Oplossing gezocht: motor hoge portiek inrijden

PatrickSoler

MF veteraan
16 apr 2015
2.390
9
Leiden
Hallo allemaal,

Ik dacht niet de enige te zijn met dit probleem dus wellicht heeft iemand ervaring en tips. Zoals op de foto te zien is heb ik een soort helling nodig waarmee ik m'n motor hierop kan krijgen. M'n vriendin woont net in centrum Den Haag en zou 'm graag achter het hek willen hebben aangezien ik er best vaak ben. Onderste tree is zo'n 25 cm en de tweede is ook nog wel een stukje. Ik moet wat stevigs hebben waarmee ik 'm naar boven kan rijden. Wat voor materiaal zou ik moeten hebben, en is zo'n ding kant en klaar te kopen of beter zelf eentje bouwen? Ook moet hij nog op te tillen zijn zodat ik 'm daarna weer kan verplaatsen.

Iemand een oplossing? :)

SMSxZd8.jpg
 
Laatst bewerkt:
Stuk multiplex plank laten zagen met ondersteuning onder de tredes die de trap volgt, lijkt me het meest praktisch. Met beetje gasgeven en spelen met de koppeling rij je daar dan wel op lijkt me?
 
Ook moet hij nog op te tillen zijn zodat ik 'm daarna weer kan verplaatsen.

Dat......beste man kan je eigenlijk wel beetje vergeten.
Tenzij het een 125cc motorfiets betreft.
Ik heb zoiets namelijk bij de veter gehad en het vertillen van een beetje motorfiets kost je al snel de ruggewervels.
Wellicht is een motoboy dan de oplossing voor je.
Soort van onderlegger met wieltjes waardoor jij je motor na erop zetten alle kanten uit kunt rollen.
Google er maar eens op, of rij eens langs bij een motorzaak om zoiets te zien in levende lijve.
Ook hoop ik dat je motorfiets niet al te breed is, want het portiek ziet er vrij smal uit.
Met een aanloop en bij het omhoogrijden moet je toch echt niet telkens de muren willen raken.
Succes en hoop dat je een oplossing vind voor je vraag.
Vr gr E
 
Ik denk dat hij bedoeld dat de oplossing niet te zwaar moet zijn. Doordat dat niet permanent kan blijven liggen.

Wat mij ook makkelijk lijkt is om twee kleine opritjes in elkaar te schroeven (Wigvorm met de breedte van de ingang.). Ook lekker handzaam.
 
Laatst bewerkt:
Lekkere kansloze reacties hier ook weer.. waar gaat dat heen met MF.

On topic:
Zoek eens op google bij afbeeldingen naar: oprijplaat traanplaat. Hier staan veel mooie voorbeelden in wat misschien wel bij je past.

Houd er wel rekening mee dat de oprijplaat niet de stijl is en je vast komt te zitten.
 
Om even wat antwoord op een aantal vragen te geven:

Het gaat om een Yamaha FZS600 Fazer. Met volle tank ongeveer 220 kilo geloof ik.

De motor hoeft niet opgetild te worden, puur de oprijplaat zodat hij niet blijft liggen. Ik wil 'm dus weer ergens achter het hek neerzetten na gebruik.

Ik lees hier over planken, maar ik vraag me af of een plank sterk genoeg is. Ook moet hij uiteraard niet verschuiven tijdens het oprijden.

Aluminium oprijplaat zou wel een idee zijn, ze zijn echter wat aan de dunne kunt om met je voeten erop te kunnen steunen denk ik?

De motor hoeft er niet achterwaarts uit, kan namelijk goed keren op het binnenplaatsje.

Ook maak ik me niet zo veel zorgen over de breedte, mijn schuur met drempel is namelijk nog smaller en daar kom ik ook in.


Oprijplaat_Dubbel_60cm_1.jpg

Deze oplossing zou misschien wel praktisch en betaalbaar zijn als hij de hoogte redt zonder erg steil te worden.
 
Goedkoopste oplossing: steigerplank en een balkje. Balkje op tweede trede, steigerplank erop zodat overgang van plank naar drempel redelijk glad is. Is sterk zat, rijd er mijn Fazer en S1000RR ook mee naar binnen.
 
wil je er op rijden of hem er op lopen.
als het om rijden gaat gewoon een balkje in de onderste hoek en met een beetje snelheid rijdt je hem zo omhoog. een stoeprand kan je ook oprijden en met een beetje oefenen lukt een paar achter elkaar ook wel. zeker als de poort breed genoeg is dat je wat ruimte over hebt. beetje gas er op om het voorwiel licht te maken en je rijd zo naar boven.
 
Een plank is misschien genoeg als je voeten aan de grond kan houden tijdens het rijden op de helling. Anders zou ik voor een stuk houten plaat gaan met bijna de breedte van de treden. Vlak met bovenste trede, en rustend op de 1e en op straat. Op en voor de 1e trede 2x2 driehoeken pas maken en op 1/3 en 2/3 vast maken.

Dan nog wat verzinnen voor het gemakkelijk oppakken/slepen/rijden.
 
Om even wat antwoord op een aantal vragen te geven:

Het gaat om een Yamaha FZS600 Fazer. Met volle tank ongeveer 220 kilo geloof ik.

De motor hoeft niet opgetild te worden, puur de oprijplaat zodat hij niet blijft liggen. Ik wil 'm dus weer ergens achter het hek neerzetten na gebruik.

Ik lees hier over planken, maar ik vraag me af of een plank sterk genoeg is. Ook moet hij uiteraard niet verschuiven tijdens het oprijden.

Aluminium oprijplaat zou wel een idee zijn, ze zijn echter wat aan de dunne kunt om met je voeten erop te kunnen steunen denk ik?

De motor hoeft er niet achterwaarts uit, kan namelijk goed keren op het binnenplaatsje.

Ook maak ik me niet zo veel zorgen over de breedte, mijn schuur met drempel is namelijk nog smaller en daar kom ik ook in.Deze oplossing zou misschien wel praktisch en betaalbaar zijn als hij de hoogte redt zonder erg steil te worden.


Er zijn verschillende diktes traanplaat diktes. Hier kan je eventueel ook nog een blokje hout onder schroeven wat op de traptree rust als dit nodig is.
 
Goedkoopste oplossing: steigerplank en een balkje. Balkje op tweede trede, steigerplank erop zodat overgang van plank naar drempel redelijk glad is. Is sterk zat, rijd er mijn Fazer en S1000RR ook mee naar binnen.

Rij of loop jij je motoren erop? En hoe is het bij jou?

wil je er op rijden of hem er op lopen.
als het om rijden gaat gewoon een balkje in de onderste hoek en met een beetje snelheid rijdt je hem zo omhoog. een stoeprand kan je ook oprijden en met een beetje oefenen lukt een paar achter elkaar ook wel. zeker als de poort breed genoeg is dat je wat ruimte over hebt. beetje gas er op om het voorwiel licht te maken en je rijd zo naar boven.

Het is wel echt te hoog voor alleen een balkje. Ik wil hem erop rijden. Daarmee bedoel ik dat ik erop wil zitten als ik hem naar binnen rij, maar snelheid is niet echt mogelijk, zal heel geleidelijk moeten. Om ernaast te lopen is het te smal voor en lijkt me bovendien te zwaar en te groot risico dat hij omvalt :+


Een plank is misschien genoeg als je voeten aan de grond kan houden tijdens het rijden op de helling. Anders zou ik voor een stuk houten plaat gaan met bijna de breedte van de treden. Vlak met bovenste trede, en rustend op de 1e en op straat. Op en voor de 1e trede 2x2 driehoeken pas maken en op 1/3 en 2/3 vast maken.

Dan nog wat verzinnen voor het gemakkelijk oppakken/slepen/rijden.

Dat is inderdaad te vraag, maar ik denk dat het net te hoog is om nog bij de grond te kunnen als ik erop zit, dus zal waarschijnlijk wel een plank moeten hebben ter breedte van de treden.

[afbeelding]
Deze oplossing zou misschien wel praktisch en betaalbaar zijn als hij de hoogte redt zonder erg steil te worden.

Zo praktisch lijkt mij dat niet.
De stoep loopt af , links is zeker 5 cm lager dan rechts dus zou je de oprijplaat aan de onderkant op moeten vullen.

Daar heb je een punt. Zou ik een stuk hout wellicht eronder kunnen doen om het gelijk te maken.


Ik ga binnenkort even wat meten en kijken hoelang de plaat/plank zou moeten zijn om fatsoenlijk omhoog te komen. Zou een traanplaatdikte van 1,5mm sterk genoeg zijn als de plaat ongeveer 1,5m lang is?
 
Beetje moeilijk inschatten maar het lijkt erop dat als je een plank uit één stuk neemt dat die nogal lang moet zijn. Bovendien lijkt het nogal scheef af te lopen.

Ik zou proberen twee blokken hout per trede op maat te maken. Wij hebben bijv. brandhout blokken van 30 cm breed ofzo. Daar kun je een stuk schuin afmeppen of zagen en desnoods aanvullen met kleinere stukken hout.
Dat kun je ook wat makkelijker aan de kant gooien ipv een plank van 1,5 meter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan