Opnieuw lessen na val...aanraders rijscholen?

Emmily72

Rookie
30 okt 2022
10
9
Dag allemaal,

Ben nieuw op dit forum omdat ik advies nodig heb. Misschien is de vraag al eerder gesteld, kon het zo gauw niet vinden.
Het zit zo:

Ongeveer 5 jaar geleden ben ik tijdens een rijles gevallen met een stevige rugblessure als gevolg. Nu is mijn rug weer sterk genoeg en begint het weer te kriebelen.

Ik denk echter wel dat ik even een drempel over moet om weer op te stappen, het voelt wel heel spannend.
Ik heb vaak achterop gezeten bij mijn partner (die heeft een Kawa Ninja 1000), maar dan wil ik zelf!

Hebben jullie tips over een rijschool in Brabant die mij over de drempel kan helpen en mijn zelfvertrouwen terug kan geven?

Ik hoor het graag een alvast dank!
 
Je zou kunnen zoeken naar een rijschool die faalangst lessen aanbied? Aan de andere kant heb ik het vermoeden dat je er alleen maar doorheen komt door gewoon de eerste stap te zetten en eens een proefles te maken.
 
Goed bezig Emmily!
Je vraagt om een rijschool in Brabant die je over de drempel kan helpen.
Ik kom niet uit Brabant en weet daar geen rijschool, maar heb misschien wel een tip:
De drempel waar je het over hebt werp je zelf op. Maar emotioneel ben je er al overheen, anders had je de vraag niet gesteld. Het enige wat je nog moet doen is een motorrijschool bellen en de eerste les plannen. 🙂
 
@ freon, misschien moet ik inderdaad gewoon een proefles plannen. En kijken of het klikt, dat lijkt me nu het belangrijkste.

@frankem, ik woon regio Den Bosch, dus iets te ver, maar toch bedankt!
 
Check ook met hoeveel personen ze min/max rijden. Sommige rijscholen hier rijden met 4 tegelijk (alleen AVD?), waar je liever met 2 of 1:1 wil.
 
Ik kan de Rijder in Boxtel aanbevelen. Ik heb zelf geen les bij Eric gehad, maar een aantal weken geleden de clinic Bochten met de motor gevolgd. Hij heeft passie voor motorrijden en legt alles rustig en duidelijk uit. In een paar uur heb ik meer van hem geleerd dan tijdens de rijlessen bij mijn eigen rijschool.

De motor rijlessen geeft hij altijd individueel en hij heeft een erg hoog slagings percentage voor zowel het AVB (100%) als AVD (95%) examen.
 
Dank allemaal tot nu toe. Ik ga gewoon wat proeflessen plannen.

Partner gaf al aan anders maar voor een Tricity of Piaggio te gaan, maar dat is het voor mijn gevoel dan weer nét niet :N
 
Zo kan 't ook aflopen............................ :X
Tegen haar was ook gezegd dat ze na een paar lesjes wel naar 't examen kon.

Niet goed gegaan
Ik heb het gelezen ja...heel heftig.

Vandaar ook mijn vraag naar een goede rijschool.
Al zou je dit van de ANWB ook niet mogen verwachten.

Voor mij vooralsnog geen reden om niet meer op te stappen, gevallen of niet.
 
Ik zou me niet schamen in die situatie om met een A2 te beginnen. Die zijn lichter van gewicht, minder intimiderend en leuk zat.
Bevalt het goed, kan je daarna een stapje hogerop.
 
Ik zou me niet schamen in die situatie om met een A2 te beginnen. Die zijn lichter van gewicht, minder intimiderend en leuk zat.
Bevalt het goed, kan je daarna een stapje hogerop.
Dat is ook een goed idee.

Ik ben tenslotte maar 1.60 m groot en sowieso (denk ik) een toerder, geen racer.
 
Mijn vrouw (54 kg) heeft haar volledige rijbewijs gehaald maar sindsdien enkel nog A2 gereden.
Dingen volgen vlot aan verantwoord tempo en zijn leuk genoeg voor mij (90 kg) om ze zelf ook regelmatig eens van stal te halen ipv mijn eigen 'grof geschut'.

Haar CB300R weegt 135 kg, dat is heel wat anders dan de gemiddelde 200 kg opstappers 'zware'.
 
Mijn vrouw (54 kg) heeft haar volledige rijbewijs gehaald maar sindsdien enkel nog A2 gereden.
Dingen volgen vlot aan verantwoord tempo en zijn leuk genoeg voor mij (90 kg) om ze zelf ook regelmatig eens van stal te halen ipv mijn eigen 'grof geschut'.

Haar CB300R weegt 135 kg, dat is heel wat anders dan de gemiddelde 200 kg opstappers 'zware'.
Vriend van mij is juist terug gegaan naar een bijna A2.

Maar volgens mij is alles zo richting de 50-80pk wel een goed idee om te beginnen.
 
Ik verafschuw electrische motoren, maar heb van de week in het kader van teambuilding op een electrisch apparaat gereden, en moet wel zeggen dat het uitermate SIMPEL rijdt, dus misschien is een automaat wel wat om eerst rustig weer het gevoel te pakken te krijgen, viel mij iig op met hoeveel gemak dat gaat, ook door mensen die nooit gereden hadden
 
Dank allemaal tot nu toe. Ik ga gewoon wat proeflessen plannen.

Partner gaf al aan anders maar voor een Tricity of Piaggio te gaan, maar dat is het voor mijn gevoel dan weer nét niet :N
Toch heb ik een vraag hierover. Mss dat iemand het antwoord weet?
Kom ik even terug op die vrouw die bij een ANWB-rijschool tegen de muur is gereden. Moet bijna, dat ze 't helemaal kwijt was?
Als de 'paniek' toeslaat, kan je mss vergeten dat je de koppelingshendel moet intrekken. Zelfs een lesmotor van mss maar 50-60pk blijft dan als een dolle doortrekken. De les-instructeur kan je dan niet even uit de shit helpen. Zal je toch echt zelf moeten doen.
Hoe leer je de koppeling/ versnelling te gebruiken als je geheel nit-wit bent?

Toen ikzelf ooit bij de rijschool kwam was de vraag of ik bekend was met een versnellingsbrommer.
Mijn antwoord was bevestigend, waarna ik zo op de motor wegreed. Hooguit effe aanvoelen van (veel) meer vermogen.
Voor mensen die nooit op een versnellingsbrommer hebben gereden en mss ook niet eens in een auto, hoe leren die de koppeling goed gebruiken en schakelen? Bij auto-rijles kan de instructeur WEL ingrijpen als 't echt verkeerd gaat.
Ben benieuwd hoe of dat dit je op de motor wordt aangeleerd?
 
In principe ga je pas zelf rijden als je dat kan lijkt me... eerste avb les(sen) achterop naar het terrein en van daaruit tot zelf rijden naar het terrein
 
Ik had nooit schakelbrommer gereden, de eerste proefles gelijk op 125cc rondje gouda gedaan met de instructeur. Pak en helm passen, 5minuten uitleg en laten we maar eens gaan rijden. Ging prima. Tweede les ook nog 125cc richting oefen terreintje en eerste oefeningen doen, daarna elke kaar zelf op A motor gereden (CB650F). Wel fijn dat ik gelijk zelf mocht rijden, dat motiveerde wel om te gaan lessen 8-)
 
Toch heb ik een vraag hierover. Mss dat iemand het antwoord weet?
Kom ik even terug op die vrouw die bij een ANWB-rijschool tegen de muur is gereden. Moet bijna, dat ze 't helemaal kwijt was?
Als de 'paniek' toeslaat, kan je mss vergeten dat je de koppelingshendel moet intrekken. Zelfs een lesmotor van mss maar 50-60pk blijft dan als een dolle doortrekken. De les-instructeur kan je dan niet even uit de shit helpen. Zal je toch echt zelf moeten doen.
Hoe leer je de koppeling/ versnelling te gebruiken als je geheel nit-wit bent?
Van schrik bevroren? Toevallig onlangs stapvoets de koppeling laten schieten met wat extra gas. Hing dus ff kort met een hand aan het gashandel :N. Stel je hand draait dan af, in z'n 2... maar het blijft speculeren.
 
Laatst bewerkt:
Mijn collega heeft ooit een VRO slipcursus gedaan, maar 'bevroor' toen z'n auto begon te aquaplanen...
'Stom'..zei hij na afloop..'je weet wat je moet doen..en niet, maar op het moment was ik het effe kwijt'..
Auto had geen schade overigens; na twee keer rondtollen gewoon de berm in..hij had geluk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan