Opmerkelijk artikel in autoweek over motorrijders

anders moet je eerst eens leren lezen, daar staat niet 'bikers' maar blikkers, zoals in blikken dozen op 4 wielen.

Versta me verder niet verkeerd, ik begrijp uw reactie wel, er rijden inderdaad wel zulke idioten rond, ook zoals die RobRD beschrijft. En ik weet waarover ik praat, ik ken er zo enkele en zie er ook vaak zo rijden. Het klopt dat ze beter ook een circuit zouden opzoeken om te koersen. Dat gebeurt trouwens ook wel hoor, op Zolder kunnen wielerterroristen zich 's woensdagsavonds uitleven. En gaan er vaak ook tegen de grond :)

ik vond het alleen jammer dat je een hele groep over dezelfde kam gaat scheren, wat m.i. niet correct is. jammer want zoals ik al zei als motorrijder zit je zelf in een minderheidsgroep en krijg je vaak onterecht een slechte naam door de capriolen van enkelen.

maar als jij vindt dat je alle fietsers als kamikaze's en asociale dopeheads moet bestempelen ga je gang. Ik schoot daarnet even in een defensieve modus omdat ik opmerkingen zoals de uwe al vaker gehoord had en vond dat dat een weerwoord verdiende. Da's alles. :+
 
Laatst bewerkt:
Ik snap je reactie wel Patrick, maar ik denk dat je in een regio woont waar het wel meevalt, zo te horen dan.
Waar ik woon, in de regio Rotterdam, randstad dus zijn dat soort gevallen meer de regel dan uitzondering. Zelf maak ik dat soort dingen namelijk vrij dagelijks mee, hele peletons nep-contadorretjes die vloekend, spugend ook vaak hun plek op de weg op eigenen. Wetende dat ze als zwakkere toch vaak gelijk krijgen, zo zit de wet hier in NL in elkaar. Probeer jij maar eens je gelijk te krijgen als automobilist of motorrijder als je er 1 aanrijd, terwijl ze vol over je weghelft aan komen. Hier zijn de goede wielrijders, en die zijn er echt wel ver in de minderheid.
Zeker nu, nu het wielren seizoen weer is aangebroken met al die Tours.
 
Laatst bewerkt:
Daar kan je gelijk hebben ik ken de situatie niet zoals jullie ze dagelijks meemaken. Hier zou ik op de fiets geen capriolen willen uithalen zoals jullie beschrijven want dan ben ik binnen de kortste keren prooi voor koning auto
 
Het is ook niet makkelijk tegenwoordig voor koekblikkers. Autorijden blijft maar duurder en minder leuk worden. Steeds meer file, slechte bestuurders, bekeuringen, beperkende wetten en regelgeving. Ben zelf ook autofanaat, maar alles wat ik wil rijden is mij gewoon veel te duur en vooral ook frustrerend geworden.

Komt nog daarbij dat de dood van de fossiele brandstoffen al is aangekondigd. Hoewel ik eigenlijk best een voorstander ben van elektrisch rijden (en toekomstige initiatieven) denk ik, dat de nieuwe generaties voertuigen toch minder spannend gaan worden dan de oudere.

Een BMW i8 is leuk maar verwacht niet die zo vaak op de weg te zien als een Audi S5.
 
Ik doe inmiddels 15 jaar zonder auto. Vanuit centrum Den Haag was het toch al niet het meest efficiente vervoermiddel en het werd steeds lastiger en duurder op de plaats van bestemming een parkeerplek te vinden. En die paar keer dat motorrijden echt niet leuk meer is vanwege het weer heb ik vanaf hier voldoende OV mogelijkheden.

Laatst heb ik een auto geleend en zat na lange tijd dus weer eens achter het stuur. En het lijkt alleen nog maar veel vervelender en drukker te zijn geworden. Parkeren lijkt nu eigenlijk overal wel een probleem te zijn geworden of altijd betaald. En ik was weer vergeten hoe veel langer je over doet om de stad in/uit te komen vergeleken met de motor.

Dat automobilisten sjagrijnig zijn kan ik ze dus inderdaad niet kwalijk nemen.
 
Ik zie wat ik meemaak. En dan praat ik over wat ik zie als automobilist.
Ik rij altijd heel sociaal en rustig in mijn busje want ik heb geen haast, ik rij in mijn baas zijn tijd.
Wielrenners schieten overal voor en weten niet wat rode veerkeerslichten zijn.
Ondanks mijn rustige karakter heb ik al meerdere malen akkefietjes gehad.
Voorbeeld: Ik reed een keer op een weg en die wielrenner bleef midden voor mij op de weg fietsen, terwijl het fietspad rechts naast hem was, ik kon niet langs hem heen want er kwam tegemoet komend verkeerd. Ik zat mij te irriteren en eindelijk kon ik hem inhalen, maar tot mijn verbazing ging hij ineens op het fietspad rijden. Niet omdat hij mij erlangs wou laten maar zodat hij rechtdoor kon gaan en ik hem voorrang moest verlenen omdat ik met de bocht mee moest.
Hij weet de verkeersregels blijkbaar toch wel goed want ik moest boven op mijn rem omdat hij besloot weer op het fietspad te rijden. Het had mij niet eens geboeid totdat hij stopte om mij een flink potje uit te schelden. Ik stopte ook, en de rest ken je wel raden.
En deze gebeurtenissen maal 1000.
Dit doen motorrijders niet anders waren ze allemaal dood.
Sommigen wel, maar de meeste wielrenners zijn ook niet zulke klootviolen (hoewel het percentage in die groep wel hoger lijkt te liggen idd)

Die gasten zijn met een race bezig op de openbare weg. En het mag gewoon. Als je op je snorderje 40 rijdt wordt-ie in beslaggenomen terwijl je langs de vliet door scheldende wielrenners voorbij gestoken wordt.
:N
De maximumsnelheid geldt ook voor fietsers. Het is alleen wat lastiger om je benen in beslag te nemen maar die boete kun je ook op de fiets gewoon krijgen.
 
Ik doe inmiddels 15 jaar zonder auto. Vanuit centrum Den Haag was het toch al niet het meest efficiente vervoermiddel en het werd steeds lastiger en duurder op de plaats van bestemming een parkeerplek te vinden. En die paar keer dat motorrijden echt niet leuk meer is vanwege het weer heb ik vanaf hier voldoende OV mogelijkheden.

Laatst heb ik een auto geleend en zat na lange tijd dus weer eens achter het stuur. En het lijkt alleen nog maar veel vervelender en drukker te zijn geworden. Parkeren lijkt nu eigenlijk overal wel een probleem te zijn geworden of altijd betaald. En ik was weer vergeten hoe veel langer je over doet om de stad in/uit te komen vergeleken met de motor.

Dat automobilisten sjagrijnig zijn kan ik ze dus inderdaad niet kwalijk nemen.

:^
 
Voor fietsers geldt geen maximum snelheid. Je mag zo hard fietsen als je wilt (en kunt).
I stand corrected. Er lijkt inderdaad geen maximumsnelheid te zijn op het fietspad. De algemene maximumsnelheid op de weg echter geldt wel echt voor iedereen. Ik ken iemand die een boete heeft gehad voor het ruimschoots overschrijden van de maximumsnelheid van 30km/u in de dorpskern van het dorp waarin ik ben opgegroeid. :)
 
Ik zei het eigenlijk niet helemaal goed: er geldt juist geen algemene maximumsnelheid voor fietsers, zowel op fietspaden als op de weg. Borden met maximum snelheid (A1) gelden echter wel voor alle weggebruikers, inclusief fietsers.

N.B. bij binnenrijden van de bebouwde kom staat regelmatig het bord A1, maar die geldt voor fietsers maar tot aan de eerste kruising.
 
Ik zei het eigenlijk niet helemaal goed: er geldt juist geen algemene maximumsnelheid voor fietsers, zowel op fietspaden als op de weg. Borden met maximum snelheid (A1) gelden echter wel voor alle weggebruikers, inclusief fietsers.

N.B. bij binnenrijden van de bebouwde kom staat regelmatig het bord A1, maar die geldt voor fietsers maar tot aan de eerste kruising.

[advocaat-van-de-duivelmodus]
Toch lastig, aangezien je op de fiets niet verplicht bent een snelheidsmeter te plaatsen.
[/advocaat-van-de-duivelmodus]
 
Laatst bewerkt:
N.B. bij binnenrijden van de bebouwde kom staat regelmatig het bord A1, maar die geldt voor fietsers maar tot aan de eerste kruising.

Harder dan 50 halen de meeste fietsers toch niet, zelfs voor professionele wielrenners is dat nog snel. Maar een limiet van 30 wordt vaak in een zone gebruikt en dan geldt die limiet ook gewoon voor fietsers.

Daarnaast geldt Artikel 5 ook gewoon voor fietsers en is het nog steeds verboden met 2 fietsers naast elkaar te fietsen als je daarmee het overige verkeer hindert.

Verwarrend is overigens wel dat in België voor groepen wielrenners andere regels gelden dan voor individuele fietsers. Wat vooral in Brabant/Limburg vaak tot verwarring leidt. Het belangrijkste is dat ze in België niet het fietspad hoeven te volgen en naast elkaar mogen rijden.

Artikel 43bis. Fietsers in groep
 
Laatst bewerkt:
[advocaat-van-de-duivelmodus]
Toch lastig, aangezien je op de fiets niet verplicht bent een snelheidsmeter te plaatsen.
[/advocaat-van-de-duivelmodus]
Oh, als dat het criterium is koop ik een motor van vóór 26 november 1975 en mag ik zo hard rijden als ik wil (pas daarna werd de snelheidsmeter voor motoren verplicht).

Uiteraard werkt dat niet zo...

Overigens hebben vrijwel alle wielrenners een geavanceerde fietscomputer/GPS op hun stuur om bij hun wielermaatjes te kunnen pochen met de cijfers op Strava.
 
Laatst bewerkt:
Oh, als dat het criterium is koop ik een motor van vóór 26 november 1975 en mag ik zo hard rijden als ik wil (pas daarna werd de snelheidsmeter voor motoren verplicht).

Uiteraard werkt dat niet zo...

Overigens hebben vrijwel alle wielrenners een geavanceerde fietscomputer/GPS op hun stuur om bij hun wielermaatjes te kunnen pochen met de cijfers op Strava.

Dat het zo eenvoudig niet gaat, snap ik, maar het lijkt me wel een mogelijk punt van (uitgebreide) discussie als een agent een fietser aan de kant zou zetten die bijv. 35 rijdt.

Over die motor van voor 1975 zonder snelheidsmeterplicht: ik kan me zo voorstellen dat de snelheidsmeter dan toch verplicht is als de motor destijds met snelheidsmeter is afgeleverd. Beetje zoals richtingaanwijzerplicht, spiegelplicht, gordelplicht (in auto's, dus), etc.
 
Nou, laat ze de snelheidsmeters voor fiets dan ook rap verplicht stellen. Alle elektrische fietsen hebben sowieso al een snelheidsmeter en fietscomputers hadden ze ook al toen ik nog met zijwieltjes reed dus zo spannend kan dat niet zijn.
 
Een discussie kan een agent simpelweg afkappen.

En ach, de snelheid is het punt ook helemaal niet, het gaat om het verkeersgedrag van sommige wielrenners. Daarop moeten ze monitoren, en met art. 5 kom je dan ook een heel eind.
 
Net zoals automobilisten sneller letten op andere auto's dan motorrijders, letten naar mijn mening agenten ook op alles behalve fietsers.

Meerdere keren meegemaakt dat een fietser een levensgevaarlijke situatie creëert en de politie er bij staat of rijdt en niets eraan doet.

Edit; grappig hoe die autoblad columnist over motorrijders klaagt, beginnen wij te discussiëren over fietsers.
 
Laatst bewerkt:
Net zoals automobilisten sneller letten op andere auto's dan motorrijders, letten naar mijn mening agenten ook op alles behalve fietsers.

Meerdere keren meegemaakt dat een fietser een levensgevaarlijke situatie creëert en de politie er bij staat of rijdt en niets eraan doet.

Edit; grappig hoe die autoblad columnist over motorrijders klaagt, beginnen wij te discussiëren over fietsers.


Dat levert geen geld op
 
Ik durf er om te wedden dat wanneer door rood rijden streng gehandhaafd gaat worden in Amsterdam dat er wel degelijk heel veel centen binnen komen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan