Opmerkelijk artikel in autoweek over motorrijders

Zou het toeval zijn dat ze juist nu in het ANWB blaadje nog even laten weten dat het wel allemaal mag?
 
Zou het toeval zijn dat ze juist nu in het ANWB blaadje nog even laten weten dat het wel allemaal mag?
[~[url="http://i.imgur.com/qbppRF0.jpg"]afbeelding~][/URL]
Jammer dat meneer de 'expert' dan toch weer 2 steken lijkt te laten vallen.

1 naar voren rijden over ander voorsorteervak is volgens hem verboden. Ik meen hier gelezen te hebben dat dit niet zo is?
2 Weer geen duidelijke uitspraak dat tussen files rijden van motoren gewoon is toegestaan (want op geen enkele wijze verboden) en dat hen hinderen gewoon strafbaar is naar art 5 wvw.
 
Laatst bewerkt:
Jammer dat meneer de 'expert' dan toch weer 2 steken lijkt te laten vallen.

1 naar voren rijden over ander voorsorteervak is volgens hem verboden. Ik meen hier gelezen te hebben dat dit niet zo is?
Dat dacht ik ook idd...
2 Weer geen duidelijke uitspraak dat tussen files rijden van motoren gewoon is toegestaan (want op geen enkele wijze verboden) en dat hen hinderen gewoon strafbaar is naar art 5 wvw.
Jawel hoor, zie het kopje gedragscode rijden op dijken.
 
Dat dacht ik ook idd...Jawel hoor, zie het kopje gedragscode rijden op dijken.
Dat bedoel ik. Alleen wijzen naar een gedragscode neemt bij veel luie blikkers niet het idée fixe weg dat het 'gedoogd' wordt. Die discussie al zó vaak gevoerd. Je zou verwachten dat mensen tussen de regels door lezen en dat snappen. Helaas is de praktijk vaak anders en moet je de simpelste dingen uitleggen in woorden van niet meer dan 2 lettergrepen om te mogen hopen dat er iéts van wat je zegt ook binnenkomt.
 
Laatst bewerkt:
Jammer dat meneer de 'expert' dan toch weer 2 steken lijkt te laten vallen.

Niet zo negatief. Ik vind het geen slecht stuk. Ik denk idd dat je niet over een andere strook naar voren mag rijden, maar wel tussen de auto's door. En ik denk niet dat je een bekeuring krijgt voor het rijden over een andere strook.

Als ik geweten had dat dit stukje in de kampioen stond had ik 'm niet daarnet gelijk van de brievenbus in de oud papierbak gedaan :-)
 
Niet zo negatief. Ik vind het geen slecht stuk. Ik denk idd dat je niet over een andere strook naar voren mag rijden, maar wel tussen de auto's door. En ik denk niet dat je een bekeuring krijgt voor het rijden over een andere strook.

Als ik geweten had dat dit stukje in de kampioen stond had ik 'm niet daarnet gelijk van de brievenbus in de oud papierbak gedaan :-)
_O-

De mijne belandt doorgaans ook ongelezen bij het oud papier. ;)
 
...
Ter overdenking: Okami is maand geleden achter-aangereden, lichte hersenschudding, en vandaag ben ik langsgeweest bij DKP die wakker is geworden in het UZ. N.a.v. foto, is DKP blijkbaar ook achter-aangereden is, maar hij weet er helemaal niets meer van...
Gevolg is dat ik als sinds Okami bij afremmen/stilstaan nog meer in mn spiegels kijk en meer bezig ben met vluchtwegen.
Dit topic was me nog niet opgevallen ... ga ik later nog eens bekijken ... man man man, wat een uitspraken in dat artikel :X

... intussen is het dus duideluik wat er met mij gebeurt was.

Toen ik naar de politie ging om mijn deel van het verhaal te doen:
De politie heeft het genoteerd zoals het is, namelijk dat ik alles "kwijt" ben, en dan mijn verhaal deed wat volgens mij gebeurt kon zijn.

Mijn gedachte was, ik heb de auto gezien in mijn spiegels, want ik spiegel veel door het feit dat ik trager rijd dan de meeste auto's en ik mij er steeds van wil vergewissen dat ze tijdig op de tweede baan rijden. Ik liet dus weten dat ik vermoed dat ik deze dus heb gezien dat die op de tweede baan reed, en dat die daarna volgens mij om een of andere reden van zijn vak naar mijn vak afweek, en ik dat wellicht net niet zag ...

De politieman bevestigde daarbij dat de man in kwestie zelf al toegaf in slaap te zijn gevallen ...
Hij reed idd op het tweede baanvak, maar net achter mij viel hij dus in slaap, en week daardoor weer naar rechts uit, en grijpt de motor links achteraan.

Ik heb nog grote stukken bumper uit mijn motor getrokken die er in verwikkeld waren ...



En nogmaals mijn grote dank voor dat bezoekje man! :t
 
Sjezus...
Hopelijk kom je er snel weer bovenop.

Moe of slaperig rijden is nog veel erger dan dronken rijden..
Wat een pannenkoek.
 
Dat dacht ik ook idd...Jawel hoor, zie het kopje gedragscode rijden op dijken.

Daar staat inderdaad dat een motor tussen de file door mag rijden... en zelfs voorrang heeft op baan-wisselende (afslaande) auto's... alleen in de praktijk zal die voorrang maar zelden verleend/genomen worden schat ik zo.
 
Jup :P

Vind hem overigens weinig toevoegen aan Klokje Rond, van mij mag die wel meer op de achtergrond blijven.


[afbeelding]

Dit vind ik ook wel weer geinig, zeggen dat motorrijden gevaarlijk is maar zelf wel alleen in auto's van voor 2002 willen rijden die een stuk gevaarlijker zijn dan moderne auto's (toen kwamen de regels dat een dak dragend moest zijn enz), beetje tegenstrijdig dus. Heb zelf ook een oudje omdat het qua gevoel meer met motorrijden overeen komt (minder geïsoleerd van de omgeving) en dus meer een gevoel van vrijheid. Snap dus niet echt waarom Nic motorrijders loopt te bashen maar zelf (denk ik) ook wat vrijheidsgevoel wil op de weg. Maar dit krijg je dus als automobilisten de regels niet weten.


Minder geïsoleerd van de omgeving? Komt dat door alle roestgaten die er in zitten ;) :+
 
Want? Je kunt beter door een zuiplap dan door een slaapkop geramd worden?
:?


Van ambulance personeel gehoord:
Iemand die een lange nachtdienst heeft gedraaid en (slaperig) achter het stuur kruipt is minstens net zo gevaarlijk, zo niet gevaarlijker dan iemand die dronken achter het stuur zit.
 
Van ambulance personeel gehoord:
Iemand die een lange nachtdienst heeft gedraaid en (slaperig) achter het stuur kruipt is minstens net zo gevaarlijk, zo niet gevaarlijker dan iemand die dronken achter het stuur zit.

Iemand die slaperig zijn/haar ogen op de weg heeft is minder gevaarlijk dan iemand die richting de vloermatten van de auto kijkt omdat er moet worden geappt.

zo kunnen we nog wel even verdergaan *D
 
Een automobilist/trucker die in slaap gevallen is, dat is natuurlijk veel moeilijker te bewijzen bij een ongeval dan met drank op rijden.
Daar kan de politie gewoon een alcohol test op doen.
DKV had "geluk" dat die automobilist het zelf toegaf.
 
Iemand die slaperig zijn/haar ogen op de weg heeft is minder gevaarlijk dan iemand die richting de vloermatten van de auto kijkt omdat er moet worden geappt.

zo kunnen we nog wel even verdergaan *D

Gemiddeld gezien, hebben we het dan natuurlijk over, dat snap je ook best.
Als je dronken bent heb je X kans op een ongeval, als je slaperig bent y kans, waarbij x < y.
 
Laatst bewerkt:
Jammer dat meneer de 'expert' dan toch weer 2 steken lijkt te laten vallen.

1 naar voren rijden over ander voorsorteervak is volgens hem verboden. Ik meen hier gelezen te hebben dat dit niet zo is?

De pijlen in een voorsorteervak geven de verplichte rijrichting aan. Het is dus inderdaad verboden om over een voorsorteervak voor links-/rechtsaf te rijden en dan vooraan de rij te gaan staan om rechtdoor te gaan.

Ik ben er ook wel eens voor aan de kant gezet door een motoragent. Waar ik vervolgens een leuk praatje mee heb gemaakt over motorrijden en die me alleen vertelde dat het verboden is en dat doordat ik het in zijn zicht deed hij me wel even aan de kant moest zetten. Bekeuring zat er niet aan vast.

Voor de lokaal bekenden in Den Haag. Ik kwam vanaf de Mauritskade, rechtsaf Koningsgracht en linksaf Zuid-Hollandlaan om richting Utrechtsebaan te gaan. Rechtdoor op de Koningsgracht is bijna altijd leeg en het is gewoon veiliger om over die lege baan te rijden en vooraan er voor te piepen dan tussen het verkeer door op de drie stroken voor linksaf.

Dat ontkende hij ook niet, maar zijn sterkste argument was dat je dat in principe met de auto ook kunt doen. En dat klopt eigenlijk in zijn algemeenheid wel, filteren is toegestaan als je het met de motor wel kunt doen en met een auto niet. Dus wel tussen twee rijen auto's door, maar niet over voorsorteerstroken, busstroken, fietspaden, afgesloten rijstroken, etc.

Wat overigens niet wil zeggen dat ik dat niet doe :-)
 
Laatst bewerkt:
En nogmaals mijn grote dank voor dat bezoekje man! :t

@DKP Was leuk ritje.
En meld af en toe maar eens hoe het met je gaat.
nogmaals: door indicenten van Okami en DKP kijk ik nu nog meer spiegel...

(en nu weer on-topic, dat artikel, voorkruipe enzo... )

Voorkruipen, filteren, splitten... ligt toch nog een opvoedtaak om koekblikkers en andere deelnemers bewust te maken.
Al vaak gezegd: gaat allemaal veel soepeler in Fr.
Iedereen verplicht jaartje motor/scooter alvorens ze in blik mogen zitten... ?
En, snap nou eens...
Hoe meer motoren er tussendoor gaan, hoe beter de capaciteitsbenutting, en hoe minder files...
Motorrijden = Goed voor iedereen.

Mijn jongste, 22 en lekker op stage, wil nu ook leren motorrijden want dat is zo handig in drukken steden....(aiaiai)

@mike: herkenbare locaties. de koningskade is wat krap voor filteren maar idd kan je daar soms mooi "langs".
Ditto op Zuidhollandlaan, eerst richting Wassenaar, en dan "oops" toch maar A12. hehehe.

Rijden idd vaak agenten, maar dat geld voor heel DHg: veel uniformen.
Ben zelfs wel eens aangesproken door 2 KMARs in een pickup omdat ik als voetganger voor ingang Catshuis door rood liep (+/-sprintte). Te lui om knopje te drukken.
 
Laatst bewerkt:
Gemiddeld gezien, hebben we het dan natuurlijk over, dat snap je ook best.
Als je dronken bent heb je X kans op een ongeval, als je slaperig bent y kans, waarbij x < y.

Slaperig gelijk zetten aan dronken is appels en peren :W
 
Minder geïsoleerd van de omgeving? Komt dat door alle roestgaten die er in zitten ;) :+
Moet zeggen dat m'n auto wel wat roest heeft ja (nadeel van zo'n ouwe trouwe Japanner :9)
Trouwens ook geen filter voor de ventilator dus soms blaast ie blaadjes naar binnen, of nog mooier, sneeuw. Was is heel fijn sneeuw gevallen, zet de ventilator volop aan omdat m'n ruiten beslagen waren en toen begon het te sneeuwen in de auto zelf. _O-
 
De pijlen in een voorsorteervak geven de verplichte rijrichting aan. Het is dus inderdaad verboden om over een voorsorteervak voor links-/rechtsaf te rijden en dan vooraan de rij te gaan staan om rechtdoor te gaan.

Ik ben er ook wel eens voor aan de kant gezet door een motoragent. Waar ik vervolgens een leuk praatje mee heb gemaakt over motorrijden en die me alleen vertelde dat het verboden is en dat doordat ik het in zijn zicht deed hij me wel even aan de kant moest zetten. Bekeuring zat er niet aan vast.


Artikel 78 Wvw

1. Bestuurders die de rijbaan volgen zijn verplicht op een kruispunt de richting te volgen die de voorsorteerstrook waarop zij zich bevinden aangeeft. Een in een voorsorteerstrook gelegen fietsstrook maakt deel uit van deze voorsorteerstrook.

2. Bestuurders die de doorgaande rijbaan verlaten en daartoe een uitrijstrook volgen, zijn ter hoogte van de daarin aangebrachte pijlen verplicht om de richting te volgen die de uitrijstrook waarop zij zich bevinden, aangeeft.


Zoals je kunt lezen, geldt de richting die een pijl aangeeft voor óp het kruispunt. Zolang jij vóór het kruispunt ben mag jij dus wisselen. Zodra je de stopstreep voorbij gaat ben je verplicht de richting te volgen die de pijlen in het vak wat je verlaat aangeven. Dit geldt niet voor een uitvoegstrook, daarbij is de rijrichting verplicht vanaf het moment dat je de eerste pijl bent gepasseerd.

Geen idee dus waar die motoragent vandaan haalde dat het verboden zou zijn.
Krijg je dus een boete voor het wisselen van voorsorteerstrook dan lijkt me dat behoorlijk aanvechtbaar.

Edit: e.e.a. uiteraard m.u.v. het overschrijden van de doorgetrokken lijnen in het laatste stuk van de vakken. Maar dat is een andere boete lijkt me ;-)
Overigens schijnt er ook nog de regel te zijn dat een doorgetrokken streep alleen als zodanig geldt als ie minstens 20 mtr lang is. Dat is vaak niet het geval bij voorsorteervakken. Dus dan zou het weer niet hoeven te gelden. Maar geen idee of iemand zoiets al eens heeft aangevochten.
 
Laatst bewerkt:
nogmaals: door indicenten van Okami en DKP kijk ik nu nog meer spiegel...
:^ #metoo
Ik ben me er ook ook meer bezig met m'n plaats op de weg als ik wel achter een auto stil ga staan. Dan toch zoveel mogelijk links of rechts zodat ik er in ieder geval niet tussen klem kan komen te zitten.

(en nu weer on-topic, dat artikel, voorkruipe enzo... )

Voorkruipen, filteren, splitten... ligt toch nog een opvoedtaak om koekblikkers en andere deelnemers bewust te maken.
Al vaak gezegd: gaat allemaal veel soepeler in Fr.
Iedereen verplicht jaartje motor/scooter alvorens ze in blik mogen zitten... ?
En, snap nou eens...
Hoe meer motoren er tussendoor gaan, hoe beter de capaciteitsbenutting, en hoe minder files...
Motorrijden = Goed voor iedereen.
Verplicht met een tweewieler de weg op voordat je auto mag gaan rijden lijkt mij een uitstekend plan. Maarja, ook dat zou weer een extra regel/verplichting zijn...

Mijn jongste, 22 en lekker op stage, wil nu ook leren motorrijden want dat is zo handig in drukken steden....(aiaiai)
Meer flessenjagers! *O*
 
Maar vergeet je dan niet helemaal het door jou ook geposte 2.? Daar staat immers dat als je eenmaal daar rijdt waar de pijlen de richting aangeven, je dus niet meer uit die strook mag.

Neem onderstaand plaatje. Als ik het goed heb mag je daar dus in het volledige gele gebied wel nog gewoon wisselen tussen 2 en 3, maar als je eenmaal op 1 rijdt moet je daar blijven.

M.a.w. als 3 vol staat en je rijdt er op 2 langs, of 2 vol en je rijdt er op 3 langs, dan mag je aan het einde nog wisselen. Als je maar niet over de stopstreep gaat natuurlijk. MAARRR als 2 vol staat en je rijdt er op 1 langs en piept dan voor (of v.v.), dan zit je fout omdat je niet de richting van de pijl volgt van de rijstrook waar je op rijdt.

(Waarbij de "doorgestrokken strepen" in C een beetje voor de leuk zijn, m.a.w. ook in C mag je nog tussen 2 en 3 wisselen, en ook in C mag je nog steeds niet tussen 1 en 2 wisselen.)

nvJvXOt.jpg
 
Laatst bewerkt:
Geinig topic, lastige discussir toch altijd over wat wel en niet mag.

Ik reed gisteren de rij voorbij die voor een openstaande brug/sluis stond. Vooraan ruimte zat (eerste auto >5m voor de streep), komt er na 2min ineens een ambulance naast me staan. Dus ik manoeuvreer even aan de kant, met de gedachte dat zij er zsm vandoor gaan als de bomen open zijn. Dus op het moment dat de bellen weer rinkelen kijk ik naar links, krijg ik een seintje van die broeder dat ik wel eerst mag :}
 
Geinig topic, lastige discussir toch altijd over wat wel en niet mag.
Idd. En ik lig er niet bepaald van wakker. Ik doe ook wel redelijk wat dingen die niet niet echt mogen. Maar de automobilisten in B schijnen daar relatief goed mee om te kunnen, en ik denk dat dat met twee zaken te maken heeft.
1-de meeste motorrijders, waaronder ook ik, doen dat op defensieve wijze.
2-de meeste automobilisten laten ons er dan ook tussen/voor omdat ze beseffen dat ze zo ook weer weg zijn, en ze "hun plaats" terug hebben en dus niet die 4 meter en 1,43 seconden verloren zijn.
... krijg ik een seintje van die broeder dat ik wel eerst mag :}
Heb dat heel lang geleden ook eens gelijkaardig meegemaakt, dat ik tussendoor ga, maar ik kom tot het besef dat ik de verkeerslichten niet kan zien door de zon. Een autobestuurder merkt dat (wellicht door de bewegingen van mijn hoofd), deed zijn venster open , stak zijn hoofd buiten, en vroeg me, "je kan de lichten zeker niet zien met de zon?", waarop ik bevestigde.
De man liet weten dat hij 2x kort achter elkaar zou claxoneren als het groen werd, en dad deed hij.
Die heeft natuurlijk een zeer duidelijk dankgebaar gekregen. :t

Ondanks ik veelvuldig naar voor kruip bij lichten, hetzij legaal tussen twee vakken in dezelfde richting, hetzij via een "verkeerde" voorsorteerstrook, en dan tussen of naast de auto's ga staan, en soms ook vóór (al dan niet schuin), de auto's ga staan, heb ik dit mooi gebeuren nog geen tweede keer meegemaakt, maar evenmin heb ik het (gelukkig maar) ook nog nooit meegemaakt dat iemand mij heeft proberen door rood te doen rinden, en ook nog nooit meegemaakt dat bij groen licht iemand probeerde mij af te snijden of aan te rijden.
(ik doe het dan ookmallemaalmdefensief, en ga ook niet zitten wringen als het te moeilijk is, en zal ook nooit gebaren naar een autobestuurder dat hij/zij "in de weg" staat)

Ik ben die Nick of zijn aanhangers nog niet tegengekomen *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan