Opnieuw gezakt voor AVD. Rij te veel als automobilist ..

Charliefox

Die hard MF'er
21 okt 2014
737
6
Amsterdam
Beste mensen,

Helaas! Ben er nu wel echt goed ziek van. Opnieuw gezakt voor het AVD examen!
Verslag vorig AVD: LINK. Enthousiast en zelfverzekerd begonnen in oktober, begint me nu de moed toch wel in de schoenen te zakken. Aan de motorrijders onder ons: Hoe hebben jullie dat papiertje gehaald dan! Petje af, hoor!

Het AVB ging als de brandweer. Zo ook het theorie examen. En op de weg voel ik me heerlijk op de motor, vandaag ook. Ik stapte af en dacht eigenlijk dat ik geslaagd was. Niet dus! Had ik nu het knipperlichtgedoe onder controle (zie vorig examen) en reed ik met meer rust, was het deze keer de z.g.h. “vrije ruimte” die ik niet opzocht of gebruikte, aldus de examinator.

Hij vond dat ik te veel als een automobilist rij. Als motorrijder heb je vermogen en die moet je gebruiken. Soms wat harder, desnoods veel harder dan de maximum toegestane snelheid ter plekke, mag gerust als dit nodig is om de “vrije ruimte” te zoeken, aldus de examinator. Als je naderhand maar weer naar maximum snelheid plus circa 10% gaat. Hij vond dat ik dat consequent niet deed en kwam met voorbeelden.

Bijvoorbeeld op de ring west. Is traject controle van 80 km/u. Dus ik daar netjes 80-85 km/u rijden op de rechterbaan. Fout! Hij zei dat daar constant auto’s in- en uitvoegen, onveilig. Kies de middenbaan en houd voldoende afstand (2 sec regel). Bij klaverblad Badhoevedorp idem dito. Ik ging volgens hem veel te vroeg naar de rechterbaan. Tja, maar ik wilde niet het gevaar lopen op het laatst nog naar rechts te moeten. “Onnodige zorg. U bent veel sneller dan die auto’s en trekt ze zo voorbij” was zijn reactie. En zo nog wel een aantal “vrije ruimte” dingetjes. Zijn advies voor de volgende keer:

Vrije ruimte nemen en vooral ook eerder opzoeken (anticiperen). “U heeft geen kreukelzone of gordels om en bent kwetsbaar. U rijdt niet een veilige auto”. En verder zou ik niet in alle gevallen de 2 seconden afstand regel gehanteerd hebben. Ook weer een kwestie van “vrije ruimte” zoeken, aldus de examinator.

Ik vind het best ingewikkeld en ga er dan maar flink op oefenen (lesgeld!) of, goedkoper: Oefenen tijdens het autorijden. Stoppen is uiteraard geen optie en wil ik ook niet. Immers als je stopt, heb je geen motorrijbewijs. Maar als je doorgaat, zak je misschien de derde keer of vierde keer weer. Dat gaat er op dit moment door me heen. Nieuw is namelijk, dat je na vier keer zakken, een speciaal examen moet afleggen bij het Bureau Nader Onderzoek Rijvaardigheid LINK. Voor de kneusjes, zeg maar. Nou, nog niet van uitgaan maar ...

Waarschijnlijk neem ik nu even afstand, even mentaal aansterken. December, feestdagen, januari, sneeuw, ijs enz. En ondertussen als motorrijder auto rijden en wegsituaties oefenen. Het technische motorrijden zelf gaat namelijk prima. En daarna weer oppakken, paar lessen en dan weer met goede moed op voor AVD examen nummer 3!

# Charliefox

Edit: Maar op 11 december 2014 uiteindelijk wel geslaagd en inmiddels motorrijdend
 
Laatst bewerkt:
Balen Charliefox! Maar niet de moed opgeven hoor, vraag je instructeur om juist de aandachtspunten te oefenen in de lessen. Dan moet het volgende keer vast goed komen.

In de auto gaan ''rijden als een motorrijder'' lijkt me niet echt te lukken. Misschien helpt het opletten op situaties die je als motorrijder zou kunnen benutten voor jou, maar het ruimte willen maken bijvoorbeeld lijkt mij met de auto niet echt te lukken zoals je dat op de motor zou doen.

Succes de volgende keer in ieder geval :)
 
Laatst bewerkt:
Is het geen optie om je examen ergens anders te doen? Hier in Groningen is het een stuk rustiger waardoor je minder snel last hebt van t feit dat je ruimte moet zoeken want dat is er zat..
 
Is het geen optie om je examen ergens anders te doen? Hier in Groningen is het een stuk rustiger waardoor je minder snel last hebt van t feit dat je ruimte moet zoeken want dat is er zat..

Beter nog hier in Assen :]

Bij mij was de eerste keer geslaagd, ondanks fouten. "Er zijn wat ruwe kantjes, maar die zijn zo weg als je zelf leert rijden."
Hangt waarschijnlijk ook veel af van de instructeur of je slaagt of niet :/
 
Misschien moet je 's met een andere instructeur lessen? Je noemt alle punten op in je verslagje, en ik vind dat de examinator wel gelijk heeft, als ik goed begrijp wat ze gezegd hebben. Je mag zo rechts rijden als je wilt, als je maar genoeg afstand houdt tussen de auto achter je en die voor je. Rij niet dezelfde snelheid als de auto's, want dan rijden ze je van de weg. Als er auto's naast je zijn of vlak voor je of vlak achter je, geef dan ff vol gas om ergens te rijden waar geen auto's zijn. Bedenk voortdurend dat automobilisten er op uit zijn om je dood te rijden, geef ze geen kans en blijf bij ze uit de buurt.

Ik denk dat je deze dingen te weinig hoort tijdens je lessen, vandaar mijn suggestie om 's een andere instructeur te proberen. Mijn instructeur riep op de snelweg altijd alleen maar "gassen! gassen!". En ik ben in één keer geslaagd.
 
In de auto gaan ''rijden als een motorrijder'' lijkt me niet echt te lukken.
Ik heb eerst m'n A gehaald en pas jaren later de BE omdat ik een auto en een aanhanger nodig had om de crossmotor bij de zandbak te krijgen.

Een week voor het examen BE had ik bij de rijschool een proefexamen, met een andere instructeur en een camera op een statief op de achterbank.

Commentaar van die instructeur was dat ik teveel als motorrijder reed, onder andere omdat ik de bochten zo fanatiek nam dat de camera omviel. :+ Bij het echte examen gereden als een natte dweil en in één keer gehaald.

Wanneer je eerst B hebt gehaald en pas daarna opgaat voor A, dan zul je in je kop ook een knopje om moeten zetten: een motor IS geen auwto. Alleen moet je op de motor niet rijden als een natte dweil, maar alsof je een hete peper in je reet hebt.

Maar 'k blijf 't er moeilijk mee hebben dat zelfs de examinatoren zeggen dat je de wet moet overtreden om te slagen.
 
Kom op mensen, daar heeft TS niets aan. TS geeft niet aan het oneens te zijn met de kritiek van de examinator, dus de kritiek zal wel een kern van waarheid hebben. Dat geldt dus ook als hij elders afrijdt.
Ik heb wel de ervaring dat examinatoren de zaak wat aandikken als ze je laten zakken. TS, het zijn maar enkele puntjes van aandacht, daar ga je zeker uit komen. Je moet simpelweg leren de mogelijkheden van de motor wat beter te gebruiken (en vooral: dat te laten zien). Iets meer gas, iets minder passief rijden. Wat vaker inhalen, rijstrook wisselen. Wat je onderscheidt op de motor zijn je snelheid/acceleratie en je wendbaarheid. Ze willen zien dat je die eigenschappen gebruikt. Ga dat niet overdrijven, vergeet wat er nu is gebeurd, nieuwe rondes nieuwe kansen. Komt vast en zeker goed.
 
Kom op mensen, daar heeft TS niets aan. TS geeft niet aan het oneens te zijn met de kritiek van de examinator, dus de kritiek zal wel een kern van waarheid hebben. Dat geldt dus ook als hij elders afrijdt.
Ik heb wel de ervaring dat examinatoren de zaak wat aandikken als ze je laten zakken. TS, het zijn maar enkele puntjes van aandacht, daar ga je zeker uit komen. Je moet simpelweg leren de mogelijkheden van de motor wat beter te gebruiken (en vooral: dat te laten zien). Iets meer gas, iets minder passief rijden. Wat vaker inhalen, rijstrook wisselen. Wat je onderscheidt op de motor zijn je snelheid/acceleratie en je wendbaarheid. Ze willen zien dat je die eigenschappen gebruikt. Ga dat niet overdrijven, vergeet wat er nu is gebeurd, nieuwe rondes nieuwe kansen. Komt vast en zeker goed.
:^


mijn instructeur heeft dit soort opmerkingen ook gemaakt na een paar lessen, lesprogramma werd daar dan op aangepast.
andere instructeur met andere manier van lesgeven ?
 
Kom op mensen, daar heeft TS niets aan. TS geeft niet aan het oneens te zijn met de kritiek van de examinator, dus de kritiek zal wel een kern van waarheid hebben.

Dat is toch precies wat ik zei? Ik denk dat z'n instructeur niet tegen 'm heeft gezegd wat de examinator wel heeft gezegd. En dus is het nuttig om 's een andere instructeur te proberen die wel de dingen tegen 'm zegt die de examinator ook gaat zeggen. Toch?
 
Beste tip die ik je geven kan.
Gewoon pas af rijden in het nieuwe jaar.
Dan gaan de slagingspercentages weer opnieuw tellen.
Ze zijn altyd in de 2e helft van het jaar een stuk kritischer
Alhoewel ze dit in alle toonaarden ontkennen natuurlijk bij het Cbr.

O en zag je geboorte datum in je profiel dus ik mag aannemen dat jij al heel lang koekblik rijdt.
Dus volgende keer niet als een ouwe zak rijden _O- })
En ik mag dat zeggen _O- }) *O* (bj 1966) _O-
 
Laatst bewerkt:
Ze geven je wel terug wat je goed kan gebruiken wat ik niet begrijp is dat je instructeur je daar niet bij help dit had niet hoeven gebeuren als de lessen daar gewoon op hameren ik ga straks ook bijna op voor AVD en bij mij zit de snelheid er ook nog niet heel erg goed in (auto snelheid) maar daar gaat hij nog wat mee doen omdat je anders je examen niet haalt. Misschien andere rijschool proberen dat heeft mij enorm geholpen met mijn falende AVB examens zat helemaal aan me zelf te twijfelen maar wat bleek gewoon niet de juiste les dus wie weet is dat een optie voor je.
 
Als je hier bij ons zakt.....dan mag je hier de volgende dag weer terug komen voor een nieuw examen, na een betaling van $12.50 :}
 
Laatst bewerkt:
Stomme reden om je te laten zakken. Ik vind het ook erg sneu om te lezen omdat ik zelf een enorm defensieve rijstijl heb die je qua snelheid zo kan indelen bij de automobilisten. Sterker nog ik rij regelmatig stukjes met files mee omdat ik gewoon geen zin heb om te filerijden :+
Moet ik wel zeggen dat ik bij mijn examen toen wat meer aan het gas heb gehangen maar toch, wat boeit dit soort shit nou.
 
Stomme reden om je te laten zakken. Ik vind het ook erg sneu om te lezen omdat ik zelf een enorm defensieve rijstijl heb die je qua snelheid zo kan indelen bij de automobilisten. Sterker nog ik rij regelmatig stukjes met files mee omdat ik gewoon geen zin heb om te filerijden :+
Moet ik wel zeggen dat ik bij mijn examen toen wat meer aan het gas heb gehangen maar toch, wat boeit dit soort shit nou.

Defensief rijden is juist de mogelijkheden van je motor gebruiken....
 
Misschien moet je 's met een andere instructeur lessen? Je noemt alle punten op in je verslagje, en ik vind dat de examinator wel gelijk heeft, als ik goed begrijp wat ze gezegd hebben. Je mag zo rechts rijden als je wilt, als je maar genoeg afstand houdt tussen de auto achter je en die voor je. Rij niet dezelfde snelheid als de auto's, want dan rijden ze je van de weg. Als er auto's naast je zijn of vlak voor je of vlak achter je, geef dan ff vol gas om ergens te rijden waar geen auto's zijn. Bedenk voortdurend dat automobilisten er op uit zijn om je dood te rijden, geef ze geen kans en blijf bij ze uit de buurt.

Mijn instructrice had het inderdaad altijd over een ruimte-kussen, en de zin die ik net even dik gemaakt heb.

Ik denk dat je deze dingen te weinig hoort tijdens je lessen, vandaar mijn suggestie om 's een andere instructeur te proberen. Mijn instructeur riep op de snelweg altijd alleen maar "gassen! gassen!". En ik ben in één keer geslaagd.

Een andere instructeur proberen kan nooit kwaad. Het kan wat lastiger zijn als je bij een kleine rijschool lest, maar evengoed kan het een goed idee zijn.

Wanneer je eerst B hebt gehaald en pas daarna opgaat voor A, dan zul je in je kop ook een knopje om moeten zetten: een motor IS geen auwto. Alleen moet je op de motor niet rijden als een natte dweil, maar alsof je een hete peper in je reet hebt.

Klopt, dit had ik ook. Tijdens de AVD lessen eigenlijk nooit commentaar gehad, de laatste dag voor het examen kreeg ik een proef-examen van haar. Begonnen bij het CBR en geëindigd bij het CBR. Ondanks een goede rit, zou ik op dat moment gezakt zijn. Ook ik had iets teveel koekblikker in me zitten :P De 2e helft van de rijles (na de tip om juist pittiger te rijden) ging vervolgens perfect.

Ook tijdens het examen vlotjes opgetrokken. In zijn 1 zorgde ik dat ik in beweging kwam, zodra ik hem in z'n 2 had gezet ging het gas open, zo snel mogelijk richting de 50, en dan in z'n 3 verder. Bij het invoegen op de snelweg zat ik tegen de 100 pas in z'n 3 volgens mij :+ Nou moet ik bekennen dat ik die laatste rijles niet heel prettig vond, ik voelde me ietwat opgejaagd. Maar dat was kennelijk de manier waarop je het AVD examen moet doen :) De examinator wil inderdaad zien dat je het (acceleratie)vermogen en de wendbaarheid van de motor gebruikt.

Maar 'k blijf 't er moeilijk mee hebben dat zelfs de examinatoren zeggen dat je de wet moet overtreden om te slagen.

Dat blijft inderdaad wat vreemd. Bij Zwolle was het (nog) spitstijd toen ik af moest rijden, maximale snelheid is daar op dat moment 80. Dat ik voor vrachtwagens invoegde met 120km/u maakte hem kennelijk niets uit, terwijl dat toch best een overschrijding is :P

Toch heeft het me wel wat geholpen om dat te doen, van het CBR naar de snelweg oprit had ik wat schoonheidsfoutjes gemaakt (richtingaanwijzer vergeten, bocht niet goed aangesneden, dat soort dingen). Toen ik wist dat hij me toch even niet kon zien (hij moest achter de vrachtwagens invoegen waar ik langsheen gegaan was), gingen de zenuwen liggen. De rest van het examen voelde ik me een stuk ontspannender en ging het prima :)

Mijn tips, voor zover ik die heb:
- Trek vlot op naar de toegestane snelheid. Je hebt haast!
- Houdt geen rekening met de examinator. Niet op hem wachten als hij daar niet om vraagt
- De examinator moet je zien als een TomTom die in je oor spreekt, verder niet.
- De examinator kan ervoor kiezen ineens naar je toe te trekken; hij wil zien dat je spiegelt en zo nodig gas bij geeft. Weer het ruimte kussen!
- Voor je eigen rust gevoel, in een situatie zoals ik schetste: Geef gas, kijk of je voor die vrachtwagen kunt invoegen. Kans dat je hem even kwijt bent, geeft je wat rust.
- Neem voor de tijd een uurtje rijles, dan ben je alvast wat opgewarmd (hoewel.. deze tempraturen :P?)
- Het hoeft allemaal niet perfect, dus leg jezelf niet enorm veel druk op. Het totaalplaatje bepaald. Als jij een foutje netjes hersteld, zal hij je die fout niet aanrekenen.

Mbt. de vrije ruimte zoeken en plaats op de weg, mijn instructrice tekende het voor de rijlessen altijd (ongeveer) zo uit (ik prop in 1 tekening wat zij in meerdere deed, maar toch):

10448734_654134331368559_5012906809972379872_n.jpg


Posities 1 (linkerkant van de strook), 2 (midden strook) en 3 (rechterkant strook).

De ideale situatie is situatie B. Je rijdt middenin je rijstrook, voor en achter je 2s (of meer) afstand en aan beide kanten naast je is ook voldoende ruimte.

Dan krijgen we aparte(re) situaties, waarbij een andere plaats op de weg (ofwel positie) kiezen noodzakelijk is of kan zijn.

In het geval van situatie A probeer ik een bumperklever uit te beelden. Je past dan je positie aan naar 1. Je meldt je daarmee weer in het zichtveld van die koekblikker, je zegt even "Hallo, ik ben er ook nog!".

Situatie C. Jij rijdt 80, en die vrachtwagen komt met 90 aan denderen. Je ruimtekussen! Hop, gas erbij en wegwezen. Dat voorbeeld is ook de reden waarom een examinator er geen probleem mee heeft als jij boven de toegestane snelheid gaat rijden.

Situatie D heeft daar weer mee te maken, kies positie 3 (= ruimte houden) en rijdt zo snel mogelijk langs de vrachtwagen. Ook hij is erop uit je dood te rijden, moet je je inbeelden.
 
Laatst bewerkt:
Sowieso de regels van het nieuwe rijden overboord gooien.Ik heb mijn autorijbewijs gehaald toen dat in opkomst kwam. Ik paste die ook toe bij mijn eerste motorrijles omdat ik dacht dat dat hoorde. :P
Mijn rijinstructeur kreeg zowat een rolberoerte en zei dat ik die motor moest gebruiken waar hij voor gemaakt is. :+

En goede tip die Xtine al gaf. Denk dat elke automobilist je van de motor wil rijden. :P

Voorbeeldje: Bij het inhalen op de snelweg. Haal een auto niet in met 10km/h verschil en lang in de dode hoek blijven hangen. Geef even gas dat je er zsm mogelijk voorbij bent. Daarna laat je je gewoon rustig terugzakken. :)

Geef de hoop niet op.
 
Pff, je rijdt als een automobilist dus, wat moet zo'n koekblikker hier op MF! :+

Succes bij de volgende keer iig!
Lekker smooth en niet al te veel nadenken iig, daar ga je verkrampt van rijden :)
 
Blijft toch een lot uit de loterij hoor, ik had alle rijbewijzen al voor ik aan de motor begon.
Dacht dat ik het netjes gedaan had de eerste keer, mooi niet....
Voegde bij een lastige oprit te kort achter een vrachtwagen in volgens de instructeur, tja die daar achter reed wilde ik niet hinderen en ben dr gelijk voorbij gegaan.
Genoeg reden om te laten zakken volgens hem..
De tweede keer kom ik daar zie ik die vent weer, wat denk je gaat ie ook weer m,n examen afnemen en ik had toch wel wat woorden met em gehad hij kon me in ieder geval nog :X
Ik er de pestpokken in, had zoiets van zie maar dat je me bijhoud heb toch geen kans en was toen glansrijk geslaagd volgens hem.

Succes kerel volgende keer gaat het je lukken !

Groeten Magnamannetje.
 
Als je hier bij ons zakt.....dan mag je hier de volgende dag weer terug komen voor een nieuw examen, na een betaling van $12.50 :}

Rijexamen in de VS slaat nergens op. Rondje om de DMV (CBR) heen rijden en je bent geslaagd.
 
Laatst bewerkt:
Stomme reden om je te laten zakken. Ik vind het ook erg sneu om te lezen omdat ik zelf een enorm defensieve rijstijl heb die je qua snelheid zo kan indelen bij de automobilisten. Sterker nog ik rij regelmatig stukjes met files mee omdat ik gewoon geen zin heb om te filerijden :+
Moet ik wel zeggen dat ik bij mijn examen toen wat meer aan het gas heb gehangen maar toch, wat boeit dit soort shit nou.

Tja, toch is het dat wat een motorrijder in een examen moet onderscheiden van een automobilist. Dat geldt bv. ook voor het draaien van die achtjes of slaloms. Heb ik daarna nooit meer gedaan en ik vermoed de meesten niet. Toch moet je dat nu eenmaal laten zien ten teken dat je de motor beheerst en weet wat er mee kan.
Dat je er later zelf voor kiest wat rustiger te rijden heeft daar niets mee te maken.
 
Nu heb ik al wat jaren mijn A(1ste keer geslaagd trouwens) en ga dinsdag voor examen B rijbewijs.Volgens mij moet je gewoon geluk hebben met de examintor die wat schoonheidsfoutjes door de vingers ziet. Mijn examinator had me makkelijk kunnen laten buizen omdat ik een voorrang van rechts was vergeten.
 
Als je opgaat voor je B rijbewijs moet je hier niet meelezen. In de auto doe je het dan precies verkeerd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan