Oproep voor TV-programma

Maar door te zeggen dat de politie een geweldsmonopolie hebt zeg je juist dat de politie de enige is die geweld mag gebruiken. Monopolie betekent immers alleenrecht.

(of volgens de vandale beknopt: "uitsluitende bevoegdheid tot iets". En het is dus niet uitsluitend de politie, dat zeg je zelf al).
een geweldsmonopolie wil zeggen:

'Dat de politie niet alleen mensen mag inzetten om haar doelen te bereiken, maar ook - in het uiterste geval - wapens.'
 
een geweldsmonopolie wil zeggen:

'Dat de politie niet alleen mensen mag inzetten om haar doelen te bereiken, maar ook - in het uiterste geval - wapens.'
Dan gaan we het niet eens worden. Wat jij nu beschrijft is een "geweldsbevoegdheid".

ge·weld het; o gebruik van wapens of lichamelijke kracht: ~ plegen; fysiek ~; het ~ vd zee onstuimigheid
mo·no·po·lie het; o -s, -liën 1 de situatie dat men als enige iets kan of mag verkopen 2 uitsluitende bevoegdheid tot iets: machtsmonopolie

Aldus vandale.
 
soms is het maar goed dat ze de daders niet laten zien op een site slecht voor hun gebit hahaha
 
Dan gaan we het niet eens worden. Wat jij nu beschrijft is een "geweldsbevoegdheid".

ge·weld het; o gebruik van wapens of lichamelijke kracht: ~ plegen; fysiek ~; het ~ vd zee onstuimigheid
mo·no·po·lie het; o -s, -liën 1 de situatie dat men als enige iets kan of mag verkopen 2 uitsluitende bevoegdheid tot iets: machtsmonopolie

Aldus vandale.
Ga maar even googelen dan.
 
Ga maar even googelen dan.
Ik heb de afgelopen 5 minuten lopen googlen (op geweldsmonopolie, geweldsmonopolie overheid en geweldsmonopolie politie) en ben niets tegengekomen dat mij doet denken dat ik onjuist zit.

Ja, het staat wel op de officiële politie website. Maar ik weet ook nog dat ergens op een officiële site (niet politie, wel overheid) kortgeleden stond dat door de file rijden voor motorrijders werd gedoogd... ;)

Maar het lijkt me toch vrij duidelijk met de beschrijvingen van de vandale erbij? :?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de afgelopen 5 minuten lopen googlen (op geweldsmonopolie, geweldsmonopolie overheid en geweldsmonopolie politie) en ben niets tegengekomen dat mij doet denken dat ik onjuist zit.

Ja, het staat wel op de officiële politie website. Maar ik weet ook nog dat ergens op een officiële site (niet politie, wel overheid) kortgeleden stond dat door de file rijden voor motorrijders werd gedoogd... ;)

Maar het lijkt me toch vrij duidelijk met de beschrijvingen van de vandale erbij? :?
ga ik het nog een keer proberen :P

De basis ias dat er geen geweld op welke manier ook gebruikt mag worden.
Nu zijn er een aantal instanties (is dat het juiste woord) die dit in bepaalde gevallen wel mag. Zolang men maar voldoet aan bepaalde voorwaarde.
Dit is dus het geweldsmonopolie. De politie is er 1 van. Deze mag geweld gebruiken, met een vuurwapen over straat lopen en gebruiken enz enz.

Van dale is ook geen uitkomst altijd.

U hebt gezocht op het woord: betrokkene.
RESULTAAT
 be·trok·ke·ne de; m,v -n persoon die met een zaak gemoeid is

maar ies ook iemand die bestuursrechtelijk iets misdaan heeft 9door rood rijden bijvoorbeeld) Daar rept van dale dan niet over. neemt niet weg dat het zo is.
 
Laatst bewerkt:
ga ik het nog een keer proberen :P

De basis ias dat er geen geweld op welke manier ook gebruikt mag worden.
Nu zijn er een aantal instanties (is dat het juiste woord) die dit in bepaalde gevallen wel mag.
Instanties is het juiste woord. Maar waarom mogen die instanties dat: omdat ze het mogen van de overheid.

Zolang men maar voldoet aan bepaalde voorwaarde.

Dit is dus het geweldsmonopolie. De politie is er 1 van.

Deze mag geweld gebruiken, met een vuurwapen over straat lopen en gebruiken enz enz.
Het geweldsmonopolie (zelfverdeging natuurlijk weggelaten) ligt bij de overheid. O.a. politie mag, als onderdeel en met toestemming van die overheid, gebruik maken van het geweldsmonopolie (dat dus bij de overheid ligt).

Als ik bij een bedrijf werk dat bedrijfsauto's heeft, en ik mag van van die auto's gebruik maken, zijn die auto's dan van mij? Want dat zeg je door te zeggen dat het geweldsmonopolie bij de politie ligt. Maar dat doet het niet, het blijft liggen bij de overheid.

Van dale is ook geen uitkomst altijd.

U hebt gezocht op het woord: betrokkene.
RESULTAAT
 be·trok·ke·ne de; m,v -n persoon die met een zaak gemoeid is

maar ies ook iemand die bestuursrechtelijk iets misdaan heeft 9door rood rijden bijvoorbeeld) Daar rept van dale dan niet over. neemt niet weg dat het zo is.
Die is dan toch met de zaak (door rood rijden) gemoeid... Maar sowieso is het alleen het beknopte woordenboek dat online staat en ontbreken daardoor dingen, dat klopt.

Edit: nog even een samenvatting van bovenstaande:
Het geweldsmonopolie ligt bij de overheid, waardoor o.a. alleen bijv. politie, justitie en leger geweldsbevoegdheid (kunnen) hebben.
 
Laatst bewerkt:
Instanties is het juiste woord. Maar waarom mogen die instanties dat: omdat ze het mogen van de overheid.Het geweldsmonopolie (zelfverdeging natuurlijk weggelaten) ligt bij de overheid. O.a. politie mag, als onderdeel en met toestemming van die overheid, gebruik maken van het geweldsmonopolie (dat dus bij de overheid ligt).

Als ik bij een bedrijf werk dat bedrijfsauto's heeft, en ik mag van van die auto's gebruik maken, zijn die auto's dan van mij? Want dat zeg je door te zeggen dat het geweldsmonopolie bij de politie ligt. Maar dat doet het niet, het blijft liggen bij de overheid.Die is dan toch met de zaak (door rood rijden) gemoeid... Maar sowieso is het alleen het beknopte woordenboek dat online staat en ontbreken daardoor dingen, dat klopt.

Edit: nog even een samenvatting van bovenstaande:
Het geweldsmonopolie ligt bij de overheid, waardoor o.a. alleen bijv. politie, justitie en leger geweldsbevoegdheid (kunnen) hebben.
Weet je zeker dat je bij 'geslacht'het juiste hebt ingevult :+
Ik vind het wel prima zo. Als je in het echie zo eigenwijs was had je al een paar luppen gehad ;) :P
Laten we weer een beetje on topic gaan en eventueel via pb dit meningsverschil voort zetten.
 
edit: foutje. Bericht mag verwijderd worden.
 
Laatst bewerkt:
Beste ombudsman, UHUH Vara.

Misschien zouden jullie eerst eens kunnen onderzoeken hoeveel aangiften er per week bij een gemiddeld wijkbureau binnen komen. Dan is kijken naar de verschillende maatschappelijke classificaties van het soort delict. Kijk dan ook eens naar het aantal inwoners per wijkbureau. Ga daarna eens kijken hoeveel personeel een gemiddeld wijkbureau op papier heeft. Filter dat uit naar daadwerkelijk inzetbaar personeel voor opsporingstaken. Ga dat dan weer verdelen naar recherche en surveillance, schrap dan de surveillance eenheden maar omdat die de noodhulp moeten kunnen verlenen en daar genoeg zaken/administratie aan over houden zodat buiten werken moeilijk wordt. Kijk dan maar eens hoeveel recherche je over houdt per week, zet dat af tegen het aantal aangiften en al lopende zaken bij een recherchemedewerker. Neem daar in mee dat veel aangiften een onbekende dader hebben. Neem dan mee dat iedere aangever zijn probleem het belangrijkst vindt.
En ga dan eens kijken waarom sommige zaken niet kunnen worden opgepakt, al dan niet binnen nu en gister. Want ik maak uit uw begin post op dat de politie een half jaar lang niets gedaan heeft, kennlijk zijn ze dan daarnaa wel in actie gekomen, maar daar lees ik nergens iets over.

Of zou dit misschien niet genoeg kijkers trekken, want een programma maken is pure commercie, Want ja, ook hier gaat het uiteindelijk om de cijfertjes, jajajajaja ook hier werken de cijfertjes als een leidraad, zoals in iedere organisatie, want bij te weining te verwachten kijkcijfers wordt dit programma ook niet gemaakt.

Dus ik stel een tegenonderzoek voor, waarom wel de motordiefstallen aan het begin van het motorseizoen en niet de klapschaatsdiefstallen. Tsja, komt allemaal op hetzelfde neer.
 
Laatst bewerkt:
Is jouw motor onlangs gestolen en heb je slechte ervaringen met het aangifte doen bij de politie? Of vind je dat de politie onvoldoende werk maakt van het onderzoek?

Neem dan contact op met het VARA-programma 'De Ombudsman'.

In dit programma behandelen we klachten van burgers die de dupe zijn van overheidshandelen (of nalaten). Momenteel onderzoeken we hoe de politie om gaat met aangiftes van burgers. Aanleiding daarvoor is een klacht van een motoreigenaar die onderdelen van zijn gestolen motor herkende in een advertentie van een handelaar op Marktplaats. De politie heeft een half jaar lang vrijwel niets gedaan om de daders te achterhalen. Heb jij ook een soortgelijke ervaring en ben je bereid daarover voor de camera te vertellen? Mail dan naar jan.salden@vara.nl

Met vriendelijke groet,

Jan Salden

Redacteur 'De Ombudsman' (VARA)

Iedereen kan er slap over ouwehoeren, maar zo lang er gesneden wordt in het budget van de politie. Moeten deze mensjes hun prioriteiten verzetten, naar zaken. (Flitsen bijvoorbeeld, om het budget nog een beetje aan te kunnen vullen.)

Ik weet dan ook niet wat ik van de VARA kan verwachten. Een of andere huil programma? Dat is toch meer iets voor SBS.
 
het initiatief is leuk maar ik denk dat het onderwerp "mijn motor is gestolen en de politie doet niks" slechts een onderdeel uitmaakt in het programma.

Wilde laatst aangifte doen bij de politie wegens identiteitfraude. Werd in eerste instantie niet eens opgenomen. De diensdoende agent (1 streper) ging de wachtcommandant even raadplegen, echter vergat hij de deur te sluiten.

De wachtcommandant:
"Als deze mensen aangifte doen is het eerste wat je moet doen, is duiken, zo snel mogelijk en de mensen zonder aangifte weer de deur wijzen. Als dat niet lukt neem je de aangifte op en gooi je het gewoon in de la".

Op bovenstaande wijze zal het ook nooit bij de officier van jusitie belanden.

Natuurlijk een klacht ingediend ;)

Klacht indienen klinkt allemaal leuk. Je krijgt (als het ff meezit) een uitnodiging om erover te komen praten met een klachtafhandelings ambtenaar. Kom je er niet uit of ben je niet tevreden dan kan je je klacht doorzetten naar de klachtencommissie. Daar mag je je verhaal doen. Die horen ook de betreffende ambtenaar. Daarna krijg je ofwel helemaal gelijk, of ten dele of niet. Krijg je geheel of ten dele gelijk dan kan je die brief inlijsten en boven je bed hangen of zo. Heeft verder geen enkele waarde en je schiet er niks mee op. Behalve dat in het jaarverslag dit item even aangestipt wordt.
De politie zelf doet er niks mee. Plegen nog een plas en alles blijft zoals het was.

Aangifte doen is een jiskefet achtige skets. Ambtenaar op bureau wordt bijgebracht met zuurstof van het lachen, met beetje geluk is er iemand bereid de aangifte in het systeem op te nemen. Met mazzel zonder taalfouten. Daarna hoor je nooit meer wat.
Voordeel?? Je kan bij je verzekering claimen.

Mijn ervaring is dat aangifte doen teveel werk is.
Kreeg zelfs te horen dat er geen capaciteit was. Zaten toen 3 mensen aan de balie. Ik tellen 1,2,3. Keken me raar aan. Toen ik zei dat ik het begreep en 3 mensen idd te weinig capaciteit hadden, werden ze onaardig.
Heb toen maar besloten om naar huis te gaan. Ik doe nooit meer ergens aangifte van (tenzij ik dat nodig heb voor een verzekering). Zonde van mijn tijd en mijn hersenactiviteit.

Maar als je een bonnetje hebt openstaan kunnen ze je wel sochtends met 6 man van je bedje lichten. Die capaciteit is er dan ineens wel.
 
Ff on topic, misschien is het zinnig om eens in te gaan op de vraag. Ik neem aan dat er aandacht aan besteed gaat worden in de uitzending van de ombudsman. Er zal toch vast wel iemand zijn die ervaring heeft met aangiftes motordiefstal?? Als ik zo de lijst zie met gejatte motoren is er genoeg voer.
En de aangiftes die zo dringend gevraagd worden door de politie zijn toch eigenlijk alleen maar cijfermateriaal om budgetten omhoog te krijgen?? Meer aangiftes is aantoonbaar criminaliteit. Dus meer geld voor die regio.
Eigenlijk sponsoren we daardoor meer agenten die dan lui in het autotje je kunnen flitsen met 3 of 4 km te hard.

Het is dat de verzekering aangifte eist, anders zou ik zeggen zonde van de tijd.
 
Het is goed te zien dat onze oproep hier discussie los maakt. Maar we zijn vooral geinteresseerd in mensen die er uit eigen ervaring iets over kunnen vertellen.
Bij deze roep ik hen nogmaals op zich bij ons te melden, via jan.salden@vara.nl Hoe meer verhalen, hoe beter.

Denk dat jullie het beter naar een hoger plan kunnen tillen. Het is populistisch om het bij de politie op het bord te schuiven. Het probleem wat er werkelijk speelt is politiek. Er is een systeem in het leven gebracht door de politiek waarbij geld wordt toegewezen aan onderwerpen. De mankracht wordt door de politiek verdeeld.

Dus niet de politie op het matje roepen, die geven jullie toch gelijk, maar de politiek. Breder trekken, het gaat om het idiote systeem dat van te voren wordt bepaald waar aandacht aan besteed wordt. Wat nodig is, is Politie en Justitie die mogen handelen naar gebeurtenissen.
 
Eigenlijk sponsoren we daardoor meer agenten die dan lui in het autotje je kunnen flitsen met 3 of 4 km te hard.

Het is dat de verzekering aangifte eist, anders zou ik zeggen zonde van de tijd.
Dit doet het leuk in de kroeg, maar slaat kant noch wal.
 
Denk dat jullie het beter naar een hoger plan kunnen tillen. Het is populistisch om het bij de politie op het bord te schuiven. Het probleem wat er werkelijk speelt is politiek. Er is een systeem in het leven gebracht door de politiek waarbij geld wordt toegewezen aan onderwerpen. De mankracht wordt door de politiek verdeeld.

Dus niet de politie op het matje roepen, die geven jullie toch gelijk, maar de politiek. Breder trekken, het gaat om het idiote systeem dat van te voren wordt bepaald waar aandacht aan besteed wordt. Wat nodig is, is Politie en Justitie die mogen handelen naar gebeurtenissen.

:^ :Y


Goed punt Attie..
 
Onzin, je mag altijd klagen tegen en over iemand waar je ontevreden over bent, zolang je het maar wel netjes houdt. Als ik m'n werk niet goed doe, word ik er ook op aangesproken, dan kan ik ook niet zeggen: ga maar naar mijn werkgever :z
dan komen ze weer bij jou O-)
 
Wees blij dat er aandacht aan besteed wordt.

@De Ombudsman: probeer het dan wel beter te doen dan Peterrrr "ik schopte Steve Brown onder z'n hol" de Vries, want zijn uitzending over gestolen moteren was alleen maar een sensatie-uitzending imo.
 
Mijn motor is afgelopen november gejat en ik heb echt onwijs gezeur gehad met de politie.
Heeft ruim een week geduurd eer hij bij de RDW als gestolen stond geregistreerd.
Moest ook continu overal achteraan bellen.

Op gegeven moment werd ik gebeld dat mijn motor waarschijnlijk ergens gezien was. Dus ik weer bellen naar het nummer dat ik al zoveel keren eerder had gebeld.
Of ik misschien niet ff zelf kon gaan kijken. Uhm ja sorry, er zijn hier mensen die wél werken! Dus nee ik heb geen tijd. Of ik dan na werktijd even daar wil gaan kijken en als ik hem zie dat ik er dan maar naast moet gaan staan en de politie moet bellen. Ook moet ik maar gelijk even alle papieren bij me hebben want dat scheelt weer werk..

Wat denken ze wel niet! Dat ik als ielig vrouwtje tussen een stel criminelen ga staan?

Maar ff on-topic.. Was allemaal klote met de afhandeling, maar mooi niet dat ik met mijn kop op tv kom. Ik krijg mijn Yamaatje er toch niet meer mee terug.
 
Terug
Bovenaan Onderaan