Charliefox
Die hard MF'er
Beste mensen,
Helaas! Ben er nu wel echt goed ziek van. Opnieuw gezakt voor het AVD examen!
Verslag vorig AVD: LINK. Enthousiast en zelfverzekerd begonnen in oktober, begint me nu de moed toch wel in de schoenen te zakken. Aan de motorrijders onder ons: Hoe hebben jullie dat papiertje gehaald dan! Petje af, hoor!
Het AVB ging als de brandweer. Zo ook het theorie examen. En op de weg voel ik me heerlijk op de motor, vandaag ook. Ik stapte af en dacht eigenlijk dat ik geslaagd was. Niet dus! Had ik nu het knipperlichtgedoe onder controle (zie vorig examen) en reed ik met meer rust, was het deze keer de z.g.h. “vrije ruimte” die ik niet opzocht of gebruikte, aldus de examinator.
Hij vond dat ik te veel als een automobilist rij. Als motorrijder heb je vermogen en die moet je gebruiken. Soms wat harder, desnoods veel harder dan de maximum toegestane snelheid ter plekke, mag gerust als dit nodig is om de “vrije ruimte” te zoeken, aldus de examinator. Als je naderhand maar weer naar maximum snelheid plus circa 10% gaat. Hij vond dat ik dat consequent niet deed en kwam met voorbeelden.
Bijvoorbeeld op de ring west. Is traject controle van 80 km/u. Dus ik daar netjes 80-85 km/u rijden op de rechterbaan. Fout! Hij zei dat daar constant auto’s in- en uitvoegen, onveilig. Kies de middenbaan en houd voldoende afstand (2 sec regel). Bij klaverblad Badhoevedorp idem dito. Ik ging volgens hem veel te vroeg naar de rechterbaan. Tja, maar ik wilde niet het gevaar lopen op het laatst nog naar rechts te moeten. “Onnodige zorg. U bent veel sneller dan die auto’s en trekt ze zo voorbij” was zijn reactie. En zo nog wel een aantal “vrije ruimte” dingetjes. Zijn advies voor de volgende keer:
Vrije ruimte nemen en vooral ook eerder opzoeken (anticiperen). “U heeft geen kreukelzone of gordels om en bent kwetsbaar. U rijdt niet een veilige auto”. En verder zou ik niet in alle gevallen de 2 seconden afstand regel gehanteerd hebben. Ook weer een kwestie van “vrije ruimte” zoeken, aldus de examinator.
Ik vind het best ingewikkeld en ga er dan maar flink op oefenen (lesgeld!) of, goedkoper: Oefenen tijdens het autorijden. Stoppen is uiteraard geen optie en wil ik ook niet. Immers als je stopt, heb je geen motorrijbewijs. Maar als je doorgaat, zak je misschien de derde keer of vierde keer weer. Dat gaat er op dit moment door me heen. Nieuw is namelijk, dat je na vier keer zakken, een speciaal examen moet afleggen bij het Bureau Nader Onderzoek Rijvaardigheid LINK. Voor de kneusjes, zeg maar. Nou, nog niet van uitgaan maar ...
Waarschijnlijk neem ik nu even afstand, even mentaal aansterken. December, feestdagen, januari, sneeuw, ijs enz. En ondertussen als motorrijder auto rijden en wegsituaties oefenen. Het technische motorrijden zelf gaat namelijk prima. En daarna weer oppakken, paar lessen en dan weer met goede moed op voor AVD examen nummer 3!
# Charliefox
Edit: Maar op 11 december 2014 uiteindelijk wel geslaagd en inmiddels motorrijdend
Helaas! Ben er nu wel echt goed ziek van. Opnieuw gezakt voor het AVD examen!
Verslag vorig AVD: LINK. Enthousiast en zelfverzekerd begonnen in oktober, begint me nu de moed toch wel in de schoenen te zakken. Aan de motorrijders onder ons: Hoe hebben jullie dat papiertje gehaald dan! Petje af, hoor!
Het AVB ging als de brandweer. Zo ook het theorie examen. En op de weg voel ik me heerlijk op de motor, vandaag ook. Ik stapte af en dacht eigenlijk dat ik geslaagd was. Niet dus! Had ik nu het knipperlichtgedoe onder controle (zie vorig examen) en reed ik met meer rust, was het deze keer de z.g.h. “vrije ruimte” die ik niet opzocht of gebruikte, aldus de examinator.
Hij vond dat ik te veel als een automobilist rij. Als motorrijder heb je vermogen en die moet je gebruiken. Soms wat harder, desnoods veel harder dan de maximum toegestane snelheid ter plekke, mag gerust als dit nodig is om de “vrije ruimte” te zoeken, aldus de examinator. Als je naderhand maar weer naar maximum snelheid plus circa 10% gaat. Hij vond dat ik dat consequent niet deed en kwam met voorbeelden.
Bijvoorbeeld op de ring west. Is traject controle van 80 km/u. Dus ik daar netjes 80-85 km/u rijden op de rechterbaan. Fout! Hij zei dat daar constant auto’s in- en uitvoegen, onveilig. Kies de middenbaan en houd voldoende afstand (2 sec regel). Bij klaverblad Badhoevedorp idem dito. Ik ging volgens hem veel te vroeg naar de rechterbaan. Tja, maar ik wilde niet het gevaar lopen op het laatst nog naar rechts te moeten. “Onnodige zorg. U bent veel sneller dan die auto’s en trekt ze zo voorbij” was zijn reactie. En zo nog wel een aantal “vrije ruimte” dingetjes. Zijn advies voor de volgende keer:
Vrije ruimte nemen en vooral ook eerder opzoeken (anticiperen). “U heeft geen kreukelzone of gordels om en bent kwetsbaar. U rijdt niet een veilige auto”. En verder zou ik niet in alle gevallen de 2 seconden afstand regel gehanteerd hebben. Ook weer een kwestie van “vrije ruimte” zoeken, aldus de examinator.
Ik vind het best ingewikkeld en ga er dan maar flink op oefenen (lesgeld!) of, goedkoper: Oefenen tijdens het autorijden. Stoppen is uiteraard geen optie en wil ik ook niet. Immers als je stopt, heb je geen motorrijbewijs. Maar als je doorgaat, zak je misschien de derde keer of vierde keer weer. Dat gaat er op dit moment door me heen. Nieuw is namelijk, dat je na vier keer zakken, een speciaal examen moet afleggen bij het Bureau Nader Onderzoek Rijvaardigheid LINK. Voor de kneusjes, zeg maar. Nou, nog niet van uitgaan maar ...
Waarschijnlijk neem ik nu even afstand, even mentaal aansterken. December, feestdagen, januari, sneeuw, ijs enz. En ondertussen als motorrijder auto rijden en wegsituaties oefenen. Het technische motorrijden zelf gaat namelijk prima. En daarna weer oppakken, paar lessen en dan weer met goede moed op voor AVD examen nummer 3!
# Charliefox
Edit: Maar op 11 december 2014 uiteindelijk wel geslaagd en inmiddels motorrijdend
Laatst bewerkt: