Oplossing voor Mobiele Bellers, Appende koekblikkers

MotoX

Die hard MF'er
16 aug 2003
571
16
's Hertogenbosch
Ik ben het zat!
Voor de zoveelste keer half van de weg gedrukt door zo'n bestuurder die zijn telefoon belangrijker vindt dan mijn leven!

Zullen we ff brainstormen over een oplossing?

Ik zou zeggen:
Maak van iedere motorrijder (die dat wil) een Buitengewoon Opsporings Ambtenaar.

Die haalt dan op het politiebureau een GoPro.
Als je dan tijdens het rijden een Mobiele Bellert ziet, start je de opname, je filmt die persoon z'n activiteit en gezicht, z'n kentekenplaat, en je rijdt weer door.

Aan het eind van de week ruil je de Camera in voor een lege.

Het gefilmde materiaal wordt verwerkt tot boetes en het CJIB doet de rest.

Dure oplossing?
Nou nee, de BOA (motorrijder) krijgt 10% van de opbrengst *D en de rest van de boetes is ruim voldoende voor het dekken van de kosten.

Dan zou ik op weg naar m'n werk zon'n 300 Euro scoren per dag (mijn percentage)
Mmm, ik denk dat ik dat dan maar full time zou gaan doen :]
 
Ik ben het zat!
Voor de zoveelste keer half van de weg gedrukt door zo'n bestuurder die zijn telefoon belangrijker vindt dan mijn leven!

Zullen we ff brainstormen over een oplossing?

Ik zou zeggen:
Maak van iedere motorrijder (die dat wil) een Buitengewoon Opsporings Ambtenaar.

Die haalt dan op het politiebureau een GoPro.
Als je dan tijdens het rijden een Mobiele Bellert ziet, start je de opname, je filmt die persoon z'n activiteit en gezicht, z'n kentekenplaat, en je rijdt weer door.

Aan het eind van de week ruil je de Camera in voor een lege.

Het gefilmde materiaal wordt verwerkt tot boetes en het CJIB doet de rest.

Dure oplossing?
Nou nee, de BOA (motorrijder) krijgt 10% van de opbrengst *D en de rest van de boetes is ruim voldoende voor het dekken van de kosten.

Dan zou ik op weg naar m'n werk zon'n 300 Euro scoren per dag (mijn percentage)
Mmm, ik denk dat ik dat dan maar full time zou gaan doen :]

En jij bent dan met het bedienen van die GoPro niet onveiliger bezig dan die mobiele beller :?

Ik zie meer in een soort 'jammer': bij draaiende motor werkt mobiele ontvangst alleen via de carkit })
 
Leuke gedachte, niet effectief. Ik zie meer in een speciaal handhavingsteam dat met veul te snelle en gepantserde vrachtauto's naar willekeur auto's van de weg veegt. Als het je overkomt: jammer dan, had je maar moeten opletten en in je spiegels moeten kijken, zoals je dat beloofde te zullen blijven doen toen je je rijbewijs in ontvangst nam. Op die manier maak je het voor iedereen even gevaarlijk op de weg, en heb je iedereen binnen een mum van tijd weer bij de les. Een soort gratis bijscholing dus. Nu ik erover nadenk: als je gewoon nog een paar jaar niets doet heb je het geschetste verkeersbeeld ook bereikt. Veel goedkoper dus.

:+

Meer serieus: het toezicht dat TS oppert kan eenvoudiger. Volgens mij was het de Telegraaf die niet zo lang geleden liet zien dat je vanaf een viaduct gemakkelijk via voorruiten naar binnen kunt kijken, en zo direct ziet of iemand met een telefoon zit te pielen, of om andere redenen naar zijn of haar kruis zit te staren i.p.v. naar buiten. Als ik het me goed herinner betrof dat 8 op de 10 passerende automobilisten... dat zijn er best veel.

Ik zou verwachten dat het toezicht ook gewoon moet kunnen met de op en rond snelwegen reeds aanwezige camera's (voor o.a. trajectcontrole en snelwegbewaking), behoudens een kleine aanpassing van de opstelling. Medewerkers van het CJIB zijn reeds BOA en kunnen o.b.v. de plaatjes bekeuren, en die betaal je gewoon uit de administratiekosten die bovenop de boetes wordt geheven.

Pakkans vergroten dus: 2 weken lang 5 x 239 Euro per week aftikken is voor de meeste telefoonvasthouders ook een goede prikkel om daar eens mee op te houden, verwacht ik.

Dezelfde toezichtsmethode zou je ook kunnen gebruiken om bumperklevers te verbaliseren, want dat bumperkleven is ook een collectief dingetje geworden. Voila: dubbel rendement.
 
Laatst bewerkt:
Ik zie ook vaak boetes als maatregel, ik denk dat het ook handig kan zijn om iemand gewoon 1 uurtje in een parkeervak op te vangen. Kijken wat ze daar op de zaak of thuis van vinden.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben het zat!
Voor de zoveelste keer half van de weg gedrukt door zo'n bestuurder die zijn telefoon belangrijker vindt dan mijn leven!

Zullen we ff brainstormen over een oplossing?

Ik zou zeggen:
Maak van iedere motorrijder (die dat wil) een Buitengewoon Opsporings Ambtenaar.

Die haalt dan op het politiebureau een GoPro.
Als je dan tijdens het rijden een Mobiele Bellert ziet, start je de opname, je filmt die persoon z'n activiteit en gezicht, z'n kentekenplaat, en je rijdt weer door.

Aan het eind van de week ruil je de Camera in voor een lege.

Het gefilmde materiaal wordt verwerkt tot boetes en het CJIB doet de rest.

Dure oplossing?
Nou nee, de BOA (motorrijder) krijgt 10% van de opbrengst *D en de rest van de boetes is ruim voldoende voor het dekken van de kosten.

Dan zou ik op weg naar m'n werk zon'n 300 Euro scoren per dag (mijn percentage)
Mmm, ik denk dat ik dat dan maar full time zou gaan doen :]
Nee dat soort dingen heb ik zo de pest aan.
En ja het overkomt mij ook.
Aan de andere kant je weet dat het gebeurt en hou je daar rekening mee alleen al voor je eigen veiligheid
 
Ik zie ook vaak boetes als maatregel, ik denk dat het ook handig kan zijn om iemand gewoon 1 uurtje in een parkeervak op te vangen. Kijken wat ze daar op de zaak of thuis van vinden.
Leuk voor de ik heb haast figuren.
( die figuren die telaat vertrekken }) )
 
boetes voor mobiel bellen registreren.
2e keer dubbele boete
3e keer? code op het rijbewijs dat je een jammer in de auto moet hebben die bij draaiende motor werkt

en voor bumperkleven vind ik een rijverbod van 2 uur wel een goeie
 
Hmm... Ik zie wel iets in lijfstraffen. Te beginnen met 10 stokslagen? 8-)
 
Leuke gedachte, niet effectief. Ik zie meer in een speciaal handhavingsteam dat met veul te snelle en gepantserde vrachtauto's naar willekeur auto's van de weg veegt. Als het je overkomt: jammer dan, had je maar moeten opletten en in je spiegels moeten kijken, zoals je dat beloofde te zullen blijven doen toen je je rijbewijs in ontvangst nam. Op die manier maak je het voor iedereen even gevaarlijk op de weg, en heb je iedereen binnen een mum van tijd weer bij de les. Een soort gratis bijscholing dus. Nu ik erover nadenk: als je gewoon nog een paar jaar niets doet heb je het geschetste verkeersbeeld ook bereikt. Veel goedkoper dus.

:+

Meer serieus: het toezicht dat TS oppert kan eenvoudiger. Volgens mij was het de Telegraaf die niet zo lang geleden liet zien dat je vanaf een viaduct gemakkelijk via voorruiten naar binnen kunt kijken, en zo direct ziet of iemand met een telefoon zit te pielen, of om andere redenen naar zijn of haar kruis zit te staren i.p.v. naar buiten. Als ik het me goed herinner betrof dat 8 op de 10 passerende automobilisten... dat zijn er best veel.

Ik zou verwachten dat het toezicht ook gewoon moet kunnen met de op en rond snelwegen reeds aanwezige camera's (voor o.a. trajectcontrole en snelwegbewaking), behoudens een kleine aanpassing van de opstelling. Medewerkers van het CJIB zijn reeds BOA en kunnen o.b.v. de plaatjes bekeuren, en die betaal je gewoon uit de administratiekosten die bovenop de boetes wordt geheven.

Pakkans vergroten dus: 2 weken lang 5 x 239 Euro per week aftikken is voor de meeste telefoonvasthouders ook een goede prikkel om daar eens mee op te houden, verwacht ik.

Dezelfde toezichtsmethode zou je ook kunnen gebruiken om bumperklevers te verbaliseren, want dat bumperkleven is ook een collectief dingetje geworden. Voila: dubbel rendement.


Onnodig links bijven rijden ook geijk even aanpakken dan.
 
Ik zie wel iets in een wereldwijde lamlegging door een giga zonnevlam ..
Kunnen ze allemaal weer eens normaal met elkaar praten, en 1 op1 communiceren , ipv driekwart
van de rest van hun leven met de kop op een schermpje zitten te staren .




:P
 
Laatst bewerkt:
Ik zie ook wel wat het herimplementeren van bestaande camera's om op die manier de focus te leggen op mensen met een telefoon in de hand. Als dit niet kan, zou ik ook graag zien dat ze nieuwe camera's hiervoor inzitten. Dat kan gemakkelijk tegenwoordig en de technologie is er ook klaar voor. het is alleen een verandering van prioriteiten. Ze kunnen er ook goed geld aan verdienen.

Verder mogen ze ook vaker die verplichte (zelf betaalde) cursussen opleggen voor mensen met een telefoon in de handen. Ze hebben namelijk bewezen dat ze de consequenties niet begrijpen. Ze moeten deze mensen gewoon op de eene of andere manier afschrikken van dat gedrag voordat het uit de hand loopt.

Het gopro idee is ook wel interessant maar dat is "self-policing" en ze zullen niet snel dat soort macht overdragen aan de normale burger. Zelf denk ik niet dat het bedienen van een gopro gevaarlijker is dan een telefoon in de handen houden. Een gopro is gewoon een knopje indrukken en je bent klaar. Het is in principe even snel gedaan als je zonnevizier naar beneden halen.

Het meest realistische is denk ik uiteindelijk het gebruik van high tech camera's. Ze zullen hierin namelijk meer voordelen zien dan alle andere oplossingen, namelijk het feit dat ze meteen ook iedereen hun gezichten kunnen filmen etc etc. Big brother is watching you achtige dingen,... maar wel voor je eigen veiligheid toch?! :+
 
Laatst bewerkt:
Ik ken het, heb dan bij de eerstvolgende verkeerslichten een paar keer zo'n koekblikker aangesproken, inderdaad in de bewoording die in de TS al staat: "Jouw telefoontje is niet belangrijker dan mijn leven!". Vaak is dan de vraag waar ik reed.. Waarop ik moet vertellen dat ik reed op de plek waar zij een rijstrook naar rechts of links gingen en ik allerhande acties moest uithalen om een ongeluk te voorkomen :/

[me="Destruction86"]gaat sowieso een camera op de motor monteren.[/me] Een tijdje terug een systeem gezien met 2 camera's, zodat je er dus 1 voorop kunt monteren en 1 achter. Ik weet even niet meer welk het precies is, maar dat zoiets er komt is wel zeker. En mocht ik daarmee appende bestuurders vastleggen dan gaan de opnames daarvan sowieso naar de politie.

Zelf heb ik alléén tijdens het rijden mijn telefoon in mijn handen, als ik met een auto van iemand anders rijd en ik navigatie nodig heb. Maar dan houd ik hem alleen vast om te voorkomen dat-ie ergens tussen/onder valt en ik er niet meer bij kom. Ik kijk ook niet op het scherm, de navigatie praat immers tegen je en de instructies horen is voldoende. Oke, wettelijk gezien ben ik dan dus al fout, maar ik heb mijn ogen op het verkeer. In mijn eigen auto hangt de telefoon (of andere navigatie) gewoon in/aan een houder, zoals dat hoort.

Het grote probleem is gewoon, dat de pakkans veel te klein is. De pakkans moet veel groter worden, dan houden mensen er wel mee op. Ook lijkt het mij wel een idee, dat als de bestuurder die met zijn telefoon zat te kloten duidelijk aantoonbaar daardoor gevaarlijk gedrag vertoont heeft, om dan het rijbewijs in te vorderen op basis van Art.5 (men dient zich zodanig te gedragen dat er geen gevaar of hinder ontstaat of kan ontstaan). Dikke boete, rijbewijs een tijdje kwijt en dat evt. aangevuld met een EMG. Daag :W
 
Ja naturlijk ...en dan op de gopro ook nog een gecalibreerde snelheidsmeting er op, dan kan iedereen ook gelijk een boete uit laten schrijven voor snelheidsovertredingen, ook maar koppelen aan de mobieltjes, zodat oversteken voorbij een zebrapad gelijk afgestraft kan worden, koppelen aan de pinpas, zodat bij afrekenen in de kroeg gelijk gezien kan worden of iemand gezopen heeft en dan nog in de auto kruipt....

Brrrr man wat hou jij er enge gedachte op na
 
Zelf een GoPro kopen en opnemen wat je tegenkomt aan wangedrag kan toch al?
Dan maak je met die beelden een eigen video-kanaal, vlog, ... waarop de hele wereld
kan zien wat je meemaakt.

Van de gevaarlijkste gevallen kopieer je het filmdeel naar een korter filmpje,
en die voeg je als bijlage bij je digitale aangifte voor gevaarlijk weggedrag.

Daar hoef je toch geen BOA of politieagent voor te zijn?
 
Zelf een GoPro kopen en opnemen wat je tegenkomt aan wangedrag kan toch al?
Dan maak je met die beelden een eigen video-kanaal, vlog, ... waarop de hele wereld
kan zien wat je meemaakt.

Van de gevaarlijkste gevallen kopieer je het filmdeel naar een korter filmpje,
en die voeg je als bijlage bij je digitale aangifte voor gevaarlijk weggedrag.

Daar hoef je toch geen BOA of politieagent voor te zijn?
Ja natuurlijk, en dan zelf gaan editten, en de hele boel verdraaien zoals het je zelf het beste uitkomt
 
...

Zelf heb ik alléén tijdens het rijden mijn telefoon in mijn handen, als ik met een auto van iemand anders rijd en ik navigatie nodig heb. Maar dan houd ik hem alleen vast om te voorkomen dat-ie ergens tussen/onder valt en ik er niet meer bij kom. Ik kijk ook niet op het scherm, de navigatie praat immers tegen je en de instructies horen is voldoende. Oke, wettelijk gezien ben ik dan dus al fout, maar ik heb mijn ogen op het verkeer. In mijn eigen auto hangt de telefoon (of andere navigatie) gewoon in/aan een houder, zoals dat hoort.
...

Voor weinig geld heb je een klein houdertje dat je zo op bijvoorbeeld het ventilatierooster kunt klemmen. Kun je altijd bij je hebben zodat je die kunt gebruiken in een andere auto.
En anders leg je de telefoon op de bijrijdersstoel of het middenconsole, daar is meestal wel wat ruimte.
 
Zelf een GoPro kopen en opnemen wat je tegenkomt aan wangedrag kan toch al?
Dan maak je met die beelden een eigen video-kanaal, vlog, ... waarop de hele wereld
kan zien wat je meemaakt.

Van de gevaarlijkste gevallen kopieer je het filmdeel naar een korter filmpje,
en die voeg je als bijlage bij je digitale aangifte voor gevaarlijk weggedrag.

Daar hoef je toch geen BOA of politieagent voor te zijn?

Dit dus. Ik heb ook een dashcam in mijn auto, over het algemeen kom ik niet aan de opnames en worden ze vanzelf gewist, als er iets bijzonders is geweest trek ik bij thuiskomst het kaartje uit de camera en sla ik de beelden op, om ze na evt. een kleine bewerking (mijn camera maakt stukjes van 2 minuten, het kan dus zijn dat een gebeurtenis net in die overlapping zit) te uploaden danwel naar de politie te versturen. Dat laatste is nog weinig voorgekomen, al heb ik wel wat beelden apart staan waarop met name fietsers en bezorg-scooterrijders de nodige fouten maken. Nog ff sparen, dan kan ik er een mooi compilatie filmpje van maken :/

Voor weinig geld heb je een klein houdertje dat je zo op bijvoorbeeld het ventilatierooster kunt klemmen. Kun je altijd bij je hebben zodat je die kunt gebruiken in een andere auto.
En anders leg je de telefoon op de bijrijdersstoel of het middenconsole, daar is meestal wel wat ruimte.

Ik ken ze inderdaad, ik heb er zelf ook eentje. Maar in mijn ervaring zijn dat de haken die daarbij horen soms het ventilatierooster aardig kunnen vervormen/beschadigen. Dat is in auto's van andere mensen (klanten, werk bij een garagebedrijf dat ook auto's weer bij de mensen thuis brengt) niet wenselijk natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
Leuke gedachten allemaal!! Maar wat echt werkt is gewoon bij de persoon in kwestie gaan staan aan de lichten en zijn zijn spiegel inklappen!! Hij draait gegearandeerd zijn raampje open met de vraag wat je aan het doen bent en dan antwoord je doodleuk : die heb jij toch niet nodig want je gebruikt die niet!! Anders ging je me wel gezien hebben toen je doodleuk van rechts naar links kwam terwijl je je mobieltje aan het hanteren was!
Of zoals een vriend van mij. Hjj kraakte spiegel af, en gaf hem aan de bestuurder met de woorden: gebruik liever deze in de wagen ipv je mobieltje, dan zul je dit geen 2e keer tegenkomen.
 
Laatst bewerkt:
^^ Ik heb al ontelbare keren de neiging gehad om een koekblikker z'n zijspiegel eraf te trappen/slaan, met bovenstaand argument. Maar dat doe ik toch maar niet, zul je zien dat de koekblikker de politie belt. Dan gaat hij vrijuit, en zit je zelf met het gezeik.

Kennis van me heeft ook zoiets gehad, die wilde de deur van zo'n koekblikker openen om de bestuurder aan te spreken. Handvaat brak af. Hij heeft toen het handvat op de ruitenwisser gelegd, naar de bestuurder geroepen "Had je maar moeten spiegelen!" en is weggereden. Ook hij had evenlater dus mooi de politie aan de deur staan, want meneer had aangifte gedaan van bedreiging en vernieling :/

Nee, dat is dus ook geen optie.
 
Ben inmiddels 1.5 jaar geleden in de bips geploegd door een VW polo. Gelukkig had dat blik geen ABS, dus ik hoorde dat de stormram er aan kwam schuiven (rem los, kop naar beneden en daardoor eerste stuk op de motor blijven zitten, dus amper gewond).

Er kan geen systeem zijn waardoor geen enkele telefoon meer werkt want dat is enorme betutteling en het zou een ingang zijn om er bijvoorbeeld voor te zorgen dat er óók GPS en andere interessante data aan de overheid wordt verstrekt. En wat doe je in een noodgeval? Kan niet zijn dat je niet even 112 kan bellen als er iets vreselijks gebeurt, tót je auto / motor stil staat.

Wat we nodig hebben is handhaving, en dat doe je door die uitgeknepen boel die wij de politie noemen de knaken en mankracht te geven om weer net als vroegâh de verkeershufters er uit te pikken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan