Opschakelen zonder koppelen boven 8000 toeren ?

Kan me niet voorstellen dat dat goed is voor je motor.

Maar ik laat het oordeel over aan de experts.
 
http://www.motor-forum.nl/forum/search.php?searchstr=schakelen+zonder+koppeling&condition=and&on=topictitle&topicstarter=&user=&sortdir=desc&sortby=datelastpost&forum=&maxagetype=lastpost&maxagetopic=&topicstatus=any (Klik!)

Veel leesplezier!

PS: Ja, bijna altijd zonder koppeling.

:+
 
Rossi heeft ook een quickshifter.
Bij hem wordt de injectie heel even onderbroken op het moment van schakelen. Bij jou waarschijnlijk niet.

;)

Maar probeer het effe uit. We lezen het wel hier
:9
 
Is het schakelen boven de 8000 toeren zonder koppelen aan te raden
Wie van jullie doet het weleens
Zo ja waarom :X
Zo nee waarom niet :?

Zoveel toeren draait mijn motor niet.
Maar ik schakel wel eens op zonder koppeling. En toen ik mijn koppelingskabel gebroken had, schakelde ik ook terug zonder koppeling.
Geen centje pijn.
 
Rossi houdt ook vol gas, moeten wij niet doen.

Methode:
Druk op de schakelpook
gas dicht
(er wordt nu opgeschakeld)
gas open

Gaat heeeeerlijk snel!

Rossi heeft ook een quickshifter.
Bij hem wordt de injectie heel even onderbroken op het moment van schakelen. Bij jou waarschijnlijk niet.

;)

Maar probeer het effe uit. We lezen het wel hier
:9
 
Ik schakel vrijwel altijd zonder koppeling en heb nog nooit problemen gehad. Zowel op mij CBR600F als op mijn nieuwe GSX600R gaat het prima. klein beetje het gas eraf zodat de kracht van de ketting is en dan vloeiend schakelen. Je moet alleen even aanvoelen wat het nieuwe toerental gaat zijn zodat je geen bokkende motor hebt direct na het schakelen.

Bij rossi zit er overigens apparatuur tussen zodat zij er ook vol het gas op kunnen houden tijdens het schakelen. Hoe het precies werkt weet ik niet maar dat kun je beter niet doen zonder die spulletjes...


Edit: Ik moet sneller leren typen, toen ik begon was er nog maar 1 reactie... :+
 
Rossi z'n ontsteking wordt onderbroken. Kan je ook kopen voor je eigen brommer, heet een 'quickshifter'.

Ik schakel vrijwel altijd zonder koppeling en heb nog nooit problemen gehad. Zowel op mij CBR600F als op mijn nieuwe GSX600R gaat het prima. klein beetje het gas eraf zodat de kracht van de ketting is en dan vloeiend schakelen. Je moet alleen even aanvoelen wat het nieuwe toerental gaat zijn zodat je geen bokkende motor hebt direct na het schakelen.

Bij rossi zit er overigens apparatuur tussen zodat zij er ook vol het gas op kunnen houden tijdens het schakelen. Hoe het precies werkt weet ik niet maar dat kun je beter niet doen zonder die spulletjes...


Edit: Ik moet sneller leren typen, toen ik begon was er nog maar 1 reactie... :+
 
Is het schakelen boven de 8000 toeren zonder koppelen aan te raden
Wie van jullie doet het weleens
Zo ja waarom :X
Zo nee waarom niet :?

p.s. Rossie doet het ook. :}
Ik doe het continu als je echt lekker snel optrekt, en anders gewoon met de koppeling.
Het is even oefenen maar dan kun je de motor wel supersnel door de versnellingen helpen.
 
Kan me niet voorstellen dat dat goed is voor je motor.

Maar ik laat het oordeel over aan de experts.
Dank u Mr. Ed (a horse is a horse ofcourse ofcourse ;) ) dat u mij expert noem.

Ahum, het kan bij elk toerental als je maar even je gas dicht kwakt.
(een quickshifter doet dat in principe ook door de injectie of onsteking te onderbreken).
Er is dus een fraktie van een seconden dat alle tandwieltjes etc. even "vrij" lopen wat ongeveer hetzelfde is als ontkoppelen.
Dan kan je schakelen.
Doe je het echter te vaak fout dan kan je ook je blokje splitten.

ik heb het ontdekt toen ik snel opschakelde en ik mijn koppeling niet helemaal hoefde in te knijpen, niet zoals bij het wegrijden uit de eerste versnelling.

Toen geëxperimenteerd zonder die koppeling en dat ging ook.
Alle motoren zijn nog heel waarmee ik dat gedaan heb dus het moet kunnen.
 
Schakelen zonder ontkoppelen is niet schadelijk voor je motor. En voor je koppeling zeker al niet. Op deze manier opschakelen heeft 2 voordelen:
1) Het gaat snelelr dan ontkoppelen, opschakelen, koppelen
2) elke keer dat je je koppeling gebruikt, slippen de platen een beetje op elkaar wat uiteindelijk slijtage op je koppeling geeft. Hierbij komt nog dat je platen hiervan bij veelvuldig schakelen (bvb op het circuit) nogal warm kunnen worden...

Je kan trouwens ook terugschakelen zonder ontkoppelen, let alleen op dat je het niet te snel doet, je kan je achterwiel laten blokkeren... 8-)
 
ik denk dat je bak daar wel schade van ondervind.


Rossi gebruikt daarvoor wel z'n koppeling, wat zondag mooi in beeld werd gebracht en zo te zien speelde hij er ook flink mee bij het aanremmen van de bochten, ondanks de befaamde electronische slipperclutch...
 
Oke, mijn boeren verstand zegt het volgende: die koppelingshendel zit er toch niet voor niks op? Als het geen kwaad kon, hadden ze die er wel af gelaten!
Rossi gebruikt daarvoor wel z'n koppeling, wat zondag mooi in beeld werd gebracht en zo te zien speelde hij er ook flink mee bij het aanremmen van de bochten, ondanks de befaamde electronische slipperclutch...
Jup, mooi in beeld gebracht. Wat ik me trouwens afvroeg, zijn ze verplicht die camera's op hun bikes te monteren? Ik bedoel, is toch gewicht :? Ik zou er niet blij mee zijn als teameigenaar.
 
Ik gebruik mijn koppeling alleen bij het wegrijden, het opschakelen bij lage toeren en het terugschakelen.

Daar zijn motorblokjes gewoon op gemaakt hoor :)
 
Ik schakel heel af en toe ook eens zonder koppeling. Doe ik dan rond de 6.500rpm. Net alsof je gewoon je koppeling inhoud, je hoort niks raars...Maar onder dat toerental gaat het niet bij mij.

Waarom ik het doe? Gewoon, is weer eens wat anders :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan