw oproepen niet beantwoord en/of terug belt weten wij er nog minder van dan jijzelf. Pas als je zo iemand spreekt, en hij/zij stelt dan verdachte voorwaarden en jij krijgt er een raar onderbuik gevoel bij kan je zeggen "krijg de ........".
 
er zitten nu ook veel militairen in litouwen, wie weet wil 1 daarvan wel contact met je. helaas luisteren de russen ook meee dus hij moet voorzichtig zijn, voor je het weet stelen zij de motor.
 
Gooi een gratis simkaartje in je oude gsm, geef m dat nummer en laat m daarop bellen.

En als je terug moet bellen, niet doen. Laat hen jouw maar bellen. Een manier van oplichten is jouw bellen, ophangen en vervolgens hopen dat jij terugbelt. Dat nummer is dan een peperduur betaalnummer.

Maar, wat let je om gewoon een mail te sturen. Ook dat kan gewoon via een tijdelijk of speciaal daarvoor aangemaakt emailadres van jou.

Genoeg Oost-Europeanen die hier in het Westen werken en naast dr werk hier een handeltje drijven. Hier dingen kopen, daar verkopen. Meen dat oude Honda's daar redelijk gewild zijn. Daar opknappen en doorverkopen is goedkoper dan hier opknappen. Dus om het nu direct te wantrouwen lijkt me ook onnodig.
 
Als iemand uit het buitenland graag je motor wil sturen ze wel eerst een nette email. Zo heb ik dat in ieder geval gedaan.

Ja. Je hebt het SMSje al geopend? Dan zou ik maar even goed mijn bankrekening in de gaten houden...

Niet overdrijven _O-
 
Pas als je je motor kwijt bent en je heb er geen geld voor gehad ben je opgelicht
 
Litouwers,Polen enz. kopen hier massaal auto's en motoren om uit te voeren naar hun land,daar is toch niets vreemd aan?
Bellen naar ginder zou ik ook niet doen,maar ik zie niet in waarom je hem niet zou mailen.

Een tijdje geleden zocht ik onderdelen en kwam via de Duitse ebay bij een Litouwer terecht die bijna alles had wat ik zocht. :)
Alles is heel correct verlopen,ook het omruilen nadat hij verkeerde onderdelen had opgestuurd. :t
 
Litouwers,Polen enz. kopen hier massaal auto's en motoren om uit te voeren naar hun land,daar is toch niets vreemd aan?
Bellen naar ginder zou ik ook niet doen,maar ik zie niet in waarom je hem niet zou mailen.

Een tijdje geleden zocht ik onderdelen en kwam via de Duitse ebay bij een Litouwer terecht die bijna alles had wat ik zocht. :)
Alles is heel correct verlopen,ook het omruilen nadat hij verkeerde onderdelen had opgestuurd. :t
AHA!!! En wij weten wel hoe hij daaraan kwam!
Nou, mystery solved!
 
Ik heb al een hele tijd een motor te koop staan in zowel NL, B alsook Dld (mobile.de) op de diverse verkoopsites. Nu kreeg ik van de week een sms met daarin in het Duits de vraag of de motor nog te koop was en tevens de vraag indien dit zo was via een bepaald privemailadres contact op te nemen.

Spam-mailadres aanmaken en daarmee contact leggen ?

Dan kan er toch verder niets mis gaan en krijg je wellicht meer informatie.



Ik heb ooit een stereoset aan een pool verkocht. Verliep ook allemaal anders dan normaal, hij gaf maar heeel weinig info maar wilde 'dindag 15.uur de spullen ophalen'.

Kom maar langs :)

En hij kwam, kocht/betaalde en ging weer. Of het spul kapot was of werkend vertrouwde hij mij op m'n woord. Binnen 3 minuten had ik geld in de hand en klaar.
 
Als het praat als een eend en het loopt als een eend is het waarschijnlijk een eend.
Als het zwart met wit is, in de wei loopt, een kalfje heeft, boe roept, melk geeft en gras eet, zijn er toch nog mensen die denken dat het een vis is.
 
Als het zwart met wit is, in de wei loopt, een kalfje heeft, boe roept, melk geeft en gras eet, zijn er toch nog mensen die denken dat het een vis is.
Iedereen weet dat dat een paard is B| B|


Of een ooievaar met overgewicht :/
 
Gewoon een mailtje sturen, ik zie er het probleem niet van in. Moest hij je gaan spammen kun je hem altijd blokkeren of als spam melden, ben je er van af.
Wie weet loop je nu een mooie deal mis.
 
Terug
Bovenaan Onderaan