Opnieuw lessen na val...aanraders rijscholen?

Toch heb ik een vraag hierover. Mss dat iemand het antwoord weet?
Kom ik even terug op die vrouw die bij een ANWB-rijschool tegen de muur is gereden. Moet bijna, dat ze 't helemaal kwijt was?
Als de 'paniek' toeslaat, kan je mss vergeten dat je de koppelingshendel moet intrekken. Zelfs een lesmotor van mss maar 50-60pk blijft dan als een dolle doortrekken. De les-instructeur kan je dan niet even uit de shit helpen. Zal je toch echt zelf moeten doen.
Hoe leer je de koppeling/ versnelling te gebruiken als je geheel nit-wit bent?

Toen ikzelf ooit bij de rijschool kwam was de vraag of ik bekend was met een versnellingsbrommer.
Mijn antwoord was bevestigend, waarna ik zo op de motor wegreed. Hooguit effe aanvoelen van (veel) meer vermogen.
Voor mensen die nooit op een versnellingsbrommer hebben gereden en mss ook niet eens in een auto, hoe leren die de koppeling goed gebruiken en schakelen? Bij auto-rijles kan de instructeur WEL ingrijpen als 't echt verkeerd gaat.
Ben benieuwd hoe of dat dit je op de motor wordt aangeleerd?
Vindt het nogal apart om te referen naar een dodelijk ongeval wanneer iemand vraagt om een beetje extra zelfvertrouwen en een prettige rijschool in Brabant zoekt.

En er dan vervolgens ook nog eens op door te gaan en een vraag te stellen die niets meer met de vraag van TS te maken heeft! Open een eigen topic... TS heeft al eerder gelesd, haar man rijdt een 1000 waar ze regelmatig achterop zit... wat probeer je nu met je berichten mbt het dodelijk ongeval?!

Emmily72, ik weet helaas geen rijscholen in Brabant, maar denk inderdaad dat een instructeur die jou ('angst om weer te vallen') aanvoelt van meerwaarde kan zijn. Ik zou dus kritischer zijn dan normaal bij een proefles, en bij enige twijfel verder zoeken.
 
Ik heb het gelezen ja...heel heftig.

Vandaar ook mijn vraag naar een goede rijschool.
Al zou je dit van de ANWB ook niet mogen verwachten.

Voor mij vooralsnog geen reden om niet meer op te stappen, gevallen of niet.
Ik heb bij deze rijschool gelesd. En ik ben niet voor niks weg gegaan.

Zelf weet ik geen rijscholen in braband maar als je bereid zou zijn om wat verder te kijken (zeker als je tegen gelderland aan zit) om eens bij de motorschool te informeren.
 
Al zou je dit van de ANWB ook niet mogen verwachten.

Misschien een beetje off topic, maar toch:

ANWB rijscholen zijn franchisenemers, oftewel gewoon individuele ondernemers die betalen om de naam van ANWB te mogen gebruiken. Zie bijv deze ANWB site voor franchisenemers. Je leest het daar al: puur gericht op marketing, klantenwerving, gebiedsexclusiviteit, centrale merkvoering etc., en behalve de eis dat je "een strakke uitvoering en een hoog slagingspercentage" moet hebben staat er niks over vereiste kwaliteit of wat dan ook.

Kortom, die hele ANWB rijschoolnaam zegt dus niks over de kwaliteit. Er zitten goede en slechte tussen, net als bij de rest van de rijscholen. Laat daar dus niet je keuze vanaf hangen.

Sterker nog, het soort prikkels dat op die pagina staat stuit mij persoonlijk meteen tegen de borst. Sure, mooie naam, goede marketing, allemaal tot je dienst, maar je moet van ze sturen op ondernemerschap, marketing en management, niet op kwaliteit van je rijonderwijs, ergo "perverse prikkels alert". Maar dat is mijn persoonlijke gevoel erbij. Het is vast heel aantrekkelijk voor opschalende rijscholen.
 
Een goede instructeur zal je op een goede manier kennis laten maken met een motor. En ook snel genoeg doorhebben of jij je wel op je gemak voelt. Sommige rijscholen hebben ook een extra motor waar de instructeur achterop kan gaan zitten en een extra koppelingshendel / remhendel heeft.

Succes met lessen, komt zeker goed! Eraan beginnen is het halve werk.
 
Ik denk dat als je zelf even aangeeft wat je issue is, een instructeur daar rekening mee kan houden. Je zoekt als ik het zo lees geen gewone les, maar eerst een rustige, kalme opstap. Kan geregeld worden, maar het is handig als je er om vraagt.
 
Ik zou me niet schamen in die situatie om met een A2 te beginnen. Die zijn lichter van gewicht, minder intimiderend en leuk zat.
Bevalt het goed, kan je daarna een stapje hogerop.

Niet gezegd...

De lesmotoren A2 zijn bij ons ook gewoon Yamaha MT-07.

Eerste les zet ik er ook wel eens iemand op die voor A wil gaan, gewoon omdat zo'n A2 versie niet zo hevig op het gas reageert.
 
Ik heb het gelezen ja...heel heftig.

Vandaar ook mijn vraag naar een goede rijschool.
Al zou je dit van de ANWB ook niet mogen verwachten.

Heftig idd, maar kan in elke rijschool gebeuren. De instructeur kan in dergelijke situatie niet ingrijpen zoals dat kan bij een lesauto he..
 
Als je op zoek gaat naar een rijschool vraag dan op voorhand of er 1 op 1 les wordt gegeven of in groepjes..
Vraag naar de locatie en waar je de eerste lessen kan starten... ook niet onbelangrijk.

Ik ken rijscholen waar ze met je afspreken op een terrein waar je op de eerste dag pas ziet dat er nog 2 kandidaten staan te wachten bij die éne instructeur. Geen goed begin lijkt me.. zeker niet als niet iedereen op hetzelfde niveau zit.
Met sommige eerste kandidaten zit je op de eerste twee uur al door alle examenoefeningen heen, bij anderen ben je na die eerste les net aan het rijden en het remmen...


Wat die locatie betreft..

Bij ons bv, hebben we een eigen oefenterrein, zo groot als een voetbalveld. Plaats genoeg om op een veilige manier de eerste stappen te zetten, 1 lesser per instructeur.
Er zijn rijscholen die geen eigen terrein hebben en de motor vanuit de garage de openbare weg op rijden... Ja, je kan achterop naar een terreintje, maar dan betaal je dure lestijd om naar een terrein gebracht te worden.
 
In principe ga je pas zelf rijden als je dat kan lijkt me... eerste avb les(sen) achterop naar het terrein en van daaruit tot zelf rijden naar het terrein

Je zal het toch op één of andere manier moeten beginnen he... en ook op een terrein kan het fout lopen.
 
Toch heb ik een vraag hierover. Mss dat iemand het antwoord weet?
Kom ik even terug op die vrouw die bij een ANWB-rijschool tegen de muur is gereden. Moet bijna, dat ze 't helemaal kwijt was?
Als de 'paniek' toeslaat, kan je mss vergeten dat je de koppelingshendel moet intrekken. Zelfs een lesmotor van mss maar 50-60pk blijft dan als een dolle doortrekken. De les-instructeur kan je dan niet even uit de shit helpen. Zal je toch echt zelf moeten doen.
Hoe leer je de koppeling/ versnelling te gebruiken als je geheel nit-wit bent?

Toen ikzelf ooit bij de rijschool kwam was de vraag of ik bekend was met een versnellingsbrommer.
Mijn antwoord was bevestigend, waarna ik zo op de motor wegreed. Hooguit effe aanvoelen van (veel) meer vermogen.
Voor mensen die nooit op een versnellingsbrommer hebben gereden en mss ook niet eens in een auto, hoe leren die de koppeling goed gebruiken en schakelen? Bij auto-rijles kan de instructeur WEL ingrijpen als 't echt verkeerd gaat.
Ben benieuwd hoe of dat dit je op de motor wordt aangeleerd?
Dit dus..
Een motor verschilt niets van een schakelbrommer, en die mag je rijden met een autorijbewijs.
Dus misschien eerst een gaan kijken of je nergens voor weinig zo'n ding kunt kopen/huren/lenen, en daar je gevoel voor rijden op een schakelbrommer/motor kunt leren, tot je er niet meer bij na hoeft te denken, en het een deel van je zelf wordt..
Daarna is motorrijden hetzelfde maar dan iets sneller, en geloof me...je hebt 2 soorten motorrijders...
Zij die gevallen zijn
Zij die nog moeten vallen
 
Ik heb heel makkelijk praten, maar ik heb pas 7 jaar geleden mijn motorrijbewijs gehaald, dus op mijn 39e,
de eerste les zat ik mij helemaal op te verheugen....je moet dan weten dat ik vroeger als 7/8 jarige begon op
een Suzuki RM 80cc, wat schakelbrommers gehad en daarna nog een tijdje gecrossed heb op een 125cc.
Dus pak aan, klaar voor de eerste les om de instructeur in de zeik te nemen met mijn ervaringen op een motor,
loopt de eigenaar van de rijschool langs en zegt tegen de instructeur: oh aan hem heb je een makkie, die heeft
cross ervaring....en bedankt Chris (hij kent mij al vanaf mijn 14e)
Later aan de instructeur gevraagd hoe hij dat dus doet met iemand die 0 ervaring heeft met schakelen/koppelen,
heel simpel, je stapt bij hem achterop, rijd naar een afgelegen terrein, daar wissel je van plek en ga je de eerste
20 min alleen maar optrekken, overschakelen, terug schakelen en stoppen, totdat hij vind dat je het snapt,
dan mag je zelf nog eens 20 min alleen oefenen.
Daarna krijg je nog een x-aantal lessen alleen, dan pas met 2 lessers, en hij gebruikt juist de lessers om te leren
van elkaar, en indien nodig doet hij het zelf voor.
Het magische woord voor een fijne les is rust, als de instructeur gehaast les geeft, dan zal je ook gehaast reageren!!
 
Daarna is motorrijden hetzelfde maar dan iets sneller, en geloof me...je hebt 2 soorten motorrijders...
Zij die gevallen zijn
Zij die nog moeten vallen
Ik hoor zelfs na 40jr op de motor nog bij de laatste groep. Wil ik zo houden. Ben 't overigens niet van plan.
Wel meer dan eens dat ik dacht, dat ik ook naar de eerste groep zou komen. Stuurkunst en/ of geluk?
De motor alleen is wel 2x omgevallen. Beide keren met opladen bagage op de camping. Nu extra alert op!

Wel ben ik ooit gevallen gelijk bij de eerste km's op de bromfiets.
Dat was 1 dag nadat ik mijn nieuwe brommer had, toen ik net 16 ben geworden. Gelijk gevalletje verzekering!
Geen ervaring en niemand heeft mij toen gezegd dat nieuwe banden eerst voorzichtig gereden moeten worden.
En zeker in die tijd stonden nieuwe banden strak van de siliconen.
Als ik nu nieuwe (motor) banden heb, rijd ik 200km voorzichtig.
 
Dag allemaal,

Ben nieuw op dit forum omdat ik advies nodig heb. Misschien is de vraag al eerder gesteld, kon het zo gauw niet vinden.
Het zit zo:

Ongeveer 5 jaar geleden ben ik tijdens een rijles gevallen met een stevige rugblessure als gevolg. Nu is mijn rug weer sterk genoeg en begint het weer te kriebelen.

Ik denk echter wel dat ik even een drempel over moet om weer op te stappen, het voelt wel heel spannend.
Ik heb vaak achterop gezeten bij mijn partner (die heeft een Kawa Ninja 1000), maar dan wil ik zelf!

Hebben jullie tips over een rijschool in Brabant die mij over de drempel kan helpen en mijn zelfvertrouwen terug kan geven?

Ik hoor het graag een alvast dank!
Echt respect dat je nu weer durft op te stappen

Veel succes met het behalen van je rijbewijs
 
Dag allemaal, ik up m'n topic even omdat ik nog een advies nodig heb!

Ik ben intussen al weer ff aan het lessen. In het verkeer gaat alles super, alleen de bijzondere verrichtingen zorgen nog voor zweet op de rug.
Daarbij vind ik de lesmotor niet echt super.

Nu las ik dat ik je op een eigen motor mag lessen, mits een extra verzekering.

Ik kan een Kawa Vulcan 650 overnemen, en dat vind ik echt een fijne motor voor een kabouter zoals ik. Ik voel daar meer vertrouwen op.

Zouden jullie dat aan- of afraden en waarom?

Wederom bedankt voor het lezen!

Groetjes Emmily
 
Geen idee waar je op moet lessen.. maar een Vulcan 650 is een lange motor. Dus dan gaan oefeningen zoals halve draai/8tje nog moeilijker..
 
Dag allemaal, ik up m'n topic even omdat ik nog een advies nodig heb!

Ik ben intussen al weer ff aan het lessen. In het verkeer gaat alles super, alleen de bijzondere verrichtingen zorgen nog voor zweet op de rug.
Daarbij vind ik de lesmotor niet echt super.

Nu las ik dat ik je op een eigen motor mag lessen, mits een extra verzekering.

Ik kan een Kawa Vulcan 650 overnemen, en dat vind ik echt een fijne motor voor een kabouter zoals ik. Ik voel daar meer vertrouwen op.

Zouden jullie dat aan- of afraden en waarom?

Wederom bedankt voor het lezen!

Groetjes Emmily
Waar les je dan nu op ?

Een chopper-achtig model is inderdaad geen ideale lesmotor.

Een naked model zijn makkelijke motoren voor bijzondere verrichtingen en beginnend motorrijder-ster :]


1691849826344.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Waar les je dan nu op ?

Een chopper-achtig model is inderdaad geen ideale lesmotor.

Een naked model zijn makkelijke motoren voor bijzondere verrichtingen en beginnend motorrijder-ster :]


Bekijk bijlage 1912848
Een Yamaha MT 690.

Het is ook maar een gevoel hoor, dat ik op de Vulcan van m'n vriendin veel lekkerder zit.
Ik ga sowieso door met lessen!
 
Een Yamaha MT 690.

Het is ook maar een gevoel hoor, dat ik op de Vulcan van m'n vriendin veel lekkerder zit.
Ik ga sowieso door met lessen!
Ja, kan, prima naked bike om te lessen en daarna een tijdje mee door te rijden.
Een vulcan is ook best wel lekker toeren, maar minder geschikt om te lessen en examen avb te doen, je maakt het jezelf dan niet makkelijker.
 
Een Yamaha MT 690.

Het is ook maar een gevoel hoor, dat ik op de Vulcan van m'n vriendin veel lekkerder zit.
Ik ga sowieso door met lessen!
Bedoel je een mt07?
Ben het eens met de rest hier dat een naked het makkelijkste is. Wat wel zo is met jou lengte 1.60m? Dat een lagere motor jou meer vertrouwen geeft. Volgens mij is er een verlaagd zadel beschikbaar voor de mt07 of zit die er al op? Het is maar net hoe graag je het wilt halen. Anders tweedehands eentje kopen en na het behalen van je examens weer verkopen, het is maar een idee.
 
Terug
Bovenaan Onderaan