Opnieuw gezakt voor AVD. Rij te veel als automobilist ..

Een examinator die beweert dat je de twee secondenregel niet altijd in de gaten moet houden? Daarvoor heb ik net een motorrijder teveel achter op een auto weten plakken ( letterlijk) omdat ie er geen rekening mee gehouden had dat een auto een hogere remvertraging heeft dan een motor.

Bullshit, dus. En anticiperend rijden is uitstekend, zolang het op een defensieve manier gebeurd.
 
Tsja, hoe doen jullie dat...
Ik ben bang dat ik daar niets zinnigs in kan bijdragen want toen ik examen deed moest je gassen om te laten zien dat je niet bang bent en zorgen dat je aanwezig was op de weg (dus zorgen dat je niet wegvalt in bijvoorbeeld de koplampen van de auto achter je).
Je zou haast kunnen zeggen dat als je een wedstrijdje chicken bij een wegversmalling won van een koekblikker dan mocht je al 2 fouten maken bij de bijzondere verrichtingen en was je nog steeds geslaagd.
Mijn examen was met -15 en mijn niet lekker lopende 8je was volgens de examinator te wijten aan de koude handen (geen echte winterhandschoenen voor de motor) dus gewoon geslaagd.
Toen had je ook nog alleen theorie en een praktijkexamen en als je B al binnen had gold dat als theorie voor de motor en voor het examen mocht je de lesmotor een uur meehebben om lekker een stukje te rijden zonder getetter in je oor.
De opmerkingen om eens een andere instructeur te nemen vind ik wel een goeie want als die je niet goed begeleid kan je ook niet echt weten wat je fout doet of beter kan doen.
 
Als je voor je rijexamen moet afrijden ben je gewoon aan de heidenen overgelaten.
Waar je bij de ene te langzaam rijdt , rij je bij de andere te snel .

Gewoon ontspannen rijden en overdreven kijken (hoofd draaien) zodat de examinator ziet dat je kijkt.
Toch een beetje een gok wie je examineert, daar moet je mee leren leven.
 
Als je voor je rijexamen moet afrijden ben je gewoon aan de heidenen overgelaten.
Waar je bij de ene te langzaam rijdt , rij je bij de andere te snel .

Gewoon ontspannen rijden en overdreven kijken (hoofd draaien) zodat de examinator ziet dat je kijkt.
Toch een beetje een gok wie je examineert, daar moet je mee leren leven.

:^
 
Tja zo oud als er examens zijn...
Ik moest afrijden in de tijd dat er nog geen communicatie was, en er werd mij verteld, dat de examinator een oude rijkspolitie was, die van doorrijden hield...
Het examenbureau zat aan een rotonde, en daar kreeg je een aantal straten op, en moest je gaan rijden. (In nijmegen was het KKplein voor de meeste een crime, maar als je daar woont is het een eitje) dus examinator zegt rijd vanaf hier naar het KKplein, helemaal rond, terug onder de tunnel, en dan rechts wacht je op mij...
Ik vertrek, zie nog in een oogwenk een stoplicht op geel springen, en doe mijn ding..
toen ik onder de tunnel uitkwam, zag ik de examinator net de tunnel inrijden...

Hij komt enkele minuten later bij me, en zegt...
Ik heb niets kunnen zien, maar je reed lekker vlot weg, dus de rest zal ook wel in orde zijn, rijd maar terug het is OK

in 12 minuten had ik het rijbewijs in de zak
 
Ik heb hetzelfde gehad met afrijden voor mijn motor rijbewijs.Ook ik reed te veel als automobilist volgens de examinator(te rustig dus).En bleef te vaak op de rechterbaan hangen,waar ik geen kwaad in zag.
De tweede keer had ik dezelfde goede man en toen dacht ik nu ga ik alles doen wat hij verteld heeft.
Ben ik gewoon "losgegaan" met rijden dwz.flink doortrekken bij stoplichten vaker inhalen met een noodgang de snelweg op rijden zodat hij flink moest bijtrekken in de auto.
Wel alles net even hoger dan de toegestane snelheid.
Kortom ik was toen wel geslaagd
 
Vraag van mij:
Reed je tijdens je examen net zo als tijdens je lessen? Of wilde je het juist extra 'netjes' doen?

In het eerste geval zou ik een andere rijschool zoeken (tenzij het probleem al door je instructeur is opgemerkt), in het tweede geval weet je waaraan het ligt...
 
Tja zo oud als er examens zijn...
Ik moest afrijden in de tijd dat er nog geen communicatie was, en er werd mij verteld, dat de examinator een oude rijkspolitie was, die van doorrijden hield...
Het examenbureau zat aan een rotonde, en daar kreeg je een aantal straten op, en moest je gaan rijden. (In nijmegen was het KKplein voor de meeste een crime, maar als je daar woont is het een eitje) dus examinator zegt rijd vanaf hier naar het KKplein, helemaal rond, terug onder de tunnel, en dan rechts wacht je op mij...
Ik vertrek, zie nog in een oogwenk een stoplicht op geel springen, en doe mijn ding..
toen ik onder de tunnel uitkwam, zag ik de examinator net de tunnel inrijden...

Hij komt enkele minuten later bij me, en zegt...
Ik heb niets kunnen zien, maar je reed lekker vlot weg, dus de rest zal ook wel in orde zijn, rijd maar terug het is OK

in 12 minuten had ik het rijbewijs in de zak


Ja, maar dat was in 1976-77-78, als je toen al een A of B-rijbewijs had hoefde je niet eens nog theorie examen te maken.
Wat hadden wij het goed, hè?

;)
 
Als je opgaat voor je B rijbewijs moet je hier niet meelezen. In de auto doe je het dan precies verkeerd.

Mwoa, dat valt wel mee.

Ook in de auto is er niets mis met vrije ruimte opzoeken.
Voeg je in met 130 waar je 100 mag omdat je daardoor de kluit voor bent dan is dat altijd een pré.
Daarna ga je 105 rijden, dat is tenslotte 100 echte kilometers.

Haal je een bus/vrachtauto in binnen de bebouwde kom met 65 km/h pieksnelheid, no problem.
Daarna weer 55 rijden = 50 echte kilometers enz. enz.

De motorfiets kan er qua snelheid nog meer boven zitten, dat wel.
 
Tja zo oud als er examens zijn...
Ik moest afrijden in de tijd dat er nog geen communicatie was, en er werd mij verteld, dat de examinator een oude rijkspolitie was, die van doorrijden hield...
Het examenbureau zat aan een rotonde, en daar kreeg je een aantal straten op, en moest je gaan rijden. (In nijmegen was het KKplein voor de meeste een crime, maar als je daar woont is het een eitje) dus examinator zegt rijd vanaf hier naar het KKplein, helemaal rond, terug onder de tunnel, en dan rechts wacht je op mij...
Ik vertrek, zie nog in een oogwenk een stoplicht op geel springen, en doe mijn ding..
toen ik onder de tunnel uitkwam, zag ik de examinator net de tunnel inrijden...

Hij komt enkele minuten later bij me, en zegt...
Ik heb niets kunnen zien, maar je reed lekker vlot weg, dus de rest zal ook wel in orde zijn, rijd maar terug het is OK

in 12 minuten had ik het rijbewijs in de zak

Grappig,ik heb een soortgelijke ervaring.
Voor het examen werd nog duidelijk gesteld dat ik moest rijden alsof de examinator niet volgde,als ik te ver wegreed kreeg ik vanzelf instructie om te stoppen.
Bij het wegrijden kon ik nog net voor een tractor glippen die gevolgd werd door een flinke rij auto's,dus ik gas erop(bubk)en de volgauto maar wachten tot deze de weg op kon.
Aangezien er geen instructies meer volgden ben ik maar lekker doorgereden :+ na een klein kwartiertje maar gestopt bij een parkeerhaven tot de volgauto bij was,ivm de verstreken tijd direct moeten omkeren en terug naar het startpunt over provinciale weg,easy,bij afstappen gaf de examinator aan dat het waarschijnlijk wel goed zat(instructeur reed ook mee en had aangegeven dat ik jaarlijks 60.000km autokilometers maak)dus papiertje gekregen.
Ik heb echt totaal geen examen gehad 8-)
 
Beste Charliefox,

Wat doen jij en je instructeur eigenlijk tijdens het lessen? Ik heb namelijk niet de indruk dat je er veel van opsteekt. Slechte instructeur, eigenwijze leerling, wie kan het zeggen?

Eerder vroeg je al om de "praktische" snelheid, typisch iets wat je moet horen van je instructeur.
En op de A10-West is het inderdaad niet verstandig de geldende maximum snelheid te overschrijden (pakkans vrijwel 100% geloof ik) en juist daarom is het zo belangrijk de vrije ruimte op te zoeken. En die ligt niet op de rechterbaan wegens het vele in- en uitvoegende verkeer (geldt trouwens ook voor een auto).

Dus die examinator begrijp ik wel, maar ook dit had je tijdens het lessen van je instructeur moet horen. En ik denk eigenlijk dat je dat zelf ook wel zou moeten weten, je bent tenslotte niet van gisteren en je hebt al langer je autorijbewijs.

Dus mijn tip: kijk eens kritisch naar naar je zelf, maar zeker ook naar je instructeur, want als hij je zo examen laat doen, klopt er ook iets niet.
 
Laatst bewerkt:
als het goed is, ga je voor je Avd-examen alleen maar examenroutes rijden. dat deed mijn instructeur wel. iets (een km of 5, 6) harder dan de rest rijden is oké. als je tijdens je examen op de snelweg rijdt en je ziet verderop een betere plek dan waar je 'nu' rijdt, moet je laten zien dat je dat plekje ziet en er naartoe rijden. dat je daarbij 'veel' harder dan 'een paar km harder dan de rest' gaat rijden, is niet erg. als je 'ter plekke' maar je snelheid weer laat terugzakken naar 'max+5'. en dat is voor je eigen veiligheid. qua tussenafstand: mijn instructeur stampte het tussen mijn oren: passen er twee lijnbussen (=24 meter) tussen? nee? dan rijd je te dichtbij.
een examen is overigens gewoon 'een fijn stukje rijden', en motorrijden is plezier. je doet het niet voor de examinator, maar voor jezelf. de examinator zit echt niet op een her-examen te wachten, want dan ziet hij je tronie 2x. misschien zie je het plezier van het motorrijden nu (nog) niet, maar het wordt iedere keer dat je opstapt leuker. en na je examen kan je je eigen rijstijl kiezen: je blijft lekker doorrijden zoals je voor (en tijdens!) je examen reed, of je neemt een 'toer-rijstijl' aan. in principe hoort er geen verschil te zijn in rijstijl voor - tijdens - na je examen.

met invoegen: de Engelsen noemen de invoegstrook een 'acceleration lane'. je moet daar dus snelheid maken. als je daar rijdt en je ziet op de rijstrook naast je 'verderop' een mooi plekkie (en je hebt een dikke truck naast je) --> gaskraan open en naar dat mooie plekkie en invoegen. op het moment dat je evenwijdig komt te rijden met het overige verkeer (en er is 'verderop'geen mooi open plekje (dat zie je gauw genoeg als je de bocht doorkomt), ga je direkt in je (linker) spiegel kijken wat er naast/achter je rijdt. als je een gaatje hebt gezien, kijk je over je schouder en *knippertje* en voeg je op dat plekje in en ga je op zoek naar een beter plekje.
mijn instructeur vergeleek het als volgt. stel je voor: nieuw schooljaar, en JIJ bent het enige jongetje in een klas met ALLEEN MAAR lelijke meisjes. wat doe je dan? dan ga je naast het minst lelijke meisje zitten en gedurende het schooljaar ga je 'op zoek' naar een 'minder lelijk' meisje waar je naast wil zitten. (met mijn excuses aan de dames in dit topic) zo is het ook op een drukke snelweg: je voegt in op de minst goeie plek, en vandaaruit ga je op zoek naar een betere plek. is die er niet, dan blijf je op je plek rijden, maar je blijft 'scannen' naar een betere plek.

een goeie instructeur gaat pas naar een examen als hij vindt dat je kan motorrijden. mijn instructeur heeft eens een examen geannuleerd, omdat de kandidaat er in de laatste les voor het examen niks van bakte.

onbescheiden vraag: heb je een 'pakket' gekocht? mijn instructeur deed dat niet, want 'er zijn geen twee leerlingen hetzelfde', dus kan je ook niet zeggen: 'na [zoveel] lessen kan je examen doen', terwijl de indruk wel gewekt wordt.

(god, wat een lap tekst weer :+ )
 
ik dacht dat ik gezakt was maar tot mijn stomme verbazing geslaagd.
Tijdens het examen dacht ik al dat ik gezakt was dus aan het eind reed ik sportief (bochten aansnijden), door de frustratie, terug naar het CBR en dat was mijn redding, zei de examinator.
Dus gas!!
 
Allemaal hartstikke bedankt voor de nuttige reacties en ook voor de support die ik zo hier en daar zie! Doet me goed. Was er gister behoorlijk aangeslagen door, maar live goes on. Ik had er gewoon een andere voorstelling van en dacht in eerste instantie (begin oktober) "Dat halen we wel even." Andere praktijkexamens en tussentijdse testen gaan me altijd goed af. Nou, daar denk ik dus nu heel anders over. Zonder andere reageerders tekort te willen doen, antwoord ik even op een paar reacties waar vragen in stonden. Verder nog wat algemene toevoegingen.

Achtergrond:
Vroeger oefenvergunning gehad, helaas nooit examen gedaan (stom!). BE vond ik kennelijk belangrijker. Motorwens is altijd gebleven. Ben nogal een sportief type met idem dito sport- en hobby achtergrond. Soms wat bravoure, maar wel altijd binnen de persoonlijke grenzen en denkend aan mijn gezin. Echter als autorijder ben ik type tourder. Netjes 100-135 km/u op de snelweg en geen haast. Vind het zelfs ontspannend. Op de motorfiets zou ik dat ook wensen, echter tijdens lessen voelde ik me regelmatig enigszins 'opgejaagd' in die zin: De instructeurs (ik heb er 2) bereiden me natuurlijk voor op het CBR-examen en dat betekent veilig rijden, maar vooral ook vlot. Lekker rap optrekken van 1 naar 6 vind ik kicken, lekker snelheid maken op de invoegstrook ook. Bochten na afritten op de snelweg gaan heerlijk en best hard. Echter op de snelweg rij ik het liefst in tourtempo. Geen haast, genieten, ontspannen, met de stroom mee, uiteraard afstand houden. Dat 'gaten zoeken' jagen op de 'vrije ruimte' vind ik onrustig. Zal er echter toch aan moeten geloven, als ik langs het CBR wil. Zie verder de bijlage. Een stuk relevante tekst uit de actuele CBR Rijprocedure A. De bijbel voor examinatoren en instructeurs, de CBR-standaard.

Lessen ergens anders doen is verschillende keren geopperd:
Ga ik doen! Vooropgesteld even duidelijk dat het zakken geheel aan mezelf is te wijten. Het opzoeken van de vrije ruimte is tijdens lessen al wel aan me verteld, echter had of heb ik het nog niet door hoe daarmee om te gaan. Er was echter bij de rijschool nooit tijd voor een pre- of debriefing. De lessen sluiten naadloos op elkaar aan. Na de les is het gedag zeggen naar de instructeur en die gaat dan met de volgende leerling verder. Gevolg is dat ze altijd later beginnen dan afgesproken en dit dan compenseren door eerder te stoppen. Verder vond ik het tussendoor koffiedrinken irritant en de druppel was het moment dat een van de instructeurs een uitgebreide winkelstop deed tijdens mijn les. Kortom: Ik heb ze duidelijk gemaakt dat ik niet meer terugkom en moet dus nu op zoek naar een andere rijschool. Wat googlen en zo, maar blijft toch een hele zoektocht. Uiteindelijk zal ik bij de nieuwe rijschool het laatste stuk moeten doen voor het derde AVD examen.

Huidige stand nu mbt aantal lessen:
1. 1u Proefles rijschool A (wegles)
2. 2u Proefles rijschool B (AVB-les)
3. 12u Les rijschool C inclusief AVB + AVD (pakket). AVB geslaagd, AVD gezakt.
4. 4u Les rijschool C. AVD-examen gezakt

@Destruction86. Mooie schets en uitleg!

@Bendevanmarx: Verkeerd gelezen. De examinator stelde dat ik tijdens het examen niet in alle situaties de 2 sec regel had aangehouden.

@lady_Di: Lesniveau wisselde. Soms veel spraak in mijn oortje, de meeste keren nauwelijks, ging dan goed. Op 2e examen inderdaad wat meer rust proberen in te bouwen in mijn rijstijl. Ben namelijk nogal een sportief type, zie toelichting boven. Dat maakte mijn rijstijl wat onrustig. Ik denk dat ik gister iets te veel rust ingebouwd heb.

@Jack66: Confronterende vragen! Dank. De instructeur heeft het wel gezegd tijdens de lessen. Echter voor pre- en debriefen was nooit tijd, zie hiervoor. Punt is dat ik het 'spelletje' van ruimte zoeken tijdens het examen nog niet helemaal door had. Die vraag over praktische snelheid stelde ik direct na mijn eerste wegles. Doordat de instructeur zo hard reed (hij reed keihard voor ons uit over dijkwegen en de mede-leerling en ik konden nauwelijks volgen, heb direct daarna om andere instructeur gevraagd) wist ik niet goed wat de bedoeling was. Tijdens koffie drinken bij een tankstation heeft ie het uitgelegd, maar bleef het nog onduidelijk voor mij. Overigens snap ik dat punt nu sinds enkele weken, maar paste het gister toch niet voldoende toe.

@Saabert: Zie lessenstatus hiervoor.
full


Edit: Thumbnail van pdf document komt niet goed door. Echter is wel te lezen, zie hierboven.
 
Laatst bewerkt:
Na de les even er over napraten is juist erg belangrijk! De fouten die je maakt moeten uitgelegd worden en kijken hoe je het kan verbeteren.

Gauw een andere instructeur zoeken als is ook de rest van de minpunten zo lees...
 
Je hebt het meest aan een instructeur die zelf fanatiek motorrijder is, dus altijd op de motor met je mee rijdt, en die een goede motivatie heeft om jou veilig te leren rijden. Ik had een zzp-instructeur, en die was heel goed, had echt hart voor het motorrijden en bracht dat enthousiasme over op al z'n leerlingen.
 
Hi, zo te lezen zit er heel wat spanning in tijdens het rijden! (En kan me dat voorstellen, er ligt een prestatiedruk op je).
Toch wil ik je nog een tip geven. Ik liet bij mijn AVD-examen mijn motor na een paar minuten omvallen. (Was niet puur lomp gedrag, zat wel een verhaal achter, maar goed, best wel even spannend tijdens een examen). Daarna heb ik tijdens het rijden steeds gedacht: Oke, ik rij hier gewoon een stuk, ik rij hier zoals ik hier in mijn eentje wil rijden, wat vind ik prettig en veilig, ontspannen zodat ik dingen kan overzien omdat er rust in mn hoofd zit.

Dat hielp me om minder in mijn hoofd te zitten met regels, metingen van snelheid langs de weg, dingen krampachtig allemaal precies volgens regeltjes willen doen. Ook gewoon lekker vooruit rijden en ruimte zoeken, examinator had gezegd: rij zoals jij wilt, we zoeken je wel weer op, ook als je even vooruit gegaan bent. Desnoods zeggen ze je dan ook: we zien je even niet, zoek een plekje langs de weg op waar je veilig kunt wachten. Dat deed ik toen.

(Ben daardoor ook geslaagd, aan het eind zeiden ze: balen dat je hem liet vallen, maar je pakte dit zo relaxt op, bleef ontspannen en veilig rijden, dat laat zien dat je er aan toe bent.)

Dus misschien voor jou ook: iets minder aan de regels denken, meer bedenken wat je in je eentje op pad bent en je ontspannen en vlot wilt rijden, zonder afhankelijk van die auto achter je te zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb toendertijd met mijn examen ook op de a10 in de traject controle gereden en dat is gewoon kut. Je kunt niet ff iets extra gas bij geven en veel mensen rijden al op de max. Een plekje kiezen blijft daar lastig, dat is veel makkelijker op een gewoon stuk snelweg waar je even snel iemand kan inhalen, bijvoorbeeld vrachtwagens. Ik kreeg toen ook de opmerking dat ik te lang achter een vrachtwagen bleef hangen, maar ja, inhalen is geen optie dus moet je 'm iets afzakken. Dan krijg ja alleen weer blikkers die je in je nek hijgen.
 
Na de les even er over napraten is juist erg belangrijk! De fouten die je maakt moeten uitgelegd worden en kijken hoe je het kan verbeteren.

Gauw een andere instructeur zoeken als is ook de rest van de minpunten zo lees...
Je hoeft nog niet direct over te stappen. Vraag eens een second opinion aan een andere instructeur. Zeg niets van de voorgeschiedenis, zodat hij helemaal blanco is, en rij eens een proefexamen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan