Oppompen remolie met injectiespuit lukt niet

Jonson

MF'er
27 mrt 2003
116
15
Rheden
  • Merk: Honda Cb 900 bol
  • remsetup is van een Yamaha R1 uit 2003
  • Bouwjaar:1983
  • Probleem: remolie oppompen met injectiespuit lukt niet

Beste,

ik heb mijn remblokken en remolie vervangen. Ik krijg nu alleen de rem niet goed op druk. Hij blijft sponzig maar remt wel.
in principe is er bij het vervangen van de olie geen lucht bij gekomen.
Ik heb de olie vervangen door de rem in te knijpen ontluchtingsnippel open, weer dicht draaien en druk op bouwen, net zo lang totdat de nieuwe remolie uit de ontluchtingsnippel kwam.
ik heb ook alle remzuigers schoongemaakt ( niet er uit gehad) voordat ik ze helemaal terug gedrukt heb.

om wel betere remdruk te krijgen wil ik van onderaf met een injectiespuit de olie omhoog pompen en hopelijk zo alle lucht er uit krijgen.
Alleen als ik de injectiespuit aansluit en de nippel opendraai krijg ik met geen mogelijkheid de olie uit de spuit.
Enig idee waar dat aan licht?
Alvast bedankt
 
zet de hoofdremcilinder even zo dat de lucht daar naar boven weg kan.

Een supersport heeft de pomp vaak erg scheef hangen, maar geen idee wat voor stuur er gemonteerd is op bollie
 

werkt tadeloos. Wel niet vergeten vloeistof op tijd bij te vullen, anders kan je opnieuw beginnen.
 

werkt tadeloos. Wel niet vergeten vloeistof op tijd bij te vullen, anders kan je opnieuw beginnen.

Wat ik me altijd afvraag met dit soort dingen is of je met een vacuum ook lucht meezuigt je systeem in langs de schroefdraad van de ontluchtingsnippel?

Mij is altijd geleerd het systeem altijd onder positieve druk te houden bij ontluchten. Langs de schroefdraad kan de nippel behoorlijk lekken als hij opengedraaid is en beter overtollige remvloeistof eruit dan lucht erin toch?
 
zet de hoofdremcilinder even zo dat de lucht daar naar boven weg kan.

Een supersport heeft de pomp vaak erg scheef hangen, maar geen idee wat voor stuur er gemonteerd is op bollie
Ik heb even een foto van voor dat de pomp versteld is bijgevoegd. Ik heb hem nu rechter gezet en probeer het morgen nog een keer.
F5BE3918-6197-4E91-AA43-74FB6DAD5525.jpeg
 

werkt tadeloos. Wel niet vergeten vloeistof op tijd bij te vullen, anders kan je opnieuw beginnen.
Kan ik altijd nog doen. Liever eerst proberen met de spullen die ik heb.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Komt de zuiger van de rempomp wel helemaal aan zn eind (bij hendel los)? Ik heb met zo'n imitatie hendel al wel eens gehad dat hij spanning op de zuiger hield en dan komt het ontluchtingsgat niet vrij.
 
Mogelijkheid; draai je de nippel niet te ver open? dan blijft er lucht in je leiding zitten.

Mijn eigen ervaring met zo'n vacuum setje van HBM is bijzonder r*k. Wat ik nog wel eens doe is een injectiespuit met slangenklem op de aftapnippel zetten en hem dan op die manier vacuum te trekken.

Wanneer ik de remmen ontlucht heb laat ik hem altijd een nachtje staan met een tie-wrap om de rem hendel heen. Dan de volgende dag nog 1x ontluchten. Werkt (bij mij) altijd.
 
Tof dat jullie meedenken, morgen ga ik er weer verder mee. Weet alleen niet zo goed wat je (Zot) bedoeld met het afschot naar het reservoir. Zit het reservoir te hoog tov de pomp?
 
Bij twijfel, haal even je hendel er helemaal af, dan weet je zeker dat die het compensatie gaatje niet dicht houd (van de week nog eenzelfde topic voorbij gekomen met dit soort hendels...).
 
Ik gebruik ook de HBM set.
Werkt bij mij prima, wel trek ik er minimaal 200ml vloeistof doorheen, voordat ik de nippel weer dicht doe.
Als de vloeistof dan al mooi zonder lucht bellen is, komt er toch nog soms een laatste belletje mee :)
 
Als de remzuigers 100% proper zijn kun je ze gebruiken om vloeistof naar boven te pompen. Gaat harder dan met de rempomp en met de stroom mee wat luchtbellen aan gaat.

Reservoir wel goed in de gaten blijven houden uiteraard.
 
Bij twijfel, haal even je hendel er helemaal af, dan weet je zeker dat die het compensatie gaatje niet dicht houd (van de week nog eenzelfde topic voorbij gekomen met dit soort hendels...).
Ik heb vandaag de hendel verwijderd, het palletje werd niet ingedrukt. compensatie gaatje lijkt daarmee vrij te zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: SP1R
Iemand nog een idee waarom ik van onderaf geen remvloeistof omhoog gepompt krijg? In ieder geval niet met een injectiespuit zoals regelmatig beschreven wordt.

De positie van het vloeistof reservoir tov de rempomp is me nog niet helemaal duidelijk. Rempomp zit lager dan het reservoir, is toch altijd zo?
 
Je kan dit ook nog proberen om ipv een injectie spuit met een andere manier hetzelfde met meer druk erin te pompen.
Zet er een andere motor naast en sluit op de voorremklauw van die motor op de ontluchting nippel een slang aan en verbind die met de andere motor zijn klauwremcillinder en pomp vervolgens met de handrem je andere motor zijn leiding vol steeds met een steeksleutel de nippel open en knijpen en dicht draaien tot het zonder luchtbellen vol zit.
 
In ieder geval niet met een injectiespuit zoals regelmatig beschreven wordt.
ik heb geen idee hoe ze dat doen. Ik weet hoe hard ik moet duwen op een soepele remzuiger om de remvloeistof omhoog te krijgen. Dat lukt me nooit met een slangetje op een ontluchtings nippel, zonder slangklemmen enzo
 
ik heb geen idee hoe ze dat doen. Ik weet hoe hard ik moet duwen op een soepele remzuiger om de remvloeistof omhoog te krijgen. Dat lukt me nooit met een slangetje op een ontluchtings nippel, zonder slangklemmen enzo
ik pers zeer weinig langs onder, net omdat als het mis gaat de vloeistof in het rond vliegt. eerst alles doorzuigen langs onder, om geen lucht via de schroefdraad te trekken altijd eerst teflon er rond. laatste spuit vol propere vloeistof er nog even laten aanhangen, nippel dicht en hardheid hendel testen. bij twijfel dan de vloeistof in de spuit nog eens terug pompen naar boven.

werkt heel gemakkelijk, zelfs zonder klem.
je moet het alleen rustig aan doen. zet je er een lege spuit op met lege darm van een cm of 10-20, heb je sowieso ook een deel lucht in de spuit na het zuigen. de spuit even induwen zodat de lucht erin gecomprimeerd wordt, en die druk is voldoende om de vloeistof erdoor te pompen. een paar seconden wachten tot de druk weg is en en weer hetzelfde. hoeft niet meer dan 30 seconden te duren.
wel zorgen dat je darmpje goed rond de nippel spant ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan