Opschakelen zonder koppelen boven 8000 toeren ?

Oke, mijn boeren verstand zegt het volgende: die koppelingshendel zit er toch niet voor niks op? Als het geen kwaad kon, hadden ze die er wel af gelaten!Jup, mooi in beeld gebracht. Wat ik me trouwens afvroeg, zijn ze verplicht die camera's op hun bikes te monteren? Ik bedoel, is toch gewicht :? Ik zou er niet blij mee zijn als teameigenaar.

Hoe wil jij uit stand wegrijden zonder koppeling? Gas geven, in de versnelling trappen en stevig vasthouden?

Ik neem aan dat er bij andere motoren een soortgelijk gewicht geplaatst wordt.
 
Is het schakelen boven de 8000 toeren zonder koppelen aan te raden
Wie van jullie doet het weleens
Zo ja waarom :X
Zo nee waarom niet :?

p.s. Rossie doet het ook. :}

Als je dat wil doen moet je een Beemer kopen (overigens wel een die dan iig 8000 rpm kan draaien :P ). Krijg je gratis en voor niets een quickshift versnellingsbak... (btw, tnx Zot voor de info *D . Tot afgelopen zaterdag wis ik dat dus niet). Kan lekker vol in de toeren klimmen en hoef alleen maar een beetje druk op m'n pookje te zetten en hij schakelt uitzichzelf op als ie z'n toeren bereikt *D
 
Opschakelen zonder koppeling is bij de meeste motoren geen probleem. Geef wat druk op je pedaal, op het moment dat je wilt schakelen ff een tikje gas terug en hij floept zo door.

Maar terugschakelen? Dan komt er FLINK wat druk op de tandwielen en da's niet best.....
 
Opschakelen zonder koppeling is bij de meeste motoren geen probleem. Geef wat druk op je pedaal, op het moment dat je wilt schakelen ff een tikje gas terug en hij floept zo door.

Meeste motoren kun je idd met tussengas gewoon opschakelen zonder koppelen (alleen niet als je versnellingen recht vertand zijn zoals bij bijna alle BMW's, maar goed, daar zit een quickshiftbak op, dus gewoon bijna in de toerenbegrenzer rijden en druk op het pedaaltje zonder van je gas af te gaan *D )

Maar terugschakelen? Dan komt er FLINK wat druk op de tandwielen en da's niet best.....

Terugschakelen zonder koppelen lukt zelfs in de MotoGP niet volgens mij :o
 
moet je maar eens een paar dagen zonder koppeling rijden, dan weet je precies hoe en wanneer je moet schakelen zonder koppeling.
het meest lastige is voor de stoplichten, of als je er even niet aan denkt.
je kunt in alle versnellingen en alle toerentallen schakelen. meestal van zn 1 naar 2 doe ik het niet, omdat je versnelling dan zon knal krijgt.
 
Opschakelen zonder koppeling is bij de meeste motoren geen probleem. Geef wat druk op je pedaal, op het moment dat je wilt schakelen ff een tikje gas terug en hij floept zo door.

Maar terugschakelen? Dan komt er FLINK wat druk op de tandwielen en da's niet best.....

Opschakelen gaat vrij eenvoudig. iets gas terug en dan kun je zonder veel problemen schakelen. Hoewel je wat extra slijtage aan de tandwielen krijgt. (Hoe vaak tje het ook doet, je krijgt ze nooit exact op een gelijk toerental, vandaar ook de synchromesh)
Maar daar kunnen de meeste bakken wel tegen; en ze worden er oud mee.... En het is gewoon erg leuk.

Terugschakelen zonder versnelling is een andere zaak. Theoretisch is ook dat geen probleem als je er maar voor zorgt dat de beide tandwielen dezelfde snelheid hebben...
Dit is echter veel lastiger in te schatten als bij het opschakelen. Je moet in dit geval namelijk extra gas gaan bijgeven om de snelheid gelijk te krijgen.
Erg lastig, waardoor het vaak toch een flinke klap wordt als ie erin schiet.
"Druk erop houden" en wat gas is wel een manier om het voor elkaar te krijgen; maar erg slecht voor het schakelmechanisme. (schakelwals en schakelvork) Als je dit regelmatig doet krijg je hier gegarandeerd speling op; en in het ergste geval een kromme schakelvork.. En da's geen garantie.. en duur.

Zxr
 
Precies... het is gewoon een kwestie van aanvoelen hoeveel gas je even terugneemt
Dat is hetzelfde wat die quickshifters doen...

Als je door je eigen tandwielen ingehaald wordt, doe je iets fout... ;-)

Heb het al gedaan ietsje van het gas
werkt perfect
Hoor niks en voel niks krassen of zo
hij tikt zo door
 
Met de motor nog nooit gedaan. Toch een beetje bang tandwieltjes te beschadigen.

Im mijn auto doe ik het zeer regelmatig. Koppeling is feitelijk enkel noodzakelijk bij het optrekken (en eigenlijk dat zelfs nog niet. Stil staan, in versnelling zetten, koppeling niet in drukken dus en... starten.)

Met een beetje oefening kun je je auto bedienen alsof het een half automaat is.
Mooi vloeiend terugschakelen vraagt wat meer oefening. Geef je onvoldoende dan wel te veel tussengas dan moet je om niet al te veel geratel te horen toch even je voetje op de koppeling zetten.

Ik zie overigens niet waarom enkele beweren dat je op de motorfiets niet zonder koppeling zou kunnen terugschakelen. Lijkt me wel dat je op de motorfiets over nog net iets meer (tussengaf) gevoel moet beschikken.
 
enige slijtage die optreed is dat de schakelvorken wat meer te werken hebben en dat de spiebaan waarin die schakelvorken sliden iets meer aan slijtage onderhevig zullen zijn. Met name Kwak heeft daar last van.....

Maar dan moet je toch echt 20K zonder koppeling schakelen en dan ben je dus 0,2 mm meer spiebaan kwijt dan normaal O-) Dan gaat het schakelen slechter...
 
Meeste motoren kun je idd met tussengas gewoon opschakelen zonder koppelen (alleen niet als je versnellingen recht vertand zijn zoals bij bijna alle BMW's, maar goed, daar zit een quickshiftbak op, dus gewoon bijna in de toerenbegrenzer rijden en druk op het pedaaltje zonder van je gas af te gaan *D )Terugschakelen zonder koppelen lukt zelfs in de MotoGP niet volgens mij :o


Hmmm ik heb een K100RT en een R850RT gehad en daar kon ik het ook met tussengas.
Alleen lag het idd een stuk preciezer.

Terugschakelen zonder je koppelingshandle te gebruiken kan ook, alleen ben ik daar niet echt goed in :(
 
Opschakelen zonder koppeling doe ik meestal wel, is meer een gewoonte geworden. Lijkt wel beter te gaan naarmate je meer toeren maakt. Bij lage toeren doe ik het iig nooit, heeft ook geen zin.

Terugschakelen zonder koppeling kan ook vloeiend, mits je hoog genoeg in de toeren zit. Dit doe ik echter nooit, heeft geen nut. Zelfs bij de MotoGP doen ze dit niet.
 
Ik doe dit alleen als ik een het racen ben, bijvoorbeeld als zo'n lolbroek naast me denk me bij te kunnen hoeden. Lekker hoor in de toeren (11.000rpm) en gewoon doorschakelen. Ik draai wel altijd een fractie van een sec m'n gas terug, dan voelt het wat lekkerder. Ik heb dit ook wel eens gevraagd bij de motorzaak maar ook daar dachten ze niet dat dit kwaad kon.


Mazzel,

Roland
 
Als een koppeling geen nut zou hebben waarom bouwen ze um erdan op, scheelt weer een aantal kilo's.

Ik schakel altijd.


VFRiendelijke groetuh
Speedy
 
ik doe nu voortaan ook bijna altijd schakelen zonder te koppelen
in lage toeren gaat het wat moeilijker dus dan doe ik meestal wel koppelen

was in het begin wel wennen om zonder te koppelen schakelen maar nu doe ik bijna niet meer anders en kan ik ook net iets beter bijhouden als ik dat zo doet (tja 25kw :( :( :( :( :( :( :Z :Z :Z :Z :Z ) B| B| B| B| B| B| )
 
vanaf zeg maar 1863 zijn de versnellingsbakken zo uitgevoerd dat de tandwielen die samen moeten werken, als ze ingeschakeld worden, al in elkaar grijpen. Tanden poetsen komt dus nooit!!! maar dan ook nooit voor. Lees post MarkTT nog effe.
De geringe massa van de motor en de speling in de ketting doen de rest.

maar tussen gas tijdens het opschakelen raad ik niemand aan. De bak moet juist wat langzamer gaan draaien.
 
Meeste motoren kun je idd met tussengas gewoon opschakelen zonder koppelen (alleen niet als je versnellingen recht vertand zijn zoals bij bijna alle BMW's, maar goed, daar zit een quickshiftbak op, dus gewoon bijna in de toerenbegrenzer rijden en druk op het pedaaltje zonder van je gas af te gaan *D )Terugschakelen zonder koppelen lukt zelfs in de MotoGP niet volgens mij :o

Weet niet of men weet hier hoe een versnellingsbak werkt, maar de tandwielen grijpen NIET met de tanden in elkaar, deze draaien in principe altijd in elkaar, en alleen het tandwielset dat de kracht over moet brengen, zit met de zijkanten aan elkaar gekoppeld, geleid door de schakelwals(en)

Dus voor de duidelijkheid ...
Een tandwiel heeft 3 of 4 uitsparingen aan de zijkant, het andere wiel heeft dan 3 of 4 nokken op de zijkant zitten..
bij het schakelen wordt de vork door de schakelwals over een as gedwongen, en deze duwt de zijkanten tegen elkaar, waardoor het vrijlopende tandwiel plotseling een meeloopwiel wordt.
bij het schakelen zonder koppeling, zal er een slijtage ontstaan aan de nokjes en of uitsparingen, en zal er ter zijne tijd een grotere kans ontstaan dat de motor uit de versnelling schiet..
de koppeling is er dus ook voor om slijtage te voorkomen, niet om alleen maar te slijten.....

Btw
alleen auto's hebben meestal schuine vertanding, motoren hebben bijna altijd rechte vertanding...
tenminste de blokken die ik lostrok hadden alemaal rechte vertanding
 
gewoon vol gas houden, even koppelen en schakelen, en dat is het!
dus gewoon van versnelling veranderen zonder gas te lossen! gaat even goed(zelf iets beter) hoogtoerig dan wel!

verliest geen snelheid!!

gazeeeuuuhhhh...... :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan