Oppompen remolie met injectiespuit lukt niet

Jonson

MF'er
27 mrt 2003
116
15
Rheden
  • Merk: Honda Cb 900 bol
  • remsetup is van een Yamaha R1 uit 2003
  • Bouwjaar:1983
  • Probleem: remolie oppompen met injectiespuit lukt niet

Beste,

ik heb mijn remblokken en remolie vervangen. Ik krijg nu alleen de rem niet goed op druk. Hij blijft sponzig maar remt wel.
in principe is er bij het vervangen van de olie geen lucht bij gekomen.
Ik heb de olie vervangen door de rem in te knijpen ontluchtingsnippel open, weer dicht draaien en druk op bouwen, net zo lang totdat de nieuwe remolie uit de ontluchtingsnippel kwam.
ik heb ook alle remzuigers schoongemaakt ( niet er uit gehad) voordat ik ze helemaal terug gedrukt heb.

om wel betere remdruk te krijgen wil ik van onderaf met een injectiespuit de olie omhoog pompen en hopelijk zo alle lucht er uit krijgen.
Alleen als ik de injectiespuit aansluit en de nippel opendraai krijg ik met geen mogelijkheid de olie uit de spuit.
Enig idee waar dat aan licht?
Alvast bedankt
 
Iemand nog een idee waarom ik van onderaf geen remvloeistof omhoog gepompt krijg? In ieder geval niet met een injectiespuit zoals regelmatig beschreven wordt.

De positie van het vloeistof reservoir tov de rempomp is me nog niet helemaal duidelijk. Rempomp zit lager dan het reservoir, is toch altijd zo?

Gaatjes in de hrc kunnen ook nog verstopt zijn.

Reservoir hoger dan de pomp, en de kant van de pomp waar de reservoir aansluiting zit moet ook omhoog wijzen, bij jou wijst die zo te zien omlaag. (Afschot naar reservoir dus ;) )
 
ik heb geen idee hoe ze dat doen. Ik weet hoe hard ik moet duwen op een soepele remzuiger om de remvloeistof omhoog te krijgen. Dat lukt me nooit met een slangetje op een ontluchtings nippel, zonder slangklemmen enzo
Daarom wordt de injectiespuitmethode gebruikt om een leeg systeem te vullen. Om tegen een gevuld systeem in te duwen heb ik zelf nog nooit geprobeerd. Het lijkt me ook dat je op die manier juist lucht erin pompt. Ik heb de injectiespuitmethode op drie verschillende motoren met verschillende remsystemen toegepast en altijd zonder problemen.
 
Probeer toch maar het volgende, de conventionele manier. Misschien met hulp van iemand. Druk opbouwen met de remhendel door een paar keer snel te pompen, dan de druk er op houden (dus de hendel ingetrokken houden) en dan even kort de nippel open en weer dicht. Als het goed is trek je de hendel dan tegen het handvat aan met de nippel weer dicht. Dit een paar keer herhalen, dan zie je vaak toch een paar belletjes meevliegen in het aflaatleidinkje. Niet eerder de rem loslaten dan dat het nippeltje weer dicht zit uiteraard, en opletten dat het potje niet leeg raakt, maar dat hoef ik er uiteraard eigenlijk niet bij te vertellen. Op deze manier hoef je ook niet bang te zijn dat je valse lucht weer in het zuigertje trekt, want er komt alleen maar druk op te staan. Evt. een doekje om de nippel met sleutel draaien om kleine lekkages op te vangen. Gebruik natuurlijk de ringkant van je sleutel en laat de sleutel zodanig er op zitten dat je een halve slag kan maken, maar wel volledig weer dicht kan draaien.
Jan.
 
BGS van www.autogereedschap.com

had ik jaren eerder moeten kopen.

D400FB41-F3C4-4AFE-A56E-58C7C4AB8DDF.jpeg
 
Zoiets heb ik ook zelf gemaakt met een terugslagklepje, je moet alleen wel zeker weten dat je schroefdraad afdicht anders zuig je als je de hendel los laat toch weer een beetje lucht je klauw in. Paar keer 'conventioneel' na pompen haalt die lucht wel weer weg.
Als je een stukje slang hebt wat op de ontluchtingsnippel past, past er in dat stukje slang precies een fietsventiel (als deze link: Fietsventiel ).
 
Probeer toch maar het volgende, de conventionele manier. Misschien met hulp van iemand. Druk opbouwen met de remhendel door een paar keer snel te pompen, dan de druk er op houden (dus de hendel ingetrokken houden) en dan even kort de nippel open en weer dicht. Als het goed is trek je de hendel dan tegen het handvat aan met de nippel weer dicht. Dit een paar keer herhalen, dan zie je vaak toch een paar belletjes meevliegen in het aflaatleidinkje. Niet eerder de rem loslaten dan dat het nippeltje weer dicht zit uiteraard, en opletten dat het potje niet leeg raakt, maar dat hoef ik er uiteraard eigenlijk niet bij te vertellen. Op deze manier hoef je ook niet bang te zijn dat je valse lucht weer in het zuigertje trekt, want er komt alleen maar druk op te staan. Evt. een doekje om de nippel met sleutel draaien om kleine lekkages op te vangen. Gebruik natuurlijk de ringkant van je sleutel en laat de sleutel zodanig er op zitten dat je een halve slag kan maken, maar wel volledig weer dicht kan draaien.
Jan.
Op deze manier doe ik het eigenlijk altijd, lukt ook altijd. Alleen nu niet. Vandaar dat ik het op een andere manier wilde proberen.
 
Ik heb nu de rempomp goed omhooggezet zodat de aansluiting van het reservoir omhoog wijst. Vanmiddag nog maar een keer proberen te ontluchten.
Ik neem aan dat de rempomp, als het systeem op druk is, weer gewoon naar beneden kan worden gezet?

als Ik echt wanhopig wordt 😬 zal ik eens kijken naar een ontluchtingssetje. Of een keer naar een monteur om hen het een keer te laten doen.

bedankt voor het meedenken! Als het is gelukt laat ik dat weten.
 
Ik heb de rempomp uit elkaar om alles schoon te maken en te controleren. Gaatjes zijn allemaal open, alhoewel je niet erg makkelijk bij het compensatiegaatje komt. Kan de kunststof nippel (aansluiting slang reservoir) er ook af?

Ik kwam er wel achter dat de rempomp van een later model (2009 - 2011) R1 is dan dat de remklauwen (2001-2003) zijn. De radiale rempomp is 16mm, de originele axiale volgens mij 14 of ook 16mm. Maakt dit wat uit in het functioneren van de rem? Of kan het de reden zijn dat ik hem niet echt op druk krijg?
 
Daarom wordt de injectiespuitmethode gebruikt om een leeg systeem te vullen. Om tegen een gevuld systeem in te duwen heb ik zelf nog nooit geprobeerd.

Als je van onderaf vult en je ziet het niveau in reservoir stijgen dan vul je toch een gevuld systeem verder? 🤔

Hoef je amper druk op te zetten, 6 mm slang op spuit, slang op nippel geduwd en je duwt de spuit bijna net zo vlot leeg als zonder op die nippel te zitten. 😇
 
Als je van onderaf vult en je ziet het niveau in reservoir stijgen dan vul je toch een gevuld systeem verder? 🤔

Hoef je amper druk op te zetten, 6 mm slang op spuit, slang op nippel geduwd en je duwt de spuit bijna net zo vlot leeg als zonder op die nippel te zitten. 😇

Zo doe ik het ook altijd, ook met een gevuld systeem heeft dit bij mij tot nu toe altijd gewerkt.
 
Als je van onderaf vult en je ziet het niveau in reservoir stijgen dan vul je toch een gevuld systeem verder? 🤔

Hoef je amper druk op te zetten, 6 mm slang op spuit, slang op nippel geduwd en je duwt de spuit bijna net zo vlot leeg als zonder op die nippel te zitten. 😇
Ja daar heb je inderdaad een punt. Ik denk wel dat er de mogelijkheid bestaat dat je juist extra lucht inbrengt als je gaat bijvullen. Als je dan toch met je spuit bezig gaat, kun je net zo goed met een leeg systeem beginnen.
 
Als er van onderaf geen olie in te krijgen is dan zit er klaarblijkelijk iets dicht.

Draai eens een banjobout op een klauw los en kijk eens of er olie uitkomt als je de handle intrekt?
Eigenlijk, als je de onderste banjobouten losdraait, zou de olie er zo uit moeten lopen door de vloeistofkolom die er op staat vanaf het reservoir.
 
Als er van onderaf geen olie in te krijgen is dan zit er klaarblijkelijk iets dicht.

Draai eens een banjobout op een klauw los en kijk eens of er olie uitkomt als je de handle intrekt?
Eigenlijk, als je de onderste banjobouten losdraait, zou de olie er zo uit moeten lopen door de vloeistofkolom die er op staat vanaf het reservoir.
Dit had ik eerder ook al geprobeerd ja, bij de klauwen en de rempomp. Ik wilde kijken of daar de lucht in zat. Er kwam inderdaad meteen olie uit. Niks verstopt lijkt me.
 
Iemand nog een idee waarom ik van onderaf geen remvloeistof omhoog gepompt krijg? In ieder geval niet met een injectiespuit zoals regelmatig beschreven wordt.

De positie van het vloeistof reservoir tov de rempomp is me nog niet helemaal duidelijk. Rempomp zit lager dan het reservoir, is toch altijd zo?
Is gewoon goed
 
Het is mij op 1 keer na altijd gelukt met een van de bovenstaande methodes.
Bij die ene keer stond ik op het punt die motor danwel in de fik te steken of van een taluud te duwen maar heb uiteindelijk de remklauwen gedemonteerd en ondersteboven gehouden/ ondgedraaid en zo ook de hrc zodat alle luchtbelletjes omhoog konden.
Daarna was ie nog steeds ietwat sponzig. Heb toen de rem met het handel op druk gebracht en vastgezet met een tiewrap.
De volgende dag was ( na het loshalen van de tiewrap) het vloeistofniveau weer iets gezakt, maar alle lucht was er toen uit.
Wat een martelgang als ik er aan terugdenk.
Hou vol, het komt een keer goed.
 
Ha heb ik het hele systeem mooi op druk *O*, zit er een scheurtje in mijn banjobout -O-. Kan ik weer van voor af aan beginnen |(. Maar met het schoonmaken van de rempomp en het gebruiken van de originele remhendel ging het ontluchten een stuk beter. Ik heb voor de grap alle hierboven beschreven methodes gelijk even geprobeerd. Het ouderwetse pompen ging uiteindelijk toch het beste.
 
Terug
Bovenaan Onderaan