Opmars nieuwe motorfietsen groot

Klopt; kijk maar eens bij een gemiddelde ride-out :/ . Ik weet niet of we blij moeten zijn met dát soort motorrijders.
Niet iedereen die daar rijd of er aan mee doet raar.
Heb zelf even terug meegereden.
Het was gezellig leuke sfeer .
De paar motorrijders die raar doen is een klein groepje van wheelytime .
Maar verder doet 99% normaal daar.
Heb jij wel eens mee gereden.?
 
Laatst bewerkt:
En de motoren worden steeds lichter; m’n ZX10R woog rijklaar 206 kilo, m’n S1000RR zit rijklaar op 193,5 kilo. En dat merk je echt.
Ik weet nog jaren terug de superbikes van toen fireblades en gsxr,s en andere types waren toen juist licht .
Stonden hierom bekend.
Weet wel dat het in de loop de jaren weer zwaarder werd het gewicht van motoren.
 
Niet iedereen die daar rijd of er aan mee doet raar.
Heb zelf even terug meegereden.
Het was gezellig leuke sfeer .
De paar motorrijders die raar doen is een klein groepje van wheelytime .
Maar verder doet 99% normaal daar.
Heb jij wel eens mee gereden.?
Ja, één keer, en dat was - voor mij - genoeg.
 
even voor de goede order..
Ja het verschil zal best groot zijn, maar dat zit niet in de 13 kg, maar gewoon in het ontwerp en geometrie en zitpositie, en ook belangrijk je eigen beleving..
Daarnaast blonk de ZX10R ook niet bepaald uit in een geweldige voorvork , voldeed, maar kon veel beter
Het ligt er ook aan waar die 13 kg zitten; lichtere wielen bijvoorbeeld geven een veel strakker en scherper stuurgedrag, waardoor de motor wendbaarder aanvoelt (en ook is). En uiteraard is het ook een stuk beleving :Y.
 
Laatst bewerkt:
Zo erg.
Ojee wat is er dan gebeurd?
Ik heb nooit problemen daar .
Alleen word het wel steeds drukker elk jaar en sta je soms tijd stil voor je kan weg rijden.
Was gewoon niet mijn ding; veel gasten die overal tussendoor vlogen, wheelies en burn outs tussen het andere verkeer. Ik ga liever een dagje Duitsland in.
 
Niet iedereen die daar rijd of er aan mee doet raar.
Heb zelf even terug meegereden.
Het was gezellig leuke sfeer .
De paar motorrijders die raar doen is een klein groepje van wheelytime .
Maar verder doet 99% normaal daar.
Heb jij wel eens mee gereden.?
Ben er eens tussen terecht gekomen maar het valt mij ook alles mee... niet anders als toen ik zelf "jong" was
 
Was gewoon niet mijn ding; veel gasten die overal tussendoor vlogen, wheelies en burn outs tussen het andere verkeer. Ik ga liever een dagje Duitsland in.
Ook wel gedaan Duitsland met me vrienden .
En pas terug nog alleen.
Maar dat lijkt ook wel met mooi weer een ride out.
Overal veel motoren en ook veel Nederlanders.
 
Ook wel gedaan Duitsland met me vrienden .
En pas terug nog alleen.
Maar dat lijkt ook wel met mooi weer een ride out.
Overal veel motoren en ook veel Nederlanders.
Ik was er pas nog. Ja, in de stadjes zie je veel motoren maar zodra je de B-K-en-L wegen op gaat zie je geen hond meer
 
Ik weet nog jaren terug de superbikes van toen fireblades en gsxr,s en andere types waren toen juist licht .
Stonden hierom bekend.
Weet wel dat het in de loop de jaren weer zwaarder werd het gewicht van motoren.
Klopt, 1e Blade woog 206 kilo met 120 pk; 1e GSXR woog 185 kg met 100 pk. In de loop der tijd werden ze relatief 'zwaarder', maar tegenwoordig is licht weer de trend.
 
Heb familie in Düren in Duitsland wonen dus kom er geregeld .
En ga als het kan altijd met de motor..
Klein stukkie verder... In Duren ruik je nog steeds de Rühr... Het is niet ver naar Waxweiler, Prum daarvandaan
 
Klein stukkie verder... In Duren ruik je nog steeds de Rühr... Het is niet ver naar Waxweiler, Prum daarvandaan
Klopt als ik er ben blijf ik er vaak wat daagjes en ga dan rondrijden daar .
Me oom heeft ook een motor en rijd dan mee.
Die maakt zich altijd zo druk een vrouw alleen en al die bezorgheid.
De eifel in is geweldig .
 
Klopt, 1e Blade woog 206 kilo met 120 pk; 1e GSXR woog 185 kg met 100 pk. In de loop der tijd werden ze relatief 'zwaarder', maar tegenwoordig is licht weer de trend.
Tegenwoordig wordt het bruto gewicht opgeheven. Vroeger het netto gewicht, zelfs zonder accuzuur, gereedschap, koelwater, benzine en olie. Motoren zijn dus nog veel lichter geworden dan het lijkt. Ik denk dat mijn Yamaha XSR900 met 115 pk lichter is dan de Suzuki GSX400E met 41 pk die ik in 1985 had.
 
Tegenwoordig wordt het bruto gewicht opgeheven. Vroeger het netto gewicht, zelfs zonder accuzuur, gereedschap, koelwater, benzine en olie. Motoren zijn dus nog veel lichter geworden dan het lijkt. Ik denk dat mijn Yamaha XSR900 met 115 pk lichter is dan de Suzuki GSX400E met 41 pk die ik in 1985 had.
Scheelt een paar kg,de gsx is ongeveer 3kg zwaarder.
 
Gewicht zegt heel weinig meer eigenlijk.
Nog een reden waarom nieuwe motoren een opmars maken (toch een beetje ontopic).

Moderne fietsen voelen gewoon vaak veel lichter.
Ik heb even een CB650 uit 1981 gehad. Op papier ongeveer even zwaar als mijn 990 Adventure en ook nog eens een veel lager zwaartepunt. Toch voelde die CB veel logger en zwaarder aan.

Aantal dingen waardoor ik denk dat het komt:
- Moderne motoren hebben heel weinig gewicht achter het kantelpunt van de achterbrug. Subframes en alles wat er aan bungelt is veel lichter, ook de zitpositie is naar verhouding iets meer naar voren.
- Wielen en achterbruggen enz is allemaal veel lichter, minder roterende en ongeveerde massa, telt in een veelvoud mee.
- Frames zijn veel stijver en eigenlijk altijd is het blok opgenomen als dragend deel, veel directere verbindingen dus veel stijver. Het geheel flext minder dus voelt minder log.
- Vering, maar vooral demping is veel beter. De wielen gaan direct mee met de beweging van het wegdek ipv dat alles even na ijlt.
- Gewicht is veel centraler, alle massa zit zo ongeveer rond het blok in het midden van de motor.
- De moderne bediening is veel lichter en kleiner. Als de gashendel, koppeling, schakelpook en alles soepeler werken en het dashboard etc wat kleiner en ieler is heb je veel minder het gevoel met iets zwaars op pad te zijn. Of we het nu willen bekennen of niet, de grootste beperkende factor van zowel oude als nieuwe motoren zit er op.
 
Dat was vroeger wel zo, dat mensen motor reden omdat een auto te duur was. Tegenwoordig is het andersom.

ik denk dat bij veel kilometers een auto goedkoper is, door duurder beurten en banden. Bij woon/ werk met relatief weinig kilometers of duur parkeren in de stad kan dat anders zijn.

Hangt er nogal vanaf van hoe je met je voertuig omgaat ook. Auto is groter dus heb je meer kans om iets te raken. En schade bij auto loopt gauw in de papieren.

Tuurlijk kun je verzekeren maar daar zijn ook grenzen aan.
 
294105342_1404365090065373_1444306698399204913_n.jpg
 
.... heb je veel minder het gevoel met iets zwaars op pad te zijn. Of we het nu willen bekennen of niet, de grootste beperkende factor van zowel oude als nieuwe motoren zit er op.
De laatste regel is waar, de rest is klets...
Oudere motorfietsen staan op (veel) smallere banden dan de autoband-brede sloffen van nu.
Dus het hele effect van gegoten lompe wielen van toen vs. carbon van nu wordt weer teniet gedaan door die lompe sloffen.

JIJ als rijder zit met een bepaalde mindset op een fiets..JIJ denkt "oud, zwaar, lomp", dus is het beestje ook oud, zwaar en lomp..

'If it talks and walks like a duck...it probably is'

Ik rij met een 80-jaar oude zijklepper m'n zwager op een FXD Dyna eruit op rotondes/ bochtige weggetjes, die doen elkaar qua gewicht niet veel..
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan