Opnieuw gezakt voor AVD. Rij te veel als automobilist ..

Met name dat. Rij rustig achter de auto, dan ff vol gas er voorbij, en dan weer rustig. Dan moet het goed komen. Maakt het motorrijden ook leuker, als je steeds ff vol gas geeft :-)

:o


:N


Zorg dat je wat afstand hebt tot je voorganger, kijk wanneer er in het verkeer ruimte ontstaat om in te halen, voer je snelheid op en op het moment dat je gaat inhalen heb je al rustig aan een hogere snelheid van het voertuig dat je gaat inhalen.

Je hoeft dan niet meer te 'rammen' om er voorbij te komen maar zonder nog weer extra gas te geven er heel soepeltjes omheen rijden.

Op het moment dat je naar links gaat zou je niet meer moeten hoeven accelereren, alleen nog maar je snelheid vasthouden.

Geeft veel meer rust, ziet er professioneler uit en is veel veiliger. Alleen dat inhaalmoment goed timen is even oefenen. Daarna snap je echt niet meer dat je ooit op die 'oude' manier heb willen en durven inhalen.
 
Wat ik mis in alle verhalen is de reactie later van je eigen instructeur. Je zult een gesprek met hem hebben gevoerd na het zakken. Wat heeft hij tijdens het examen gezegd tegen de examinator? Heeft hij je verdedigd met je defensieve rijden? Beide mannen praten in de auto met elkaar over jou en jouw rijden. Was de instructeur het eens met de examinator? Dan slaat de terechte kritiek ook op hem, want dan heeft hij je dat niet goed ingepeperd.
Toch geloof ik wel dat je nu weet uit alle commentaren hoe je het volgende examen moet rijden.
Hoe je later rijdt, is niet van belang.
Wat JanB ook al opmerkte: de achtjes en in één keer keren op de weg, doen velen niet meer. Ik ook niet, steek gewoon wel 2 X.
Toch succes de volgende keer.
 
Laatst bewerkt:
Wat ik mis in alle verhalen is de reactie later van je eigen instructeur. Je zult een gesprek met hem hebben gevoerd na het zakken. Wat heeft hij tijdens het examen gezegd tegen de examinator? Heeft hij je verdedigd met je defensieve rijden? Beide mannen praten in de auto met elkaar over jou en jouw rijden. Was de instructeur het eens met de examinator? Dan slaat de terechte kritiek ook op hem, want dan heeft hij je dat niet goed ingepeperd.
Toch geloof ik wel dat je nu weet uit alle commentaren hoe je het volgende examen moet rijden.
Hoe je later rijdt, is niet van belang.
Wat JanB ook al opmerkte: de achtjes en in één keer keren op de weg, doen velen niet meer. Ik ook niet, steek gewoon wel 2 X.
Toch succes de volgende keer.



Heb jij dan ervaring met rij-instructeurs?
 
Waar bij mij erg op gehamerd werd was: ver vooruit kijken, laat zien dat je bv een rotonde al vroeg opgemerkt hebt door gewoon met terugschakelen op de juiste snelheid uit te komen, als je remt dan heb je te laat gezien dat er een rotonde was.
Daarnaast: Als er geen uitwijkmogelijkheid is (bv in een tunnel) , niet de rechterbaan kiezen en al helemaal niet als er een blokmarkering ligt (bv in de Botlektunnel) . Een beetje vlot inhalen, op tijd kijken en anticiperen, niet vlak achter auto's of vrachtwagens kruipen bij het invoegen .

Kortom: laat zien dat je overal overzicht hebt, dat je alles in de smiezen hebt en dat je daardoor vlot kan doorrijden.
 
Haal je een bus/vrachtauto in binnen de bebouwde kom met 65 km/h pieksnelheid, no problem.
Daarna weer 55 rijden = 50 echte kilometers enz. enz.

De motorfiets kan er qua snelheid nog meer boven zitten, dat wel.

En die bus of vrachtwagen was net even aan het inhouden om JOUW kleine dochtertje te laten oversteken. Sucker
 
Denk dat alle tips inmiddels wel gegeven zijn als ik het zo een beetje lees... Zorg alleen wel dat je tijdens je volgende examen niet 100 MF-ers door elkaar hoort praten in je hoofd ;) En bovenal: niet opgeven! Succes :)
 
Zorg dat je wat afstand hebt tot je voorganger, kijk wanneer er in het verkeer ruimte ontstaat om in te halen, voer je snelheid op en op het moment dat je gaat inhalen heb je al rustig aan een hogere snelheid van het voertuig dat je gaat inhalen.

Ik had eigenlijk in m'n hoofd hoe ik op de snelweg voorbij auto's ga. Dan ben je al op een andere baan, je rijdt ongeveer even hard, maar in plaats van in de dooie hoek te blijven of er naast te blijven, geef ik dan ff goed gas, en voor de auto herneem ik mijn oude snelheid, en ga al dan niet naar rechts.

Als je op een tweebaansweg inhaalt, dan moet je idd veel ruimte laten omdat je dan veel meer ziet, de tegenligger ziet je eerder, en je hebt meer tijd om te reageren als je ff naar links piept om te kijken en er komt toch een auto aan.

Vroeger leerde je wel inhalen omdat alle wegen tweebaans waren, er waren nog haast geen snelwegen, en er was altijd wel iemand die 60 reed op een doorgaande weg. Ik heb het idee dat er toen minder ongelukken gebeurden met inhalen omdat het veel gebeurde. Nu mag je op tweebaanswegen meestal helemaal niet inhalen, dus mensen leren het niet.
 
Misschien moet je 's met een andere instructeur lessen? Je noemt alle punten op in je verslagje, en ik vind dat de examinator wel gelijk heeft, als ik goed begrijp wat ze gezegd hebben. Je mag zo rechts rijden als je wilt, als je maar genoeg afstand houdt tussen de auto achter je en die voor je. Rij niet dezelfde snelheid als de auto's, want dan rijden ze je van de weg. Als er auto's naast je zijn of vlak voor je of vlak achter je, geef dan ff vol gas om ergens te rijden waar geen auto's zijn. Bedenk voortdurend dat automobilisten er op uit zijn om je dood te rijden, geef ze geen kans en blijf bij ze uit de buurt.

Ik denk dat je deze dingen te weinig hoort tijdens je lessen, vandaar mijn suggestie om 's een andere instructeur te proberen. Mijn instructeur riep op de snelweg altijd alleen maar "gassen! gassen!". En ik ben in één keer geslaagd.
Ik mag juist niet te veel ruimte voor me open laten, anders zou een auto zich er in proppen zei mijn rijschool. dus tja...
 
Ik mag juist niet te veel ruimte voor me open laten, anders zou een auto zich er in proppen zei mijn rijschool. dus tja...


Lees wat Blue Man zegt. En wat je instructeur zegt kan hooguit slaan op de snelweg, waar auto's op verschillende banen rijden en onverwacht naar links of rechts komen. Daar heeft de instructeur dan ook ongelijk, want je wil helemaal niet in de situatie zijn dat zoiets kan gebeuren. Dan heb je allang een plek gevonden waar geen auto's rijden en het niet gevaarlijk is.
 
Helaas is de waarheid dat TS bij een andere examinator, die zelf misschien wat rustiger rijdt, geslaagd zou zijn.
 
Lees wat Blue Man zegt. En wat je instructeur zegt kan hooguit slaan op de snelweg, waar auto's op verschillende banen rijden en onverwacht naar links of rechts komen. Daar heeft de instructeur dan ook ongelijk, want je wil helemaal niet in de situatie zijn dat zoiets kan gebeuren. Dan heb je allang een plek gevonden waar geen auto's rijden en het niet gevaarlijk is.
idd bedoelde ik op snelweg.
Als het druk is, rijd je bijna altijd wel achter een auto.
natuurlijk moet je wel de ruimte pakken/ inhalen wanneer mogelijk. In dat soort situaties wil je inderdaad niet komen nee.
 
Helaas is de waarheid dat TS bij een andere examinator, die zelf misschien wat rustiger rijdt, geslaagd zou zijn.
Dan heb je het probleem niet helemaal begrepen, dat zit namelijk meer in het opzoeken van de vrije ruimte. Het rustig doortuffen op de rechterbaan van de A10-West, en zeker de buitenring, is nu juist wat je niet moet doen met al het in- en uitvoegend verkeer. 1 of 2 banen meer naar links is veel veiliger met de motor, maar ook met de auto.

Daar zit trouwens wel een verschil tussen lesrijden en gewoon (=met rijbewijs) rijden.
Bij het lessen moet je maar afwachten wat de instructeur of examinator roept en daarop reageren. Als je links rijdt en dan opeens naar rechts moet is dat niet altijd makkelijk, dus lijkt rechts een "veilige" keuze.
Met rijbewijs weet je waarschijnlijk al lang welke afslag je wilt nemen, zodat je het moment van naar rechts gaan veel beter kan timen.
 
Ik mag juist niet te veel ruimte voor me open laten, anders zou een auto zich er in proppen zei mijn rijschool. dus tja...
Vage rijschool imo, want dat betekent dat je dus altijd met een onveilige tussenafstand tot je voorligger moet rijden. Wat zegt jouw instructeur als je vraagt wat je moet doen als het hele spul voor je ineens stilstaat? Springen?
 
Laatst bewerkt:
En die bus of vrachtwagen was net even aan het inhouden om JOUW kleine dochtertje te laten oversteken. Sucker

Betreffende quote gaat over inhalen op voorrangswegen met twee rijstroken en niet over scheuren door de dorpstraat in Serskamp, prutsert.
 
Laatst bewerkt:
het is belangrijk dat je tijdens de lessen (op momenten dat je de (foute?) actie uitvoert) al 'lik op stuk'-commentaar krijgt over de actie die je uitvoert, want dan weet je wat je fout doet en wat je dus moet veranderen/verbeteren. vooral als het een foute actie is, maar ook juist als het een goeie, nette actie is. als je alleen maar commentaar krijgt over acties die fout zijn en niet over acties die goed zijn, rijdt dat niet leuk (want je krijgt alleen maar negatief commentaar) en denk je op een gegeven moment: 'ik stop er mee'. terwijl als je ook positief commentaar krijgt, kan je zeg maar verschil maken in goeie en minder goeie acties en kan je gaan werken aan verbeteren/oplossen van je minder goeie acties, zodat je meer en meer positief commentaar krijgt. ná de les besprak mijn instructeur de les als geheel, en stelde af en toe nog een lastige 'waarom'-vraag waar je dan een antwoord op mocht verzinnen...
 
Mooi!
Als je zoveel kilometers achter de rug hebt, vast veul meer dan ik, weet je ook dat binnen de bebouwde kom verschillende situaties voorkomen.

Dat betekend dus ook dat je niet met een of ander zwamverhaal over kinderen doodrijden aankomt terwijl dat totaal niet aan de orde is.
 


Je had het over de bebouwde kom. En als je van zijn leven zoveel kilometers wil doen als ik zul je waarschijnlijk nog veel boterhammetjes moeten eten. :Y

Dat geeft de doorslag. Je moet wel gelijk hebben :}



Nu weer gewoon ON-topic aub zonder allerlei dingen erbij te halen die niets met het onderwerp te maken hebben.
Geldt voor een ieder.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik ging mijn examen in met de mindset: "hij laat je slagen als je laat zien dat je geen gevaar op de weg bent, en dat je bewust bent van je voertuig, de gevaren en de voordelen."

als je dat gewoon benut kan er eigenlijk weinig fout gaan. ik zou me niet teveel focussen op zoveel procent harder rijden of niet. als je het licht op oranje ziet springen, geef dan extra gas zodat hij ziet dat jij het hebt gezien en voor een sprintje gaat. Als je dezelfde snelheid doorkachelt laat het blijken dat je het niet hebt gezien!

en zoals mijn instructeur altijd zei: Lekker bezig zijn! dus lekker assertief ;)

dat was m weer , succes!
 
ik ging mijn examen in met de mindset: "hij laat je slagen als je laat zien dat je geen gevaar op de weg bent, en dat je bewust bent van je voertuig, de gevaren en de voordelen."

als je dat gewoon benut kan er eigenlijk weinig fout gaan. ik zou me niet teveel focussen op zoveel procent harder rijden of niet. als je het licht op oranje ziet springen, geef dan extra gas zodat hij ziet dat jij het hebt gezien en voor een sprintje gaat. Als je dezelfde snelheid doorkachelt laat het blijken dat je het niet hebt gezien!

en zoals mijn instructeur altijd zei: Lekker bezig zijn! dus lekker assertief ;)

dat was m weer , succes!

Vreemd.. ik pak ook altijd nog even de laatste druppels oranje tijdens AVD lessen en ik krijg er enorm op m'n flikker voor. Wat willen ze nu op het examen dan?
 
Effe die twee hersencellen aan het werk zetten: als jij door oranje rijdt, gaat degene die achter je rijdt door rood, of je bent elkaar kwijt. Lekker handig voor je instructeur (of examinator), of je maten als je in een groep rijdt.
 
Ik heb niet alle reacties gelezen, maar een advies dat mij geholpen heeft tijdens het lessen: Blijf bij automobilisten uit de buurt.

Ik reed in begin tussen het andere verkeer en sloot netjes op de rechterbaan aan bij een verkeerslicht, omdat ik toch geen haast had. Maar zoek de vrije ruimte op en wees voorbereid, dus wissel tijdig van baan en breng je zelf niet in een lastige situatie. En als je toch in een lastige situatie komt, gebruik dan je gas. Je bent toch veel sneller dan het verkeer om je heen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan