oplichting

Wat ik ook wel eens gehoord heb als scam is het volgende, lijkt behoorlijk vaak voor te komen:

Iemand reageert op je zoekertje en wil betalen met credit card of paypal en vraagt om te verzenden. Ze betalen netjes en jij doet uiteraard de verzending. Wat ze vervolgens na levering doen is aangeven aan hun credit card maatschappij of paypal dat ze niets ontvangen hebben, waarna ze hun geld terug krijgen. (ah ja want bescherming van de consument!) Als dat gebeurd is dan gaat bijvoorbeeld paypal bij jou komen aankloppen om het bedrag terug te vorderen. In the end ben je dus én je goederen kwijt, én je moet het geld teruggeven.
 
Als iemand iets van mij wil kopen, mag hij zelf met cash aan de deur komen. Niet via Western Union, niet via PayPal, niet via een transporteur. Zelf, met cash. Geen cash bij? Om de hoek ligt een pinautomaat. Maak je een eventueel groter bedrag per bank-app over? Dan krijg je het "item" pas mee op het moment dat IK op MIJN bank-app zie dat het geld binnen is. Niet eerder.
 
Wat ik ook wel eens gehoord heb als scam is het volgende, lijkt behoorlijk vaak voor te komen:

Iemand reageert op je zoekertje en wil betalen met credit card of paypal en vraagt om te verzenden. Ze betalen netjes en jij doet uiteraard de verzending. Wat ze vervolgens na levering doen is aangeven aan hun credit card maatschappij of paypal dat ze niets ontvangen hebben, waarna ze hun geld terug krijgen. (ah ja want bescherming van de consument!) Als dat gebeurd is dan gaat bijvoorbeeld paypal bij jou komen aankloppen om het bedrag terug te vorderen. In the end ben je dus én je goederen kwijt, én je moet het geld teruggeven.
Via Paypal moet je enkel kopen idd, niet verkopen. En als je tóch iets via Paypal betaald moet krijgen, laat ze de optie 'overmaken als vriend' aanvinken.... Dan geldt de Paypal kopersbescherming niet.

Ik heb wel eens gehad in het buitenland dat ze wilde dat ik via Paypal betaalde (particulier) want dat is een rechtstreekse betaling ipv een dag wachten op de bank... Werkt prima, maar wel als vriend, kreeg ik de melding 'geen kopersbescherming'
 
Via Paypal moet je enkel kopen idd, niet verkopen. En als je tóch iets via Paypal betaald moet krijgen, laat ze de optie 'overmaken als vriend' aanvinken.... Dan geldt de Paypal kopersbescherming niet.

Ik heb wel eens gehad in het buitenland dat ze wilde dat ik via Paypal betaalde (particulier) want dat is een rechtstreekse betaling ipv een dag wachten op de bank... Werkt prima, maar wel als vriend, kreeg ik de melding 'geen kopersbescherming'
Dat is wel een goeie om weten :Y Ben zelf nog nooit ingegaan op zo'n voorstellen maar 'k kan me wel voorstellen dat het in zo'n geval wel héél vertrouwd kan klinken.
 
Als je iets opstuurt altijd het verzendbewijs bewaren. Dan staat de creditcard maatschappij een stuk minder sterk want je kunt aantonen dat het verzonden is. Ik stuur ook meestal de track en trace code mee.

Maar ik stuur het zelf wel pas op als het betaald is. Via betaalverzoek van mp of rechtstreeks.

Duurdere dingen die ik via mp koop haal ik op. Dan weet je gauw genoeg of de advertentie klopt.
 
effe hulp gevraagd.

Ik krijg al maanden lang facturen van ene alvarosaude22@gmail.com. Zit in zuid Portugal, ben daar nog nooit geweest. Geen idee wie het is, antwoord ook niet. Wel facturen met alles erop en eraan, BTW nummer en zijn adres. Behalve mijn adres. Factuur zegt €300 salaris voor die maand. Via de politie in contact met de lokale (Faro) Portugese politie, die lijken niet veel te doen behalve uit te leggen wie hun baas is. Spreken ook geen woord Engels, Frans of Duits, dus geen beste communicatie via translate. Interpol contacteren gaat ook niet, gmail adres blokkeren ook niet, loop je vast op een hopeloze hoofd medewerker in India. En ik kan mijn gmail adres echt niet veranderen..
Iemand nog een goed idee? Ik heb nu €3200 aan facturen
 
effe hulp gevraagd.

Ik krijg al maanden lang facturen van ene alvarosaude22@gmail.com. Zit in zuid Portugal, ben daar nog nooit geweest. Geen idee wie het is, antwoord ook niet. Wel facturen met alles erop en eraan, BTW nummer en zijn adres. Behalve mijn adres. Factuur zegt €300 salaris voor die maand. Via de politie in contact met de lokale (Faro) Portugese politie, die lijken niet veel te doen behalve uit te leggen wie hun baas is. Spreken ook geen woord Engels, Frans of Duits, dus geen beste communicatie via translate. Interpol contacteren gaat ook niet, gmail adres blokkeren ook niet, loop je vast op een hopeloze hoofd medewerker in India. En ik kan mijn gmail adres echt niet veranderen..
Iemand nog een goed idee? Ik heb nu €3200 aan facturen
Factuurtje terugsturen :Y.
 
Ik markeer dat adres dan als spam, en ik zie het nooit meer.
ps. deze tip kost jou slechts 1600 euro (toch de helft goedkoper :) )
Dat is leuk, maar dan gaat het gewoon in je spam file. Ja verdwijnt automatisch na 30 dagen, maar je hebt het nog steeds ontvangen. ik ga in m'n best translate portugees de lokale politie toch nog eens vragen wat ze gedaan hebben, en zet de nationale portugese politie op de cc lijst, samen met onze politie. En ja in Engels en Portugees.
 
Dat is leuk, maar dan gaat het gewoon in je spam file. Ja verdwijnt automatisch na 30 dagen, maar je hebt het nog steeds ontvangen. ik ga in m'n best translate portugees de lokale politie toch nog eens vragen wat ze gedaan hebben, en zet de nationale portugese politie op de cc lijst, samen met onze politie. En ja in Engels en Portugees.
Ik zou de moeite niet eens nemen... Je email heb je wss ergens gebruikt voor aanmelden oid en die database is gehackt... Oftewel ze sturen gewoon iedereen dezelfde mails en hopen dat er iemand intrapt en betaald.

Gewoon negeren is het beste

Hier kan je checken of je email in een gelekte database staat 🥴🥴 is dat het geval dan krijg je wss daar de spam van.

 
Dat is leuk, maar dan gaat het gewoon in je spam file. Ja verdwijnt automatisch na 30 dagen, maar je hebt het nog steeds ontvangen. ik ga in m'n best translate portugees de lokale politie toch nog eens vragen wat ze gedaan hebben, en zet de nationale portugese politie op de cc lijst, samen met onze politie. En ja in Engels en Portugees.
En wat denk je daar mee te bereiken?
 
En wat denk je daar mee te bereiken?
Gewoon een verdomd goede reden te hebben als er toch op één of andere manier een incasso buro / politie bij mijn vrouw aan de deur staat terwijl ik weer in Dolomieten of zo zit. Is al dik gedokumenteerd. Het kan toch niet dat een Portugees geregistreerd bedrijf BTW rekenening verstuurd zonder adres en opvolging?
Maar ik kom er wel uit, heb wel grotere problemen gehad
 
In mijn publieke mailbox krijg ik tientalle facturen, als de kop zegt "uw factuur" keil ik die mail ongelezen weg

Hatsee, allemaal de prullenbak in

1660148234097.png
 
Gewoon een verdomd goede reden te hebben als er toch op één of andere manier een incasso buro / politie bij mijn vrouw aan de deur staat terwijl ik weer in Dolomieten of zo zit. Is al dik gedokumenteerd. Het kan toch niet dat een Portugees geregistreerd bedrijf BTW rekenening verstuurd zonder adres en opvolging?
Maar ik kom er wel uit, heb wel grotere problemen gehad
Dit is niet echt een probleem, dat maak jij ervan.
 
Dit is niet echt een probleem, dat maak jij ervan.
Inderdaad,de verzender heeft niet eens je naam of adres,alleen je e-mail adres.
Hoe zou hij dan een incasso sturen?
Gewoon blokkeren en vergeten.
En als je hem blokkeert komt zijn mail niet eens meer in je spam map.
 
Oh ja, mijn vrouw en ikzelf zijn de afgelopen week gebeld door een nummer uit Hengelo,..ik kreeg een bandje met een Engelstalige stem die iets brabbelde over fraude met mijn BSN nummer,...
Ik ben nog steeds vergeten om de politie in Hengelo te bellen eigenlijk.
 
In mijn publieke mailbox krijg ik tientalle facturen, als de kop zegt "uw factuur" keil ik die mail ongelezen weg

Hatsee, allemaal de prullenbak in

Bekijk bijlage 1792118
Oh ja Duitstalige mailtje dat ik ergens getankt heb in Duitsland en nog moet betalen ivm met een niet goed werkende betaalpas,...terwijl ik niet eens in Duitsland ben geweest,.. negeren net als Rob.
 
Terug
Bovenaan Onderaan