Opmars nieuwe motorfietsen groot

Belangrijkste voor mij dat een motor geen belabberde wegligging heeft…dat zwaar sturen ofzo …so what…hoort er gewoon bij.

Op mijn racefiets is alles licht….ook sturen… :+
 
De laatste regel is waar, de rest is klets...
Oudere motorfietsen staan op (veel) smallere banden dan de autoband-brede sloffen van nu.
Dus het hele effect van gegoten lompe wielen van toen vs. carbon van nu wordt weer teniet gedaan door die lompe sloffen.

JIJ als rijder zit met een bepaalde mindset op een fiets..JIJ denkt "oud, zwaar, lomp", dus is het beestje ook oud, zwaar en lomp..

'If it talks and walks like a duck...it probably is'

Ik rij met een 80-jaar oude zijklepper m'n zwager op een FXD Dyna eruit op rotondes/ bochtige weggetjes, die doen elkaar qua gewicht niet veel..
Ah daarom rijdt de GP op zijkleppers _O-

Dyna is ook geen moderne fiets natuurlijk, is gewoon een nieuwe motor op techniek uit de jaren 60. Nog heel specifiek gemaakt ook voor rechtuitgaan en geluid maken. Ook heen motor die in de lift zit kwa verkoop, maar van een bedrijf dat moeite heeft uberhaubt motoren te verkopen.

Maar nu ben ik oprecht wel benieuwd naar dat gewicht van die wielen van de zijklepper. Zal ik eerdaags eens een modern wiel op de weegschaal leggen.
 
Laatst bewerkt:
Ah daarom rijdt de GP op zijkleppers _O-

Maar nu ben ik oprecht wel benieuwd naar dat gewicht van die wielen van de zijklepper. Zal ik eerdaags eens een modern wiel op de weegschaal leggen.
We gaan uiteraard wel met onze tijd mee; was tot 1990 100pk veel, tegenwoordig is dat peanuts..
Bovendien rij je een zijklepper niet op vermogen, maar op koppel.
Daar had HD zelf ook last van; de Knuckle had dan wel meer topvermogen dan hun grote zijklepper, de politie prefereerde nog lang de laatste ivm 'bruikbaar' vermogen in de stad.
BTW: een kopkepper heeft met gelijke of mindere inhoud gewoon meer vermogen, dat is simpele natuurkunde.

Een ouwe Hallie heeft gewone ouderwetse stalen spaakvelgen overigens; gietwielen waren er slechts sporadisch ($$$) en carbon was nog onbekend.
 
We gaan uiteraard wel met onze tijd mee; was tot 1990 100pk veel, tegenwoordig is dat peanuts..
Bovendien rij je een zijklepper niet op vermogen, maar op koppel.
Daar had HD zelf ook last van; de Knuckle had dan wel meer topvermogen dan een grote zijklepper, de politie prefereerde nog lang de laatste ivm 'bruikbaar' vermogen in de stad.
BTW: een kopkepper heeft met gelijke of mindere inhoud gewoon meer vermogen, dat is simpele natuurkunde.

Een ouwe Hallie heeft gewone ouderwetse stalen spaakvelgen overigens; gietwielen waren er slechts sporadisch ($$$) en carbon was nog onbekend.
Dat was echt toen al niet zo veel meer eind jaren 80.
FZR1000 had in 87 al 135pk en vanaf 89 al 145pk.
750cc sportfietsen eind jaren 80 zaten ook al over de 110pk.
 
Denk niet dat een 130 band met of zonder binnenband zwaarder is dan een 240 slof..
 
Denk niet dat een 130 band met of zonder binnenband zwaarder is dan een 240 slof..
Tis wel gewicht.
Ik heb regelmatig die brede sloffen in mijn handen en verbaas mij vaak wel hoe licht zo’n band is bij bepaalde merken.
Gewichten van banden zijn volgens mij wel te vinden.
 
Denk niet dat een 130 band met of zonder binnenband zwaarder is dan een 240 slof..
240...
Meeste moderne motoren komen niet veel verder dan 130 tot 180, vooral de veel verkochte fietsen waar het stuk over gaat. 180 is de breedste in de hele top 15.

240 is niet modern, er worden inderdaad nog enkele cruisers verkocht in die maten, maar die tellen in de markt niet mee.

Edit: Het kan zijn dat jij de cruiser hype rond 2000 nog als modern beschouwd. Even een eye-opener, er zijn al mensen die in die hype geboren zijn en een volledig A-rijbewijs hebben...
 
Kennelijk heb je een goede keuze gemaakt. Snap ook niet dat sommigen heel veel wisselen…:?….koop dan gelijk iets goeds.

Bovendien kost het wisselen aardig wat geld want op verdienen doen zij niet jij.
Wat heeft dat te maken met gewoon een goede kopen?
Een nieuwere motor rijdt meestal gewoon beter,als je alleen met oude meuk rijdt weet je dat natuurlijk niet.
Ik heb zelf ook oudere motoren gehad waar ik heel graag mee reed,maar de nieuwere rijden gewoon beter.
En hoeveel dat kost hangt er vanaf hoe en waar je koopt en verkoopt,en iedereen mag zelf wel uitmaken waar hij zijn geld aan geeft.
 
Ik was in 2020 helemaal niet in de markt voor een nieuwe motor. Maar als een sv650 met 35.000 op de klok 6k kost, en een gloednieuwe sv650x met 4km op de klok 7.5k dan is de keuze snel gemaakt wat mij betreft.
Yup ik had hetzelfde met de MT-07 voor mijn vrouw, gebruikt tussen de 6500 en 7500 met 8000km of meer.
En een nieuwe in de kleur die je wilt voor 8K dan is de keus snel gemaakt.
 
240...
Meeste moderne motoren komen niet veel verder dan 130 tot 180, vooral de veel verkochte fietsen waar het stuk over gaat. 180 is de breedste in de hele top 15.

240 is niet modern, er worden inderdaad nog enkele cruisers verkocht in die maten, maar die tellen in de markt niet mee.

Edit: Het kan zijn dat jij de cruiser hype rond 2000 nog als modern beschouwd. Even een eye-opener, er zijn al mensen die in die hype geboren zijn en een volledig A-rijbewijs hebben...
Ik weet niet waarom je er allerlei aannames bijhaalt..?..maar bijvoorbeeld een Ducati Paningale V4 staat op een 200 slof achter..
Nee, dat is geen 240..klopt...maar nog steeds een slof ivm een 130-bandje van de meeste inmiddels klassieke motorfietsen (die inderdaad nog met binnenband zijn uitgevoerd).

En ik betwijfel of het qua gewicht nu zoveel scheelt of je een carbonfiber wiel met 200 band hebt...of een ouderwets stalen spaakwiel met een 130 band-met-binnenband.

Maar ook dat is een aanname; ik heb beide exemplaren nooit gewogen..

Er zijn sinds de jaren '70 grote sprongen gemaakt in materiaalkeuze, framestijfheid, remmerij en gewichtsbesparing.
Maar dat een oude motor daarom meteen belabberd rijdt...?
Ja; voor modern-rijders die niks anders gewend zijn zal de overstap op een Z900, CB750 of GS750 (om een paar voorbeelden te benoemen) een grote zijn...maar ik durf te wedden dat, eenmaal gewend, je zo'n beestje net zo hard de bocht omhoekt als een moderne.

Het verbaast me vaak hoe eenvoudig ik "Power Rangers" inhaal op bochtige weggetjes, terwijl ze me even later voorbij komen alsof ik met dik 100 achteruit rij..
Dat zegt waarschijnlijk.meer over hen dan over mij en m'n ouwe 70-ies hok..
Een plaatsgenoot rijdt met een oude Yam RD350LC veel van genoemde 'PR' helemaal zoek, ze staan altijd stomverbaasd naast hem bij het volgende verkeerslicht..
 
Laatst bewerkt:
Bij de lichtere wielen gaat het niet eens vaak om het gewicht maar wel waar het gewicht zit.
Heb ervaring met magnesium,forced alu en ook carbon wielen,bij die wielen zit het gewicht in het midden van het wiel dus betere gewichtsverdeling.
Vaak zijn forced alu wielen net zo zwaar als de standaard wielen maar de velg is vaak veel lichter uitgevoerd terwijl de naaf veel meer massa heeft dus lichter stuurgedrag.
 
Ik weet niet waarom je er allerlei aannames bijhaalt..?..maar bijvoorbeeld een Ducati Paningale V4 staat op een 200 slof achter..
Nee, dat is geen 240..klopt...maar nog steeds een slof ivm een 130-bandje van de meeste inmiddels klassieke motorfietsen (die inderdaad nog met binnenband zijn uitgevoerd).

En ik betwijfel of het qua gewicht nu zoveel scheelt of je een carbonfiber wiel met 200 band hebt...of een ouderwets stalen spaakwiel met een 130 band-met-binnenband.

Maar ook dat is een aanname; ik heb beide exemplaren nooit gewogen..

Er zijn sinds de jaren '70 grote sprongen gemaakt in materiaalkeuze, framestijfheid, remmerij en gewichtsbesparing.
Maar dat een oude motor daarom meteen belabberd rijdt...?
Ja; voor modern-rijders die niks anders gewend zijn zal de overstap op een Z900, CB750 of GS750 (om een paar voorbeelden te benoemen) een grote zijn...maar ik durf te wedden dat, eenmaal gewend, je zo'n beestje net zo hard de bocht omhoekt als een moderne.

Het verbaast me vaak hoe eenvoudig ik "Power Rangers" inhaal op bochtige weggetjes, terwijl ze me even later voorbij komen alsof ik met dik 100 achteruit rij..
Dat zegt waarschijnlijk.meer over hen dan over mij en m'n ouwe 70-ies hok..
Een plaatsgenoot rijdt met een oude Yam RD350LC veel van genoemde 'PR' helemaal zoek, ze staan altijd stomverbaasd naast hem bij het volgende verkeerslicht..
Waarom altijd weer dat haantjesgedrag, en die drang om ‘iemand eruit te rijden’? Bij mij in de buurt woonde er ook zo een: had een oude motor (niks mis mee), maar altijd zitten schreeuwen van ‘ik rij op een bochtige weg alle supersports het snot voor de ogen’. Net of mij dat wat boeit. Ik rij een supersport, en het boeit me werkelijk geen ene flikker wie me inhaalt; als ik maar lol heb.

BTW: dit is niet persoonlijk naar jou toe, maar algemeen bedoeld.
 
Ik weet niet waarom je er allerlei aannames bijhaalt..?..maar bijvoorbeeld een Ducati Paningale V4 staat op een 200 slof achter..
Nee, dat is geen 240..klopt...maar nog steeds een slof ivm een 130-bandje van de meeste inmiddels klassieke motorfietsen (die inderdaad nog met binnenband zijn uitgevoerd).

En ik betwijfel of het qua gewicht nu zoveel scheelt of je een carbonfiber wiel met 200 band hebt...of een ouderwets stalen spaakwiel met een 130 band-met-binnenband.

Maar ook dat is een aanname; ik heb beide exemplaren nooit gewogen..

Er zijn sinds de jaren '70 grote sprongen gemaakt in materiaalkeuze, framestijfheid, remmerij en gewichtsbesparing.
Maar dat een oude motor daarom meteen belabberd rijdt...?
Ja; voor modern-rijders die niks anders gewend zijn zal de overstap op een Z900, CB750 of GS750 (om een paar voorbeelden te benoemen) een grote zijn...maar ik durf te wedden dat, eenmaal gewend, je zo'n beestje net zo hard de bocht omhoekt als een moderne.

Het verbaast me vaak hoe eenvoudig ik "Power Rangers" inhaal op bochtige weggetjes, terwijl ze me even later voorbij komen alsof ik met dik 100 achteruit rij..
Dat zegt waarschijnlijk.meer over hen dan over mij en m'n ouwe 70-ies hok..
Een plaatsgenoot rijdt met een oude Yam RD350LC veel van genoemde 'PR' helemaal zoek, ze staan altijd stomverbaasd naast hem bij het volgende verkeerslicht..
Valt met de aannames wel mee toch?
Die Panigale is in absolute getallen ook geen verkoophit. Ik heb gewoon puur even in de top 15 meest verkochte motoren van NL van 2022 (waar dit topic over gaat toch?) tot nu toe gekeken en die maten die jij noemt komen gewoon niet voor. Net als carbon velgen die niet in dat rijtje voor komen.

Dat jij die jongens kwijt rijdt zal best, misschien rij jij wel gewoon al veel langer en vaker, misschien een roeping in de GP gemist, wie weet...
Laten we al helemaal niet beginnen over wat jij zou kunnen doen op een R1 als je die al bij blijft op een '70s zijklepper.

Ik heb volgens mij niet gezegd belabberd, ik rij prima rond op hele oude motoren en heb dr ook lol op. Blijft een feit dat zo'n nieuwere motor om genoemde eigenschappen gewoon veel makkelijker rijdt. Of dat je smaak is is een andere discussie.

M'n 19steen CB650 reed best leuk, echter niet eens in de buurt zo soepel/makkelijk als een moderne CB500 of SV650. Zelfde geldt voor de 790 Adventure van m'n maat, die rijdt veel soepeler dan mijn 990 van 13 jaar ouder.
 
Waarom altijd weer dat haantjesgedrag, en die drang om ‘iemand eruit te rijden’? Bij mij in de buurt woonde er ook zo een: had een oude motor (niks mis mee), maar altijd zitten schreeuwen van ‘ik rij op een bochtige weg alle supersports het snot voor de ogen’. Net of mij dat wat boeit. Ik rij een supersport, en het boeit me werkelijk geen ene flikker wie me inhaalt; als ik maar lol heb.

BTW: dit is niet persoonlijk naar jou toe, maar algemeen bedoeld.
Ik rij ook weleens een supersport, vooral als ik mijn helm afzet dan zie ze denken; wat moet die bejaarde met zo’n ‘ding’…..en gisteren nog ff bij mijn zoon langsgegaan. De buren, hele oudjes, keken al vreemd op toen ik stoep opreed. Zonder mijn helm was ik herkenbaar zegmaar….. _O-

en zoals je schrijft…ik trek me ook niks van aan.
 
Ik rij ook weleens een supersport, vooral als ik mijn helm afzet dan zie ze denken; wat moet die bejaarde met zo’n ‘ding’…..en gisteren nog ff bij mijn zoon langsgegaan. De buren, hele oudjes, keken al vreemd op toen ik stoep opreed. Zonder mijn helm was ik herkenbaar zegmaar….. _O-

en zoals je schrijft…ik trek me ook niks van aan.
Een beetje dit effect?
1658658069655.png
 
Terug
Bovenaan Onderaan